Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) Review

JohnBetohnTestpanel 2 juni 2019, laatste update op 2 juni 2019, 84 views Testpanel

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Deze router een zeer degelijk systeem, het AiMesh is niet altijd even stabiel als de routers draadloos verbonden zijn, maar met een bedrade verbinding werkt het zeer goed.

Pluspunten

• Goed bereik
  • Goede Snelheid
  • Enorm veel opties
  • Configureerbaar met applicatie

Minpunten

• Draadloze Aimesh instabiel

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Inleidng

Ik heb van Tweakers de kans gekregen om in verband met het Testfest het Asus AiMesh AC1900 wifisysteem te testen, dit pakket bestaat uit twee Asus RT-AC67U routers. Over het algemeen kan ik zeggen dat het wifinetwerk thuis voor het testen van deze routers enorm slecht was. Dus ik was enorm enthousiast toen ik te horen kreeg dat er verbetering op komst was. En ik was niet teleurgesteld.

Wat zit er in de doos?

De volgende lijst 2 keren:
  • Een RT-AC67U router
  • Een voedingskabel
  • Een netwerkkabel (RJ45, CAT5E)
  • Quick start guide I
  • Quick start guide II (die dezelfde informatie bevat als guide I)
  • Garantiedocumenten
  • Een jaar gratis trend micro AV

Alles was netjes en stevig verpakt. De twee routers kwamen in aparte identieke dozen die perfect pasten in de pakketdoos, zo perfect dat het moeilijk was om de routers eruit te krijgen.

Omschrijving, specificaties en features

De routers hebben een strak design en valt vrij goed te verbergen in een donker hoekje, hou er wel rekening mee dat de router ideaal op een open plaats staat. Ze zien en voelen ook vrij stevig maar dit heb ik niet getest.

Het is mogelijk om de router zowel neer te zetten als hem ergens op te hangen. De drie antennes kunnen in alle richtingen gedraaid worden.

De router heeft de volgende aansluitingen:
  • 1 x WAN-poort (blauw)
  • 4 x LAN-poorten (geel)
  • 1 x USB 3.0 vooraan
  • 1 x USB achteraan

Verder zitten er op de achterzijde een powerknop, een resetknop en een WPSknop.
GuestNetwork
Het is mogelijk om met de router een gastennetwerk op te zetten voor mensen die graag je internet willen gebruiken maar die zelf wilt afschermen van je eigen devices. Dit is wel een mooie feature.
AiProtection
De router heeft een soort van beveiligingssysteem op de router om uw netwerk te beschermen tegen aanvallen. Ik denk niet dat ik een aanval heb gehad op mijn netwerk en als er een was weet ik ook niet of de “AI” mij beschermd heeft of niet.

Er zijn ook parentalcontrol instellingen om je kinderen te bescherm tegen de gevaren van het internet of tegen langdurige blootstelling aan memes.
USB application
Dit maakt het mogelijk om usb-devices beschikbaar te maken op het helen netwerk, zoals printers, usb-drives, enzovoort.
AiCloud
Dit maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot de usb apparaten of zelfs andere apparaten aangesloten aan het thuisnetwerk, vanbuiten uw thuisnetwerk.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk van deze router was zeer goed. Het instellen van de router door de webinterface was simpel en snel gebeurd. Ik klaag al jaren over slecht bereik en trage snelheden aan mijn bureau die zich aan de andere kant van het huis bevindt, maar die klachten zijn nu verleden tijd.

Het configureren van het AiMesh was ook erg simpel, een paar drukken op de knop en je hebt snel internet in je hele huis en zelfs bij de barbecue!

Bereik en prestaties

De prestaties van de router zijn uitstekend, wij betalen niet voor snel internet maar ik behaalde wel de maximumsnelheid van ons abonnement op verschillende plaatsen in het huis. Het 2.4 GHz netwerk rijkt uiteraard een eind verder dan het 5 GHz netwerk.

Aan mijn bureau had ik voorheen maar 1 of 2 streepjes bereik maar nu heb ik altijd uitstekend bereik.

AiMesh

In de doos zat niet 1 router, maar er zat ook een tweede router in het pakket. Door gebruik te maken van Asus’ AiMesh kan je deze 2 routers met elkaar verbinden en laten werken als 1 WiFi-netwerk. De 2 routers verbinden met elkaar via een draadloze 5 GHz verbinding of via een kabel, moest dat mogelijk zijn in uw huis. Hierbij neemt de router die aan de bron van het internet zit de rol aan van AiMesh Router en de andere rol van AiMesh Node.

Mijn eerste indruk van het Aimesh was zeer goed. Het was vrij simpel opgezet met de app en ik haalde bij de node dezelfde snelheden en de verbinding was goed. Soms leekt het of mijn apparaten niet goed wisten met welke node ze verbinding moesten maken maar dit duurde nooit lang.

Maar dit verhaal is alleen maar zo mooi als je een bekabelde verbinding gebruikt tussen de routers. Wanneer je gebruik maakt van een draadloze verbinding valt de internetconnectie regelmatig weg, ik merkte dat ik regelmatig tegen mezelf aan het spreken was in voicecalls omdat de internetverbinding weggevallen was. Gewoonlijk was de verbinding verbreken en herstellen met het wifisysteem genoeg om de problemen te verhelpen voor een tijdje. Maar dit heeft zeker voor wat frustratie gezorgd.

Asus stelt in de handleiding ook maar een maximale afstand van 3 meter voor tussen de twee AiMesh routers. Natuurlijk werkt het AiMesh dan beter maar op die afstand zie ik het nut ook niet echt in van een meshsysteem.

Beheer

De router is erg configureerbaar met de webinterface of met de app. De webinterface heeft uitgebreide instellingen en zowat alles valt te configureren. Zelf gebruikte ik de router als Acces Point dus niet alle instellingen waren beschikbaar voor mij tijdens gebruik.

De applicatie is erg handig om even snel een paar simpele instellingen aan te passen of om iemand toegang te geven aan het netwerk door een QR-code te laten scannen.

Prijs/Kwaliteit

Op het moment van reviewen staat dit router pakket in de Pricewatch voor ongeveer €199. Ik denk dat dit een redelijke prijs is voor een systeem met zoveel mogelijkheden.

Opmerkingen

Wanneer ik mijn smartphone verbind met de 2.4 GHz van de AiMesh Node had ik bij perfecte signaalsterkte geen verbinding met het internet. Op het 5 GHz netwerk had ik geen problemen. Ik was ook de enigste die deze problemen had thuis. De smartphone is een OnePlus 5 en is gebruikt geweest voor het configureren van het AiMesh met de applicatie.

Heb jij ook een Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech