Synology DS118

Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DS118 Review

sowen 25 juni 2019, laatste update op 9 juli 2019, 3.614 views Product gekocht

Synology DS118

Perfect als netwerk opslag, maar uiteindelijk zo veel meer. Tip: HD uit een WD Elements Desktop enclosure (WD Blue 4TB, vreemd genoeg veel goedkoper dan een losse WD schijf!) hier ingebouwd.

Pluspunten

• snel
  • veel functionaliteit
  • klein
  • heel stil
  • draait ook Plex

Minpunten

• quick install guide onvoldoende
  • geen intel-chip, dus o.a. geen VM-package
  • case met gewone schroeven

Kwaliteit voeding Score: 4
De afgelopen 6 jaar had ik een USB HD aan mijn ASUS RT-AC66U router (met Merlin-firmware) hangen, als NAS. Werkte prima naar tevredenheid. Merlin is met deze routerfirmware opgehouden, en ik wou actueel blijven met beveiligingsupdates van ASUS maar de ondersteuning voor SMB-server en OpenVPN in de ASUS-firmware vond ik onvoldoende. Ik overwoog een nieuwe router te kopen, maar dan zou ik weer afhankelijk zijn van 3rd-party firmware en de USB-poortsnelheden van de router.

Toen had ik een "Duh!" moment 8)7 ... natuurlijk, ik moet een HD hebben die direct aan het Ethernet hangt!

Na veel uitzoekwerk kwam ik uit op Synology - daar las ik heel veel positieve ervaringen over, en de extra packages - o.a. OpenVPN, HyperBackup, Drive en Surveillance Station - leken mij heel handig. En ik kon een goed betaalbare configuratie vinden!

Kiezen tussen de verschillende modellen vond ik lastig... wat zijn de grote voor- en nadelen van DS218j vs DS218play vs DS218 vs DS218+ bijvoorbeeld? Nou, uiteindelijk gaat het volgens mij om CPU-architectuur (en dus beschikbare packages) en uitbreidbaarheid. Maar het zou handig zijn als Synology een keuzehulp (of gewoon minder verschillende modellen!) had.

De Realtek CPU was voor mij de geschikte keus: breede ondersteuning voor de packages die ik wou (ik heb o.a. Plex niet nodig) en een goede prijs. (Voor mij het enige voordeel van een Intel-CPU zou zijn dat ik dan een Windows 10 VM op de NAS kon draaien.) Aan 1 schijf zonder RAID heb ik voorlopig voldoende.

Gekozen voor de DS118 zonder schijven, want die heeft in principe alles wat ik nodig heb voor een aantrekkelijke prijs. Ik had al een vrij nieuwe WD Elements Deskop 4TB USB-schijf, en daarin was een WD Blue schijf. WD Blue (ge-rebranded WD Green) is uitstekend in een NAS met 1-bay (dus zonder RAID; heb je meerdere bays met RAID, dan kan je beter de WD Red kiezen).

De DS118 is een mooi klein apparaat - een stuk kleiner dan ik had verwacht. De case is van plastic, maar ziet er goed uit. Je doet de case dicht met gewone schroeven - was veel beter geweest als die schroeven waren die je met je hand los- en vastdraait, en ook beter als de schroeven in metaal ipv plastic draaien.

De 'Quick Installation Guide' is m.i. echt onvoldoende. Ik vraag mij soms af hoe mensen met minder computerkennis deze NAS ooit goed aan de praat krijgen.

De DS118 draait nu een aantal dagen, en ik ben er erg enthusiast over: heel vlot en stabiel, met veel meer mogelijkheden die ik nog allemaal aan het uitproberen ben. Ik heb o.a. OpenVPN erop draaien, en heb mijn ASUS-router firmware eindelijk terugzetten op de actuele officiële versie van ASUS. Hyper Backup naar een externe USB-schijf gaat heel vlot, Drive Sync (v2) voor mijn laptop werkt uitstekend. Surveillance Station icm met mijn Foscams werkt prima - standaard komt ie met 2 licenties, helaas is het kopen van additionele licenties belachelijk duur.

Zeer tevreden!

UPDATE 2019.07.09: Ik schreef hierboven, "ik heb o.a. Plex niet nodig" - in de veronderstelling dat die voor deze CPU niet beschikbaar was - maar ik had blijkbaar oude reviews gelezen en Plex is inmiddels wèl beschikbaar voor de DS118. Hoewel ik dacht dat ik die niet 'nodig' had, moet ik wel zeggen dat die een heel mooie mediaserver is, werkt ook uitstekend als DLNA-server voor o.a. Neutron audiospeler, en al mijn oude Star Trek TOS-aflevering worden on-the-fly omgezet (transcodering) naar een formaat die mijn Chromecast kan afspelen, zonder dat mijn smartfoon daartussen zit. Ik ben om! :) Ik heb de 'prijs'-criterium nu 5 sterren gegeven, want het feit je er ook Plex op kan draaien maakt de DS118 voor mij nòg waardevoller.

Heb jij ook een Synology DS118?

Hallo Sowen,

Leuke, korte maar zeker nuttige review. Mijn situatie is bijna hetzelfde. Heb dan een ASUS RT-AC68U met daaraan harde schijf voor backup. Echter ondersteunt deze router alleen Samba V1 die niet voor niks bij laatste W10 uitgezet is. Asus weigert een update met een nieuwere Samba versie uit te brengen.

Kan natuurlijk naar Merlin gaan maar zit ook wel eens te denken aan een veiligheidscamera en iets wat automatisch backups maakt. Dat kan met een NAS zoveel beter en sneller.

Daarom de volgende vragen:
- Wat voor doorvoersnelheid haal je naar externe schijf. ( ik zit nu op 25 Mb/s)
- Is dat Surveillance Station een beetje mooi in te richten (Waar slaat hij de beelden op)
- Is het inrichten van de NAS veel werk? Nu is het een kwestie van HD inpluggen en klaar.

groet
Bedankt voor het compliment!

Als je naar Merlin gaat, dan zal je - net zoals ik - het probleem hebben dat Merlin op een gegeven moment met updates voor je specifieke routermodel stopt, en dan moet je toch overstappen. En dan heb je al die tijd deze mooie NAS niet gehad ;-).

Doorvoersnelheid hangt van het gebruik/de programma's af, die heb ik niet specifiek gemeten, maar die is hoe dan ook stukken sneller dan dezelfde schijf via USB op de router. Sowieso heeft de DS118 meer rekenkracht dan de router, en de USB-snelheden van ASUS-routers is nooit top geweest.

Laat ik het anders uitdrukken: ik kan nu met gemak enkele kantoorprogramma's (veel kleine bestanden) vanaf de NAS draaien die ik voorheen lokaal moest hebben. En mijn backup naar de NAS gaat ook veel vlotter.

Surveillance Station met twee Foscam IP-cams gaat goed. Beelden kunnen op de interne schijf opgeslagen worden (met automatische rotatie van opnames, max aantal dagen, max GB enz.) of aan een externe USB-schijf/stick. Mooi is dat je detectie van de cam kan gebruiken of SurSt het zelf laten doen. Tot mijn verbazing vreet het niet te veel CPU-kracht. Nadeel kan zijn dat je slechts 2 licenties krijgt, en additionele licenties zijn erg duur.

Inrichten van de NAS is inderdaad veel werk, tenminste als je een IT-er bent en veel wilt gaan nadenken over hoe de shares ingericht zijn, hoe vaak en waar backups naartoe moeten enz. enz. :-) Maar het kan ook bijna 'out-of-the-box' gebruikt worden. Ik wilde juist nu veel tijd insteken in de configuratie, en veel opties gaan testen, voordat ik die echt in gebruik nam. Nou ja, wat is veel werk? Enkele dagen om alles uit te proberen.

Maar deze NAS biedt ook zo veel meer dan de router-oplossing die ik had. De Synology Drive Client & Server 2.0 is heel krachtig. Bestandsynchronisatie tussen al mijn devices (Win10 pc, Win10 laptop, Android smartfoon...), automatische backups (ook van PC-bestanden), netwerk recycle-bin, bestandsversioning, enz.

Als je een schijf koopt, let op: WD Red en Seagate IronWolf hebben firmware die voor RAID-configuraties gemaakt zijn. De DS118 heeft geen RAID natuurlijk, en dan is een WD Green/Blue een betere keuze (en goedkoper ook!). Heb je toevallig een WD Elements Desktop schijf over, dan zit er een WD Green/Blue schijf in die je kan gebruiken.

Zoals ik al schreef, ik ben zeer tevreden. Laat mij weten of je nog vragen hebt!

Scott.
*nog over snelheid, de harde schijf die aan je router hangt, is via USB aan de moederbord van je router gekoppeld; die van de DS118 is via SATA600 aan de moederbord van je NAS gekoppeld. Daar is in ieder geval 1 bottleneck minder, naast het feit dat SAMBA op de DS118 veel sneller draait dan op de AC66U/AC68U.
Dat is waar. Het zal zeker sneller worden met een NAS maar dat is voor mij te weinig om de aanschaf te rechtvaardigen. Ik zit al jaren op 2,5 harde schijven (in mijn NUC en extern) puur vanwege het formaat. Bij een NAS moet ik weer naar die 3,5 inch bakbeesten. Wij hebben maar 1 pc en een vrij lage WAF dus ja ik weet nog niet helemaal of ik er wel goed aan doe.

Waarom heb je niet voor een 218 gekozen dan hoef je er geen externe HD meer aan te hangen en maakt
hij volautomatisch een backup elke avond.
Ter info: de DS118 accepteert ook 2,5"-schijven.

Een DS218 is een stuk duurder, en om 1 bay van de 218 voor backup te reserveren, vind ik zonde van het geld. Bovendien heb ik de voorkeur voor een externe HD voor de backup: ze zijn niet alleen goedkoper, maar dan kan ik o.a. in noodgeval de schijf snel loskoppelen en meenemen.

De eerste full-backup duurt relatief lang natuurlijk, maar iedere nacht doe ik een backup en die is in letterlijk minder dan 2 minuten klaar... als ik een 218 had gekocht, dan was de 2e schijf voor mirroring, maar dan moet je nog steeds een backup maken.
Hallo Sowen. Je raadt (bijvoorbeeld) een WD Blue aan om als harddisk in deze NAS met 1 bay te gebruiken. Gezien de prijs lijkt me dat een goed idee, ik wil graag een exemplaar van 4TB kopen. Momenteel (april 2021) bestaat er een variant met 64MB cache en eentje met 256MB cache.

Vraag 1 is: heb je ondertussen nog steeds geen enkel nadeel gevonden van het gebruik van een zgn desktop-hd in een NAS?
En vraag 2: denk je dat de hoeveelheid cache van de HD van grote invloed is op de performance van deze DS118 NAS?
Desktopschijven (met CMR) in een enkelschijf NAS is geen enkel probleem. Problemen komen bij meerdere schijven in een RAID-configuratie vanwege retry-timing bij fouten in de RAID... dat kan je niet hebben in een enkelschijf NAS, per definitie.

Bij de DS118 zal de grootte van de HD-cache weinig uitmaken - 64MB is uitstekend - want je kan toch weinig extra applicaties daarop draaien.

Het enige is: ik zou wél voor een schijf met CMR (niet SMR) kiezen, vanwege schrijfsnelheid in een multiuser omgeving. Adhv het modelnummer kan je zien of die CMR of SMR toepast.

[Reactie gewijzigd door sowen op 20 april 2021 17:17]

Dank je, ik begrijp het helemaal. Nu maar hopen dat de webshops ook daadwerkelijk het model leveren dat ze aanbieden. Ik heb wel eens vaker gelezen dat mensen dan een schijf met modelnummer EZRZ hadden besteld en dan gewoon een EZAZ thuis kregen. Extra vervelend, daar de EZRZ-modellen met CMR en 64MB cache momenteel gewoon duurder zijn dan de EZAZ met de viervoudige hoeveelheid cache...
Op hoop van zegen naar Amazon dan maar :/
Bedankt voor snelle reactie overigens!
Graag gedaan. Ik heb zelf een schijf uit een 6TB WD Elements (extern USB-schijf) gebruikt... voor je die openmaakt kan je met Crystal Disk Info precies zien wat er in zit.
Ik had nog een vraagje; ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik doe dit hier openbaar omdat het misschien voor meer mensen handig kan zijn:
Als ik nu een gigantische hoeveelheid files en folders op mijn Windows desktop heb staan (bijvoorbeeld duizenden foto's gesorteerd in mapjes) en ik wil die naar mijn nieuwe Synology NAS kopiëren, hoe gaat dan het snelste? Gewoon via de Windows-verkenner, of via File Station van DSM, of met xcopy of zoiets in de command-prompt, of via SSH of wellicht een andere methode?
Als je aan een 4TB schijf denkt, dan valt "gigantisch" wel mee hoor :) .

Als ze op de schijf in je desktop staan (en dus niet op een externe-USB schijf), dan zou ik voor een kopieermethode kiezen die je kan onderbreken/herstarten, en die de gekopieerde bestanden verifieert. Heb je de bestanden al in een backup? Dan zou je met je backup-programma een restore+verify draaien, met de NAS als target. Zo niet, dan zou je een tool kunnen gebruiken zoals FastFileCopy of FreeFileSync. Doe natuurlijk een copy en niet een move, totdat je zeker weet dat alles overgezet is :).

Heb je de bestanden al op een USB-schijf, dan kan je de USB-schijf direct aan de NAS hangen, en met File Station de copy doen.

[Reactie gewijzigd door sowen op 22 april 2021 16:56]