Highpoint RocketRAID 2340 Review

Q 9 mei 2010, 1.526 views

Highpoint RocketRAID 2340

Pluspunten

• Veel SATA poorten
  • Benodigde kabels meegeleverd.

Minpunten

• Geen issue voor mij maar: fake of firmware RAID.
  • Wordt warm, zorg voor goede koeling.

Beheerbaarheid Score: 3
Drivers en ondersteuning Score: 4
Voor mijn nieuwe badass storage server zocht ik een controller met zoveel mogelijk SATA poorten, 16+. Er zijn redelijk wat van dergelijke controllers, maar dat zijn allemaal zeer dure hardware-RAID kaarten van 900+ euro.

Maar op mijn storage server wil ik gebruik maken van Linux software RAID en dan heb je die dure hardware ondersteuning niet nodig. Het enige doel is: zoveel mogelijk SATA poorten.

Een domme controller zonder RAID met zoveel mogelijk SATA poorten heb ik nog niet kunnen vinden voor een knappe prijs. Deze kaart is de enige kaart die 'het minst duur' was.

De Linux ondersteuning van deze kaart is op basis van gesloten drivers, maar de driver ondersteuning van high-point is uitstekend.

De kaart heeft vier speciale SAS aansluitingen die elk vier harde schijven aan kunnen, middels bijgeleverde kabels. Dat geeft wel een kabel bende, het is dus een kunst om dat een beetje weg te werken. De kabels zijn erg lang.

In totaal heb ik een RAID 6 array opgezet van 20 disks, 16 op deze controller en 4 op het moederbord. De leesprestaties van de array zijn fenomenaal: 1.1 GB/s. Schrijf prestaties liggen op een kwart: 350 MB/s. Maar dat is RAID 6 eigen.

Ik doe dus niets met de RAID functionaliteit van de kaart zelf, en daar heb ik dus ook geen ervaring mee. Als je veel SATA poorten wilt hebben voor een nog enigszins redelijke prijs, is deze kaart op het moment van schrijven de enige optie.

Deze kaart doet het prima met de goedkope en snelle Spinpoint F1 en F3 schijven van samsung.

Heb jij ook een Highpoint RocketRAID 2340?

Hoe groot zijn je schijven en hoe groot is je array?
De schijven zijn 1 TB per stuk en de array is dus 20 x 1 TB - 2 (RAID6) = 18 TB.
Vraag. Waarom heb je dan niet 2 kleinere en goedkopere RAID kaarten (bijv. Highpoint RocketRAID 2680) met 8 poorten gekocht? Scheelt weer bijna 200 euro. Geen PCI-e poorten meer?

Waarom geen 1.5TB schijven, of had je de 1TB al?
- Destijds waren 1.5 TB schijven nog niet economisch. Bovendien had ik al een stapel 1 TB schijven.

- Twee 2680 kaarten kosten samen ruim 300 euro, dus het prijsverschil is ongeveer 120 euro. Het probleem is dat je dan een moederbord met twee 16x sloten (SLI) moet kopen en die zijn ook weer duurder + meer verbruik.

- Als een controller stuk gaat is het totaal afgelopen, maar dat risico accepteer ik. Met twee controllers loop je twee keer zoveel risico op een falende controller.
Als je twee onafhankelijke arrays maakt, werkt er iig nog 50% van je storage als er een controller stukgaat ;)