OnePlus 7 Pro (8GB intern) 256GB Zwart

Specificaties 6,67" • 3120x1440 • 256GB - Bekijk alle specificaties

OnePlus 7 Pro (8GB intern) 256GB Zwart Review

keranoz 5 juni 2019, laatste update op 11 juni 2019, 548 views Product gekocht

OnePlus 7 Pro (8GB intern) 256GB Zwart

Goeie telefoon voor de prijs. Veel voordelen, maar ok wat kleine nadelen. Zie volledige review voor meer info. Als je iets wil weten, stuur een DM (of reactie hieronder, als ik daar een notificatie van krijg, anders zie ik het misschien niet)!

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Heel erg snel
  • Fingerprint scanner snel en praktisch omdat je niet eerst het scherm aan moet zetten.
  • Behalve bloatware, erg fijne software, dicht bij stock Android.
  • Gesture bediening is na enige gewenning prettig.
  • Opladen gaat met de 30W oplader echt supernsel. Omdat de accu ook groot is (4000mAh) en hij lang meegaat hoeft je telefoon echt niet 's nachts achter de lader, tijdens het eten een halfuurtje en je kan weer een dag verder.

Minpunten

• Camera valt tegen, maar, dit zijn software problemen, geen hardware problemen, het kan dus opgelost worden.
  • Geen USB C naar 3.5mm adapter meegeleverd.

Ik heb de telefoon nu een paar dagen in gebruik en ben er heel blij mee. De accu gaat in mijn geval meer dan 24 uur mee.

Scherm

Het scherm is echt mooi, je merkt echt wel verschil tussen 60hz en 90hz, helemaal op zo'n groot scherm zoals dit. De telefoon is groot, maar in totale afmeting niet veel groter dan mijn vorige telefoon, een OnePlus 3T. Het is alleen dat de 7 Pro zowat geen randen heeft om het scherm.

Zoals gezegd is dit een 90hz scherm, het heeft een resolutie van 3120x1440 wat OnePlus QHD+ noemt. In de instellingen kan je de resolutie desgewenst aanpassen naar wat OnePlus FHD+ noemt: 2338*1080. Een andere optie is automatisch switchen. Er staat bij "Switch to the appropriate resolution automatically". Wat dit precies inhoud kan ik op dit moment nog niet zeggen aangezien ik instelling zojuist aangepast heb naar auto switch. Het scherm kan je daarnaast ook instellen op 60hz als je dat wil.

Dit is de eerste keer dat ik met een scherm werk dat geen 16:9 verhouding heeft en het is wel prettig. Er past veel op het scherm en het geeft echt een 'wow' gevoel. Een nadeel is dat je zwarte balken aan de zijkant hebt als je 16:9 video kijkt zoals praktisch alles op YouTube. Je kan dan wel makkelijk inzoomen met twee vingers, op dezelfde manier als overal, dit doet de telefoon heel erg makkelijk, maar, dan mis je dus wel iets aan de boven en onderkant van de video.

De kromming in het scherm is wel fijn vind ik. Ik ben nu bezig met het wennen aan gestures in plaats van de software knoppen voor home, back en recents onderaan. DIt werkt snel en soepel maar ik moet nog wel leren waar precies ik moet beginnen met swipen. Om naar home te gaan moet je van onderen iets omhoog swipen. Als je te ver onderaan begint zit met je duim tegen het hoesje, als je iets te hoog begint met swipen voer je een actie uit in de app die open is, zoals scrollen o.i.d. maar ik denk na enig wennen dat het best prettig werkt.

De kijkhoeken en kleurweergave lijken mij ook dikke prima. Ik heb geen meetapparatuur verder, maar op het blote hoog ziet her er mooi en indrukwekkend uit. Vanuit elke hoek ziet het er goed uit. Een flinke upgrade t.o.v. mijn oude OnePlus 3T waarvan het scherm wel "oké" was, het leek een standaard 1080p paneeltje.

OnePlus levert de telefoon ook met een plastic hoesje en voorgeïnstalleerde screenprotector. Jammgergenoeg zit er aan de rand van scherm rechts een stofdeeltje o.i.d. onder en is het dus net niet perfect...

Camera

Een nadeel is wel de camera, hier had ik meer van verwacht. Mijn broer heeft een Huawei P30 en die maakt echt betere foto's en focust sneller. Ik heb de nieuwste software geïnstalleerd.

Wat een leuke feature is die ik nog niet eerder had gezien persoonlijk is slowmotion. De 7 Pro kan 1080p 240fps opnemen, of 720p 480fps. Leuk, maar het kan beter. De Huawei van mijn broer kan als ik mij goed herinner 7 of 800fps. Desondanks een leuke feature!

Unlocken

Een positief punt is de vingerafdruk scanner. Als je naar de teardown kijk op YouTube is dit gewoon een camera, maar hij is heel erg snel. Sneller dan de "fysieke" vingerafdruk scanner op mijn OnePlus 3T, het duur 0.25 seconden denk ik. Als je de telefoon oppakt gaat het scherm al iets aan en wordt de vingerafdrukscanner ook aangezet. Hierdoor hoef je dus niet eerst het scherm aan te zetten voordat je je telefoon kan unlocken, wat weer een handeling scheelt.

Faceunlock gebruik ik niet, maar lijkt me niet praktisch met deze telefoon omdat je dus moet wachten tot de pop up camera omhoog is, niet dat dit lang duurt, maar het lijkt me minder praktisch.

UPDATE 6-6-19: Een vriend van heeft het vandaag per ongeluk voor elkaar gekregen om met zijn vinger mijn telefoon te unlocken. Het nadeel van een optische sensor misschien?

Speakers

Ik was positifief verrast toen ik erachter hoe hard en hoe deze klinken. Je voelt dat de telefoon ook iets trilt door het geluid. En dat het nog stereo speakers zijn ook nog. De speaker die je tegen je oor houdt met bellen functioneert ook als gewone speaker. Helaas zit hier wel minder power in als de speaker onderaan en zal het dus niet 100% stereo zijn, het zal altijd iets beter klinken aan 1 kant van de telefoon als je horizontaal een filmpje kijkt o.i.d. maar desondanks ben ik zeer tevreden, deze speakers zijn veel beter dan die in mijn OnePlus 3T.

Vibrator-trilmotor-rumbler-ding

Tot slot wil ik het ook even hebben over de vibrator/rumbler/hoe zo'n ding ook mag heten: in plaats van eentje met een ronddraaiend gewichtje zit hier een andere in, en naar mijn mening een veel betere! Bij kleine trillingen zoals toetsaanslagen op je toetsenbord voelt het alsof er iemand klopt op de telefoon, heel lichtjes en voelt fijn. Veel beter dan zo'n draaiend gewichtje. Ook continu trillen merk je beter en is stiller. Hier heeft OnePlus leuk op ingespeeld: bij de standaard set aan ringtones zit ook een profiel bij voor de trilmotor, de telefoon trilt en 'klopt' mee met de tune van de ringtone, best wel leuk.

Overig..

Voor de rest is de telefoon echt bloedsnel en voelt alles supersoepel aan. Ik heb even Asphalt 9 Legends gespeelt en warm wordt hij ook niet, tenminste niet dat ik merkte.

Er zat wel het e.e.a. aan bloatware op, maar dat maakt mij niets uit want het eerste wat ik met een smartphone doe is rooten zodat ik de troep eraf kan gooien, AdAway en Viper4Android kan installeren.

Ik mis de 3.5mm poort niet echt, maar het zou wel netjes zijn van OnePlus om een USB C naar 3.5mm adapter mee te leveren, dit doen ze niet.

Voordeel is wel dat de USB C aansluiting deze keer USB 3.1 is, dit is een flinke verbetering ten opzichte van de 7 en ook mijn 3T waar de aansluiting USB 2.0 is. Bij grote hoeveelheden data (256GB opslag!) scheelt dit veel tijd met kopieëren.

Heb je vragen? Stuur maar een DM, dan zet ik het erbij!

Heb jij ook een OnePlus 7 Pro (8GB intern) 256GB Zwart?

Kan je ook zonder root die bloatware eraf gooien? En blijft het dan ook weg? Of komt het elke keer weer terug?
Het zijn systeem apps. Die kun je niet verwijderen zonder root toegang. Wel kan je ze disablen (uitschakelen) als ik mij goed herinner. Ze staan dan niet meer in de lijst met apps en draaien niet meer op de achtergrond. Ook een prima oplossing lijkt me. Uiteraard nemen ze nog wel opslag in beslag. Maar dat is systeem opslag en daar kan je sowieso niet bij en heeft geen invloed op de ruimte waar je eigen apps/foto's/data komt te staan.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 7 juni 2019 14:46]

Qua bloatware maakt OnePlus het lang niet zo bont als bijv Samsung, die levert telefoons met heel veel dubbele apps (Samsung + Google apps) voor mail, browser, gallery, agenda, word/docs, Bixby en apps die veel mensen niet gebruiken (Health/Connect/Gear) zo kan je nog wel even doorgaan.

De OP7 Pro komt gewoon met de Google Apps zoals gebruikelijk en andere basic uitilities. Netflix is de enige app van een derde partij die er voorgeinstalleerd op zit, om zo HDR te kunnen ondersteunen (zegt men). Bevalt je dat niet, kan je dat uitschakelen. Ik zou eigenlijk het gebrek aan bloatware juist als een pluspunt opgeven.

Welke OxygenOS versie draai je nu? Heb zelf nog niet zo veel gespeeld met de camera, maar ik zit wel met smart te wachten op de Oxygen OS 5.5.7. update die, zo heb ik gelezen, de cameraprestaties aardig verbeteren.
Je hebt gelijk. Het is inderdaad maar 1 app en dat is niet veel vergeleken met partijen als Samsung inderdaad. Al heb ik zelf nooit Samsung gehad, ik was altijd een groot fan van HTC en voelde mij flink verwent door HTC Sense. Ik weet niet eens maar wat er precies allemaal op de 7 Pro zat maar ik zie vrij veel apps als bloatware. Ik weet niet meer of het er op zat, maar als Facebook geïnstalleerd was had ik het er ook afgegooid. Net zoals Google Play Music en Movies, gebruik ik allemaal niet.

Misschien is het inderdaad geen nadeel. Om er een pluspunt aan te geven vind ik te ver te gaan. Ik zal binnenkort de review even updaten.

En nee ik draai nog 9.5.5. en heb ook nog geen OTA update gezien. Ik zal de review weer updaten zodra ik die heb!

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door keranoz op 11 juni 2019 12:03]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019