Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) Review

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Naar mijn idee is dit een prima router om thuis te gebruiken. De WiFi is snel (heel snel zelfs 😊 ), en het instellen is zo gedaan. Kleine dingen blijf je in het begin toch houden maar die kun je er in de loop van de tijd hopelijk uithalen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Beheerbaarheid

Minpunten

• Mesh is wat instabiel
  • Qua grootte niet overal te plaatsen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5

Op 18 mei 2019 mocht ik aanwezig zijn op het Tweakers Testfest. Het was een geweldige dag. Leuk om Tweakers van binnen te zien en om in gesprek te zijn met mede-tweakers, medewerkers van Tweakers en vertegenwoordigers van een aantal bedrijven.

Bij het opgeven voor die dag mocht je aangeven wat je graag zou willen testen. Daar had ik een aantal dingen ingevuld. Daar is uitgekomen dat ik de Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) mocht gaan testen. Als ik hem binnen twee weken getest had en er een review over had geschreven mocht ik hem houden. Uiteraard leek me dat een goede deal.

Zoals ook hierboven aangegeven mag ik de Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) testen. Verder in de review noem ik het ‘router’ of ‘Asus AiMesh’.

Wat zit er in de doos

Bij het openen van de doos zag ik dat er weer twee witte dozen in zaten. Bij het openen van die dozen bleek dat er in allebei een router met toebehoren zat.
De inhoud van een witte doos was als volgt:
  • De router (uiteraard 😊)
  • Voeding voor de router
  • Garantiebewijs (in meerdere talen)
  • Quick Start Guide (in meerdere talen)
  • 1-jarig aanbieding voor een antivirus van Asus Trend Micro

Omschrijving van de router

De router heeft een vrij standaard uitstraling naar mijn mening. Als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met een TP-Link router dan heeft hij er aardig wat van weg. Dit kan natuurlijk zijn omdat dit een goede en efficiënte vorm is, maar dat zou ik zelf niet weten.

De router biedt zowel de mogelijkheid om neergezet te worden, als te worden opgehangen. Het is wel een zwarte router dus denk er wel aan waar je hem plaatst. Een te lichte ruimte zal wel snel de aandacht trekken naar de router.

Hij heeft de volgende aansluitingen:
  • 1 USB 3.0 aan de voorkant
  • 1 USB 2.0 aan de achterkant
  • 1 WAN-poort (blauw)
  • 4 LAN-poorten (geel)
Verder zitten er drie antennes op. Deze kun je zo zetten, zoals je zelf wilt. Dit kan bijvoorbeeld door ze alle drie omhoog te laten staan, of door de twee buitenste ook iets meer naar de buitenkant te draaien.

Ook zit er een powerknop achterop. Dit is handig voor wanneer je de router een (geforceerde) reboot moet geven. Het enige wat je dan hoeft te doen is de knop indrukken en na een seconde of 10 hem weer indrukken.

Eerste indruk/ algemeen

De router heeft mij direct weten te verbazen. Bij het instellen van router 1 viel mij direct op dat hij sterker zijn signaal verstuurde en ook sneller was. In verhouding met wat er bij ons eerst aangesloten was, is alleen 1 router al een hele vooruitgang.

Bij ons is dat verschil misschien ook snel te merken, want ons netwerk bestond namelijk uit een aan elkaar geknoopte verzameling van: modem, router, powerline en extender. Er zullen vast een aantal van jullie je schouders ophalen en denken: “Dat had je toch kunnen verwachten dat dat niet goed ging”. En inderdaad dat klopt. Nu ik erop terugkijk besef ik dat het ‘netwerk’ het voor zijn doen best goed heeft gedaan.

De reden van het vorige netwerk was hoofdzakelijk geld. Een paar honderd euro uitgeven voor een (goed) systeem klinkt als aardig veel. Hierdoor was ik ook blij dat ik deze router -set mocht gaan testen. Hierdoor kan ik hopelijk mezelf (en mijn ouders) overtuigen dat dit echt de moeite waard is, en dat we dit eigenlijk al veel eerder hadden moeten doen.

Wat kun je met de Asus AiMesh

Uiteraard kun je met deze routers op het internet. Zowel draadloos als met kabel.
Maar er is meer… 😊
Hierbij een foto van de webpagina van de router. Hier kun je de instellingen vinden voor je netwerk.

Ik zal een paar dingen uitlichten die wat mij betreft niet standaard zijn op een router.
Gastennetwerk
Bij de webpagina van de router kun je onder andere een gastennetwerk aanmaken. Handig als je wel eens bezoek krijgt die graag ook internet toegang wilt. Zeker als je ze liever niet op je eigen netwerk hebt omdat daar bijvoorbeeld een NAS op draait waar ze niet bij mogen.
AiProtection
Deze router heeft ook een soort beveiliging in zich. Deze beweert malware en virussen tegen te kunnen houden voor ze je netwerk besmetten.
Ik heb daar tot nu toe gelukkig geen last van gehad. 😊 Maar of dat aan de router ligt…
Bij hetzelfde kopje AiProtection kun je ook ouderlijke controle instellen
Hier kun je per gezinslid apparaten toevoegen en zo beheren wat ze mogen.
Je kunt bijvoorbeeld bepaalde site categorieën uitzetten of het internet tussen bepaalde tijdstippen blokkeren voor die specifieke persoon.
USB Application
De router heeft ook een ingang voor USB. Op deze pagina kun je vervolgens instellen wat je er meer wilt (o.a. Netwerk opslag en printserver).
AiCloud
Hier kun je instellen dat je data die je in je persoonlijke netwerk hebt hangen, ook benaderbaar moet zijn als je buitenshuis bent.

Verder heb je de Advanced Settings nog. Hier kun je je systeem helemaal instellen zoals jezelf wilt.

Wat zijn de prestaties van de Asus AiMesh

Ik had hoge verwachtingen van dit systeem en ben enthousiast begonnen met het installeren van de eerste. Die avond had ik weinig tijd, maar ik had mezelf beloofd toch enkele speedtests te doen. Dit zag er veelbelovend uit. Op de 5 GHz tikte ik de 200 Mbps aan. Met het vorige systeem was ik al blij met 30 😊. Hierdoor ben ik met een gerust hart gaan slapen, om de volgende avond router nummer 2 aan te sluiten. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan.

Zelfs naar precies het boekje te volgen lukte het niet. Totdat ik verder las in de handleiding. Daar stond dat als de AiMesh Node (de 2e router) niet door de eerste gezien werd om toe te voegen, dan moest waarschijnlijk de software geupdatet worden. Hierdoor moest ik router 2 eerst aansluiten als gewonde router, anders kwam ik niet in de interface. Na dit gedaan te hebben, heb ik de update gedaan op de router en daarna werkte het. De 2e router heb ik bij ons op de 1e verdieping gezet. Beide routers zijn via een 5GHz verbinding met elkaar verbonden.

Nu kon ik natuurlijk optimaal genieten van het mesh systeem… Helaas was dat niet helemaal waar. Het kwam (en komt nog steeds) regelmatig voor dat wanneer je beneden zat, hij toch je apparaat op de router boven ging verbinden, of andersom. Dit was wel een kleine domper. Natuurlijk had ik het niet vlekkeloos verwacht, maar ik dacht wel dat hij altijd voor het sterkste signaal zou gaan.

Wat is het draadloos bereik van de Asus AiMesh

Dit is eigenlijk in het verlengde met het vorige kopje. Op het moment dat ik namelijk router 1 had aangesloten, kwam ik al tot de bevinding dat die als best ver kwam met zijn signaal. Met router 2 erbij had ik inderdaad het hele huis gedekt. Het nadeel van een sterk signaal is ook dat ze elkaar in de weg gaan zitten. Af en toe kapen ze de apparaten bij elkaar weg lijkt het. Ik heb ook geprobeerd hoe goed het volgsysteem was van het netwerk. Hierbij ben ik met mijn mobiel rondjes gaan lopen in het huis met een spelletje open die constant netwerk nodig heeft anders sluit hij af. Op het moment dat ik naar boven liep viel mijn spelletje uit omdat hij moest overschakelen. Stiekem had ik gehoopt dat dit zou gebeuren zonder dat ik er last van zou hebben.

Wat is de betrouwbaarheid en stabiliteit van de Asus AiMesh

De betrouwbaarheid is na een week gebruiken best goed. Helaas geen perfecte score want hij viel wel eens weg. Dit kwam hoofdzakelijk doordat hij op dat moment wilde schakelen van router 1 naar 2 (of andersom). Verder kreeg ik van mijn ouders wel eens te horen dat de verbinding soms langzaam tot stand kwam. Dit probleem is nog niet verholpen maar mijn vermoeden ligt bij het feit dat hij twijfelt welke router hij moet aanspreken.
Maar een positief punt is wel dat hij zo goed als altijd verbonden blijft wanneer je niet beweegt.

Wat is de beheerbaarheid van de Asus AiMesh

De router is goed te beheren. Zodra je hem aansluit op het netwerk kun je hem door middel van een quick config instellen. Ook heb je de keus om het handmatig te doen.
Verder kun je te allen tijde thuis inloggen op de router om aanpassingen te doen. Dit is verder goed en overzichtelijk weergegeven op de webpagina. Ook is er een app die je ook de opties voor het beheren geeft. Je kunt hier (bijna) alles wat je op de webpagina ook kan. Ik heb wel sterk het vermoeden dat de app nog in ontwikkeling is want naar mijn idee komen er af en toe nieuwe dingen bij.
Verder kun je ook instellen dat je buitenshuis via de app kunt inloggen. Het verschilt per situatie of dat handig is. Je kunt het altijd om veiligheidsredenen uitzetten.

Wat is de ondersteuning van de Asus AiMesh

Mocht je er niet uitkomen dan is er onderaan de site een regeltje met een aantal hulpbronnen. Onder andere een feedback link en een link naar de digitale handleiding. Helaas linkt de laatste niet goed door en kom je op de hoofdpagina uit. Ik heb de support verder nog niet om hulp gevraagd en weet hierdoor niet hoe snel ze reageren.

Wat is de prijs/ kwaliteit verhouding van de Asus AiMesh

De nieuwprijs van dit systeem met 2 routers is 200 euro. Dit is wel een aardig bedrag kun je denken. Na hem getest te hebben, vind ik hem ondanks sommige minpunten ook wel de 200 euro waard.
Er zullen altijd mensen zijn die het te duur vinden en die gaan net zoals wij eerst hadden hun netwerk volbouwen met losse routers en versterkers etc. Uiteindelijk kom je dan vaak ook rond de 200 euro uit.
En op dat moment had je beter 1 duurder systeem kunnen hebben want die stoort minder erg qua WiFi.

Heb jij ook een Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)?

Dank voor de review! Ik hoop dat er in de komende tijd nog mer keuze komt om MESH te gaan gebruiken!
Super review! Met AiMesh staat dat zeker te gebeuren. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 31 mei 2019 08:19]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops