Logitech MX Master 2S Grafiet

Specificaties Radiogestuurde muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master 2S Grafiet Review

mustisen 2 juli 2019, laatste update op 5 augustus 2019, 2.470 views Product gekocht

Logitech MX Master 2S Grafiet

Ontzettend goed product. Aanrader als je een fijne muis zoekt voor werk. Ergonomisch dik in orde. Hoewel niet getest zou het ook met meerdere computers tegelijk moeten werken.

Pluspunten

• Ergonomie
  • Bouwkwaliteit
  • Precisie
  • Scrollen
  • Manier van opladen

Minpunten

• USB ontvanger fragiel
  • Back en forward knoppen zitten te ver naar achteren

Ik had deze review per ongeluk bij de verkeerde product gezet. Dankzij een oplettende Tweaker staat het nu wel onder het juiste product. Omdat een product achteraf niet te wijzigen is, ben ik overnieuw begonnen. Echter ben ik eerdere comments wel kwijt helaas.

Introductie

Ik werk net zo veel achter mijn homepc met dito muis (Logitech G500) als achter mijn laptop met een 'standaard' consultant muis (Logitech M100). Ik vond dat het wel tijd werd om de muis voor mijn laptop te vervangen omdat het verschil tussen beide ongedierte wel erg groot werd.
De zoektocht naar een nieuwe muis duurde niet zo lang: een collega gebruikte sinds een jaar de Logitech MX Master en deze beviel hem erg goed. Omdat er inmiddels een opvolger van was uitgekomen dat maar een tientje of twee duurder was, ben ik voor de opvolger gegaan.

Uitpakken

De muis heb ik bij bol.com besteld samen met een andere bestelling. Het kon goedkoper, maar omdat ik de andere spullen ook nodig had, vond ik het handiger om alles in één keer te bestellen.

De muis is binnengekomen in een prachtige verpakking, waarvan je het klepje open kunt klappen en de inhoud achter doorzichtig plastic kunt zien.

Aan de binnenkant van het klepje staat aangegeven dat deze muis ondersteuning geeft voor meerdere devices tegelijk. Je kunt dus met deze muis twee computers tegelijk bedienen. Hierover straks meer.

Na uitpakken trof ik het volgende aan in de doos:
  • De muis zelf
  • USB ontvanger
  • USB naar miniUSB oplaadkabel
  • Instructieboekje

Eigenschappen

De belangrijkste eigenschappen van de muis:
Verbinding
Hoogte48,4mm
Breedte85,7mm
Diepte126mm
Gewicht145gram

Aan de bovenkant zijn er de linker- en de rechtermuisknop te vinden. De scrollwiel zit daar tussenin en pal bij de scrollwiel is er een knop om aan te geven of je effortless scroll wilt of niet.

Aan de zijkant is er nóg een scrollwiel te vinden voor het horizontaal scrollen en is er een back- en forwardknop aanwezig. Ook zijn er drie kleine lampjes die aangeven hoeveel juice de accu van de muis nog heeft. Dan is er nóg een knop die ik op moment van schrijven heb 'ontdekt': onder het driehoekdesign zit er nóg een knop waarmee ik in Windows alle actieve programma's op kan roepen en er tussen kan switchen. Een knop voor Alt+Tab dus!

Aan de onderkant zijn er de aan/uit knop en een knop om verbinding te maken met een device te vinden. De muis is dus te pairen met drie afzonderlijke devices.

De muis ziet er naar mijn mening prachtig uit. De kleur is matzwart. De linker en muisknop zijn groot, waardoor je je hand zowel erg naar voren op de muis als wat verder achter op de muis kunt houden. De scrollwiel geeft ontzettend goede response. Vooral de driehoekdesign waar je duim op zal rusten bij gebruik ziet er super uit.

Praktijk

De muis voelt niet lichter of zwaarder aan dan mijn G500 muis. Daardoor vind ik het persoonlijk precies zwaar genoeg voor mijn pols. Ik heb niet al te grote handen. Daardoor plaats ik altijd mijn hand zo veel mogelijk óp de muis in plaats van er een beetje half op te plaatsen. Hierdoor komt mijn duim helaas nét niet goed bij de back- en forward knoppen. Deze zijn echter wel over de lengte geplaatst, waardoor mijn duim er nog wel bij kan, maar ik heb toch wel het gevoel dat ik mijn hand telkens naar achteren moet plaatsen om er echt goed bij te kunnen. Misschien moet mijn hand aan de andere kant nog wennen, dus de tijd zal het leren.

Het koppelen van mijn muis aan beide apparaten was snel gepiept. Ik koppelde eerst de muis aan mijn homepc door middel van het zoeken naar een bluetooth apparaat. De muis was al snel gevonden, waarbij ook werd gemeld welke muis was gevonden. Al snel kreeg ik een popup of ik dan ook de software van Logitech wilde installeren. Na de installatie en opstarten van de software kon ik mijn muis terugvinden in de app en kreeg ik de mogelijkheid om de eigenschappen van de muis aan te passen.

Aangezien ik wilde uitproberen of de Flow software ging werken zodat ik met één muis zowel mijn laptop als mijn homepc kon bedienen, heb ik voor ja gekozen. Vervolgens heb ik de muis gekoppeld met mijn laptop. Ook dat ging effortless: via het zoeken naar bluetooth apparaten menu werd mijn muis in een mum van tijd gevonden. Na de app van Logitech geïnstalleerd te hebben... gebeurde er niets. De muis wordt op de één of andere manier niet herkend door de software. Ook koppelen middels de USBontvanger (welke overigens ontzettend fragiel aanvoelt en ik terug de doos in heb gebonjourd) hielp niet. Ik kan dus geen eigenschappen instelllen. Door dat laatste ging ook het testen van Flow mis: als de muis maar op één device is ingesteld, gaat het bedienen van twee devices natuurlijk niet door. Aangezien de laptop rijp is voor vervanging heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed. Mocht het op de nieuwe laptop wel lukken, zal ik deze review uitbreiden.

Logitech heeft heel goed nagedacht over het opladen van de muis. De miniUSB ingang voor de oplaadkabel zit namelijk aan de voorkant van de muis waardoor je, mocht de accu leeg gaan, tijdens het opladen gewoon verder kunt met werken alsof het een muis met draad betreft. Ik weet niet hoe lang de accuduur bedraagt, maar mijn ervaring met andere Logitech producten die een accu bevatten zijn erg positief. Ik verwacht dat het met dit exemplaar ook goed zal zitten. Een volle lading resulteerde pas na 34 dagen in een popup waarin aangegeven werd dat de lading nog maar 5% bedraagt. Daarbij heb ik de muis nooit uit gezet en als ITer vrijwel dagelijks vele uren lang gebruikt.

Ik ben blij met dit apparaat. Het feit dat de software van Logitech mijn muis niet kan vinden ligt eerder bij mijn laptop dan aan de software zelf. Mijn homepc kent immers geen enkel probleem. Als je een goede werkmuis zoekt dat veel functies bevat en vriendelijk is voor je handpalm en pols is dit de muis die je moet hebben.

Heb jij ook een Logitech MX Master 2S Grafiet?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht