Samsung Yepp YP-C1Z, 1GB (USB 2.0, Radio) Review

Jan Pietersz. 4 juni 2006, 2.464 views

Samsung Yepp YP-C1Z, 1GB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• AA-batterijen
  • 42 uur op 1 batterij
  • stevig
  • kwaliteits speler

Minpunten

• uiterlijk
  • europeese versie kan minder als USA en Japanse versie
  • (Als je er een USA/Japanse firmware (bijv. 2.201) erop zet heb je wel SRS WOW tot je beschikking)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik was op zoek naar een MP3 speler met als eisen dat ie lang op 1 batterij/accu kon doen en 1 GB aan geheugen had. Ik kwam toen uit op deze speler, en de Sony NW-E407. Deze heeft als pluspunten de normale AA-batterijen (snel wisselen), en de Sony het uiterlijk en nog langer op 1 acculading, maar dus een accu (opladen en wordt minder na verloop van tijd). Ik heb dus een van deze twee voor m'n verjaardag gevraagd, en deze gekregen :D Ik heb m'n ongeveer twee maanden in gebruik en vond het wel eens tijd voor een survey.

Featureset:

Dit is een ''echte'' MP3-speler. Hij speelt muziek, neemt wat op en dat is het wel. De opslagcapaciteit is 1GB (min 3KB voor de instellingen :+). Dat is dus ongeveer 200 MP3'tjes. Voor de gemiddelde gebruiker is dat ruim voldoende en daarom is het ook niet zo erg dat er geen uitbreidingsmogelijkheden zijn. In de speler zit een microfoontje ingebouwd, maar van matige kwaliteit en je kan alleen in WAV-formaat opnemen. Het schermpje is niet erg groot, maar van goede kwaliteit en met redelijk kleine pixels. Daardoor kan er meer info op als je zou verwachten, ik vind het een fijn scherm. Het is een USB 2.0 aansluiting, dus lekker snel. Via verkenner zet je 134MB in een minuut over, dus ong. 2MB/sec. Wel jammer is dat de speler zelf een mini-USB aansluiting heeft, dus je moet wel een kabeltje bij je hebben (krijg je er wel bij). De speler speelt de formaten MP3, WMA, Audio ASF en Ogg Vorbis. Dit is dus redelijk wat.

Beeldkwaliteit:

Zoals ik al zei is het scherm niet te groot (diagonaal 2,5 cm). De resolutie weet k niet, maar het is wel hoog. Je kan het contrast zlef instellen, en op 100% is het goed afleesbaar zelfs al staat de zon er vol op. De achtergrondverlichting is blauw, en je kan hoe lang die aanstaat zelf instellen. Het is goed fel, zo erg dat als je in het donker zit en je kijkt ernaar je ogen even verblind zijn. Het is dat je de felheid niet kan instellen, anders had k die wel lager gezet.

Geluidskwaliteit:

Ik moet hier zeggen dat k echt geen audiofiel ben en al snel tevreden. Toch vind ik het wel goed, het klinkt zeker niet goedkoop. Het volume is zeker oke, hij kan goed hard. De equalizer vind ik ook erg mooi. Je hebt een paar ingebakken opties (normaal, klassiek, jazz en rock). En een losse equalizer , je kan met een schuif regelaar op 63, 125, 250, 500 Hz en 1, 2, 4, 8 en 16 KHz instellen. Ook zit er een bas versterker op, maar die vind k niet erg goed, daardoor vervormt het net teveel.

Bouw kwaliteit en afwerking:

Het is een stevige speler. Hij is gemaakt van kunststof, maar voelt zeker niet goedkoop aan. De knopjes zijn ook stevig, en er zitten geen uitstekende dingen aan die zeker gaan afbreken. Het minst vind k nog het klepje op de mini-USB aansluiting, dat is een beetje gammel en moeilijk open te krijgen (daardoor gaat ie niet zomaar open, dat is wel positief). Het uiterlijk is niet echt top. Functionaliteit is duidelijk boven uiterlijk gegaan. Dat is wel jammer, het kan een verkeerde indruk geven, maar hij is er wel stevig door geworden.

Ergonomie:

De ergonomie is niet top, maar t kan nog net. Je moet je duim best wel opvouwen wil je goed bij de vierkante knop op de bovenkant kunnen. De knoppen op de zijkant zijn met je wijsvinger wel goed te bereiken. Je kan op de speler veel instellen, dus is het menu ook groot. Toch hebben ze dit goed gedaan. Het heeft een duidelijk structuur en je kan het in veel talen instellen o. a. nederlands en chinees. Wat opvalt is dat de vertaling van het menu wel goed is. Het is duidelijk niet door een chinees van het engels naar het nederlands vertaalt.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:

Dit is gewoon een MP3 speler. Hij speelt MP3's en dat is het wel. Ik heb hiervoor gekozen, en dat doet hij dat ook gewoon goed. Maar je kan niet patsen met video en dat soort dingen. Accesoires heb je voor deze speler niet echt nodig. Een aansluitkabel zit erbij, opladen hoeft niet, en voor de oordopjes zit er een normale 3.5 mm jackplug op. Uitbreidopties zijn ook makkelijk, want die zijn er gewoon niet.

Mobiliteit en accuduur:

De speler gebruikt gewone AA baterijen, dat is al een pluspunt. Nog mooier is dat hij op ene batterij 42 uur zou moeten spelen! Ik heb dit nog niet getest, dat zal ik s gaan doen. Het gewicht is redelijk. De speler zelf weegt maar 32 gram, maar door de batterij komt er nog 25 gram bij. Dat maakt het zwaarder als je zou verwachten, maar het gaat niet irriteren als je hem om je nek hebt hangen.

Prijs:

De prijs is hoger als de gemiddelde blokker/aldi/etc. speler, en dat merk je. Het is gewoon een kwaliteits speler en dat zie je al aan de doos. Die is al stevig en mooi, de handleiding is goed, en de oordopjes die erbij zitten zijn ook redelijk (ongeveer hetzelfde als mijn philips dopjes van 10 euro). Dus als je het geld ervoor over hebt en iets goeds wil is dit m echt.

LET OP!
Op verschillende sites (ook die van samsung zelf) staat dat deze speler ook een radio heeft, SRS WOW ondersteund en kan opnemen in MP3 formaat. Dit kan echter niet! Dat is op de amerikaanse en japanse versie, niet de europeese! Zie ook de survey van HansWorzt

Update
Ik had ong. een week geleden opeens last van spontane reboots van de speler. Wist niet waardoor het kon komen, en maar een firmware update geprobeerd. Ik had eerst firmware 1.521 (weet k niet helemaal zeker meer) en heb gewoon de niewste geprobeerd, 2.201. Dat is allemaal goed gegaan. Toen ik hem aanzette zag ik dat er opeens opties voor SRS WOW, Radio en MP3-recording tussenzaten! Ik had dus de firmware voor een USA/Japanse versie erop gezet. Na wat proberen ben ik erachter gekomen dat de radio en MP3-recording het niet doen, maar SRS WOW wel! Het geluid met SRS WOW is naar mijn mening echt veel mooier. Het is voller, en er zit echt meer diepte in, daar ben ik zeker blij mee :D

Heb jij ook een Samsung Yepp YP-C1Z, 1GB (USB 2.0, Radio)?