Logitech Brio 4K Ultra HD

Specificaties 4096x2160 (Cinema 4K) resolutie met microfoon - Bekijk alle specificaties

Logitech Brio 4K Ultra HD Review

willempipi 15 juni 2019, laatste update op 15 juni 2019, 1.123 views Hands-on

Logitech Brio 4K Ultra HD

Goede camera voor als je niet te hoge eisen hebt. Vrijwel zeker ervan dat de camera een beeld tussen de 720p en 1080p upscaled naar 4k. De prijs is ongeveer de helft van een capturekaart met losse camera, kwaliteit ook.

Pluspunten

• All in one
  • Klein
  • Handige bevestiging voor monitor

Minpunten

• Geupscaled 4k
  • Veel ruis
  • Veel image processing om toch nog tot ok beeld te komen
Ik ken deze camera via mijn werk, waar we ze gebruiken om foto's te maken van de werkzaamheden. Ik maak de software hiervoor. Na veel testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de camera veel trucjes gebruikt om tot 4k te komen, vooral als je met de camera settings gaat spelen (software matig) word duidelijk dat er veel gebeurt met het beeld om het toch acceptabel eruit te laten zien.

Binnen de software die ik maak doen we veel vormherkenning, hiervoor is het belangrijk dat de algemene belichting van het beeld ongeveer hetzelfde blijft, hierdoor wordt extra duidelijk wat de limiten zijn, de belichting van deze webcam gaat alle kanten op.

Als we dan de vormherkenning doen wordt ineens duidelijk hoeveel upscaling er gebruikt wordt, de masks zijn net pixel art.

We zijn nu aan het kijken naar mogelijkheden om een capture kaart met een normale goede camera aan te sluiten. De verbetering in kwaliteit is evenveel als dat het meer kost. Het probleem is natuurlijk wel dat het moeilijk is een soort gelijke oplossing te vinden voor 180 euro. Erger nog, volgens mij is er geen eens een andere 4k webcam te koop. Daarom zal dit waarschijnlijk wel het beste zijn wat je kunt kopen als je op zoek bent naar een webcam.

Owjah, we hebben ook die BRIO Stream. De kwaliteit daarvan is wel wat lager nog, voor als je wil weten welke van de 2 je moet hebben.

Heb jij ook een Logitech Brio 4K Ultra HD?

offtopic:
wat is de toegevoegde waarde van een capture card bij object herkenning?
met bijvoorbeeld een bosch ip camera heb je de sluitertijd enzo zelf in de hand, en objectherkenning kan softwarematig in de camera zelf...
Resolutie van de maskers zodat je ze makkelijker kan herkennen, en een beter contrast om de randen te herkennen. De capture kaart zorgt ervoor dat je een normale camera kan aansluiten en die gezien wordt als een webcam.
Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk mee eindigt. Ben er zelf ook mee bezig, en het is bedroevend hoe weinig informatie je kan vinden over de sensor e.d. En inderdaad, om aan de hogere resoluties/refresh rate te komen gebruiken ze MJPEG compressie, de YUY2 stream is van beduidend lagere kwaliteit.

Zijn Basler & co (meer scientific camera's) een optie? Die zijn volledig te controleren via de API en gebouwd voor continous use, wat met "gewone" camera's niet gegeven is.
Ik heb begrepen dat ze zo'n soort camera gebruikte voorheen en dat je dan heel veel dingen zelf moet regelen met beeldcorrecties ect.

Wij gebruiken trouwen nv12, de programmeur die de camera library heeft gemaakt gaf aan dat dat de beste codec was.

[Reactie gewijzigd door willempipi op 15 juni 2019 23:56]

Klopt, nv12 was voor het opslaan inderdaad van het binnenkomende signaal. Maar de camera zelf past ook nog compressie toe op wat het uitstuurt (MJPEG op 4k in het geval van de brio, wat al weer kwaliteitsverlies is op bijvoorbeeld YUY2. Echter kan de camera YUY2 waarschijnlijk niet op 4k, maar enkel op 1080 of lager uitzenden en met een beduidend lager FPS omdat de bandbreedte gelimiteerd is. Dus of 4k, hoge FPS en crappy kwaliteit, of goede kwaliteit maar lagere resolutie en FPS).

Als je er aan denkt ben ik benieuwd wat de eindoplossing wordt ;)

(Ik ga denk ik zelf maar gewoon op een SD kaartje opslaan, en het dan offline uitlezen - de noodzaak voor de proof of concept is er nog niet met live data).
"Dus of 4k, hoge FPS en crappy kwaliteit, of goede kwaliteit maar lagere resolutie en FPS."

Ja alleen verdenk ik dus dat de goede kwaliteit 1080p 30fps eigenlijk geen 1080p is. Wij hebben trouwens YUY2 4k of 1080p 60fps niet aan de praat gekregen werkt dat bij jou wel?

Ik heb de capture kaart oplossing trouwens van iemand die in de tv industrie werkt. Ik heb het vorige week overlegd dus weet nog niet of we daadwerkelijk die weg inslaan, maar iedereen was het er wel over eens dat het wel beter kan dan dit. Mijn idee voor nu is om gewoon een consumenten camera te gebruiken, die via hdmi aansluiten op de capture kaart, of als het even kan een consumenten camera met webcam functie ingebouwd, maar volgens mij is dat iets van vroeger. Welke camera heb ik echt geen idee van, dat zal een review zoektocht worden haha. Heb jij nog ideeën?

Voor nu willen we de software sowieso eerst gewoon werkend maken, zover het kan met de Brio. En voor jou succes met FFMpeg? ;)

[Reactie gewijzigd door willempipi op 15 juni 2019 23:28]

Ja dat YUY2 is zonder compressie (grotere datastroom) wat de brio niet snel genoeg eruit gestuurd krijgt. Daarom heb je er lagere resoluties en framerates op. Die hoge resolutie + framerate haal je alleen met compressie (MJPEG).

Ik heb de "Elgato game capture pro" (oud beestje) voor 2 tientjes via MP op de kop getikt. Kreeg het alleen nog niet live uitgelezen via cv2.VideoStream/python.
Daarnaast, als je de capture card route gaat - moet je met een consumentencamera rekening houden dat die mogelijk oververhit / en je wil de batterij eruit kunnen halen (die wordt ook heet) en hem direct via een powersupply draaien.

Ik weet niet wat jullie budget is, maar misschien hier (of aanverwant) eens naar kijken: https://www.baslerweb.com...as/ace2/a2a1920-160ucbas/
Dan heb je controle over alle settings, een camera die gemaakt is voor continu gebruik en je bespaart jezelf een hoop gedoe met proberen alles op elkaar afgestemd te krijgen als je de capturecard+consumenten camera route gaat. Daarnaast gok ik dat het prijsverschil nihil zal zijn als je de tijd die het je bespaard meerekent al helemaal.
Oef, dat is nog een flinke prijs voor een redelijk (technisch) brak product zeg.
Lastig zo te stellen. Als je kijkt wat je krijgt voor de prijs is het best ok:

Een camera
Een capture module
Iets om het beeld mooi te maken
Ter grootte van 10 bij 3 cm
Met een plug en play usb stekker

Voor 180 euro is het moeilijk om dat zelf samen te stellen.
Ik zou zeggen dat het marktwerking is. Als webcams even gewild waren als smartphones, was het de moeite waard om een Google pixel camera in een usb module te zetten en die voor 150 te verkopen.
Echter, wie koopt een webcam? Daarom moet er meer verdiend worden per product, en is er lager r&d budget
Nee, het is een goed product, op voorwaarde dat je het gebruikt waarvoor het bedoeld is: een webcam voor video conferencing. Dat mensen deze ook voor andere doelen gebruike waar ze minder goed geschikt voor zijn en dan teleurgesteld zijn betekend niet dat het daarom een brak product is.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones