HyperX Alloy Core RGB (US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Core RGB (US) Review

zaphod_bTestpanel 27 mei 2019, laatste update op 3 juni 2019, 108 views Testpanel

HyperX Alloy Core RGB (US)

Prima budget toetsenbord met RGB functies. Ben je toe aan een nieuw toetsenbord dat robuust is en RGB aan boord heeft maar wil je er niet de hoofdprijs aan uitgeven? Dan kan dit toetsenbord zeker een goede keuze zijn.

Pluspunten

• RGB
  • Redelijk geprijsd
  • Stevig gebouwd

Minpunten

• Wat zompige toetsaanslag
  • Onduidelijke aanslag

Op 18 februari j.l. mocht ik deelnemen aan het Tweakers Testfest. Er is mij gevraagd dit toetsenbord te testen.

Ik ben een groot fan van mechanische toetsenborden dus ik was vooraf wat sceptisch over dit plankje. Al met al verkies ik nog steeds m'n mechanische CoolerMaster maar dit toetsenbord van HyperX mag er zeker zijn voor de budgetbewuste Tweaker. Hieronder vind je mijn bevindingen tijdens het gebruik van enkele dagen waarbij ik wil opmerken dat ik vooral heb gefocust op de toetsaanslag, gebruik gedurende enkele dagen en casual gaming. De RGB-functies vind ik minder interessant en zie ik vooral als een leuke toevoeging.

Ergonomie

Het toetsenbord is vrij standaard qua grootte en de bekende uitklapbare 'voetjes' aan de achterkant ontbreken niet, zodat je het toetsenbord wat meer onder een hoek kunt plaatsen. Ik vind dit een belangrijke functie omdat je handen dan wat meer in een natuurlijke hoek de toetsen raken.
Qua ergonomie is er eigenlijk verder niet veel aan te merken op dit toetsenbord, behalve wellicht de wat zompige toetsaanslag, waarover later meer.

Functionaliteit

Met een aantal RGB-functies en dedicated toetsen voor media (volume, pause/play, forward, back. stop) is dit toetsenbord vrij rijk uitgerust. Het is ook een fullsize keyboard met numeriek gedeelte wat ik altijd een groot pluspunt vind.

De RGB functies zijn een kwestie van smaak uiteraard. Alle RGB-functies worden bediend via knopjes op het toetsenbord zelf, niet via software of drivers. Ik heb hier niet zoveel mee gespeeld en me vooral gefocust op de toets-ervaring.

Precisie

De precisie van dit toetsenbord is redelijk te noemen. Het doet wat het moet doen en voor een membraan-toetsenbord is het prima. De travel is wel behoorlijk lang en ook wat zompig dus het is wat lastig om precies te voelen of je nu wel of niet de toets goed geraakt hebt. Het lijkt erop dat HyperX heeft geprobeerd het gevoel van een mechanisch toetsenbord na te bootsen maar dan met een membraan. Deze opzet is wat mij betreft niet erg geslaagd. Bij een membraan toetsenbord verwacht ik minder travel en minder hoge toetsen en een lichtere aanslag.

Ik typ vrij veel voor werk en hobby en dit toetsenbord voldoet zeker, maar ik heb m'n normale toetsenbord (CoolerMaster mechanisch toetsenbord) wel gemist tijdens het toetsen. Ik mis de precies en de duidelijke klik toch wel echt. De toetsaanslag van de HyperX is toch wat zompig en is net iets te zwaar, dit vond ik niet prettig.

Bij gamen (ik ben een casual gamer) was ik redelijk tevreden maar miste ik toch ook wel wat precisie. In het heetst van de strijd moet je echt zeker weten dat een aanslag raak is en dat was bij dit bord niet altijd het geval. Toch was het prima gamen met dit plankje, als je je bewust bent van de beperkingen. Ik heb gamen getest met de nieuwe Doom.

Vormgeving

Het moet gezegd, dit plankje ziet er strak uit. De vormgeving is robuust, degelijk en voelt goed aan. Met de wat industrieel aandoende randjes/streepjes aan de voorkant in combinatie met het matte zwart doet het me een beetje denken aan het ontwerp van de Lenovo Thinkpad laptops. Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind dit HyperX toetsenbord er absoluut strak uit zien!

De RGB is een mooie toevoeging die vooral in wat minder licht een echte toevoeging is.

Bouwkwaliteit

Dit toetsenbord is zeer degelijk gebouwd, althans zo voelt het. Ik heb de plank natuurlijk maar enkele dagen getest dus kan niets zeggen over de kwaliteit op de langere termijn, maar het voelt allemaal stevig en degelijk aan. Wat ik prettig vind is dat het toetsenbord ook zeker niet te licht is waardoor deze niet zo snel verschuift.
Kortom: een heel degelijk gebouwd plankje!

Drivers en ondersteuning

Drivers heb je voor dit toetsenbord niet nodig. Alle aansturing van de RGB-functies gebeurt met dedicated knopjes op het plankje en de media-toetsen werken zonder drivers in Windows en ook in MacOS (getest via Hackintosh dual boot). Linux heb ik niet getest.

De adviesprijs van het plankje ligt lager dan de verkoopprijzen in Nederland wat op z'n minst opvallend is. Tijdens de presentatie van HyperX is dit ook gemeld aan de heren die de presentatie verzorgden en zij hebben beloofd dit intern aan te zwengelen en te bespreken met de Nederlandse webshops. Het zou dus kunnen dat de prijzen nog wat gaan zakken.
Persoonlijk zou ik net iets meer investeren en gaan voor een mechanisch toetsenbord. Maar, ieder z'n voorkeuren en als je een strak budget hebt maar wel RGB wilt dan is dit een prima toetsenbord voor de prijs.

Al met al een uitstekend toetsenbord maar er is ook zeker ruimte voor verbetering. De toetsaanslag zou lichter en preciezer mogen naar mijn smaak.

Ik heb de plank enkel dagen intensief gebruikt en ik vond het op zich een prima plank, maar ik verlangde wel echt terug naar mijn mechanische plank.

Heb je een strak budget en wil je toch een strak vormgegeven toetsenbord met RGB? Dan is dit absoluut een aanrader.
Heb je iets meer uit te geven en vind je precisie super belangrijk? Dan adviseer ik je even door te sparen voor een mechanische plank.

Heb jij ook een HyperX Alloy Core RGB (US)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019