Sony Xperia 1 Wit Review

XperiaMark 9 juni 2019, laatste update op 11 juni 2019, 3.910 views Product gekocht

Sony Xperia 1 Wit

In het kort, gewoon een uitstekend scherm en een camera met voldoende features. Het toestel is nog prima te bedienen ondanks de afmetingen, de designkeuzes zorgen wel voor het ontbreken van een enkele feature. Maar content consumeren én creëren is waar dit toestel in uitblinkt.

Pluspunten

• Scherm in alle opzichten
  • 21:9 content komt goed tot zijn recht
  • Design, mooi en licht in gewicht
  • Camera is echt vooruit gegaan
  • Stabilisatie camera, nog beter bij full hd
  • Ligt goed in de hand ondanks lengte
  • Snelle soc
  • Veel nieuwe software features

Minpunten

• Accuduur had toch net iets beter gekund
  • Wireless charging ontbreekt
  • 3.5mm jack ontbreekt

De opvolger van mijn Xperia XZ Premium, daar was ik zeer tevreden over en daarom was de logische opvolger de Xperia 1. De camera is vele malen beter, het scherm kan net even wat feller, is oled en met de 21:9 aspect ratio kan ik films of mijn game content van mijn ultrawide scherm mooi terugkijken op mobiel zonder zwarte balken. Een aantal youtube channels is ook al over op dit formaat, o.a. Linustechtips. Daar krijg je wel zwarte balken aan de zijkant voor terug bij het traditionele formaat video. Als ik mijn XZP er bij pak of een XZ2 er naast leg dan zie ik wel dat de Xperia 1 een goede weg inslaat, het oogt stukken moderner. De standaard extra redenen om voor een Sony te kiezen spelen nog steeds mee, denk aan LDAC en Playstation.

Features
Hardwarematige features die opvallen zijn met name de goede specs van het scherm, de camera i.c.m. de soc en geheugen. De luidspreker is goed ondanks dat het een enkele speaker aan de onderkant is en... dolby atmos :? Géén notch, oké mooi maar waarom dan de overgebleven ruimte niet volledig benutten met een extra speaker?
De fingerprint scanner is nu weer aan de zijkant te vinden, maar niet meer op de powerknop. Prima, is hij beter dan? Hij werkt naar mijn ervaring niet beter dan mijn xz premium, vettige of natte vingers en hij pakt het niet vaak genoeg. Al met al een downgrade t.o.v. xzp. Bezels zijn misschien meer dan een high end Samsung etc, maar hij ligt hierdoor lekker in de hand zonder onbedoelde aanrakingen. Dedicated camera button is aanwezig zoals vanouds, gebruik hem zelf nauwelijks eigenlijk. Geheugen uitbreidbaar, waterdicht en een voor én achterkant van gorilla glass 6. Zowel het scherm als de achterkant zijn ongevoelig voor vingervlekken, misschien helpt de witte kleur van mijn toestel ook een beetje.

Er zijn ook een goed aantal nieuwe software features t.o.v. mijn XZ Premium, zoals sidesense, always on display, werkend blauw licht filter en meer. Er is een nieuwe game verbeteraar met opties voor het beperken van meldingen/helderheid/RAM/prestaties, screenshots en opnemen. Druk tweemaal op de homeknop om de one handed mode te activeren, configureer naar wens en werkt prima. Ik mis soms een aantal kleine functies of ik heb ze nog niet gevonden, groter maken van homescreen icons bijvoorbeeld. Niets essentieels. Scherm splitsen voor meerdere apps tegelijk kon al een tijdje bij Sony, maar nu is het toegankelijker en echt bruikbaar.

Design
Het toestel is licht en dun, waarschijnlijk mede mogelijk gemaakt door de batterijcapaciteit, het ontbreken van het draadloos laden,3.5mm jack en de front facing speakers. Het is maar net wat je liever hebt, ik ben niet afhankelijk van een van deze features. Hij is amper een centimeter langer dan je gemiddelde flagship en gaat gewoon in je broekzak. Mijn telefoonhouder heeft er wel moeite mee. Het toestel oogt mooi, ik was persoonlijk wel klaar met zwart en heb een wit toestel waar ik geen spijt van heb.

Accu
Accuduur is redelijk, 4 uur nonstop gamen op 4g en maximale schermhelderheid. Een andere dag met 2 uur gamen haalde ik van 8 uur in de ochtend tot 23:00 met 5uur30min screen on time. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar het is een stuk beter dan de XZ Premium en de XZ2 bij eenzelfde belasting, echter hebben die toestellen van mij een jaar oude batterij. De batterijconditie van die toestellen is alsnog goed, de Sony batterijsoftware die oplaad met batterijbehoud heeft zijn werk gedaan en dit verwacht ik ook met de Xperia 1. Fast charger zit er bij met usb c naar usb c aansluiting, nog bepaald niet de standaard. Mijn XZP had ook usb c toen dat nog niet de standaard was maar dat was lekker future proof gaandeweg.

Scherm
De 4k en hdr nu in combinatie met de voordelen (en nadelen) van oled. Maar zie je dat dan? Ja. Misschien is het verschil te klein om te zien van een andere hoge resolutie met 4k. Maar als je een 4k video vergelijkt met de full hd variant dan zie je toch echt verschillen in de details. Ik heb mijn telefoon dan ook vaak te dicht op mijn snufferd, maar toch. Met het oled paneel zijn de zwarte balken aan de zijkant praktisch niet meer aanwezig, als ik een film kijk in bed met de lichten uit dan is het helemaal weg. Zwart is pixels die uitstaan, maar als ik heel snel scroll en er zijn grote zwarte vlakken aanwezig dan heb ik het idee dat de pixels een halve milliseconde vertraging hebben met weer aan te gaan. 'Superlevendige' (Samsung :+ ) modus is niet meer, wel een creator modus. Nog niet genoeg content bekeken om dit goed te beoordelen.

Camera
Ik wil niet meer terug naar een enkele camera, vandaag een uitje naar wildlands en elke modus is uitvoerig gebruikt. Van wide naar zoom tot super slowmotion en alles er tussen in, zeer bruikbaar. De beeldkwaliteit is gewoon merkbaar beter dan alles wat vooraf ging van Sony mobile, de optische stabilisatie is nog veel beter dan ik dacht. Je hebt een Cinema Pro app, ik heb hem nog niet gebruikt omdat ik teveel plezier heb met de standaard camera app van Sony. Camera2 api en dat soort dingen ben ik nog niet aan toe gekomen.

Dan de prijs, 950 euro? Ik denk dat 950 gewoon echt te veel is voor dit toestel. Maar zoals bij elke Sony release, de releaseprijs is nooit de echte prijs. Je krijgt er op het moment van schrijven een WH-1000XM3 headphone en fastcharger bij, niet de minste. Zodra de pre-order deals verlopen zijn is de telefoon binnen weken zoniet dagen gezakt in prijs dat het daadwerkelijk waard is. Knal die headphone op marktplaats voor 200 euro en de telefoon kost effectief nog 'maar' 750. Nog steeds teveel voor mij persoonlijk dus uitgekomen op het volgende, €693,44 + 1 Jaar Vodafone a 2gb 12euro/maand. Totaal dus 837,44 inclusief fast charger en de hoofdtelefoon. Headphones verkopen en het is 637, minus extra abbo kosten en de restwaarde van het toestel is het een goede prijs.
Bij mijn XZ Premium pre-order kreeg ik de h.ear nogwat headphones erbij, geweldig veel plezier van gehad en ik zou hem niet eens vervangen als de reviews van de WH-1000XM3 niet zo goed waren dat ik hem wel moet proberen.

Het is vervelend om door die extra hoepels te springen om tot een goede deal te komen en het zijn keuzes waar Sony mobile zich toch redelijk mee in de voet schiet doordat mensen de telefoon makkelijk overslaan omdat hij te duur is. De marketing rondom het toestel is gewoonweg nog steeds slecht, bijna niemand weet dat het ding bestaat. Wat mij betreft nog steeds genoeg redenen om voor een Xperia te kiezen t.o.v. de concurrentie, ze zijn in ieder geval een goede weg ingeslagen met de Xperia 1.

Al met al een aanrader.

Enkele plaatjes snel uit de hand geschoten in auto mode:

Heb jij ook een Sony Xperia 1 Wit?

Dank je voor de review. Ik twijfelde enorm tussen de Xperia 1 en de OnePlus 7 Pro. Ik ben voor de OnePlus gegaan puur omdat ik de looks niet mooi vond van de Xperia 1. Het is verder een prachtig apparaat en ja, Sony he, mooie scherm en camera altijd :D Ik ben ook tevreden met OnePlus en hey, Camera lens is een Sony IMX586 :D dus ja, toch nog iets mee van Sony :P
goed review hoor, wel een paar opmerkingen. De Xperia 1 heeft dus wel een front facing speaker aan de bovenkant, die werkt uitstekend. de andere zit inderdaad aan de zijkant of staat naar onder gericht zo je wilt, maar daar heb je in de praktijk geen last van. Dat is als je je vinger er niet oplegt wat het geluid behoorlijk reduceert. En de reden dat de vinger afdruk scanner los is van de power knop heeft te maken met patent issues in de Verenigde Staten.
Ik heb dit toestel ook,
En ik moet zeggen ben zeer tevreden over het toestel,
Ik mis de 3.5 jack wel, maar goed is geen big issue
BTW je hebt wel stereo speakers front speaker aan de bovenkant doet prima zijn werk
Maar inderdaad er word weinig reclame overgemaakt
Ook tweakers heeft tot heden nog geen review geschreven en dat is wel zonde, sony slaat een nieuwe weg in, in mijn mening met de looks en camera
Dank voor je review; je bent nog redelijk positief. Nadat fingerprint vanaf de XZP naar de achterkant was, is de zijkant een relatieve verbetering. Het is wel twee stappen naar achteren om er weer eentje naar voren te doen. Zelf vind ik fingerprint in de power button aan de zijkant nog steeds een best in class voorbeeld. Dat draadloos laden niet in zo'n toestel zit is onbegrijpelijk: geen 3,5mm jack voelt bovendien als een half draadloze maatregel. Eigenlijk is alleen de prijs van deze telefoon indrukwekkend. Ik sla 'm in ieder geval over.

/edit: weet je zeker dat draadloos laden niet wordt ondersteund op dit toestel? De specs (op tweakers) zeggen van wel...

[Reactie gewijzigd door Robus op 11 juni 2019 12:49]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games