AVM FRITZ! Repeater 3000

Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 2,999Gbps - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ! Repeater 3000 Review

evdTestpanel 30 mei 2019, laatste update op 31 mei 2019, 1.822 views Testpanel

AVM FRITZ! Repeater 3000

Fritz levert met zijn repeater 3000 een solide repeater met een sterk signaal. Maar helaas vallen er belangrijke functies weg wanneer je geen Fritzbox hebt. Ook lever je, ondanks de dubbele 5 GHz antennes, een stuk internetsnelheid in. Het is hierdoor niet een product voor iedereen.

Pluspunten

• Veel features
  • Makkelijke set-up

Minpunten

• Mesh alleen i.c.m. Fritzbox
  • Snelheidsverlies
  • Prijs mag lager

Beheerbaarheid Score: 3
Iedereen kent Fritz: Fritz is die ene jongen in de klas die niet heel cool is. Hij komt niet in een mooie auto naar school, hij draagt niet de hipste kleding. Hij heeft niet het nieuwste van het nieuwste. Maar, Fritz is betrouwbaar. Hij werkt altijd en hij doet wat hij moet doen. Zo is het ook met de nieuwste repeater van AVM: de Fritz 3000.
Voorwoord
Ik heb deze repeater gekregen van Tweakers en AVM om te testen. Dit in verband met het Testfestival, waar ik ook een presentatie van AVM heb bijgewoond. AVM gaf tijdens de presentatie meermaals aan dat de repeater bedoeld was voor iedereen en gebruikt kan worden in combinatie met elk soort router. Gezien ik geen netwerk noob ben en de kopers van repeaters vaak alledaagse lui zijn, zal ik hem op een alledaagse manier reviewen: ik verbind hem met mijn modem middels de door AVM geprezen manier: draadloos. Gooi er wat speedtestjes tegen aan en geef mijn mening. Ik zal uiteraard ook nog andere manieren bespreken, maar de meeste loof- en kritiekpunten zullen middels deze manier tot stand komen.
Uiterlijk
De Fritz repeater komt in een blauwe doos met een goedkoop logo erop die je het liefste snel bij het oud papier doet. De doos oogt goedkoop en het geeft je zeker geen wow gevoel. Ook als je de doos openmaakt, denk je nog steeds dat je één of ander prulletje bij de action hebt gekocht. De repeater wordt beschermd met blauw plastic en wordt vastgehouden door een simpele kartonnen houder.

In de doos zitten 5 dingen: De repeater, een adapter, een kabel en reclame boekje en een korte handleiding. Als je het plastic weghaalt, ziet de repeater er gewoon ‘gewoon’ uit. Geen poespas zoals stoere antennes aan de buitenkant. Gewoon een (ietwat goedkope) witte plastic behuizing, met aan de voorkant 2 indicatie lichtjes en een rode knop. De tekst ‘Fritz!’ aan weerszijden, een rode onderkant waar je de adapter kan inpluggen. Een grill aan de bovenkant waar lucht uit geblazen wordt. En tot slot zitten er aan de achterkant twee gaten voor je ethernet verbindingen.

Set-up
Nadat je de repeater hebt uitgepakt is instellen verrekte simpel en binnen 57 seconden gebeurt:

1. Je zorgt dat je dicht bij je modem bent (ca. 10 seconden).
2. Je steekt de adapter in het stopcontact en de repeater (ca. 3 seconden).
3. Je drukt op de WPS-knop van je modem (ca. 3 seconden).
4. Je drukt op de dikke grote rode connect knop van je Fritz repeater (ca. 3 seconden)
5. Je ziet dat het connect lampje snel gaat knipperen en wacht (ca. 5 seconden)
6. Je ziet dat het wifi-signaal lampje groen gaat branden (ca. 10 seconden)
7. Wanneer het wifi-signaal lampje solide groen is haal je de stekker uit het stopcontact en loop je naar de plek waar je de repeater wilt hebben. (ca 12 seconden).
8. Je stopt de adapter in het stopcontact en zet de repeater neer. (ca 3 seconden)
9. Je wacht 8 seconden en indien je vloeren/muren niet te dik zijn, wordt het lampje weer groen en heb je jouw wifi-signaal uitgebreid!

Met de nadruk op jouw wifi-signaal, want de repeater neemt de instellingen van je modem over. Het maakt niet uit of dit een Fritzbox, een standaard modem of een fancy pancy router is. Nadat je hem verbonden hebt neemt hij de naam van je 2.4 GHz en je 5 GHz netwerk over, het wachtwoord en de eventueel benodigde instellingen. Zodoende hoef je helemaal niks te veranderen in de instellingen! Op deze manier maakt het niet uit waar je in het huis met het internet verbindt, overal zijn de wachtwoorden en de namen hetzelfde.
Minpunten setup
De repeater van Fritz móét met wifi verbonden zijn voordat je ook maar iets met de kabel kan gaan doen. Als je hem wilt gaan instellen op een verdieping waar geen signaal hem bereikt, heb je pech. Je kan niet zomaar een ethernet kabel erin rammen en wifi gaan verspreiden. Verbinding met de kabel maken is een zeer hinderlijk proces. Indien je de meegekregen handleiding erbij pakt staat er namelijk dat je naar internet moet gaan en daar de handleiding moet bekijken. En indien je je repeater met een kabel wilt verbinden moet je hem eerst instellen op de verdieping waar hij goed bereik met je modem heeft. Eenmaal op de Fritz website zie je dat je wat instellingen moet veranderen van je repeater. Je kan dan aangeven dat je de verbinding via kabel binnenkrijgt en de drie banden dus als verspreider wilt gebruiken. Na een aantal keer rebooten kan je dit eindelijk doen en dan pas kan je de repeater naar de gewenste verdieping meenemen en het kabeltje inpluggen.
Bereik
Het instellen is afgezien van dat dus super simpel en zelfs mijn oma zou het kunnen. Helaas ging punt 9 bij mij niet helemaal soepel. We wonen in een huis met knetter dikke betonnen vloeren en muren. En dus valt je wifisignaal, zodra je een verdieping hoger gaat, volledig weg. Daarvoor kopen de meeste mensen dus een repeater. Om op alle verdiepingen een wifisignaal te hebben. Nou, een goed signaal heb je wel als je deze repeater koopt. Hij is sterk genoeg om een volledige verdieping van signaal te voorzien en doet nauwelijks onder met het bereik van ons modem. AVM die heeft maar liefst 3 ‘radio units’ in de repeater gestopt. 1x 5 GHz à 1733 mbit/s, 1x 5 GHz à 866 mbit/s en 1x 2.4 GHz à 400 mbit/s. In theorie zou 1 van de 5 GHz eenheden moeten verbinden met je modem. Deze ontvangt daarvan je wifi-signalen en zend die via de overige twee banden door. Helaas is hij nog steeds niet sterk genoeg om door onze vloeren heen te zenden of ontvangen. Bij het trapgat ontvangt hij nog een signaal, maar ook maar iets daar vandaan springt hij over op de 2.4 GHz antenne. Dit reduceert de snelheden drastisch. En indien er ook nog een deur of muur tussen komt krijg ik een oranje lampje te zien en valt de verbinding met het modem zo goed als weg. Dit is dus wel echt een ding waar ik van baalde. Gezien ik de verbinding toch echt draadloos wou testen, heeft de repeater gedurende de gehele testperiode bij het trapgat gestaan.
Snelheid
Nu nog een belangrijk ding, wordt internet trager als je met de repeater verbonden bent? Kort antwoord: ja. Om dit te testen heb ik meermaals een speedtest gedaan. Dit op verschillende dagen en tijden, het ene moment met veel verbonden apparaten en het andere moment met weinig verbonden apparaten. In alle gevallen terwijl de repeater draadloos verbonden was met het modem via een 5 GHz antenne en de verbinding volgens de led’jes en Fritz site goed was. De resultaten waren consistent en daarmee voor mij consistent teleurstellend. Een halvering van mijn snelheden, steeds maar weer. Dit vind ik toch het grootste minpunt. De snelheid is gewoon een stuk langzamer dan wanneer je rechtstreeks met je modem verbonden bent. Hoe mooi de techniek met twee 5 GHz banden ook klinkt, de snelheid is bij lange na niet zo goed als met een accespoint. Wanneer je het als lan modem gebruikt dan gaat de snelheid wel omhoog. Maar dan is het dus geen ‘echte’ repeater meer.

Features
Avm heeft genoeg slimme dingen in de repeater gestopt, zo wisselt hij dus automatisch van antenne als je repeater verder van je modem staat. En als je bereik minder dan ‘twee streepjes’ wordt, zend hij naar je apparaat een seintje om met een andere repeater of modem te verbinden. Zodoende verbindt mijn telefoon direct met de repeater als ik de trap op loop, zeer handig en dit voorkomt veel frustraties. Je hebt nooit meer dat je verbonden blijft met het modem beneden omdat er nog net een ietsje pietsje bereik is. Trap aflopen en hij doet hetzelfde.
Maar helaas werken een boel (belangrijke) features alleen als je een Fritzbox hebt. Zo heeft AVM een app waarmee je de beste plek voor je repeater kan vinden, welke alleen werkt i.c.m. een Fritzbox. Ook mesh functionaliteit werkt alleen met andere Fritz producten en hiervoor heb je per se een Fritzbox nodig (deze moet namelijk mesh-master zijn).
Beheersbaarheid en ondersteuning
Waar de eerste setup super simpel is, valt de site tegen. Je kan 100den instellingen veranderen en een netwerk nerd zal het vast geweldig vinden. Maar het duurt wel even voordat je bepaalde dingen vindt. De opbouw is bij zowel bij de Fritzbox als de repeater hetzelfde, en indien je het signaal van een Fritzbox versterkt, kan je niet zo veel instellingen van de repeater veranderen (dit kan dan namelijk via de Fritzbox). Maar door de vele verborgen doorklik instellingen, een mix van talen (ene moment Engels en andere moment Duits) en vreemde sub menu’s kan ik het nog niet gebruiksvriendelijk noemen.

De ondersteuning is echter een groot pluspunt van AVM. Omdat ze alles zelf maken, kan je ervan uit gaan dat ze je jarenlang (minimaal 5 jaar) ondersteuning en updates blijven geven.

Slot
Dan komen we bij het laatste en voor velen het belangrijkste punt, is hij je geld waard? De prijs op het moment van schrijven is 130 euro. Voor een repeater doet hij zijn werk goed. De setup is simpel, de verbinding stabiel, hij zoekt automatisch de minst bezette band etc. Indien je een Fritzbox hebt maakt hij een mesh netwerk aan met al je andere Fritz apparaten. Qua mogelijkheden en features dus geen gebrek. Heb je geen ethernet bekabeling, wel een Fritzbox en wil je door je hele huis een stabiel mesh netwerk. Dan is dit een prima oplossing en zou ik hem zeker aanraden (zeker als de prijs naar 100 euro zakt). Maar heb je al een internet lijntje liggen of heb je geen Fritzbox, dan ben je toch echt beter af met een accespoint.

Heb jij ook een AVM FRITZ! Repeater 3000?

Top review. Niet hippe auto’s kunnen enorm tof zijn, Fritz bewijst hier vaak mooie producten!
Ja, top review. Heel persoonlijk geschreven. Ook ik heb deze repeater, maar dan icm de FB 7590 router. Bij ons is het qua bereik, stabiliteit en snelheid écht een verademing tov de oude situatie (rijtjeswoning jaren tachtig met betonnen vloeren). Ook mijn SIP telefonie draait geweldig icm onze Motorola DECT telefoons. Gezien de kwaliteit van Fritzbox produkten heb ik nog wel de wens om de Motorola's 'een keer' te vervangen door de 'echte' FB foons. Prima ervaring met hun support, alhoewel ik die niet veel nodig heb gehad ;-)
Ik sluit het liefst mijn XS4ALL HD-TV-kastje aan via een draadloze brug (en niet via MoCa- of lichtnetadapters). Ik had al eens een Fritz!WLAN Repeater 1750E als draadloze brug ingesteld, maar dat werkte niet goed (vaak blokkerig of stilstaand beeld) ondanks de instelling om deze verbinding te optimaliseren voor live-TV.

Nu heb ik met deze Fritz!Repeater 3000 meer geluk! In eerste instantie ingesteld met de simpele WPS-methode waarbij de "mesh"-instellingen van de Fritz!Box 7581 modem/router werden overgenomen. Daarna het 5 GHz netwerk van de 3000 een eigen naam gegeven ("HD-TV-5GHz") en ervoor gekozen om dit SSID niet zichtbaar te maken - andere WiFi apparaten in mijn WLAN gaan er dus niet mee verbinden.
Een kort Cat-5E kabeltje van de 3000 naar het HD-TV-kastje, en ik heb al dagen lang een goed beeld.
Voor degene die deze Fritz repeater hebben:
Is de snelheid ook lager na aansluiten met UTP?

Ik heb mijn 1750 repeater moeten koppelen met mesh via WiFi maar daarna verbonden met de label. Dat werkt perfect en voorkomt snelheidsvermindering. Neem aan dat dag hier ook zo is? Wordt niet in de review besproken.
Snelheid

De repeater heeft slimme functies zoals een dual 5ghz band. Dit zodat de repeater, wanneer verbonden met je fritzbox middels WiFi, een zo’n hoog mogelijke snelheid ontvangt en vervolgens weer doorzend via de andere vrije banden.

Maar dit is nog steeds vele malen langzamer dan wanneer je hem via kabel aansluit en gebruikt als lan modem / accespoint. Het aansluiten met een kabel is echter redelijk omslachtig en ook dat wordt besproken bij het kopje minpunten setup. Maar zoals benoemd in de review is de snelheid wanneer je de repeater aansluit middels kabel wel een stuk sneller. De snelheid van een accespoint is namelijk vaak rond de snelheid van je modem. Dit was bij mij ook het geval toen ik de repeater aansloot met een kabel.

Het doel van deze repeater is echter het zijn van een repeater. En een repeater hoort niet verbonden te zijn middels een kabel, dan is het geen repeater meer. Een repeater hoort draadloos te zijn. Daarom heb ik geen uitgebreide snelheidstests opgenomen terwijl hij verbonden was met een kabel. Maar uitgelegd waarom het verbinden van deze repeater met een kabel het nut van deze repeater voorbij schiet.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google