HyperX Alloy Core RGB (US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Core RGB (US) Review

DestruxTestpanel 2 juni 2019, 69 views Testpanel

HyperX Alloy Core RGB (US)

Dit toetsenbord is gemaakt voor de gamers die niet willen betalen voor een mechanisch toetsenbord maar wel een functioneel RGB-toetsenbord zoeken waarmee je gemakkelijk enkele jaren vooruit kunt!

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit
  • RGB-Verlichting ziet er goed uit
  • Vormgeving - Strak design
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Geen software
  • Zompige toetsen

Na het geslaagde Tweakers Testfest afgelopen maand mocht ik thuis aan de slag met het Alloy Core RGB toetsenbord van HyperX. Meteen thuis viel al op dat dit toetstenbord op het eerste oog veel overeenkomsten heeft met de Logitech G213 die ik daarvoor gebruikte. Eveneens een Membraan keyeboard met RGB in dezelfde prijsklasse en vergelijkbare toetsindeling. Naast het reviewen van het algemene gebruik van de HyperX, heb ik deze vast en zeker (bewust of onbewust) dus ook vergeleken met het Logitech toetsenbord.

Het lijkt me voor het perspectief van de review goed om te benoemen wat voor type gebruiker ik ben. Ik ben zelf geen doorgewinterde gamer maar speel zo nu en dan graag een spelletje, luister veel muziek en werk nog wel eens op mijn privé pc. Ik geef naast het gebruik veel om het design (uiterlijk) van mijn randapparatuur en ben best wel fan van allerlei soorten kleurtjes en lampjes in mijn setup.

Plug and play, dat ging snel! :)

Ergonomie

De uitklapbare pootjes aan de achterkant ontbreken gelukkig niet en zijn voorzien van rubberen matjes, wat schuiven voorkomt. Dezelfde matjes zijn ook bevestigd aan de onderkant. In combinatie met het gewicht van de plank voelt het toetsenbord daardoor solide aan tijdens het tikken.

De toetsen zijn in prima afstand van elkaar te vinden. Dit maakt het vinden van de toetsen gemakkelijk en de gewenningstijd in mijn geval van korte duur. Ik moet hierbij zeggen dat de gelijkenis tussen de HyperX en de Logitech hierin groot is.

Wat ontbreekt aan dit toetsenbord is een (al dan niet monteerbare) polssteun. Dit zorgt voor een wat onnatuurlijke overgang van hand naar pols. Ik ben dit zelf gewend van mijn Logitech borden en voelt bij de HyperX als een waar gemis.

Functionaliteit

Dit toetsenbord bevat naar mijn idee alle knoppen die een standaard gaming keyboard moet hebben. Ik ben zelf geen intensieve gamer en maak dus geen gebruik van allerlei ingestelde programma’s. Mocht je dit wel nodig hebben, dan kan ik me goed voorstellen dat het ontbreken ervan een afknapper is.

De onboard mediaknoppen zijn voor muziekliefhebbers zoals ik, een zeer fijne bijkomstigheid. Met één druk op de knop een volgend nummertje opzetten of het geluid volledig muten als je aan het omkleden bent werkt gewoon prettig.

Mediatoetsen

Het switchen van de RGB programma’s laat nog wat te wensen over. De hiervoor bedoelde toetsen werken prima maar ik zou dit liever geïntegreerd zien in de ( nog ontbrekende) software van HyperX.

Toetsen voor het aanpassen van de helderheid en RGB-programma

Precisie

Tja, ik weet dat de meeste gamers niet zo’n fan zijn van membraantoetsen maar in deze prijsklasse zul je het er wel mee moeten doen. Ik vind dat de HyperX zich prima uit de voeten doet wat betreft de precisie. Ik merk geen directe vertragingen en heb ook niet het gevoel dat de toetsen blijven hangen.

Wat wel als nadelig kan worden ervaren is het zompige gevoel, dat bij het indrukken van de toetsen ontstaat. Dit geeft aan de ene kant meer comfort en minder geluid maar wel een gevoel dat de toetsaanslagen minder scherp worden opgepakt. Ik wil daarbij wel benadrukken dat dit een gevoel is \en ik sterk betwijfel of er daadwerkelijk vertraging optreedt.

Vormgeving

De HyperX Alloy Core RGB ziet er goed uit! Het is een strakke plank die tot op detail goed is afgewerkt. Als RGB-fan ben ik onder de indruk van de kleurweergave van dit toetsenbord. De helderheid heeft 3 standen (waarvan één volledig uit is). In de meest heldere stand is het RGB-effect ook overdag nog duidelijk zichtbaar (dit in tegenstelling tot mijn Logitech). De kleuren zijn niet alleen verwerkt in de letters en cijfers maar ook onder de toetsen en een fraaie lichtbalk aan de bovenkant van het board.

Idee van de HyperX in mijn huidige setup:

Bouwkwaliteit

Wat meteen opvalt, bij het installeren van het toetsenbord, is het gewicht. De HyperX is behoorlijk zwaar en voelt daarbij stevig aan. Ik vind dit erg prettig, omdat dit bijvoorbeeld het schuiven tijdens intens potje Apex kan voorkomen.

De gevlochten bedrading is ook een plus. Als je een bijtgrage kat hebt, zoals ik is dit mooi meegenomen en sowieso goed voor de duurzaamheid van het product.

Last but not least wat betreft bouwkwaliteit, is dit toetsenbord morsbestendig. Tijdens het Tweakers Testfest werd dit al eventjes gedemonstreerd door de mannen van HyperX. Via de 3 openingen aan de achterkant van de plank druipt het vocht er netjes uit en kun je (na eventjes drogen) weer lekker stampen.

De 3 (lichtgevende) gaatjes waar het vocht kan ontsnappen

Drivers en ondersteuning

Hier kunnen we helaas vrij kort over zijn. Er is op dit moment geen software te verkrijgen voor de Alloy Core variant. Ik vind dit best jammer, omdat ik graag knutsel met de RGB programmering en deze bijvoorbeeld wil syncen met mijn andere randapparatuur. Als ik me niet vergis, heeft HyperX wel op de planning staan om software voor dit toetsenbord uit te gaan brengen. We wachten af!

De (laagste)prijs op moment van schrijven is € 55,95. Wat mij betreft geen hele dure koop als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. De verwachting is dat de prijs op korte termijn nog gaat zakken. Had ik dit bord ook gekocht voor deze prijs als ik er één nodig had? Ik ben zelf nog niet zo bekend met het merk HyperX en was denk ik voor een (voor mij) bekender merk gegaan. Toch heeft HyperX zich tijdens het Tweakers testfest goed weten te presenteren en ben ik meer onder de indruk geraakt. De prijs / kwaliteit verhouding van dit toetsenbord is zeker niet slecht!

Tot slot

De ervaringen met dit bord en de indruk van HyperX hebben ervoor gezorgd dat ik sterk aan het twijfelen ben over welk toetsenbord ik na deze review ga gebruiken. Ik vind de vormgeving en bouwkwaliteit van de Alloy Core RGB erg goed maar de zompige toetsen en het ontbreken van een polssteun en de software weer erg jammer.

Ben je een diehard gamer, ga dan wat mij betreft voor een (duurder) mechanisch alternatief met aanvullende software.

Ben je, net als ik, een casual gamer die valt voor de vormgeving en functionaliteit van een toetsenbord en geef je daar het liefst niet al te veel geld aan uit? De HyperX Alloy Core RGB is zeker wat voor jou!

Heb jij ook een HyperX Alloy Core RGB (US)?