Specificaties 23,6" • 1920x1080 (Full HD) • 75Hz • 5ms - Bekijk alle specificaties

Philips 241E1SB Zwart Review

83168 8 mei 2010, laatste update op 8 mei 2010, 5.546 views

Philips 241E1SB Zwart

Pluspunten

• Strak vormgegeven (mooie touchtoetsjes die wegfaden als ze niet nodig zijn)
  • Sterke behuizing
  • Mat paneel
  • Rustig beeld, goed helder en scherp
  • Goede kleurweergave
  • Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Voet vind ik persoonlijk lelijk vormgegeven maar ik gebruik 'm niet dus hier geen nadeel
  • Geen kap aan de onderkant achter. Geen direct nadeel, ik zie het niet maar staand op een bureau ervaar je het wellicht als storend.

Ik werkte voor aanschaf van deze monitor ongeveer een jaar op een 15,4 inch laptopscherm. De werkruimte was gewoon te klein en ik merkte dat ik steeds meer behoefte kreeg aan ruimte. Ik wilde er, incl. accesoires +/- 200 euro aan uitgeven en ben eerst op internet gaan kijken. Deze monitor sprong uit het overigens beperkte aanbod in de 24 inch lijn. Mijn eisen lijstje was:

1. 23 Inch of hoger
2. Strakke vormgeving, geen lelijke knoppen
3. Goed in elkaar geschroefd, als je op een knopje drukt dan kraakt of beweegt het scherm niet
4. Beeld ontspannen voor de ogen
5. Geen glanzende afwerking op het scherm zelf
6. VESA bevestigingsmogelijkheid
7. Goede weergave van kleuren (voor zover een TN-panel dat kan)
8. DVI of HDMI aansluiting

Je merkt dat dit lijstje opgesteld is puur vanuit wat ik zelf vind dat de monitor moest kunnen. Mijn gebruik beperkt zich voornamelijk tot office, adobe creative suite, video en browsen... Gamen doe ik bijna niet en ik had op dat gebied dus ook geen specifieke eisen.

De 241e voldoet aan mijn eisenlijstje.

1. Het scherm is 24 inch, een zee van ruimte.

2. Naar mijn mening is het scherm prachtig vormgegeven. De rand glanst, het beeld zelf niet. De lijn aan de onderkant loopt heel iets uit in een bocht wat een extra toevoeging is aan het design. De knoppen zijn onzichtbaar en lichten op zodra je er op drukt. Enkel een zwak (voordeel) wit rond ledlichtje naast het aan/uit symbool geven aan dat de monitor aan staat. Ook de achterkant is prima, onopvallend en redelijk strak. Er had nog een paneel aan de onderkant mogen zitten, zoals bij sommige synchmasters, om de kabelaansluitingen te verbergen maar op de manier waarop ik het scherm gebruik heb ik hier geen last van.

3. Het scherm zit bijzonder strak in elkaar. Het blijft plastic maar er beweegt niets, geen randjes, naadjes, slordige afwerkingen. Enkel op de linker en rechter bovenhoek achter is te zien waar het scherm de mal waarin hij gegoten is heeft verlaten. Niet storend en zeker niet opvallend.

4. Hier zou een technisch verhaal kunnen staan, ik beperk het tot mijn eigen ervaringen. Het scherm heeft een prima lichtopbrengst, zelf heb ik de helderheid op 80% staan wat (zeker met een vol wit scherm) meer dan voldoende licht is. Bij een hogere helderheid ga ik me storen aan de hoeveelheid licht. Het contrast staat bij mij op 50% en smartcontrast staat uit. Het kleurenschema heb ik op 'user defined' gezet, het 'warme kleuren' schema was me iets te 'warm' en de kleuren zijn nu goed. Het scherm is aangesloten via DVI > HDMI (op laptop) en brengt een heel rustig beeld. Ik merk dat ik langer zonder moe te worden naar dit scherm kan kijken dan naar m'n laptopscherm. Wellicht heeft dat ook iets te maken met de grootte, dat durf ik niet te zeggen. De kijkhoek is ook groter dan ik bij een TN-paneel verwacht had. Zelfs geheel van de zijkant bekeken is het scherm nog prima zonder al te veel verstoring te bekijken. Ghosting heb ik hierboven buiten beschouwing gelaten omdat ik er te weinig van af weet. Als leek durf ik wel te zeggen dat ik geen smeersels of vertraging zie. Het begrip, zoals het omschreven is op internet, zie ik niet terug in dit scherm

5. Het scherm zelf is niet volledig mat maar komt in de buurt. Zelfs met vol tegenlicht van buiten is het goed te bekijken en heb je geen last of ander zins behoefte om je hoofd te verplaatsen om uit 'een spiegeling' te komen of iets dergelijks.

6. Zit er op en is gebruikt, zie ook foto's. Het gaat om M4 gaten van ong. 13mm diep.

7. De kleurweergave t.o.v. m'n laptop is beter. De kleuren zijn naar mijn mening meer dan uitstekend voor een TN-paneel. Ik doe vrij veel photoshop werk en realiseer me dat een TN-paneel daar niet het aangewezen paneel voor is. Echter geeft mijn budget niet de ruimte voor een geschiktere technologie. Bij wijze van amateurcalibratie heb ik een aantal professioneel gedrukte posters die afgedrukt zijn met gecalibreerde printers naast de illustrator en photoshop files op het scherm gehouden. De kleuren komen goed tot uitstekend overeen. Er is geen sprake van 'bleeding' aan de zijkanten van het scherm.

8. Present. Aangesloten via een DVI naar HDMI kabel.

Conclusie >

Ik type deze review op de 241E. Het beeld is een verademing om naar te kijken en ik kan nog steeds slecht bevatten dat een scherm dat toch deze prestaties levert te koop is voor deze prijs. Natuurlijk is er altijd beter maar het scherm voldoet aan al mijn eisen. Heb nog geen directe behoefte aan een LED scherm of een dunner scherm. Dat komt over 5 6 jaar wel weer.

Kortom, naar mijn mening een uitstekend scherm. Dik tevreden :)

• Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family met volgens mij 128mb
  • Windows 7

Heb jij ook een Philips 241E1SB Zwart?