Acer Aspire 2012WLCi (P-M 745; 512MB; 40GB; Combo; 15,4"TFT; WXP Home) Review

Mr.Aargh 16 februari 2006, laatste update op 16 februari 2006, 637 views

Acer Aspire 2012WLCi (P-M 745; 512MB; 40GB; Combo; 15,4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Energieverbruik en bijbehorende warmteproductie zijn laag
  • Goede grafische kaart
  • Ziet er goed uit
  • Makkelijk te upgraden (geheugen en HD)
  • Aanschafprijs

Minpunten

• Warmteproductie van de grafische kaart
  • Gevoelige touchpad

Aanschaf en vereisten

Aangezien een laptop enorme praktische voordelen heeft besloot ik tot aanschaf. Om deze keuze te maken heb ik lijstje met eisen opgesteld.

Een opsomming van mijn vereisten:
a) Genoeg batterij tijd hebben om zonder stroom te gebruiken
b) Een redelijke grafische kaart (LAN party's, occasional gaming)
c) Licht genoeg zijn (dus geen 4 kilo luggable)
d) Niet te heet worden

a) Batterij tijd

Hier kon ik natuurlijk niet direct iets over zeggen, maar aangezien alle reviews en conclusies over het "Pentium-M" concept/"Centrino platform" erg positief waren over het energieverbruik was dit een van mijn eerste beslissingen over welke product ik ging kiezen.

Na meer dan honderd oplaadbeurten werkt de batterij nog steeds uitstekend, niet zo goed als in den beginne maar hij heeft nog uren aan capaciteit.

Indien je gaat gamen op de batterij vliegt de maximale bruikbaarheidstijd echter terug naar een enkel uur.

b) Grafische kaart & scherm

Een belangrijke beslissing, aangezien ik sporadisch een spelletje speel en mijn laptop mee wilde nemen naar LAN parties.
De keuze viel met het model uiteindelijk op een Ati Radeon Mobility 9700.
Prestaties van de kaart zijn uitstekend, maar de kaart is niet helemaal zonder nadelen. Als de kaart maximaal gebruikt wordt krijg ik na zo'n uur problemen met de warmteproductie (varieerend van crashes tot glitches). Dit is te verhelpen door de "clockspeed" van de Ati Mobility omlaag te klokken, maar uiteraard geen geweldig gegeven. Tevens is de 64Mb aan de krappe kant.

Een mededeling over het scherm voeg ik ook toe aan dit rijtje, er treed namelijk lichte ghosting op in FPS'en. Het heeft en tijdje geduurd voordat ik me dit realiseerde, het is niet verschrikkelijk, maar toch een belangrijk punt voor sommigen (stoort mij niet genoeg).

c) Gewicht

Het gewicht dan 2.96 kilo is ruwweg gelijk aan alle Centrino modellen met eenzelfde display formaat. Nadeel dat optreed is dat door de "grootte" het gewicht niet geweldig verdeeld lijkt.

d) Warmte productie

Warmte productie is minimaal, tenzij je de Ati Mobility gebruikt, deze verstookt een aardige bak energie.

Algemene ervaringen

Laptop werkt vlot, alle applicaties en spellen die ik er tegen aan heb gegooid slikt hij prima (behalve BF2, vereist nl. 128Mb videokaart).
De machine is ook redelijk makkelijk te upgraden, ik heb het geheugen vervangen met 2x 512Mb module en de harde schijf ge-upgrade met een 7K60.
Het on-board wireless LAN werkt erg goed (beter dan de meeste losse kaartjes).
De onboard microfoon en luidsprekers zijn uiteraard niet van geweldige kwaliteit maar doen hun taak naar behoren, audio wil sporadisch wel eens niet werken in Windows (driver probleem, op te lossen door een shutdown en een boot)..
Het touchpad is net te gevoelig of te dicht bij het keyboard geplaatst want deze hindert het gebruikt af en toe tijdens het typen door een aanslag waar te nemen en de cursor te verplaatsen (itt tal van andere laptops die een dergelijk probleem niet of in minder mate vertonen).
De ingebouwde card reader werkt perfect en de aansluitingen zijn praktisch geplaatst (ethernet en USB), op de stroomaansluiting na deze zit vlak naast de CPU exhaust..
Aanschafprijs was lager dan soortgenoten van andere merken.

Samenvatting

Alhoewel bovenstaande tekst een beetje negatief lijkt is mijn algemene ervaring met de laptop erg goed. Hij kan tegen een stootje en werkt perfect in mijn WLAN. hij gedraagt zich goed tijdens spelletjes. Doet lang met de batterij en is in staat om een DVD avondje te verzorgen, gewicht een scherm oppervlak zijn ook goed.

Al met al blijft deze laptop mijn leven nog een tijdje vergezellen.

Heb jij ook een Acer Aspire 2012WLCi (P-M 745; 512MB; 40GB; Combo; 15,4"TFT; WXP Home)?