Samsung LU32J590 Zwart

Specificaties 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LU32J590 Zwart Review

Fa1con 17 juni 2019, laatste update op 18 juni 2019, 700 views Product gekocht

Samsung LU32J590 Zwart

Simpelweg de goedkoopste 32" 4K scherm op moment van schrijven 17 juni 2019.

Pluspunten

• Mooi egaal strak beeld
  • Formaat ideaal voor 4K
  • Zeer eenvoudige montage en bediening
  • Nauwelijks ghosting (heb veel erger gezien)
  • Smalle bezels
  • DP standaard op 1.2 + 2 x HDMI
  • Vesa aansluiting

Minpunten

• Krassen op scherm bij aankomst
  • Totaal niet verstelbaar
  • Niet Europese voeding (wel met adapter geleverd)
  • Voeding extern, fors blok (zie foto's)
  • Geen G-Sync (wel FreeSync voor AMD video kaarten)
  • Maximaal 60hz

Inleiding:
Ik heb mijn vorige 27" monitor verkocht met het idee een maatje groter te willen en ook tevens naar 4K. Het budget was beperkt, dus ik kwam automatisch bij deze Samsung LU32J590 uit. Het is natuurlijk altijd een gok als je verder nog geen reviews hebt gelezen.

Uitpakken:
Hier valt weinig over te zeggen, een kijkbuis in een doos. Niets bijzonders aan, maar toen ik het plastic om de monitor weghaalde schrok ik wel even van twee krassen. Maar na wat zorgvuldig poetswerk bleek dit gelukkig oppervlakkig te zijn en de krassen zijn nu weg.

Aansluiting en accessoires:
De monitor beschikt over een Display Port 1.2 en 2 x HDMI 2.0. Mijn vorige monitor had G-Sync, deze monitor heeft Freesync. Ik heb een Nvidia GTX 1080ti dus van Freesync kan ik geen gebruik maken. De voet van de monitor is in een handomdraai geinstalleerd. Het bestaat uit twee delen die je met een handschroef die er al reeds zit in elkaar kunt draaien. Dan vervolgens schuif je de monitor op de poot en klikt het op z'n plek. Jammer genoeg is de monitor totaal niet verstelbaar in hoogte en ook niet kantelbaar. Gelukkig voor mij staat de monitor op de juiste hoogte. Nadat ik de DisplayPort kabel had aangesloten stond ik met mijn standaard stroomkabel in het handje al zoekend naar de aansluiting, maar die kon ik niet vinden. Ik had even zoiets van: Wordt ik nu gek? :? Even weer in de doos kijken. Ja dus, daar lag een externe adapter. Maar tot m'n stomme verbazing zat er een Amerikaanse stekker aansluiting op dit toch al lomp ogend blok. Maar verborgen tussen al het plastic zat er ook nog een adapter bij voor een Europese aansluiting (pfewww). Vergeet vooral niet het plastic van het voedingsblok te verwijderen, anders kan dit verbranden. Verdere accessoires zijn een HDMI kabel, een cd-rom met gebruikershandleiding. Overigens in de snel start gids is geen Nederlandse taal opgenomen. Voor ons Tweakers geen probleem, wij lezen prima Engels. Voor iemand met minder niet-Nederlandse talenkennis kan het wat lastiger zijn. Maar, hoeveel handleiding heb je nodig, alles bij deze monitor wijst zichzelf. De aansluitingen zijn zowel DP als HDMI naar beneden gericht en er is genoeg ruimte voor de kabels.

Bediening:
Weer een vreemd iets, ik sluit de stroomkabel van de monitor aan en ik zie een blauw lampje aangaan. Ik dacht, oké, computer aan en dan heb ik wel beeld. Niet dus. Wat blijkt nu: Gelijk rechtsachter zit een knopje dat fungeert als een joystick. De monitor staat met een blauw lampje dus standby. Echt een beetje vreemd, want de meeste monitoren branden oranje als ze standby staan en blauw als ze aan staan. Afijn, na het indrukken van het knopje gaat de monitor aan, en het blauwe lampje uit. :) De bediening is daarentegen wel erg prettig. Alles met 1 knopje bedienen. Meestal zit je vaak met je neus aan de onderkant te kijken naar welke van de 34 knoppen je in moet drukken om een instelling voor elkaar te krijgen en dan kijk je vaak ook nog tegen het licht van de monitor in. Samsung heeft hier een betere oplossing voor gevonden door alles bedienbaar te maken met 1 knopje/joystickje. Je kunt hiermee zeer eenvoudig door het menu bladeren om je instellingen te doen. De monitor beschikt over een low-blue mode optie en je kunt em ook instellen dat ie zelf uitgaat na een bepaalde periode (ongeacht of de computer er mee eens is of niet).

Beeldkwaliteit en Conclusie:
De monitor staat er nu net krap een uurtje of zo en zoals gezegd, geen dode pixels, wel 2 oppervlakkige krassen, maar die heb ik gelukkig kunnen wegpoetsen. Het is een VA paneel, dat betekend een beeldkwaliteit tussen TN en IPS, responsetijd is 4ms, frequentie is maximaal 60hz. Maar dat is voor mij voldoende, ik speel toch geen games waarbij je met een hogere verversingswaarde meer in het voordeel bent. Voor videobewerking, een serie kijken, een spel als Cities Skylines spelen, internetten etc is dit scherm prima. Het matte scherm reflecteert relatief weinig tegenlicht, zeker zeer prettig te noemen. Aanvankelijk dacht ik dat 32" nogal aan de kleine kant was, want ik zocht eigenlijk een 36" 4K monitor, maar die zijn er niet. Nu kijkend op wat ik staan heb is dit eigenlijk groot genoeg. Zie 1e foto vergelijking 27" en 32". 32" op 4K betekend een hogere pixeldichtheid, dus ook een scherper beeld. Voor rond de 350 euro een prima scherm en ik zal deze review up to date houden betreffende de duurzaamheid van het scherm.

Heb jij ook een Samsung LU32J590 Zwart?

1e update al vrij snel, maar dat heeft weinig met de monitor zelf te maken, is dat op het moment van schrijven (20 juni), dus 3 dagen na ontvangst van deze monitor, is dat de monitor nu in de aanbieding is bij Coolblue voor 307 euro. Heb ik verdorie nog 349 euro betaald bij Bol.com. Mja, zoiets weet je van te voren nooit. Maar voor wie dit nu leest, ik zou zeggen, pak je kans. Het is een fijn scherm. Ik heb ook Cities Skylines gespeeld, en door de pixel dichtheid en 4K heb je echt een heel mooi beeld. Voor net iets meer dan 300 euro eigenlijk geen geld, 4K, 32" en een VA paneel.
Je kunt sinds kort met je Nvidia kaart gewoon gebruikmaken van freesync

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech