Wooting one Flaretech Red (UK) Review

qlumTestpanel 3 juni 2019, 126 views Testpanel

Wooting one Flaretech Red (UK)

De Wooting one is een toetsenbord met de beste lineaire switches die ik tot nu toe gebruikt heb. Analoge functionaliteit die geen ander merk heeft en daarbij stevig gebouwd is. Let wel de analoge features kosten even tijd zowel om het per game in te stellen als oefening in gebruik.

Pluspunten

• Flaretech switches zijn heerlijk soepel
  • Analoge toetsen voegen echt wat toe en zijn goed uitgewerkt
  • Lange soepele afneembare kabel
  • Lekker ligt maar toch stevig
  • Officiele linuxversie van de software
  • Ziet er strak uit voor een gametoetsenbord
  • Reserve toetsen in de doos

Minpunten

• Is wat aan de dikke kant.
  • Geen uitgebreide macro functionaliteit
  • Profielen per game automatisch switchen zit er niet bij
  • Software zelf niet altijd even duidelijk

De Wooting one

Ik mocht zoals vorig jaar weer lekker bij het Tweakers Testfest zijn. Deze keer mocht ik weer een toetsenbord voor review mee naar huis nemen. Dit maal weer met een toetsenbord. De Wooting one een toetsenbord met optische flaretech switches. De lay-out die ik mee kreeg was vreemd genoeg UK maar dat was zo te fiksen door wat keycaps te verwisselen. Ik heb dit dan ook binnen een week gedaan voor Chinese keycaps die ik toch al op een ander toetsenbord gebruikte. Om deze reden is een aantal foto's met de originele en een aantal foto's met mijn Chinese PBT keycaps genomen.

Wat dit toetsenbord zo bijzonder maakt, is dat iedere toets de afstand hoever deze is ingedrukt registreert. Hiermee kunnen toetsen aan analoge sticks op een controller gebonden worden, kan het activeringspunt zelf ingesteld worden en kunnen er meerdere toetsaanslagen aan een toets gekoppeld worden.

Tijdens de review ga ik verder uit van een prijs van rondt de € 130 waarmee dit toetsenbord concurreert met de duurdere tenkeyless modellen van de grootte merken. Mocht de prijs veranderen houd hier rekening mee.
Het toetsenbord
Van buiten
Het toetsenbord voelt stevig aan en is niet al te zwaar. Aan de bovenkant zit een gebogen aluminium plaat. Deze zit in een plastic frame waarbij de kleuren vrij goed gematcht zijn. Het was mooier geweest als de hele bovenkant of het frame aluminium zou zijn. Op de huidige manier ziet het er ook zeker niet slecht uit.

Onderaan het toetsenbord zitten zeven kleine voetjes, deze geven lekker veel grip. Een nadeel van zeven in plaats van de gebruikelijke vier voetjes is dat het toetsenbord iets eerder lijkt te wankelen op een oneffen ondergrond zoals de naad die midden over mijn bureau loopt. Overal een prima bouw passend bij een high end toetsenbord.
De kabel en aansluitingen
De kabel is afneembaar en heeft een micro-USB-aansluiting. Hoewel USB-C de betere aansluiting is, vindt ik dit voor een toetsenbord niet zo belangrijk. Belangrijker is dat de kabel lekker soepel is en dat je er makkelijk bij kan om hem er in of uit te pluggen, dit is zeker het geval. Ook de kabelgeleiders werken prima. Overal weinig op aan te merken.

Hoewel veel toetsenborden in deze pricerange usb passthrough of usb hubs hebben vindt ik dit geen probleem. USB-hubs zijn goedkoop en kunnen meer aansluitingen hebben, bovendien hebben de meeste gaming monitoren ook gewoon een ingebouwde USB-hub. Dan hoeft dat van mij echt niet op het toetsenbord te zitten. Zeker niet als ik daar voor een afneembare kabel moet opofferen.
Ergonomie
Het toetsenbord is met 29 mm op de onderste rij en 38 mm voor de bovenste rij niet super dun te noemen. Mijn Hyper X alloy elite bijvoorbeeld is, maar 27 mm en 35 mm dik. Dit is zeker een merkbaar verschil en en dunner toetsenbord is over het algemeen comfortabeler.

Zoals bij de meeste toetsenborden zitten er aan de achterkant opklapbare pootjes. Deze zijn in tegenstelling tot wat mensen denken iet bedoeld voor ergonomie, in tegendeel de steilere hoek zorgt voor meer stres op de polsen. Ze zijn bedoeld voor mensen die niet blind kunnen typen om zo makkelijker de print op de toetsen te lezen. Ik gebruik de pootjes dan ook niet.

Er zit verder geen handsteun of bijzondere ergonomische features op dit toetsenbord. Er zullen zeker mensen zijn die dat missen, persoonlijk heb ik er geen probleem mee. De meeste meegeleverde polssteunen zijn niet echt geweldig en een losse handsteun werkt net zo goed.
Van binnen

Het toetsenbord is makkelijk open te maken. Je hoeft maar een paar keycpas los te halen waarna de bovenplaat er af kan. Ik heb zelf alle keycaps er af gehaald, omdat ik deze toch ging verwisselen. De behuizing is duidelijk niet waterdicht, dit is ook niet te verwachten met verwisselbare toetsen.

Het ziet er ook van binnen strak uit. Alle toetsen zijn gelabeld en er is gekozen om voor de iso en ansi versies een pcb te gebruiken waarna er afhankelijk van de lay-out componenten op geplaatst worden. Zomaar iso toetsen op de ansi versie en vis-versa zit er dus niet bij.

De usb aansluiting heeft netjes een omkapsuling aan de binnenkant zodat deze netjes op zijn plaats blijft, en de aluminium plaat aan de bovenkant van de behuizing is geaard.

Ik hoorde voor dat ik de teardown deed een kleine rateling wanneer ik het toetsenbord schudde. Dit bleek uiteindelijk een extra ledje te zijn wat waarschijnlijk tijdens assemblage in het toetsenbord gevallen is.
Keycaps en switches
Keycaps
De keycaps zijn zoals bij de meeste toetsenborden in deze klasse ABS met een stevige coating. De toetsen zitten gelukkig goed vast en in tegenstelling tot mijn HyperX toetsenbord laat een verkeerde beweging niet de numlock door de lucht gaan. De print op de toetsen is mooi en de verlichting komt goed tot zijn recht.

Wel had ik liever gehad dat PBT gebruikt zou worden voor de toetsen dit materiaal is slijtvaster dan ABS en maakt ook een ander mooier geluid. Maar goed dit is voor een bedrijfje als Wooting niet haalbaar in combinatie met RGB en prints voor meerdere landen. Gelukkig zijn de keycaps zo te vervangen. Dit heb ik dan ook mede door de UK lay-out binnen een week gedaan. Enig nadeel hierbij is wel dat de led op de ISO (2-rijige) enter niet uitlijnd. Deze zit namelijk een kwart slag naar links gedraaid. Ik weet trouwens niet of dit standaard is en mijn Chinese keycaps dit fout doen of dat het toetsenbord dit fout doet.
Switches
Mijn exemplaar kwam met Flaretech red switches. Deze zijn in tegenstelling tot de Cherry equivalent niet rood van kleur, maar doorzichtig. Hierdoor verdeeld het licht van de led zich beter over de toets. Wel is het gewicht nodig om de toets volledig in te drukken gelijk aan dat van Cherry Reds. De toetsen voelen verder wel een stuk soepeler dan Cherry's. Dit is waarschijnlijk, omdat er geen contactjes aan de zijkant zitten die langs de toets schrapen. De toetsen werken namelijk optisch, hierdoor is ook het activeringspunt vrij in te stellen tussen 1,5 mm en 3,6 mm. Dit maakt ook de analoge functionaliteit mogelijk.

De toetsen zijn hot-swappable en in de doos zitten 4 reserve switches 2 Blue's met een click en 2 lineaire Red's. Ik heb de Blue's geprobeerd, maar zeker met analoge bewegingen en omdat de toetsen zo lekker soepel aanvoelen zou ik iedereen aanraden om voor de Red's te kiezen. Zelf gebruik ik het liefst Cherry Brown's om te typen, omdat de Flaretech switches zo soepel aanvoelen ben ik zeker niet ontevreden met dit toetsenbord. Ook niet puur om te typen.
De software
Algemeen
Om te beginnen een groot pluspunt van de software is dat deze er een linux versie is. Dit is iets wat ik niet bij veel fabrikanten zie. De software is ook niet bijzonder groot en ziet er modern uit. Op het eerste gezicht ziet de software er strak en overzichtelijk uit.

Je kan 4 profielen instellen 1 digitaal profiel en 3 profielen waarbij ook analoge bindings gemaakt kunnen worden. Standaard kun je tussen analoog en digitaal wisselen met de mode toets. En tussen de verschillende analoge toetsen met fn + de pijltjes. Dit is niet echt initiatief en visueel is het verschil tussen analoge en digitale profielen alleen de standaard naam.

Aanpassingen aan de kleuren worden direct toegepast, maar voor andere instellingen moet er eerst op “Save to keyboard” gedrukt worden. Dit staat zoals wel meer dingen nergens binnen de software vermeld. Er is verder wel een online documentatie helaas is een deel daar van alleen in de vorm van tutorial video’s. Dit is iets waar ik zelf zeker geen fan van ben.

Een ander gemis is dat er geen game profiel switching in zit. Ik vind het heerlijk om gewoon een kleurenschema te maken voor een game en dan automatisch wanneer ik de game start dit profiel met bijbehorende kleurenschema in te laden. Zeker met verschillende analoge profielen is dit een dingetje.

Er is ook een api waarmee de analoge functies en rgb aangestuurd kunnen worden. Deze heb ik zelf niet getest en er lijken ook niet echt veel projecten te zijn die van de api gebruik gemaakt hebben .
Verlichting
Je kan per toets de kleur instellen en daarbij ook een aparte kleur voor de capslock en FN-lock als je deze inschakelt, dit laatste werkt ook bij alle kleureffecten. De verlichting is redelijk fel en is zelfs in de buitenlucht zichtbaar zonder dat de leds te sterk zijn en de toetsen merkbaar warm worden.

Er zitten verschillende RGB-effecten op het toetsenbord zoals de bekende Wave en Breath effecten. Deze zijn leuk voor een demo of om ze een keer te proberen, maar niet iets wat permanent op een toetsenbordje blijft. Buiten de standaard effecten zijn er ook een paar effecten die gebruik maken van de analoge switches. De meeste hier van zijn net zo nuttig als de standaard effecten. Er is één effect dat wel nuttiger is en dat is touch. Hiermee lichten de F-toetsen meer op naar mate je een toets harder indrukt. Dit is handig als je een beetje met de analoge functies wil oefenen / spelen.
Dynamic Keystroke (DKS)
Hiermee kan je meerdere toetsen koppelen aan een toetsaanslag. Bijvoorbeeld op WASD Shift ingedrukt houden als je de toets helemaal plankt om zo te sprinten in plaats van gewoon te rennen. Je kan het ook gebruiken voor simpele macro’s (max. 4 toetsen) of om bijvoorbeeld de capslock toets uit te schakelen. Hiervoor werkt het prima. Ik heb dezelfde techniek ook wel eens toegepast op mijn Razer Hydra of recenter een Steamcontroller. Je kan deze techniek op maximaal 20 toetsen toepassen wat in de praktijk ruim voldoende zou moeten zijn.

Helaas is dit dan wel weer de enige macrofunctionaliteit die het toetsenbord bevat. Dit levert de nodige beperkingen op. Het is dus niet mogelijk om complexere macro’s met custom delays of meer dan 4 toetsaanslagen te maken. Je kan ook geen nieuwe toetsencombinaties met de FN of Mode toets maken. Dit vindt ik zelf wel jammer want ik zie mijzelf best wel gebruik maken van macro’s gekoppeld aan fn of mode combinaties.
Analoog
Configuratie
Voor mij vooraf de grootste vraag met dit toetsenbord hoe nuttig is de analoge input. Ik denk zelf na dit toetsenbord voor anderhalve week gebruikt te hebben dat dit zeker een leuke toevoeging is voor games die het ondersteunen. Ik zal het vooral gebruiken bij games die wel baat hebben bij analoge input maar verder prettiger spelen met muis en toetsenbord. Bijvoorbeeld GTA of een singleplayer first person game.

Het configureren van de input kost soms even tijd en zal je vaak per game moeten doen. Ik zou zelf zeggen dat de hoeveelheid werk vergelijkbaar is met een Steam controller profiel maken. Voor mensen die geen zin hebben om even met instellingen te klooien zou ik het niet aanraden. Als het eenmaal geconfigureerd is werkt de analoge input na wat oefening best wel prima. Ik zou het qua precisie vergelijkbaar noemen met analoge triggers op een controller.

Precisie
De range is niet super groot. Ongeveer 2mm doordat de eerste 1,5mm travel niet geregistreerd worden. Dit zou zeker voor de analoge ervaring een grote verbetering zijn als dit wel kan. Maar doordat je op de toets druk van bovenaf kan je eigenlijk best wel precies zijn al zal je niet tot op de stap precies de 256 stappen kunnen invoeren. Ik kwam zelf na tests redelijk consistent op zo ongeveer 40 verschillende stappen.

Dit klinkt niet veel maar is nog steeds ruim voldoende voor de meeste games. Eigenlijk ook best indrukwekkend want we hebben het hier over een beweging van 0,050mm. In praktijk werkt de Wooting One op bewegingen over één as dan ook niet minder nauwkeurig dan een controller. Of te minsten dan ik met een controller ben. Dit mede omdat je net zoals bij een toetsenbord ook snel kan tappen om zo de juiste gemiddelde snelheid te halen. Op twee assen zoals bij camera bewegingen vergt het toch wat meer oefening. Hier heb ik tot dusver niet de gelegenheid gehad / genomen om dit meester te worden. Ik weet dan ook niet of een controller goed te evenaren is.
Tot slot
Wat natuurlijk niet na te bootsen is met de Wooting One is rumble en dat kan best een goede reden zijn om voor games die lekker met een controller spelen deze er toch gewoon bij te pakken. Of als je om wat voor reden dan ook liever een controller dan een toetsenbord in je handen hebt.

wil het bij bepaalde games nog wel eens voor komen dat de prompts bij het mixen van controller / muis en toetsenbord input de tooltips tussen controller en toetsenbord switchen. Hier is helaas niet altijd wat aan te doen. Ook zijn er games die simpelweg het mixen van toetsenbord / muis en controllers niet accepteren. Ook hier is niet veel aan te doen.

Gelukkig kan je in die games vaak wel redelijk de analoge ervaring nabootsen met Dynamic Keystrokes. Denk aan shift + w niet helemaal ingedrukt houden om te lopen in plaats van te rennen. Veel games ondersteunen toch geen analoge beweging en zijn in feite gewoon twee standen lopen / rennen.
De Wooting one is een toetsenbord met de beste lineaire switches die ik tot nu toe gebruikt heb. Analoge functionaliteit die geen ander merk heeft en daarbij stevig gebouwd is, niet te zwaar is en er redelijk goed uit ziet.

De software, hoewel redelijk uitgebreid mist functionaliteit die andere merken wel hebben. Zoals automatisch het profiel naar hand van een game wisselen. En kent ook zo zijn mankementen. Maar in gebruik als je er mee om leert te gaan werkt hij best efficiënt en kan je uiteindelijk vaak het meeste wat je wil doen wel doen.

De analoge functionaliteit voegt echt wat toe en zeker meer dan alleen een variabel activatiepunt. Je moet daar echter wel de tijd in steken voor optimaal gebruik.

Voor een prijs van ongeveer 130 euro zeker aan te raden. Vooral voor mensen die er van houden om met dit soort software te klooien.

Heb jij ook een Wooting one Flaretech Red (UK)?