Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Paars

Specificaties 6,39" • 2340x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Paars Review

gradje63 14 juni 2019, laatste update op 14 juni 2019, 1.619 views Product gekocht

Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Paars

Wat een beauty is dit, deze telefoon is echt een genot om in de hand te houden. Prachtig design, constructie maakt echt een perfect afgewerkte indruk, voelt degelijk aan en ligt heerlijk in de hand. Echt een telefoon die je liever in de hand dan in je broekzak hebt.

Pluspunten

• Pure snelheid
  • Geweldige looks
  • Voelt heerlijk en high end aan in de hand
  • Prachtig scherm
  • Super camera
  • Zeer handige gestures, full screen bediening zonder knoppen mogelijk
  • Batterij niet super, maar goed genoeg om geen no go te zijn
  • Face unlock werkt snel en, anders dan ik her en der lees, ook gewoon zonder de regio op India of zo te zetten. Heb hem gewoon op Nederland staan en werkt perfect.

Minpunten

• Notifications zijn brak
  • Niet waterdicht
  • Grote camera "bump" achterop
  • MIUI vind ik echt ruk, maar doordat ik toch Nova addept ben maakt het voor mij niet uit
  • Verder kan ik niks negatiefs verzinnen.

Wat een beauty is dit, deze telefoon is echt een genot om in de hand te houden. Prachtig design, constructie maakt echt een perfect afgewerkte indruk, voelt degelijk aan en ligt heerlijk in de hand. Qua uiterlijk en handgevoel één van de mooiste telefoons op de markt. Echt een telefoon die je liever in de hand dan in je broekzak hebt. Laat ik wat punten geven.

Constructie/bouwkwaliteit/looks: 9/10; enige reden dat het geen tien is vormt de grote camera bobbel aan de achterkant.
Scherm: 9,5/10. Prachtig, kleuren, scherpte, helderheid, echt top. Het is geen 4K scherm, maar dat vind ik op de oppervlakte van een telefoonscherm sowieso onzin; als ik geen pixels meer kan onderscheiden voegt een nog hogere resolutie weinig toe en kost alleen maar extra batterij.
Prestaties: 10/10. Super, je voelt dat je altijdrekenkracht en geheugen over hebt, maakt niet uit hoeveel apps je tegelijk opent, alles blijft even soepel en flitsend draaien.
Software: 8/10. Ik vind persoonlijk het startscherm van MIUI volstrekt infantiel aandoen en heb sowieso een hekel aan UI's zonder app drawer. Ook mogelijkheden tot customizen van het startscherm zijn nagenoeg afwezig, afgezien van kiezen van achtergronden en pictogrammen. Aangezien ik sinds jaar en dag hartstochtelijk Nova Launcher fan ben maakt me dat verder niet zo uit. Het eerste dat ik doe bij een nieuwe telefoon is even rustig afwachten tot hij alle apps opnieuw binnengehaald heeft en dan meteen een backup van mijn Nova Launcher setup erop zetten. Verder is het instellingen-menu van de telefoon wel ok, niet stock android maar wel begrijpelijk en goed te bedienen. Toch een 8 vanwege de "full screen" modus, waarbij de navigatieknoppen op het scherm wegvallen en vervangen worden door echt heel handige "gestures". Tot mijn genoegen doen die gestures het ook gewoon bij gebruik onder Nova. Dit heeft een leercurve van letterlijk 5 minuten en werkt echt heel handig. Daarmee heb je geen menuknoppen meer onder je scherm, en heb je bijvoorbeeld in je browser of je foto-apps echt het volledige scherm beschikbaar voor de inhoud.
Bedieningsgemak: 7/10. Want: een minpuntje; zoals wel vaker bij Chinese telefoons zijn de notificaties nogal een zootje. Op je vergrendelingsscherm krijg je ze wel mooit te zien, maar de notificatie-icoontjes in de taakbalk bovenin verschijnen keurig, om na een paar seconden te verdwijnen. Volkomen ruk vind ik. Toch een voldoende vanwege de hele rest van de ervaring, zie software. Gezichtsherkenning voor ontgrendelen werkt ook perfect. Heb hier en daar gelezen dat je hem daarvoor op regio India moet zetten, maar ik heb hem gewoon op Nederland gezet en het werkt feilloos en echt snel. Wellicht was dit aanvankelijk zo en is dit inmiddels in een update gefixt?
Camera: 9,5/10. Gewoon fantastische, veelzijdige camera, met veel mogelijkheden maar als je niet moeilijk wil doen zet je de "AI" scène herkenning aan en schiet je in point&shoot modus toch geweldige foto's. Kan echt prima met de top 5 in het high end segment meekomen.
Batterij: 8/10. Niet spectaculair, maar wel ok. Ik ben geen gamer, wat behoorlijk scheelt, maar met redelijk intensief gebruik (drie keer per dag een half uur surfen met tegelijk spotify aan, zeer regelmatig dingen opzoeken op internet, mail checken, appen, wat foto's maken etc. houd ik bij het slapengaan ca. 40% over, dus ik denk dat alleen voor de hardcore gamers de batterij wat beperkingen op kan leveren, maar voor de doorsnee gebruiker zeker ruim voldoende om de dag door te komen.

Kortom: alles bij elkaar een geweldig apparaat dat zich op vrijwel alle punten die ertoe doen met de echte toppers kan meten, en dat tegen 50-60% van de prijs; goeie deal.

Heb jij ook een Xiaomi Mi 9 (6GB ram) 128GB Paars?

Wat vind je van de fingerscan? Is het handiger om het op je scherm te hebben, of liever van achter? Of heb je die helemaal niet gebruikt vanwege de gezichtsherkenning?

Wat betreft de notificaties: Je kunt hier echt diep in gaan, en ik heb de indruk dat ze bij jou niet goed zijn ingesteld. Ik vind dat Xiaomi echt super omgaat met notificaties.

Wat ik niet snap is: als je de MIUI niet goed vind, waarom koop je dan uberhaupt een Xiaomi? (Buiten de prijs dan). Mijn reden voor een Xiaomi te kopen is en blijft de software. Stap 2 is dan naar een geschikte model zoeken.
Hi PhanTom,

Reg. de fingerscan: die is wel minder accuraat dan een aparte vingerscanner die niet achter het scherm zit. Een aparte scanner achterop of één in de home button werkt gewoon sneller en betrouwbaarder. Hij doet het op zich prima, maar ik merk wel dat ik bij screen unlocken vaker nog eens moet proberen dan bij een aparte scanner. Ik heb echter ook de gezichtsherkenning aanstaan en die werkt echt feilloos en razendsnel, dus in de praktijk gebruik ik die om het apparaat te ontgrendelen en de scanner vooral voor het inloggen in apps die ik met de fingerprint beveiligd heb en voor authorisatie in de telebanking app. Vreemd genoeg werkt de scanner dan wel feilloos, ik snap niet goed waarom. Misshien omdat het toestel dan al ontgrendeld is? Dus samenvattend: voor ontgrendelen toestel duidelijk minder dan een afzonderlijke scanner maar voor authorisatie via afdruk in apps etc. werkt hij perfect. Daarmee vormt hij voor mij in elk geval geen ergernis en het voordeel blijt natuurlijk gewoon dat je GEEN knoppen aan de voorkant hebt zitten en dat vind ik toch wel verrekte mooi.

Reg. de notificaties: het probleem is niet dat ze niet binnenkomen, maar het notificatie-icoontje in de statusbalk verschijnt keurig en verdwijnt na een paar seconden. Volgens mij ligt dat niet aan mijn instellingen maar is dat een eigenaardigheidje van het apparaat, ik heb hier al meerdere klachten op user forums over gezien en het betreft echt specifiek de de MIUI versie. Echter: als je de always on display aan hebt staan (wat Xiaomi hier de "inactieve display" noemt, zal wel iets met property rights of zo te maken hebben) blijven de statusmeldingen daar wel gewoon staan. Als je always on display NIET aan hebt staan knippert echter wel weer de notificatie-led, die dit apparaat dus wél heeft (in tegenstelling tot de meeste toestellen met een "edge to edge screen" en een notch). En die blijft ook knipperen tot je het apparaat ontgrendelt. Voldoet voor mij prima. Dat neemt niet weg dat ik het ruk vind dat die icoontjes in de statusbalk standaard verdwijnen, en dat kun je ook niet in je instellingen aanpassen volgens mij (en volgens velen met mij dus blijbaar).

Reg. de software: hahaha, da's natuurlijk een terechte vraag maar ik heb er ook wel een goed antwoord op, vind ik zelf tenminste. Dat een nieuw toestel de nieuwste Android versie heeft vind ik interessant. Wat voor UI een fabrikant daarover heen bouwt vind ik minder interessant, zolang er niet teveel infantiele bloatware opstaat zoals bij de eerdere generaties Samsung Galaxy apparaten bijvoorbeeld, die je dan alleen in met rooten kunt verwijderen. Dat komt omdat ik de prime versie van Nova Launcher gebruik (de betaalde versie bedoel ik dus) en al sinds mijn eerste Android telefoon (de Samsung Galaxy SII) telkens dezelfde Nova Launcher setup op de nieuwe telefoon importeer (even backuppen in de cloud op het oude toestel, en restoren op het nieuwe en klaar is kees). Daarmee is mijn home screen op elke telefoon hetzelfde en heb ik op een nieuw toestel meteen mijn vertouwde setup terug, het enige waar ik dan nog even aan moet wennen is het telkens net iets andere instellingen-menu, maar dat is niet zo'n punt. Een launcher zonder app tray vind ik echt hopeloos (alleen al om die reden zou ik geen Iphone hoeven, al kan ik nog wel een paar andere redenen noemen), maar als een telefoon standaard zo'n UI heeft boeit me dat dus niet zo omdat ik die toch niet ga gebruiken, afgezien van het settings menu dan.

Wat me in deze telefoon aantrok: combinatie van specs vs. prijs: beste chipset ooit, ruime RAM geheugen, top camera, supermooi scherm, Gorilla glas 6 en 5 voor- en achterop, en het schitterende design met bijbehorende toppie bouwkwaliteit voor amper EUR 500 (heb de 128GB versie). Dus mijn reden voor deze Xiaomi was dus juist alles BEHALVE de software. :D

[Reactie gewijzigd door gradje63 op 17 juni 2019 22:51]

Heb m ook al een paar maand. Het is een geweldig toestel. Geen overbodige irritante apps, maar gewoon clean android versie en bovenop de nette afwerking en mooi design, ook top prestaties en goeie batterijduur. Meer dan 2 dagen zonder laden of 's morgens een kwartiertje op de draadloze lader en ik kom de dag door. :) Verder heb ik ook nog geen haperingen vastgesteld, in tegenstelling tot de iphone X van m'n dochters. Ikzelf vind de UI handig en snel, maar dat is persoonlijk natuurlijk. :)

btw leuke review. Thx.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones