Wooting one Flaretech Red (UK) Review

Felix!Testpanel 1 juni 2019, laatste update op 2 juni 2019, 54 views Testpanel

Wooting one Flaretech Red (UK)

De Wooting One: een nieuwkomer op het toetsenbord gebied. Een zeer degelijk toetsenbord met veel bestaande, maar ook nieuwe mogelijkheden zoals de analoge besturing. Nadat de software ingesteld is kan het feest beginnen. Een polssteun en numpad mist, wat voor mij persoonlijk een van de grootste minpunten is.

Pluspunten

• Modulair toetsenbord
  • Afneembare kabel
  • Instellingen opgeslagen in toetsenbord zelf
  • Fijne software met veel mogelijkheden
  • Licht van gewicht maar zeer stabiel
  • Gamen alsof je met een controller gamet
  • RGB :-)

Minpunten

• Geen numpad
  • Geen polssteun
  • Fingerprint magnet
  • Klankkast
  • US Keycaps uitverkocht op Wooting.io

Dit keyboard mag ik reviewen naar aanleiding van het Tweakers Testfest 2019. Deze review gaat mijn eerste, uitgebreide review worden die ik op Tweakers.net plaats. Spannend dus :).

Bij het Testfest evenement waren veel bedrijven aanwezig, waaronder Wooting. Samen met Seasonic hielden zij een presentatie over de Wooting One. Je zult nu waarschijnlijk denken waarom Seasonic hierbij betrokken is. Dit vroeg ik mij in eerste instantie ook af. Gelukkig werd dit al snel duidelijk: Seasonic wilde graag uitbreiden naar andere markten in plaats van alleen de voeding-markt. Één van die markten is de toetsenbord-markt. Deze is reeds gevuld met fabrikanten zoals Corsair en Logitech die een goede reputatie opgebouwd hebben. Indien Seasonic toetsenborden uit wil brengen moeten zij vanaf 0 reputatie beginnen. Dit is zeer lastig en daarom zochten zij een startup-onderneming die toetsenborden ontwikkeld die dezelfde premium-kwaliteit heeft als haar eigen voedingen. Dit is uiteindelijk Wooting geworden. Vandaag de dag wikkelt Seasonic de distributie en marketing van Wooting-producten af, waardoor het Wooting team zich volledig kan richten op onderzoek en ontwikkeling.

Het toetsenbord wordt getest met Windows 10 Pro 1809. De ervaringen die ik heb zijn gebaseerd op mijn bestaand toetsenbord, de Logitech G413.

Algemene beoordeling

Het toetsenbord wordt geleverd in een eenvoudige, maar strakke zwartgrijze doos. De voorkant is bedrukt met "Wooting One" en het bijbehorende logo. Op de achterkant staat alleen het internetadres van de website. De doos geeft een volwassen uitstraling, zonder veel poespas.

Als we de doos openen worden we verwelkomd met natuurlijk het toetsenbord zelf, een micro-usb kabel, een tool om switches en keycaps los te halen en vier verschillende switches.

Daaronder bevindt zich een post-card van Wooting. Deze kan naar Wooting gestuurd worden met een speciale wens of vraag. De onderkant van de doos kan volgens het patroon uitgeknipt worden. Hiermee creëer je een soort standaard voor het toetsenbord. Deze standaard kan gebruikt worden om je toetsenbord te "showen", dus niet voor gebruik.

Opvallend is dat er geen gebruikshandleiding meegestuurd wordt. Normaal wordt bij bijna ieder product van elke fabrikant een handleiding meegestuurd, of deze nu nuttig is of niet. Een standaard gebruikershandleiding is zoals Wooting dat noemt, "super boring". Daar ben ik het helemaal mee eens. Minder papier drukken is weer beter voor het milieu :-). Mocht je toch een handleiding nodig hebben, heeft Wooting een internetadres gedrukt op de bodem van de doos. Als je deze in je browser intypt kom je uit op een simpele webpagina met de quick-start guide.

Ergonomie

Over de ergonomie van dit toetsenbord kan ik kort blijven. De aanwezigheid van een polssteun ontbreekt. Ook ontbreekt er een numpad, waar ik momenteel niet aan kan wennen. Het toetsenbord heeft aan de achterkant 2 voetjes die omhoog gezet kunnen worden, zodat het toetsenbord lichtelijk naar voren kantelt. Sommige mensen vinden dit fijner typen.

Functionaliteit

De Wooting One bevat zeer veel functionaliteiten, zowel nieuwe als bestaande. Bestaande functionaliteiten zijn eigenschappen die inmiddels meerdere fabrikanten overgenomen hebben, zoals RGB keys. Nieuwe functionaliteiten zijn eigenschappen die zeldzaam zijn in de toetsenbord markt, zoals de analoge besturing.

Het toetsenbord heeft dus RGB. Niks spannends aan, of toch wel? Ik vond de verschillende thema's die ik kon instellen in de software zeer verrassend. Zo waren er meerdere voorgedefinieerde thema's maar kon ik ook mijn eigen thema instellen. Ook is het mogelijk om per key de RGB te regelen, dus bijvoorbeeld de WASD knoppen een andere kleur dan de rest van het toetsenbord.
Welke RGB styles de Wooting ondersteunt is in onderstaande video te zien:

Wat dit toetsenbord onderscheid is de mogelijkheid om een analoog profiel in te stellen. Hierdoor kun je het toetsenbord gebruiken alsof je een controller gebruikt. Dit kan in verschillende games zeer fijn zijn, zo kun je bijvoorbeeld ook "half" gas geven in plaats alleen maar "vol" gas. Onderstaande afbeelding weergeeft de input die het toetsenbord geeft bij welke maten van indrukken van de toets. Dit is echter ook nog in te stellen.

Het actuatiepunt kun je instellen van 1.5mm tot 3.6mm. Dit zijn de hoeveel mm die een toets ingedrukt moet worden voordat het toetsenbord daadwerkelijk reageert, oftewel de gevoeligheid. Wooting heeft hier een mooi overzichtje van gemaakt:

Een laag actuatiepunt kan er voor zorgen dat je niet meer onbedoeld toetsen "doorgeeft". Tijdens gamen kan het langzamer zijn, omdat de gehele toets ingeduwd moet worden. Een hoger actuatiepunt is dan wellicht welkom.

Nog een mooie feature van de Wooting One is de Double Key Stroke (DKS) instelling. Hiermee kunnen meerdere toetsen in één toets ondergebracht worden. Bijvoorbeeld: Indien je de P toets voor de helft ingedrukt, kun je een plaats kiezen om een huis te bouwen. Indien je de P toets helemaal doordrukt, wordt het huis op die plaats gebouwd. Hiermee kunnen handelingen sneller uitgevoerd worden. Dit is een unieke functie die zelfs een controller niet kan uitvoeren.

Deze versie van de Wooting One komt met Linear55 "Red" switches. Ik vind deze type switches fijn typen en ze maken niet al te veel herrie. Omdat het toetsenbord modulair opgebouwd is, kan elke switch en toets eenvoudig vervangen worden. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld onder de spatiebalk een andere switch te hebben dan onder andere toetsen. Het verschil tussen de switches is hieronder te zien:

De onderstaande video demonstreert het geluid van de switches. Als je goed luistert hoor je ook de "echo" van de toetsaanslagen in het toetsenbord.

Het verwijderen van toetsenbord switch en keycap met behulp van de bijgeleverde tool:

Complete handelingen:

Een korte samenvatting van de specificaties van de Wooting One:

Precisie

De precisie bij dit toetsenbord kan men zelf instellen. Dit doe je door de "Analog Curve" bij te stellen. Zoals in het vorige hoofdstuk beschreven staat kun je dit in verschillende games tot je voordeel gebruiken.

Vormgeving

Het toetsenbord is eenvoudig, maar strak vormgegeven. Zo is de doos bijvoorbeeld zwart/grijs gebleven in plaats van felle kleuren en figuren. Het toetsenbord is net zo strak vormgegeven als de doos in ook een zwartgrijze kleur. De onderkant bevat een micro-usb aansluiting voor de connectie met de computer. Deze kabel kan door gootjes naar buiten geleidt worden. Het is een zeer smalle kabel, waardoor het makkelijk weg te werken is.

Ik heb de Wooting One verkregen met UK layout. Ik prefereer echter de standaard US layout. Deze zou je normaliter op de site van Wooting kunnen bijkopen. Echter zijn deze al een lange tijd niet te krijgen.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de Wooting One is zeer goed. Het toetsenbord heeft een stevige plastic behuizing en de bovenkant is gemaakt van aluminium. Dit zorgt voor een premium-look and feel. Zeer geschikt als ramplankje dus! Echter trekt het aluminium wel veel fingerprints aan, wat je ook op de foto's kunt zien. Met zijn gewicht van maar liefst 800 hele grammetjes is het zeer licht. Fijn indien je het toetsenbord mee moet nemen naar bijvoorbeeld een LAN-Party.

Het toetsenbord is niet flexibel. Dit bekent dat ik het niet kan buigen als ik het in mijn handen heb. Hierdoor voelt de Wooting ook zeer robuust aan.

Indien je de toetsen hard induwt hoor je een soort van echo door het gehele toetsenbord heen. Het toetsenbord werkt dan als een soort "klankkast" voor het geluid wat van de toetsen af komt. Voor mij niet storend, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen dat wel als storend ervaren. Dit is daarom ook als minpunt opgenomen in de beoordeling.

Drivers en ondersteuning

Hoera! Eindelijk eens fatsoenlijke drivers. Bij mijn huidige toetsenbord (Logitech G413) zijn de drivers in vergelijking met Wooting een ramp. Ik ben iemand die graag zo min mogelijk applicaties op de achtergrond heeft draaien, vooral als ik deze toch niet of nauwelijks gebruik. Bij Logitech is het niet mogelijk zonder de software op de achtergrond te laten lopen je instellingen te behouden. Zo gaan de leds van mijn toetsenbord irritant knipperen als ik de software afsluit. Ik denk het zegt al genoeg dat gehele fora over het vinden van alternatieve software voor het aansturen van Logitech hardware bestaan. Maar even genoeg Logitech, nu komt Wooting! Bij Wooting hebben ze gelukkig wel nagedacht. De instellingen worden namelijk in het toetsenbord zelf opgeslagen. Je hebt de software dus eigenlijk alleen nodig om hem in eerste instantie in te stellen. Het hoeft dus ook niet op de achtergrond te draaien. Heerlijk!

Bij het inpluggen van het toetsenbord kreeg ik in Windows 10 direct de melding dat het klaar voor gebruik was:

Daarna heb ik de software gedownload van de Wooting.io, genaamd Wootility. Prachtige naam als je het mij vraagt!

Bij het opstarten van het programma werd direct het toetsenbord geüpdatet naar een nieuwere versie. Top!
De software ziet er goed strak uit. Er zijn zeer veel opties te vinden. Één van deze opties die mij verraste was de dark-modus. Fijn dat er nog fabrikanten zijn die hier aan denken :)

De Wooting One komt met standaard fabrieksgarantie van 2 jaar. Het heeft een grote Discord-community waar je met al je vragen terecht kunt. Dat vind ik zeer fijn!

Op het moment van schrijven is de Wooting One verkrijgbaar voor zo'n €139. Een stevige prijs vind ik zelf. Bijna het dubbele van mijn G413. Daar krijg je dan wel genoeg features voor terug met uitstekende drivers. Is deze prijs het waard? Ik denk het wel, mede door de analoge toetsen en de modulariteit van het toetsenbord. Alhoewel je voor 10 euro meer de Wooting Two kunt pre-orderen. Deze heeft in vergelijking met de Wooting One wél een numpad.

De Wooting One, een nieuw soort toetsenbord op de markt. Met zijn huidige (Juni 2019) prijs van €139 euro aan de stevige kant. Echter krijg je hier genoeg mogelijkheden voor terug. De analoge profielen in de goed uitgewerkte software is een van de functies die het toetsenbord interessanter maakt dan andere toetsenborden. Een numpad mist, wat voor mij het grootste minpunt is. Met zijn modulaire opbouw is het zeer zeker een goede aankoop om nog lang ervan te kunnen genieten.

Zoals eerder benoemd is dit mijn eerste review op Tweakers.net. Opmerkingen en feedback zijn zeer welkom! :)

Heb jij ook een Wooting one Flaretech Red (UK)?

Nette en uitegebreide review! Als het goed is is de mijne onderweg :)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones