Wooting one Flaretech Red (UK) Review

CopyCatzTestpanel 31 mei 2019, laatste update op 3 juni 2019, 151 views Testpanel

Wooting one Flaretech Red (UK)

Een opvallende nieuwkomer onder de toetsenborden die ondanks een innovatieve feature een beetje onder de radar is gebleven. Is dat jammer? Je leest het in mijn review van de Wooting One Flaretech Red UK.

Pluspunten

• Instelbaar actuatiepunt
  • RGB koppelen aan profielen
  • Sobere RGB
  • Grote discord community

Minpunten

• Profielen kunnen nog niet gedeeld worden
  • Leercurve bij het instellen
  • Geen shortcut voor uitschakelen controller emulatie

Op het tweakers testfest 2019 heb ik de beschikking gekregen over een Wooting one, die ik als tegenprestatie review. Op evenement zelf hielden Seasonic en Wooting samen een informatie-sessie, wat niet toevallig bleek; Seasonic doet de marketing en distributie van het product, zodat de drie Nederlandse bedenkers van het product zich kunnen focussen op het R&D deel.

Want in tegenstelling tot wat de naam misschien doet denken gaat het hier om een product van Nederlandse bodem. De Flaretech key is dan wel niet een eigen uitvinding, maar het product dat de heren ermee gebouwd hebben is dat wel. Na een succesvolle kickstarter die voor mij totaal onbekend is gebleven is dit product dus op de markt verschenen, en is inmiddels de Wooting 2 met numeriek toetsendeel en usb-c aanstaande op de markt. De Wooting One heeft deze features niet en kent een micro usb aansluting.
Uitpakken en algemene beoordeling
de Wooting One wordt geleverd in een vrij sobere doos:

wooting_box

Maar het gaat natuurlijk om de inhoud!

wooting_box_open

In de doos vinden we de usb kabel, key cap removal tool, twee reserve toetsen en twee clicky toetsen om te proberen. Meteen maar even een key vervangen; je verwijdert eerst de cap en vervolgens kan de hele toets er makkelijk af.

wooting_cap2

De Wooting kan worden voorzien van drie soorten toetsen:

- Linear55 "red"
- Clicky55 "blue"
- Linear80 "black"

Waarbij de getallen slaan op de kracht die moet worden uitgeoefend (in cN, centinewton) om ze in te drukken. De kleuren slaan op de CherryMX equivalenten. Min toetsenbord is voorzien van de Linear55 variant, met twee reservetoetsen en twee van de clicky variant om uit te proberen. Ik kan me niet zo goed voorstellen in welke situatie de clicky variant van pas zou komen. Ze zijn een stuk luidruchtiger wat niet handig is in een kantoorsetting, ook al is dit een gaming keyboard waar je niet veel mensen in de buurt zult hebben in de mancave. Maar toch blijft het vreemd om een klik geluidje te hebben op een analoge key waarvan juist het klikmoment instelbaar is.

Onderin de doos ligt nog een "oer hollandse" postkaart.

wooting_kaart

Eenmaal uitgepakt en geplaatst op de seasonic muismat die werden uitgedeeld valt meteen het gemis van een numeriek deel op:

wooting_mat

Na een paar dagen werken vind ik dit echter geen probleem; sterker nog ik heb nu meer bewegingsruimte voor de muis aan de rechterkant. Handig voor de rechtshandige gamer dus :)
Drivers en ondersteuning
Met de drivers van de wooting zit het wel goed. Vanaf de site download je de zogenaamde wootility setup, die je vrijwel meteen een introductievideo met de belangrijkste features voorschotelt. Al vrij snel is de installatie voltooid, waarna de utility opent en je met de diverse profielen aan de slag kunt.
Wooting heeft een discord channel met een grote behulpzame community. Het is alleen jammer dat er nog geen profielen kunnen worden uitgewisseld, iets wat bij andere gaming toetsenborden gewoon standaard is.
Ergonomie
Over de algehele ergonomie van de Wooting is niet veel te zeggen. Het heeft een klassieke vorm, dus qua fysieke design is het apparaat niet beter of slechter dan ieder ander standaard keyboard. Wat echter wel bijdraagt aan een zekere vorm van ergonomie is de instelbaarheid van het actuatiepunt. Door dit een heel eind naar beneden te brengen op de schaal van 1.5 tot 3.6 mm is het toetsenbord een stuk ongevoeliger te maken. Als je grote vingers hebt of al een dagje ouder wordt zoals ik, dan zul je tijdens het typen vaker toetsen raken die je niet bedoeld had. Door het actuatiepunt heel laag te zetten richting de 3.6 wordt het keyboard minder gevoelig en maak je dus minder fouten.

Tijdens het gamen kun je een ander profiel gebruiken waar je juist de gevoeligheid weer een stuk hoger maakt door het actuatiepunt te verhogen richting de 1.5mm, waardoor het toetsenbord sneller reageert op de oudere gamerhanden.
Functionaliteit
Het unieke van dit keyboard zit uiteraard in de analoge functionaliteit. Het instellen daarvan kost even wat uitzoekwerk en heeft wel een fikse leercurve. Hierbij mis ik na de korte intro video tijdens de setup wel een tutorial tijdens het maken van je eerste profiel, of een paar downloadable profielen (dit wordt nog niet ondersteund). Het kost flink wat nadenken om tot een zinvol profiel te komen. In eerste instantie ging ik aan de slag met de analoge profielen, waarmee je ook een controller kunt emuleren.

Je ziet de controller toewijzingen netjes verschijnen in de keyboard map. Dit maakt gamen best wel ingewikkeld, omdat het spel een controller "ziet". Je krijgt in de game dus keyboard hints voor de controller: "press A to open door", waarmee de controller A wordt bedoeld, die je natuurlijk prima aan een andere keyboard toets kunt hebben toegewezen. Dat kost wat gewenning. Een nadeel is wel dat wanneer je ook een echte controller hebt aangesloten (in mijn geval een xbox one controller), dat deze niet meer werkt tot je in de wootility de optie uit zet:

Dit kan helaas niet met een hotkey, dus het doet wat onhandig aan.
Precisie
Naast het instellen van het actuatiepunt kun je in de analoge emulatie ook de input curve van de gesimuleerde controller keys kunt instellen. Dit levert wat aardige mogelijkheden voor de precisie van je analoge bewegingen.

Hiermee kun je bijvoorbeeld de overgang van lopen naar rennen in een fps beheersen.

Een belangrijke feature van de toetsen is DKS (Dynamic KeyStoke). Hiermee kun je verschillende toetsen binden aan vier events van een enkele toets:

- naar beneden
- beneden
- naar omhoog
- omhoog (depressed)

In dit voorbeeld kun je voor een game waar W lopen is en Shift W rennen, door de toets volledig in te drukken al rennen zonder nog shift in te hoeven drukken. Super handig!

Voor de niet-game gerelateerde typ-activiteiten gebruik je het digitale profiel, waarin je dus het actuatie punt kunt instellen, en eventueel tachyon mode.

Hiermee worden alle emulaties en rgb uitgeschakeld zodat de Wooting de gehele bandbreedte kan gebruiken voor een snelle respons tijd. Doet een beetje marketing aan. "Kitt: super pursuit mode!"

Overigens snap ik dat je als developer graag wilt laten zien dat er meer features komen, maar alvast een knop reserveren die niks doet? Honestly?

Ik heb nog weinig tijd gehad om me in de analoge en DKS settings te verdiepen, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Wanneer ik wat resultaat geboekt heb zal ik het aan de review toevoegen.
Vormgeving
De vormgeving van het toetsenbord is enorm sober. De One heeft in tegenstelling tot de vernieuwde Two geen numeriek deel en is daardoor heel compact. De led verlichting is voldoende, alleen de karakters zijn verlicht zonder licht-lekkage aan de onderkant van de toetsen. Aan de onderzijde kan de usb kabel via drie gootjes aan weerszijden of het midden van de bovenkant naar buiten geleid worden.

wooting_kabel
Bouwkwaliteit
Het doet me een beetje vreemd aan dat er een paar reserve toetsen in de doos zijn meegeleverd. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een dermate emotionele rage quit gehad waardoor een toetsenbord gesneuveld is of er toetsen zijn beschadigd. De Wooting voelt erg solide aan en juist door het analoge aspect (de toetsaanslag is optisch en niet mechanisch) verwacht ik dat dit type keyboard nog langer meegaat dan een mechanische variant. Ook de twee pootjes waarmee je het keyboard een hoek kunt geven doen zeer solide aan, dit heb ik wel eens anders gezien.
Over de prijs heb ik me tijdens het testfest event al verbaasd; de Wooting one is op het moment van schrijven rond de 115 euro te verkrijgen, wat voor een rgb gaming keyboard al een schappelijke prijs is. De toegevoegde functionaliteit van een complete set analoge toetsen geeft dit toetsenbord wel een enorme meerwaarde ten opzichte van de concurrentie, die je niet terugziet in een hogere prijs. Prijstechnisch een aanrader dus.
De Wooting One is -zeker voor deze prijs- een innovatief produkt met veel mogelijkheden. De leercurve is echter hoog, en omdat profielen nog niet kunnen worden uitgewisseld blijft het instellen en uitproberen een uitdaging. De digitale en analoge profielen bieden voor zowel de tekstverwerker/programmeur als de gamer een paar nieuwe functionaliteiten die je in andere keyboards niet ziet. Met een paar aanpassingen aan de software en in de toekomst misschien nog wat handige shortcut keys erbij zullen de Wootings zeker een interessante optie worden voor de Tweaker.

Heb jij ook een Wooting one Flaretech Red (UK)?

Mooie review! Fijn dat je de leercurve goed benadrukt.