Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zilver) Review

AtleX 2 augustus 2007, 1.627 views

Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Groot
  • Stevig
  • Apparatuur is eenvoudig in te bouwen
  • Goedkoop
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Zwaar
  • Geen plek voor 120mm fans
  • PSU met lange kabels nodig om het nog enigzins netjes weg te kunnen werken

De Casetek CS1018 is een behoorlijk grote kast die als miditower verkocht wordt. Hij is ongeveer 52cm hoog, wat zo'n 7cm à 8cm hoger is dan de meeste andere miditowers. Ook is hij erg lang, zoals op de foto te zien is, 53cm. Bijna 10cm langer dan de gemiddelde andere miditower. Dat levert een zee van ruimte op die vooral het inbouwen erg makkelijk maakt. De kast is van erg degelijk materiaal gemaakt, de hele behuizing is van dik staal en het deurtje is van hoogwaardig kunstof. Dit zorgt natuurlijk voor een hoog gewicht, leeg weegt de kast ruimt 17KG! Op het moment weegt hij gevuld met mijn bescheiden systeempje ongeveer 22KG, dat zorgt er wel voor dat je je PC niet zo snel meesleept naar bijvoorbeeld een LAN party.

Ruimte

De lengte zorgt voor plaats voor full-size ATX moederborden zoals die voor dual CPU systemen, maar bij normale ATX moederborden is de inbouw erg makkelijk door de grote hoeveelheid ruimte die je hebt. Verder zijn de harde schijven dwars geplaatst, het zijpaneel eraf halen is voldoende om snel de schijven eruit te kunnen trekken. In de 2 dwarsgeplaatse 3.5" rekjes is er plaats voor 6 harde schijven, die dan ongeveer 0.5cm tussenruimte hebben. Verder kunnen er nog 2 externe 3.5" apparaten geplaatst worden, en die ruimte is natuurlijk ook bruikbaar voor harde schijven.Voor opticals en andere 5.25" apparatuur zijn 4 plekken beschikbaar.

Inbouwen

Het inbouwen is een eitje in deze kast, harde schijven, uitbreidingskaarten en opticals kunnen allemaal zonder schroeven gemonteerd worden. En voor de 3.5" en 5.25" onderdelen worden voldoende geleiderails meegeleverd om alle plekken te kunnen vullen. Het plaatsen van het moederbord is ook zeer eenvoudig, er zijn ruim voldoende schroefgaten aanwezig voor afstandshouders en op de plaat waar het moederbord opgeschroeft moet worden zit een stikker die aangeeft welke gaatjes van afstandshoudertjes moeten worden voorzien als je bijvoorbeeld een AT, ATX of mATX moederbord hebt.

Koeling

Koelingsmogelijkheden zijn er ruim aanwezig, maar helaas is elke plek voor een ventilator alleen maar geschikt voor 80mm modellen. Er worden 4 uitwasbare stoffilters meegeleverd die hun werk uitstekend doen.

Aan de voorkant is er plek voor 2 fans die de harde schijven kunnen koelen. In het zijpaneel is er ook plek voor 2 ventilatoren, 1 ter hoogte van de uitbreidingskaarten en 1 ter hoogte van de processor. Aan de achterkant is er ook weer plek voor 2 koelers. Verder kan er aan de bovenkant nog 1 geplaatst worden, maar door de grote hoeveelheid kabels op die plek is het nut daarvan twijfelachtig.

Overig

De kast heeft ook nog 2x USB, 1x IEEE1394 (Firewire), 1 speaker (koptelefoon) aansluiting en 1 microfoonaansluiting aan de bovenkant. Doordat mijn PC onder mijn bureau staat is dat voor mij een betere plek dan laag vooraan de kast. Bij mij is alleen de microfoon aansluiting erg gebrekkig. Het geluid dat ik ermee opneem bevat veel ruis en haperingen.

De beveiliging van de kast is ook op orde. Er is een intrusion detection sensor aanwezig, en het deurtje kan met een vrij behoorlijk slot worden afgesloten. Verder kan er aan de voorkant een palletje worden omgezet dat voorkomt dat het zijpaneel eraf kan als de schroeven eruit gedraaid zijn. Toch weer een beetje extra beveiliging.

Deze kast was 69 euro toen ik 'm 1,5 jaar geleden kocht, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. De stevigheid, ruimte en koelmogelijkheden zijn geweldig, en de kast is van een goede kwaliteit. Hij is al meerdere malen meegeweest naar LAN parties en er zit pas 1 klein krasje op.

Heb jij ook een Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zilver)?

als het design iets mooier was geweest zou dit zeker een kast voor mij zijn ook door de 7 80mm koelers

verder een nette revieuw
voor die paar knaken heb ik geen mooiere kast kunnen vinden (inmiddels 1,5 jaar terug)...