NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) Review

Huig 17 februari 2006, 958 views

NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart)

Pluspunten

• Snel
  • schrijfsnelheid
  • prijs/kwaliteits verhouding

Minpunten

• kan nog geen 15 cdr's achter elkaar branden
  • leest nu dus geen cd's en cdr's meer
  • levensduur (heeft nog geen 40 cdr's gebrand

Media-foutgevoeligheid Score: 3
Media-compatibiliteit Score: 1
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 3
Ik heb deze brander sinds juli 2005. Gekocht omdat hij toen voor mij de beste bang for buck had, alleen bestel ik met mn domme kop een OEM versie, zonder doos en software dus :/. Hieronder mijn bevindingen.

Featureset:
De brander kan cdr's schrijven op 48x, en dvd's op 16x (+en -). Een DVD-RW'tje gaat op 8x (+ en -), DL op 4x en een cd-rw op 32x. Het was destijds een van de eerste dual layer branders, echter heb ik nog nooit een dual layer dvd gebrand.

Leessnelheid:
Deze is acceptabel te noemen, aangezien het in windows redelijk lang duurt voordat hij eindelijk eens een dvd laad. (kan natuurlijk ook aan een trage windows liggen).

Schrijfsnelheid:
Deze is uitstekend! Een single-layer dvd gaat vol binnen 8 minuten, een hele verbetering ten opzichte van mijn oude msi brander, die er een half uur over deed. Een cd gaat binnen 5 minuten vol, en mij hoor je niet klagen.

Geluidsproductie:
Deze is (vooral bij startup) zeer hoog. Het klinkt alsof de media die erin zit aanloopt. Dat kan niet goed zijn. Ook bij het schrijven is de speler rumoerig.

Media Compabiliteit:
Hier ben ik dus echt niet over te spreken. ik moest laatst 30 cd's branden. Ik bij dixons 3 pakken philips cdr's gekocht, wat in mijn ogen toch fatsoenlijke media is. Na 13 cd's geschreven te hebben leest hij nu geen enkele cd meer :(. Ik heb het ook geprobeerd met Memorex cdr's, toch ook geen slechte media, maar nul peply. Dvd's doet hij nog wel, maar ik verwacht van een brander dat hij toch zeker 30 cd's achter elkaar kan branden. Best zonde, want in totaal heb ik nog geen 40 cd's ermee gebrand. Op internet heb ik niets gevonden, en GoT was ook niet behulpzaam. Dit is echter al de tweede brander in mijn bezit die geen cd's meer wil schrijven. Het blijft me achtervolgen :P

Media foutgevoeligheid:
Deze was goed, maar ik heb het naarbeneden bijgesteld aangezien hij geen cd meer leest. Bekraste dvd's leest hij gewoon zoals het hoort, maar cd's doet hij niet meer aan.

Modbaarheid:
NEC biedt de mogelijkheid om via firmware upgrades je speler te opgraden, maar ik ben hier nogal huiverig over, als het misgaat heb je een brander die niets meer doet. Ik heb hier dan ook geen oordeel over, omdat ik het niet heb geprobeerd.

Prijs:
Ik heb de brander voor 41 euro gekocht, dat vind ik best redelijk, maar ik baal er wel van dat ik een OEM versie heb besteld, want ik mis de standaard software die erbij zit. Volgende keer beter opletten dus.

Heb jij ook een NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart)?

Ik begrijp je melding over slechte media compatibiliteit niet. Ik heb diezelfde brander, heb er een custom firmware ingestoken, en ik brand zowat elk soort lege cd en dvd dat er bestaat. Zelfs cheap ass cd's van 12 euro voor een spindle van 100 blijken best redelijk geschreven te zijn...
heb er een custom firmware ingestoken
Ik vind niet dat dat nodig moet zijn om fatsoenlijk te werken...
Nec moet zelf degelijk spul leveren en fatsoenlijke firmware support.
Ze maken sneller nieuwe branders dan firmware updates heb ik het idee.
Edit: ik ben ben blond
Ik denk dat je even terug moet onder garantie... Stuk is gewoon stuk, dat lijkt me een exemplarische fout in plaats van een probleem dat in een review hoort.
De brander van jou is waarschijnlijk stuk, want ik schop ze in elk systeem wat ik bouw en de prijs is niet redelijk, maar UITSTEKEND! Ik heb honderden dvd's gebrand van philips en ook de cd-r 52speeds van philips. Nog nooit een cd of een dvd verklooit! En je hebt gekozen voor een oem brander waar je spijt van had, maar de nero die ze bij de retails leveren zijn vaak zonder dvd plugins dus kun je alleen cd's branden en ook de power dvd is zonder 5.1plugin voor geluid. Deze plugins kun je dan alsnog kopen. Je kijgt er wel een IDE kabel bij, dat moet ik je nageven. Wat de garantie betreft, breng 'm weg, dan krijg je vast en zeker een nieuwe. Succes!