Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U) Review

gamezfreakTestpanel 1 juni 2019, laatste update op 2 juni 2019, 289 views Testpanel

Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)

Goede router, voor iemand die graag bezig is met netwerken en voor een redelijke prijs een goede (thuis)netwerk wil creëren. Het beheer hiervan is uitgebreid, waardoor je van alles kan instellen. Door de AiMesh functie heb je een naadloos overgang van je roaming devices binnen je omgeving.

Pluspunten

• AiMesh compatible
  • Uitgebreide keuze m.b.t. instellingen
  • Design
  • Beheeromgeving
  • Updates
  • OS op basis van WRT
  • Prijs / Kwaliteit

Minpunten

• Verbinding wat aan de trage tussen de routers via WiFi
  • SMBv1 i.p.v. SMBv2 of v3
  • WPS knop lastig in de drukken als de router op de muur is bevestigd
  • Geen VLAN ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Tweakers heeft mij weer eens uitgekozen om een review te schrijven over de Asus AiMesh RT-AC67U.
In deze review zal ik proberen om op zo veel mogelijk punten te testen en daarover mijn ervaringen te delen.

Wat zit er in de doos?

• 2 x RT-AC67U
  • 2 x Voedingkabels
  • 2 x RJ45 CAT5E kabels
  • 2 x gebruikershandleiding (Deel 1 en 2, Warranty card en 1 jaar AV protection van Trend Micro)

Testmethode

Voor het testen gebruik ik als vergelijkingsmateriaal mijn Sitecom Greyhound en de Ziggo Connectbox. Ik maak gebruik van een SFTP CAT7A kabel om van de hoofd router te verbinden naar de Ziggo Connectbox. Voor de rest maak ik gebruik van CAT6A kabel om te verbinden vanaf de hoofdnode naar mijn laptop. De eerste tests zullen met de laptop gedaan worden, gevolgd door de tests met de smartphone.

Ik zal de Asus AiMesh RT-AC67U testen op de volgende punten:
  • Prestaties
  • Asus Router App
  • USB Server

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Inmiddels staat de Asus AiMesh al paar weken te draaien en heb nog geen problemen gevonden. De verbindingen blijven stabiel en zoals je van Asus mag verwachten, komen er zijn er zo nu en dan updates om de router te optimaliseren. Voor de rest is het een degelijk systeem waar je wel van mag verwachten dat het je niet in de steek laat.
USB
De Asus router heeft 2 USB poorten. Aan de voorkant zit er een USB 2.0 poort en aan de achterkant een USB 3.0 poort.
Door gebruik te maken van de USB poorten, kan je de verschillende functies gebruiken. Zo kan je bijv. een externe HDD omzetten tot een netwerk harde schijf, of je kan je telefoon via USB koppelen en je 4G verbinding doorzetten naar de router.

Echter ondersteund de Asus RT-AC67U alleen SMBv1, dit protocol is verouderd en minder beveiligd dan SMBv2 of v3. Zie deze artikel van Malwarebytes voor de uitleg van de gevaren van SMBv1.

Bekabelde verbinding
Je hebt 4 x 1 Gigabit RJ45 Ethernet poorten tot je beschikking per router. Daarnaast heb je 1 WAN poort om te verbinden met je modem. De bekabelde verbinding is stabiel en snel, zowel internet als met overzetten van bestanden.
Draadloze verbinding
De draadloze verbinding is ook stabiel, zowel beide routers apart, als gecombineerd in de AiMesh mode. Snelheden zijn wel iets minder dan bekabeld, maar is meer dan voldoende om YouTube op 4K te streamen (afhankelijk van je internetsnelheid). De Asus router heeft wel ondersteuning voor MIMO, maar niet voor MU-MIMO en beamforming.
Wi-Fi 2.4 GHz
De Wi-Fi op de 2.4 GHz band is stabiel, maar niet snel. Via speedtest haal ik 50/15 Mbit p/s. De verbinding is traag, waardoor sommige websites wat langer duren met laden. Dit heeft niks met de Asus router te maken, maar met dat er teveel storingen op de 2.4 GHz band zijn. Ter vergelijking, het euvel is ook te merken op de Ziggo Connectbox en ook op de Sitecom Greyhound. Voornaamste reden dat er op de 2.4 Ghz band weinig snelheid is, is dat er te veel vervuiling in de 2.4 GHz band zit.
Dit is zowel op de laptop als op de smartphone te merken.
Wi-Fi 5 GHz
De Wi-Fi op de 5GHz band is stabiel én snel. Via Speedtest haal ik, als ik met de hoofdnode beneden verbonden ben, 253 / 25 Mbit p/s, als ik vlakbij de router ben. Zodra mijn laptop verbonden is verbonden met de router die boven staat, haal ik 140 / 25 Mbit p/s. Dit heeft mee te maken, dat de Asus routers onderling via Wi-Fi verbonden zijn. Daarnaast heeft het ook mee te maken hoe dik de muren en/of plafond is.

De verbinding ziet er als volgt uit: Ziggo Connectbox -> Bekabeld Asus Router -> Draadloos Asus Router -> Draadloos device.

Voor diegene die het interessant vinden, dit heeft mee te maken dat Wi-Fi gebruik maakt van de CSMA /CA protocol.

Op sommige momenten stijgt de snelheid richting de 200 Mbit p/s, maar is het wel te merken dat het wat aan de trage kant is.
Kabeltje trekken tussen de Asus routers verhelpt de sneiheidsvermindering.

Voor zover ik in de instellingen kon zoeken, kon ik het niet vinden om de zendvermogen te boosten. Dit zou wel handig kunnen zijn, gezien iedereen gebruikt maakt van Wi-Fi.

Asus AiMesh System

De voornaamste functie van de Asus RT-AC67U is dat het compatibel is voor de AiMesh functie. De AiMesh is een functie waarbij de tweede router wordt ingesteld als een access point, waardoor je de 2e router op een plek kan zetten waar de Wi-Fi signaal net niet voldoende is. Dit is voornamelijk handig als je een huis hebt met meerdere verdiepingen, of waarbij de muren te veel signaal tegenhouden. De Asus routers kunnen verschillende rollen aannemen. Echter moet er één van de twee routers de hoofdnode zijn.
Je kan kiezen uit AP mode, Repeater mode, Media Bridge of AiMesh Mode.

Hieronder is te zien, dat o.a. de 5 GHz band wordt uitgezonden door de 2 Asus routers.

AsusWRT

Asus maakt gebruikt van een op Linux gebaseerde omgeving, genaamd AsusWRT-Merlin. Hierin kan je de nodige instellingen aanpassen.
De instellingen lopen uiteen van het aanpassen van het Wi-Fi netwerk, het aanpassen van de QoS (Quality of Service), tot aan het instellen van een firewall; je kan er werkelijk alles mee doen. Daarnaast is er een optie om tegen een DoS te beschermen, iets wat niet elke router heeft.
Alhoewel er de ondersteuning voor VLAN's (Virtual LAN) er ontbreekt, zijn de rest van de functies wel uitgebreid.

Omdat de Asus gebruikt maakt van het WRT platform, is het ook mogelijk om in de toekomst een OpenWRT of DDWRT versie te installeren.
Beheren van de Asus Routers
Het beheren van de routers is makkelijk, je krijgt een flinke overzicht te zien. Als je beide routers in de Aimesh functie hebt staan, dan gelden de wijzigingen voor beide routers. Natuurlijk moet je wel enige kennis hebben van Networking, gezien je tal van functies kan aanpassen.
SSH ondersteuning
Doordat de Asus op een WRT platform draait, is het ook mogelijk om via SSH, in je router te komen. Standaard staat het uit, je kan ook een public key inzetten, als je het op afstand (WAN) wilt configureren of bekijken. Daarnaast is het ook handig om bijv. wat meer technische specificaties in te kunnen zien:

Als je veel schakelt tussen bedraad en draadloos, dan wil de router nog wel eens zeggen dat je een sessie moet uitloggen, om weer in te kunnen loggen. Als SSH aan staat, dan kan je de volgende commando's invoeren, om ervoor te zorgen dat je sessies gereset worden:

admin@RT-AC67U:/tmp/home/root# nvram unset login_ip_str
admin@RT-AC67U:/tmp/home/root# nvram unset login_timestamp
admin@RT-AC67U:/tmp/home/root# nvram unset login_ip
admin@RT-AC67U:/tmp/home/root# nvram commit
QoS
Wat houdt QoS nou in? Quality of Service staat voor dat je zelf kan kiezen wat er voorrang heeft binnen jouw netwerk. Zo kun je instellen dat gaming prio 1 is, of als je media streamt, dat media streaming prio 1 is. Natuurlijk kan je zelf een filter aanmaken, als je toch iets anders belangrijk vind.

Traffic analyzer
Jazeker, de Asus kan het verkeer analyseren, hierin krijg je te zien wat voor soort verkeer er over het netwerk gaat én welke devices / apps, het meeste verbruiken.

Asus Router App
Met de Asus router app, die je in de Google Play Store en in de Apple App Store kan downloaden. Met de app kan je verschillende zaken inzien, waaronder ook de traffic analyzer. Daarnaast kan je via de app verschillende functies aanpassen, waardoor je de webomgeving niet echt meer nodig hebt.

TL;DR / Conclusie

De Asus AiMesh RT-AC67U is een goede router voor iemand die graag bezig is met netwerken. Je kan er van alles mee: van het instellen van een gastnetwerk, het mounten van een netwerk harde schijf, tot aan het finetunen en tweaken van je netwerk. De Asus heeft het allemaal. Daarnaast zijn de verbindingen uitgebreid; instellen van DMZ, NAT passtrough, DDNS, opzetten van een PPTP VPN, tot aan het aanpassen van de firewall.

Wel vind ik het jammer dat er geen VLAN support is en dat je de zendvermogen niet kan ophogen. Voor de rest is het een router die snel, stabiel en betrouwbaar is én waarbij je je netwerk kan inrichten zoals jij het wilt.

Mochten er nieuwe functies uitgebracht worden, dan zal ik natuurlijk ook mijn review updaten!

Heb jij ook een Asus AiMesh AC1900 WiFi System (RT-AC67U)?

Ik zie dat AsusWRT-Merlin wordt omschreven als "a third party alternative firmware for Asus routers". Bedoel je niet AsusWRT?
Dat klopt hehe, kleine foutje :P
Gezien de verschillen zou ik binnenkort wel de Merlin versie op kunnen zetten en het testen. Misschien is de Merlin versie wel iets beter dan de standaard WRT versie.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones