Bose On-Ear Wireless (Zwart)

Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose On-Ear Wireless (Zwart) Review

Zeehond 10 juli 2019, laatste update op 10 juli 2019, 102 views Product gekocht

Bose On-Ear Wireless (Zwart)

Een leuke koptelefoon die met zijn prijs tussen de topmodellen en goedkopere modellen invalt. De belangrijkste functies zijn prima in orde.

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Goede accuduur
  • Kabels en hoesje meegeleverd
  • Passieve noise canceling
  • Draagt zich comfortabel

Minpunten

• Meegeleverd hoesje is vrij krap

De Bose On-Ear Wireless is een koptelefoon welke met zijn prijs mooi tussen de topmodellen en de budget koptelefoons in valt. Zijn prijs is ideaal voor wie geen >300 euro aan een koptelefoon wilt uitgeven maar wel iets meer wilt als een budget koptelefoon.

Inhoudsopgaven

1) Wat zit er in de doos?
2) Gebruikers ervaringen3) Samenvatting
5 Reacties

De doos van De Bose On-Ear Wireless ziet er niet direct flitsend uit, maar uiteindelijk gaat het toch om de inhoud. In de doos vinden we direct bij het openen het belangrijkste, de koptelefoon.

Onder het plastic prul vinden we nog een hoesje, handig en stond ook niet op de verpakking vermeld. Een leuke verassing dat deze erbij zit dus.

Als we het hoesje open maken vinden we ook nog een aux kabel en een micro usb kabel om de telefoon te kunnen opladen. Nu worden deze kabels bijna standaard wel meegeleverd dus menige Gebruiker zal waarschijnlijk al een behoorlijke voorraad van deze kabels hebben opgebouwd.

En boekjes uiteraard

Behuizing &draagcomfort
De koptelefoon is geheel zwart. Wat meteen opvalt is dat de stukken die je op je oren zet van een erg zacht en comfortabel materiaal zijn gemaakt. Wanneer je de koptelefoon draag zit deze erg fijn op je oren hierdoor en ontstaan er ook na langere tijd dragen geen ongemakkelijke klachten. Aan de zijde, welke je op je oren zet, staat bij beide speaker met een iets lichtere tint als de rest van de stof een R of L om aan te geven hoe je de koptelefoon moet opzetten.

Het gedeelte welke je op je hoofd plaatst (de beugel welke de twee speakers verbindt) is ook van een zacht materiaal gemaakt. Kaalscheren voor deze review om daarvan het draaggemak uit te testen ging mij echter dan weer net wat te ver dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Gezien echter het comfort van de delen die je op je oren zet heb ik er echter alle vertrouwen in dat het daar ook wel goed zit.

De stukken voor over de oren kunnen een stuk worden uitgeschoven zoals dit bij de meeste koptelefoons te verwachten is. De lengte waarmee dit uitschuiven is, is voor mij in ieder geval ruim voldoende. Voor iemand met een groter hoofd is de koptelefoon echter wellicht te klein.

Op de telefoon zijn drie knoppen te vinden waarmee de muziek op het apparaat waarop deze wordt afgespeeld gepauzeerd kan worden en waarmee het volume kan worden geregeld. Daarnaast is er nog een schuifknop aanwezig waarmee bluetooth kan worden ingeschakeld, of worden uitgeschakeld en een waarmee de koptelefoon opnieuw verbinding gaat maken met een apparaat.

Connectie, Functies &Software
Daarmee zijn we bij een meer software functionaliteit aangekomen. Nu is deze niet erg uitgebreid bij koptelefoons, maar er zijn toch een aantal noemenswaardige punten. De koptelefoon onthoudt de apparaten waarmee deze verbonden is geweest. Op moment dat bluetooth wordt ingeschakeld verteld een vrouwelijke stem met welk apparaat de koptelefoon gaat proberen te verbinden. Wanneer de koptelefoon verbinding heeft gemaakt zal dezelfde stem dit ook mededelen en aangeven voor hoeveel procent de batterij nog is opgeladen.

Standaard zal de koptelefoon proberen te verbinden met het apparaat waar deze voor het laatst verbinding mee had. Indien je dus overschakelt naar een ander apparaat, maar wel een waar je wel al eerder verbinding mee hebt gemaakt, kan het even duren voordat deze wordt gevonden. Hoewel en meestal niet langer duur dat een 15 seconden. wanneer je enkel bluetooth inschakelt en wacht. Mijn ervaring door met het schuifje een keer naar boven te schuiven, op opnieuw te zoeken, is dat dit niet werkt en de koptelefoon vaak andere apparaten probeert te vinden die juist ook niet in de buurt zijn.

De knoppen aan de zijkant kunnen verschillende acties uitvoeren wanneer via bluetooth is verbonden. Zo kan met de + en de - knop het geluid worden geregeld. Met verschillende frequenties van drukken op de middelste knop kunnen acties worden uitgevoerd bij het afspelen van video's/ muziek. Al moet ik hier wel direct een opmerking maken dat het niet altijd werkt, afhankelijk van of het ondersteund wordt door de applicatie. Zo reageert YouTube niet in Edge of Firefox op het pauzeer commando vanuit de koptelefoon, maar wel in Chrome. Het commando om vooruit te spoelen, of terug te spoelen werkt in geen enkele browser maar wel met de Spotify applicatie. In de standaard Windows 10 video speler daarintegen werkt weer enkel de pauzeer functie.

Wanneer de koptelefoon is verbonden met een telefoon kunnen via de knoppen aan de zijkant ook oproepen worden beantwoord, of worden weggedrukt. Die functie is wel handig wanneer je aan het werkt bent achter een bureau bijv. aangezien het niet nodig is om de telefoon er dan bij te pakken.

Accu
De Bose On-Ear wireless bevat een accu welke een nette 15 uur mee kan gaan op een lading. Hiermee kom je, tenzij je meer dan 15 uur naar muziek wilt luisteren, prima toch wel de dag wanneer je bluetooth uitschakelt indien je de koptelefoon niet gebruikt. Als back-up heeft de koptelefoon nog altijd een aux ingang welke geen opgeladen accu vereist om te werken. Bij een onverhoopte accu kun je dus altijd indien het apparaat waarop je content wilt afspelen ook over een aux ingang beschikt op die manier verder genieten. Wel dien je uiteraard daarvoor de aux kabel bij de hand te hebben.

Op de koptelefoon wordt ook nog met een lampje aangegeven wanneer bluetooth wordt ingeschakeld wat de status is van de batterij. Deze is echter minder nauwkeurig aangezien de koptelefoon zelf het exacte percentage weet te vertellen.

Voor het opladen van de accu is een micro USB poort aanwezig. toegegeven, dat USB C net wat fijner zou zijn omdat je niet hoeft te kijken hoe je de kabel erin steekt. Maar verder werkt het natuurlijk gewoon prima.

Opbergen
Bij de eerste keer het tasje gebruiken begon ik serieus even te twijfelen of Bose niet een te klein tasje had meegeleverd. De koptelefoon pas er maar op één manier in waarbij beide speakers naar binnen moeten worden gevouwen. Echter kost het dan nog moeite om het tasje goed om de koptelefoon heen te krijgen en de ritsluiting dicht te maken. Nu moet ik wel zeggen dat het naar een paar keer gemakkelijker wordt om de koptelefoon erin te krijgen. Mogelijk rekt het materiaal dus iets wat uit.

[afbeelding]

Het geluid
De geluidkwaliteit is erg lastig om te oordelen. Het is iets wat vrij subjectief is en ook nog mogelijk wordt beïnvloed door wat je voorheen gewend bent. Persoonlijk vind ik de koptelefoon een erg goed geluid hebben en klinkt de muziek mooi. Daarnaast heb ik nog iemand anders laten testen wiens reactie was dat de koptelefoon klinkt alsof je in een bioscoop zit. In dat opzicht kan ik hier dus positief over zijn.

De Bose beschikt over passieve noise canceling. De functie werkt voor mijn gevoel redelijk. Wanneer ik door het huis loop met de koptelefoon op en muziek over een tegelvloer hoor ik niet mijn eigen voetstappen. Wanneer ik echter bijvoorbeeld op een aanrechtblad ga tikken hoor ik dat wel prima. Ook personen die op de achtergrond een gesprek aan het voeren zijn kan ik nog redelijk goed volgen.

De microfoon
Het laatste onderdeel wat nog niet aan bod is gekomen is de microfoon. Deze zit op de buitenkant van de rechter speaker. Nu lijkt die keuze wellicht wat onhandig wanneer je bedenkt dat de microfoon niet heel dicht bij de mond zit dus. In de praktijk werkt het echter prima en is het is mogelijk zonder dat stemverheffingen nodig zijn duidelijk via de microfoon te spreken. De microfoon kan ook wanneer gewenst worden uitgeschakeld met de middelste knop.

De Bose On-Ear wireless is een koptelefoon met een goed prijs-kwaliteit verhouding. Het geluid wat geproduceerd wordt klinkt goed, de koptelefoon zit comfortabel en heeft een prima microfoon en accuduur. Daarmee zijn de belangrijkste onderdelen in orden. Minpuntjes zijn dat een usb-c poort wellicht iets makkelijker was met opladen vanwege het insteken van de kabel, het ietwat krappe hoesje en het vanuit de koptelefoon verbinden met bluetooth wat soms wat gedoe geeft wanneer je met een ander apparaat dan de laatste keer wilt verbinden. Nu is het voor dat laatste waarschijnlijk ook wel lastiger een goed werkend gebruikers interactie te maken op een koptelefoon. Dat het setje goed compleet wordt geleverd is weer een extra pluspunt daarentegen.
Terug naar de inhoudsopgaven

Heb jij ook een Bose On-Ear Wireless (Zwart)?