Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US) Review

g0tanks 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 11.185 views

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Macro-toetsen
  • Extra aansluitingen
  • Backlight
  • Geļntegreerde USB-audio

Minpunten

• Toetsen worden niet volledig belicht door backlight

Een reden voor deze aankoop heb ik niet, ik heb hem namelijk ook niet gekocht maar gewonnen op een LAN-party. Hiervoor gebruikte ik een G15v1 waar ik erg tevreden mee ben, na twee jaar doet hij het nog steeds prima. Omdat ik aan iets nieuws toe was heb ik besloten om hem te vervangen door de G110 in plaats van de G110 te verkopen. Misschien dat iemand het als een downgrade ziet omdat de G110 geen LCD-scherm heeft, maar ik gebruikte het LCD-scherm na een maand al niet meer dus mij maakt het niet uit.

Bouwkwaliteit
Ik gebruik het toetsenbord pas een paar dagen, dus er kan nog van alles defect raken of verslijten. Dit verwacht ik eigenlijk niet, want het hele toetsenbord voelt erg stevig en duurzaam aan. De toetsen hebben een zachte aanslag en zijn erg responsief. In een andere review vond iemand dat het toetsenbord goedkoop aanvoelde door het gebruikte plastic. Hier ben ik het niet mee eens, ik vind het zelfs een luxe uitstraling hebben. Uiteindelijk komt het toch neer op persoonlijke voorkeur, daarom raad ik iedereen aan een toetsenbord eerst uit te proberen of te bekijken in het echt.
Er is echter wel een klein minpuntje, namelijk het backlight. Als het licht is, is duidelijk te zien dat toetsen maar voor een gedeelte worden belicht of maar erg weinig. In het donker is dit probleem niet aanwezig. Logitech had dus voor betere LED's kunnen kiezen of er voor kunnen zorgen dat ze beter werden gepositioneerd. Op de volgende foto is het probleem te zien aan de bovenkant van de tab-toets:

Ergonomie
Hier is niks op aan te merken. Het toetsenbord is in hoogte verstelbaar door middel van twee pootjes en er zit een polssteun bij die kan worden losgemaakt. Alles blijft goed op zijn plaats door de rubberen pootjes aan de onderkant.

Extra aansluitingen
Aan de achterkant zit een USB-poort en twee aansluitingen voor een microfoon en koptelefoon. Deze twee aansluitingen zijn aangesloten op een geļntegreerde USB geluidskaart. Tevens zijn er knoppen aanwezig om het geluid van je microfoon of koptelefoon te muten. Op mijn vorige toetsenbord sloot ik altijd mijn muis en USB microfoon aan, maar op de G110 kan dit niet omdat er maar een USB-poort aanwezig is. Voor de meeste mensen zal het niet uitmaken, maar nog een extra USB-poort zou ik handig hebben gevonden. Het voordeel is wel dat deze USB-poort USB 2.0 is, de vorige toetsenbord in de Logitech 'G' series hadden maar USB 1.1. Handig voor USB-sticks dus.

Aan de onderkant van het toetsenbord zitten nog sleuven zodat je kabels van apparatuur dat je eventueel wil aansluiten kan wegwerken.

Game Mode
Op het toetsenbord is een zogenaamde 'game mode switch' aanwezig. Als je deze aanzet wordt je Windows-toets als het ware uitgezet. Dit is om te voorkomen dat je perongeluk het startmenu opent terwijl je aan het gamen bent met als gevolg dat je game minimaliseert. Alhoewel het mij nooit is overkomen zijn er blijkbaar mensen voor wie het handig kan zijn.

Mediatoetsen
Boven het numpad zijn de mediatoetsen te vinden, een van deze toetsen is een soort van scrollwiel waarmee je het volume aan kan passen. Ik moet zeggen dat dit erg fijn werkt, je kan het volume hiermee nauwkeuriger aanpassen dan met normale volumeknoppen.

Macrotoetsen
Helemaal links op het toetsenbord zitten twaalf G-toetsen, deze kan je programmeren met allerlei verschillende macro's. Verder zijn er ook drie M-toetsen waarmee je kan wisselen tussen drie profielen. Zo heb je effectief dus 36 macrotoetsen. De G-toetsen kan je met de drivers programmeren of on-the-fly met de record toets. Dit gaat als volgt: Je drukt de MR-toets in en vervolgens de G-toets die je wil programmeren, daarna typ je je macro in en vervolgens druk je weer op de MR-toets. Een kind kan de was doen.

Drivers
De drivers worden meegeleverd op een CD, maarzijn ook makkelijk te vinden op de site van Logitech. Als je het programma voor de eerste keer opstart zal hij eerst je computer scannen voor games. Bij het programmeren van de G-toetsen kan je dan uit acties kiezen die specifiek zijn voor een bepaalde game.

Daarnaast kan je ook weer macro's opnemen of snelkoppelingen kiezen om toe te wijzen aan een van de G-toetsen.

Verder kan je een kleur toewijzen aan een profiel, je kan kiezen uit drie standaardkleuren: rood, paars en blauw. Je kan ook kiezen om een een eigen kleur te customizen:

Om je een idee te geven van hoe het backlight eruit ziet heb ik een paar foto's genomen:

Natuurlijk kan je altijd het backlight uitzetten, dit kan door middel van een knop die zich boven de F12 bevindt.

¤60-70 is redelijk wat voor een toetsenbord, maar daarvoor terug krijg je een toetsenbord dat net iets meer kan, er mooi uitziet en waarschijnlijk ook nog eens heel lang meegaat. Als ik een nieuw toetsenbord zou kopen, dan zou ik zeker hier mijn geld in willen investeren.

G19
De G110 is het kleine broertje van de G19 dat, door het ontbreken van een paar features, een stuk betaalbaarder is. Een grote kans dus dat sommige mensen zitten te twijfelen tussen deze twee toetsenborden. Om het hen wat gemakkelijker te maken zal ik even de verschillen uiteenzetten.

Het grootste verschil is natuurlijk de prijs, de G19 is met zijn prijskaartje van ¤130 bijna twee keer zo duur. Verder heeft de G110 geen LCD-scherm waarop je handige gadgets of video's kan vertonen. Daarbij moet wel worden gezegd dat door het LCD-scherm de G19 een stroomadapter vereist. Dit kan onhandig zijn als je vaak het toetsenbord moet verplaatsen (bijvoorbeeld als je naar LAN-party's gaat). Daarnaast maakt de G19 gebruik van RGB-LED's waardoor je in principe bijna alle kleuren kan kiezen als backlight. Als laatste heeft de G19 twee USB-poorten in plaats van een USB-poort en twee audioaansluitingen.

Het grootste verschil zit hem dus in het LCD-scherm, je moet je afvragen of je voor het LCD-scherm twee keer zoveel wil betalen. Ik zou het in ieder geval niet doen.

Links
Logitech G110 Productpagina
Logitech G19 Productpagina

Heb jij ook een Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)?

Op de foto lijkt de rode kleur erg oranje. Klopt dit, of komt dat door het fototoestel?
Ik krijg hem zelf namelijk niet op oranje.

En als je een colorcycle van rood naar blauw wil, voer dan dit in in het script:

function OnEvent(event, arg)
OutputLogMessage("event = %s, arg = %s\n", event, arg)
if event == "PROFILE_ACTIVATED" then

SetBacklightColor(r, 0, b)
LastRed, LastBlue = r, b

alternate = false
r, b, LastRed, LastBlue = 0, 0, 0, 0
iMax=15 --this is the number of iterations. desired colors must be divisible by this number.

Waarbij Sleep (*getal*) de snelheid van het overgaan is.

[Reactie gewijzigd door R3NC0N op 15 mei 2010 11:54]

Het oranje komt inderdaad door de camera. Handig scriptje trouwens, ik zal het zo even uitproberen. :)
Met dit scriptje kun je de kleuren niet meer uitzetten, weet iemand hier een fix voor? :)

Alvast bedankt!
Erg nette review!
Ik gebruik zelf ook nog steeds de G15v1, de logitech apps zijn waardeloos :O.
Het enige wat ik nog gebruik is LCDSirReal, echt top!
geweldige review, zeer uitgebreid met veel foto's.

bravo
de G110 is met zijn prijskaartje van €130 bijna twee keer zo duur. < foutje ;) moet G19 zijn.
plaatje onder bouwkwaliteit werkt niet.

Verder, mooie review, lekker uitgebreid.

G51v2 heb ik zelf, erg blij mee. G110 staat op mijn verlanglijstje :)
Bedankt voor de reacties! :)

De foutjes heb ik verbeterd.
Leuke review, toch vind ik het scherm van mijn G15v2 onmisbaar.
tis een mooi bord, alleen erg jammer van de prijs, voor 5 euro meer heb ik toch liever de G15.
ik heb zelf de Logitech G15 v1 en Logitech G15 v2 ;)
Omdat hij redelijk stoffig is en schoonmaken meestal niet helpt. Kan ik ze dus niet meer verkopen.

Als ik ze kon verkopen dan had ik een moeilijke keus gehad ;).
Logitech G110 of de G19.
I'll bet you - dat dit handig is. hoe vaak ik al weg heb willen sprinten met ipv shift w Windows -w en de dood daar op volgde.... :'(
heb op mijn G15 de voorkeuzetoetsen [G1 etc] om die reden vaak op M3 staan [daar is niets in voorgeprogrammeerd]
Ik wil niet brutaal zijn maar,

is het grote broertje van de g110 nu de g510 en de g19 de uit huis geplaatste uberbroer ?

Jammer dat de g510 nog niet een review heeft vindt deze review top!

Maakt het nu wel moeilijker om te kiezen:
€ 65 Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)
€ 73 Logitech G15 Gaming Keyboard (+scherm - het is een ouder model)
€ 83 Logitech Gaming Keyboard G510 (+scherm en meer macro toetsen)