Ziggo Mediabox Next

Specificaties Decoder voorzien van 8 tuner(s) - Bekijk alle specificaties

Ziggo Mediabox Next Review

eugenemolenaar1 8 juni 2019, laatste update op 10 juni 2019, 18.303 views Product geleend

Ziggo Mediabox Next

Ik ben weer terug op Tweakers na een lange afwezigheid. Dit is mijn eerste review over de Ziggo Mediabox Next Lees mijn uitgebreide review hierover met foto's.

Pluspunten

• 4K @ 60p met 10-bit ondersteuning
  • Super snel met opstarten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Snel navigeren door menu's
  • HDMI CEC ondersteuning
  • Klein formaat

Minpunten

• 4x AAA batterijen in afstandsbediening
  • Sommige apps nog wat buggy

Geluidskwaliteit Score: 4
De Ziggo Next Mediabox is de opvolger van de geplaagde Horizon Mediabox XL. En man, wat een fijn apparaat is dit zeg. Hij is klein, snel, heeft 4k ondersteuning en ziggo laat je voor 400 uur opnemen in de cloud!

Belangrijkste eigenschappen

• Live TV, opnames of Ziggo Replay via TV, smartphone, tablet of computer
• Tot 400 uur opnametijd en neem maximaal 6 programma’s tegelijkertijd op
• Voice control
• Opnames op afstand starten, stoppen inplannen of verwijderen
• Meer dan 30 apps zoals Netflix, Videoland en YouTube

• Afmetingen: 23 x 16 x 3,5 cm
• iTV retoursignaal: via UTP / Wi-Fi
• SCART-aansluiting: 1x mini-SCART
• HDMI-aansluiting: ja, 1x HDMI 2.0a
• USB-aansluiting: ja, maar niet acties
• Component aansluiting: nee
• Analoge audio: ja, 3,5 mm mini-jack
• Ethernet-aansluiting: ja 1x
• Aan-/uitknop: ja, op achterzijde
• Digitale radio: ja, via app
• Aantal tuners: 8

Ik zei het al even in het begin, maar de Ziggo Mediabox Next is een verademing!! De Horizon mediabox, voorheen UPC, is sloom met opstarten, sloom met navigeren en vooral een struikelblok voor velen; het hoge stroomverbruik. Namelijk als hij aanstaat bijna 65 watt.
Vele mensen ergeren zich aan deze mediabox, want hij is ook nog eens ontzettend groot. Het display waar de zender op wordt vertoond ziet er dan wel aardig uit, samen met de mooie blauwe verlichting als hij aanstaat, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. De box bestaat ook al een lange tijd, ruim 8 jaar, dus er was ook tijd voor een nieuwe box. De box is op het moment van schrijven nog niet aangekondigd op de Ziggo Website, maar telefonisch is hij wel te bestellen.
Mijn box was al meer dan 6 jaar oud en begon kuren te vertonen. Updates duurden eeuwig lang en soms kon ik de box niet eens aanzetten als hij bezig was met een update. Frustratie dus gebeld naar Ziggo en zij voelden met mij mee. Ik kreeg toen de Ziggo MediaBox Next als optie aangeboden en hierover lees je mijn uitgebreide review erover.

Wat zit er allemaal in de doos?
Bij het open maken van de doos voel je al meteen dat je met een goed product te maken hebt. Alles ziet er netjes uit en de box is in het echt precies goed van formaat. De box voelt stevig aan, ondanks de kuntstoffe behuizing. Hij is ook niet te klein en zeker niet te groot. Er zit een HDMI kabel bij, afstandsbediening waar de batterijen al inzitten, natuurlijk de Ziggo Mediabox zelf en een 15 meter lange UTP kabel.
Je krijgt meteen zin om de box aan te sluiten en de oude Horizon box weg te doen.

In de doos:
  • Ziggo Mediabox Next
  • Power kabel
  • 15m UTP kabel CAT5e
  • HDMI kabel (versie 2.2 voor 4K)
  • Coaxkabel van 3 meter
  • Handleidingen
Welke aansluitingen kan je allemaal vinden op de Next?
  • Coax In
  • Audio (3,5mm jack)
  • Scart Out
  • HDMI
  • USB aansluiting
  • Ethernet
  • Digitale audio aansluiting (optisch)
  • Power

Installatie

Eenmaal de box uitgepakt, alle kabels aangesloten kan de installatie beginnen. Ik heb de weergavetaal op Engels gezet, omdat ik dat gewoon prettiger vindt navigeren met apparaten.

De Installatie had ik eerlijk gezegd makkelijker verwacht, want ik kwam erachter dat er toch nog wat kinderziektes inzitten. Zo moest ik de Mediabox rechtstreek op mijn Ziggo modem aansluiten. Ik had hem eerst op mijn eigen Netgear R7000 aangesloten, maar bij de installatie liep de hele mediabox vast. Ik zat meer dan 20 min te kijken naar een welkomst scherm in 10 verschillende talen. Een Ziggo medewerker vertelde mij dat de modem, voor installatie van de Ziggobox, niet in bridge modus moet staan. Na installatie kan het wel weer. Dat heb ik dus geprobeerd en toen ging het goed. Het was wel even een gedoe met kabels die je dus eerst moet inpluggen in modem voor installatie en als dat dan goed gaat moet je hem dus omleggen naar je eigen router. Daarbij dus niet vergeten om je modem weer in bridge modus te zetten.

Het tweede euvel waar in tijdens de installatie tegenaan liep kwam bij de vraag hoe je je box hebt aangesloten. Via Wi-Fi of Ethernetkabel. Ik koos voor Ethernet, maar daar had hij ook de eerste keer moeite mee. Na 5 min. kijken naar een draaiend rondje kreeg ik de melding dat ik geen internet had. Vreemd, want mijn internet op mijn vaste pc was goed. Goede pings en geen packetloss. Ook mijn Wi-Fi aansluiting was goed. Vreemd genoeg stond hier ook al een opmerking over in de handleiding. Mocht je langer dan 5 minuten wachten dan de mediabox even aan en uitzetten.

Toen dan alle TV kanalen waren geladen kon het genieten pas echt beginnen. Want mensen wat is dit fijn navigeren zeg. Navigeren door de TV gids gaat enorm snel en programmas terugkijken is een fluitje van een cent. Een verademing ten opzichte van de mediabox XL.

Bij ieder programma een ronde pijl met een play tegen erin. Dit betekent dat je het programma kan terug kijken via Replay TV. Let wel op dat je reclame bij commerciele zenders niet kan doorspoelen. Bij NPO1, 2 en 3 kan dit wel. Ik kijk zelf veel Air Crash Investigation op National Geographic en heb gemerkt dat je daar ook reclame kan doorspoelen.

Ook het opnemen gaat heel snel en al je opnames komen netjes naast elkaar te staan. Je kan het layout zelfs wijzigen. De mediabox heeft maar liefst 8 tuners dus in theorie zou je op 6 verschillende kanalen kunnen opnemen. Dit is zeer prettig en ik moet zeggen dat het ook goed werkt. Ik had laatst 4 programma’s op afstand opgenomen in de Ziggo Go app en bij thuiskomst stonden ze netjes opgeslagen.

Wat even wennen is, is dat in stanby stand het statuslampje blauw brandt. Ik had steeds het idee dat de mediabox nog aan stond, maar hij was juist in standbymodus. Bij de Horizon Mediabox XL was dat namelijk precies andersom. Deze brandde juist blauw als hij was ingeschakeld. Bij een standby stand had hij een lichtgele kleur. Ziggo is op de hoogte van het “probleem”, want er waren meerdere mensen (waaronder ik) die hen daarop daar attendeerde.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van deze mediabox is goed en beter dan zijn voorganger. Mocht je een 4K televisie hebben dan kan je dus nu genieten van 4K @ 60p. Tegenwoordig hebben nieuwe tv’s een 10-bit kleurenpaneel en zelfs dit wordt ondersteund door deze box. 10 bit is de opvolger van 8-bit en biedt dus meer dan een miljard kleuren aan. Dit in tegenstelling tot 16 miljoen kleuren op een “verouderd” 8-bit paneel.
Dan de 60p. De P staat in dit geval voor progressive en houdt dus in dat het volledige beelden met 60 frames per seconde kan weergeven. Dit is wel heel nice, want op deze manier wordt TV kijken wel heel erg gaaf. Je krijgt een mooie vloeiende weergave.
Let wel op dat je TV dit formaat moet ondersteunen, maar nog veel belangrijker is dat er ook content moet zijn in 10 bit of HDR10 op 60fps.
Op YouTube kan je wel dit soort kanalen vinden, maar voordat TV zenders dit krijgen kan het helaas nog even duren. Op het moment heeft Ziggo namelijk nog geen 4K kanalen, maar volgens Ziggo zijn ze wel in testfase met een natuurkanaal.

Het zou natuurlijk ontzettend gaaf zijn als in de komende jaren Formule 1 in 4K te zien is of wellicht het WK voetbal.

Movies en Series
Ik heb zelf geen movies en series XL abonnement, want wel de standaard versie. Zodra je het opent, zie je verschillende tabbladen waaronder, films, series en kids. Hier kan je allerlei titels gratis bekijken. Mocht je een XL abonnement hebben, krijg je ook een aanbod van HBO en heb je nog meer keuze uit series en films. Ook kan je in dit menu films huren. Vaak wel wat overpriced, maar kan handig zijn als je opeens zin hebt in het kijken van een film die niet in het gratis aanbod staat en wellicht ook niet op Netflix en Videoland. Vaak staat de film dan wel in Ziggo’s eigen winkeltje en kan je dus de film huren.

Het navigeren door deze series gaat goed, maar niet altijd even soepel. Soms merk je dat hij moet laden vanuit de cloud en dat er wat haperingen inzitten. Sterker nog de eerste keer dat ik navigeerde door deze tabbladen liep mijn mediabox vast. Iedere keer als ik naar Movies en Series ging stopte de mediabox ermee. Alsof er iets werd getriggerd in dit menu wat ervoor zorgde dat de box vastliep. Gebeld met de Ziggo klantenservice en zij wisten het in eerste instantie ook niet. Factory reset mocht niet baten en uiteindelijk vertelde ze dat er toch een storing was en dat dit binnen 48 uur verholpen zou zijn. Helaas na 3 dagen leek het even goed te gaan, maar toen ik navigeerde naar Movies en Series liep de box weer vast. Gek genoeg alleen bij Movies en series en niet bij het instelllingen menu en opgeslagen opnames menu. Dit keer ging in chatten met de medewerker en hij gaf aan dat de “storing” voorbij was en dus dit probleem niet meer moest voorkomen. Hij zou het probleem de volgende dag intern bespreken en daarna zou hij mij gaan bellen.
De volgende dag zat ik dat mijn mediabox een software update had gekregen van versie 4.15 naar 4.16. Sindsdien is het probleem opgelost. Ik weet niet of anderen hier ook last van hadden, maar je kan je reacties in de comments achterlaten hiervoor.

Ziggo Go App
De App is te downloden in de Google Play Store of in de Appstore. Ikzelf gebruik hem op mijn iPhone XR 64GB.
De Ziggo Go app was al heel goed, maar werkt nog sneller met de Mediabox Next. Opnames op afstand inplannen gaat nu veel sneller, omdat de app beter communiceert met de box. Je kan live tv kijken via de app, offline series profielen beheren etc.

Wat kan je allemaal nog meer met de Ziggo Go App?

• Via ReplayTV tot 7 dagen terugkijken
• Live TV kijken
• Opnames inplannen
• Via Google Chromecast of Apple TV streamen naar je TV (dit is handig als je een tweede TV in huis hebt waar je geen ziggo kastje op is aangesloten)
• Offline series en films kijken
• Meedere apparaten tegelijk kijken (maximaal 3)

Het is dus aan te raden om deze app te downloaden in combinatie met de Ziggo Mediabox Next. Het is niet verplicht, maar het maakt TV kijken nog leuker en interactiever. Zeker als er meerdere gezinsleden in huis zijn.

Instellingenmenu Mediabox Next

Je kan behoorlijk wat dingen instellen in het menu. Uiteraard heb ik meteen gekeken naar de instellingen voor beeldkwaliteit. Ik heb zelf geen 4K tv, maar een fullHD tv dus de optie voor 4K ontbrak in mijn geval, maar mocht je een 4K TV hebben dan kan je uiteraard kiezen voor 4K.

Je kan kiezen uit
  • From TV
  • 1080p
  • 1080i
  • 720p
  • 576p

Let op!
Het verschil tussen From TV en 1080p is hetzelfde als je je TV hebt ingesteld op 1080p. Staat je TV op 720p of 1080i dan kies hij dus dat signaal en geniet je dus niet van de hoogste kwaliteit.
Je beeldinstellingen van je TV kan je wijzigen in het menu van je TV zelf. Niet in het ziggo instellingen menu.

Mocht je een oude versterker hebben dan kan je deze met de afstandbediening ook prima aansluiten. Later vertel ik meer over de afstandsbediening, maar ik kan alvast zeggen dat mijn Panasonic 5.1 set uit 2004 prima werd herkend. Ideaal, want mijn samsung TV wordt ook herkend. Daardoor gaan er 2 apparaten aan als ik op de afstandbediening drukt. Namelijk de TV en de mediabox.
Het heeft ook een nadeel, want ik heb in mijn geval ook een chromecast. Soms wil ik dat alleen Chromecast aangaat en daarvoor moet mijn TV aan. Als ik de Ziggo afstandsbediening gebruikt gaat dan ook meteen de box aan.

Er is nog een leuke functie als je spekers hebt die Dolby Surround ondersteunen. Want dit kan je dus instellen in dit menu.
Voor een voller en mooier geluid kan je de optie Dolby Audio aanzetten. Ik moet wel zeggen dat het geluid van nature zachter staat dan de vorige mediabox. Daar was de dolby audio echt bijna een bioscoop ervaring en bij deze box valt het iets wat tegen. Maar wellicht dat dit na een software update weer wordt teruggezet.

Verder vind je in het instellingen menu de volgende opties

Profiles
Hierbij kan je dus voorkeurszenders aanpassen en een eigen profiel aanmaken. Dit is handig als je met meerdere mensen in huis bent die allemaal andere voorkeuren hebben.

Parental Control
Onder deze optie kan je de standaard pincode wijzigen, kanalen blokkeren en een leeftijdsgrens instellen.

System
Dit is een interessant tabje, want hier kan je dus de standby regelen van de Ziggo Next. Ik heb hem zelf standaard op hoog staan. Zelfs in hoog verbruikt hij stukken minder stroom dan zijn grotere broer Horizon. Ook zorgt de instelling “hoog” ervoor dat de mediabox razendsnel opstart. Binnen 5 sec. heb je beeld als hij uit staat.

Hieronder zie je dus een overzicht van het stroomverbruik van de Zigoo Mediabox Next, gevolgd door de Horizon XL Mediabox.

Horizon Mediabox XL

Je ziet dat bij een ingeschakelde mediabox de oude Horizon XL bijna 60 watt verbruikt, terwijl de nieuwe Ziggo Mediabox Next op nog geen 12 watt zit. Dit is aanzienlijk minder stroom en dus fijner voor je energierekening. De nieuwe mediabox is dus zuinig en snel. Je hebt nog de opties om te kiezen voor hoog stroom verbruik in standy of ecostart. Voor het inplannen van opnames, maakt dat dus niet meer uit, maar ik heb wel gemerkt dat bij hoog energieverbruik in standby de box sneller opsatrt. Binnen 3 seconden heb je beeld en kan je kijken naar je favoriete kanaal. Bij een ecostart duurt het ongeveer 8-10 seconden, dat nog steeds vrij snel is.

Verder kan je in dit menu al je opgenomen programmas verwijderen en een eventuele factory reset doen. Standaard staat de standby timer op 5 uur wat betekent dat hij na die tijd wordt uigeschakeld. Mijn TV zelf heeft een standbytimer van 4 uur dus in mijn geval gaat eerst mijn TV uit. Je kan deze optie ook uitzetten

Network
Bij dit tabblad kan je een samenvatting krijgen van je netwerkverbinding en kan je dus de connectie type wijzigen. Mijn advies is om altijd bekabeld aan te sluiten, indien mogelijk. Gebruik een eigen router of de modem van Ziggo. Dit moet wel een Connect modem zijn. Bekabeld is altijd sneller dan draadloos en minder gevoelig voor storingen aangezien er vaak meerdere apparten zijn aangesloten op het draadloze netwerk. Dit kan storingen met zich meebrengen.

Info
Het laatste tabblad info kan je de helppagina raadplegen kan je zien welke software versie er is. Op moment van schrijven heb ik versie 4.16. Je kan hier ook een diagnostische informatie opvragen.

TV Apps

Dit zijn de apps die er op dit moment beschikbaar zijn voor de MediaBox next

Ik bespreek 3 veelgebruikte apps met jullie. Opvallend is dat de app Spotify nog ontbreekt. Wellicht krijgt Ziggo het voor elkaar om in de toekomst daar rechten voor te krijgen en deze app in hun appstore toe te laten.

YouTube
Je kan heel gemakkelijk deze app gebruiken en ik moet zeggen dat hij best snel werkt. Als je als een Google profiel hebt, log je daarmee in en dan zie je al je kanalen waar je op geabonneerd bent en een heel gemakkelijk zoekvenster. De afstandsbediening heeft helaas geen qwerty invoer dus de eerste keer inloggen is wel wat veel navigeren door alle letters. Als je een fout maakt, moet je dus helemaal opnieuw beginnen. Dit was bij de vorige afstandsbediening die een fysiek Qwerty toetsenbord had wel handiger. Maar eenmaal ingelogd is wel heel fijn dat deze app met zoeksuggesties komt. Kijk je dus veel naar tech kanalen en je wil een filmpje zien over de Nvidia Shield dan hoef je dus alleen maar “Nvidia” in te typen. In mijn geval was zelfs “Nvi” al voldoende. De app komt met suggesties waardoor je toch heel snel door video’s heen kan scrollen.

Ik heb wel gemerkt dat bij sommige filmpjes de laatste minuut het beeld stopt, maar het geluid wel doorloopt. Dit is nog een bug die hopelijk snel wordt opgelost. Vervelend, want je denkt dat de app vastloopt, maar het is dus alleen het beeld dat freezed.

Netflix
Deze app werkt ook behoorlijk goed en snel. Ook hier is het inloggen de eerste keer een uitdaging, want je moet veel navigeren door de letters en zorgen dat je geen fouten maakt. Eenmaal in de app gaat het navigeren door de series goed en soepel over het scherm. Al je voorkeuren op de app of series die je verder wil kijken, hebt gekeken staan netjes synchroon. De previewmodus staat wel standaard aan. Dit is irritant, want als je langer dan 2 seconden op een serie staat begint hij al met het afspelen van een preview. Bij instellingen kan je dit ook niet uitzetten.
Het laden van de series gaat razendsnel en wat ook fijn is, is dat na afloop van de serie binnen 5 seconden de volgende al wordt afgespeeld. Op de Netflix App zelf moet je 25 seconden wachten, wat ook niet erg is, maar ik vond dit wel heerlijk. Zeker als je wil bingewatchen gaat hij lekker vlot naar de volgende aflevering.

Videoland
Ik heb ook een videoland account dat ik deel en ook bij deze app gaat het kijken van series soepel. Ook hier, inloggen vergt wat tijd, omdat de afstandsbediening geen qwerty toetsenbord heeft. De app navigeert snel en voelt soepel aan. Kijken van series is geen probleem en ook het laden van de series gaat snel. Gelukkig heeft Videoland geen preview modus van alle content.

Conclusie gebruik Apps
Je kan bij alle 3 besproken apps heel gemakkelijk pauzeren, terugspoelen en weer verder gaan. De UI lijkt ook verbeterd en ziet er bij alle drie de apps net even wat mooier uit. Waar ik vooral heel erg tevreden mee ben in het laden van alle drie de apps. Dit gaat razendsnel en ik zou bijna mijn Chromecast niet meer hoeven te gebruiken. Voordeel is dat je alles nu via het kastje kan bedienen en je niet steeds je telefoon in je hand moet hebben om te navigeren. Wel gaat navigeren met je telefoon sneller, zeker als je iets wil opzoeken.

Ik hoop in de toekomst nog dat Spotify nog komt in de appstore en dat je ook je favoriete muziek via dit kastje kan luisteren.

Radio luisteren

Je kan met deze box genieten van digitale radiozenders. Deze zijn te bedienen met VoiceControl dus dat is een leuke toevoeging. De geluidskwaliteit van de radio is behoorijk goed. Je hoort meteen dat de zenders digitaal zijn en dus vollere bassen en breder bereik van de middentonen. De app is ook heel snel, zeker als je hem met je stem bedient. Je kan dus heel gemakkelijk “Q music” roepen en de box switcht meteen naar de app.

De afstandsbediening

Wat ontzettend fijn is aan de afstandsbediening is dat hij bij installatie meteen je huidige TV gaat koppelen aan de afstandbediening. In mijn geval heb ik een Samsung TV en deze werd vrijwel meteen herkend. Wat ik nog mooier vond was dat je bij het instellingen menu de keuze hebt om een versterker te koppelen aan de afstandbediening. Ik heb een versterker uit 2004 van Panasonic. Ik toetste het modelnummer in en hij vond hem gewoon. Ik kan dus nu met 1 afstandbediening 3 apparaten bedienen. Heel fijn.

Ik had het al eerder in deze review genoemd, want de afstandsbediening heeft helaas geen QWERTY toetsenbord. Wel heeft deze afstandsbediening een aantal andere handige functies, waaronder Voice Control. Je kan dus tegen hem praten als je de microfoonknop ingedrukt houdt.
De Voice Control reageert niet heel goed en je moet heel duidelijk praten. Het is geen Google Home die veel intelligenter is, maar het is een leuke toevoeging van Ziggo.

Het zoeken via de afstandsbediening naar programma of titels die je wil huren gaat dus via letters die op het scherm verschijnen. Je kan redelijk snel navigeren en zo je favoriete programma vinden.

De afstandsbediening heeft 4 AAA batterijen, wat ik wel persoonlijk een nadeel vind. Meestal zijn het er twee en mochten ze dus leeg raken dan moet je ze meteen alle 4 vervangen. Althans dat is wel aan te raden. Verder werkt de afstandsbediening net als zijn voorganger met radio frequentie. Dit betekent dat je dus niet op de mediabox hoeft te richten om te zappen naar de volgende zender. Je kan dus overal in de ruimte richten en door middel van radio frequentie pakt de mediabox het signaal op.
Ik heb wel het idee dat de nieuwe mediabox sneller en soepeler aanvoelt dan de oude.

De mediabox is zeer uitgebreid en vooral heel snel. Navigeren door menus werkt heel fijn en ook de Apps doen het goed. Al vond ik van de drie apps die ik ging bekijken Netflix het traagst. Dit kwam, doordat continue de preview modus aanging als je navigeerde door de content

Alles is cloud based dus er zullen heel wat servers en storage staan om de boel goed en vloeiend te laten lopen. Ik ben benieuwd hoe soepel en goed het nog loopt als ook het grote publiek deze mediabox tot zijn beschikking krijgt.
Wat heel fijn is, is dat opslagruimte van 400 uur die je krijgt om op te nemen. Alles staat wel in de cloud bij Ziggo en na 1 jaar verdwijnt het. Aan de ene kant is het fijn, dat het bij Ziggo staat, aan de andere kant blijft de opname niet voor eeuwig staan. Het voordeel bij de oudere box was dat je echt oude opnames van 2 of 3 jaar geleden nog kon terugkijken, omdat dat ding een fysieke harde schijf heeft. Dat heeft deze dus niet en ben je opnames na 1 jaar dus kwijt. Misschien een kwestie van wennen.

Mocht je dit een leuke review vinden, laat dan een comment achter hieronder. Als je tips of opmerkingen hebt, hoor ik het ook graag.

Heb jij ook een Ziggo Mediabox Next?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games