Wooting Two

Specificaties Bedraad Qwerty met Flaretech Red switches - Bekijk alle specificaties

Wooting Two Review

LendithronTestpanel 2 juni 2019, laatste update op 2 juni 2019, 108 views Testpanel

Wooting Two

Van de Tweakers Testfest 2019 thuis gekomen en direct het toetsenbord uit de doos gehaald en aangesloten. Project Cars 2 opgestart en gekeken of dit een veel beter toetsenbord was dan mijn Logitech van 2 tientjes. Het verschil was direct merkbaar. Ik had toen nog niet de analoge opties gebruikt.

Pluspunten

• Eenvoudige software, makkelijk in te stellen
  • Hoge kwaliteit
  • Fijne toetsen op het keyboard
  • Toetsen maken niet overdreven veel geluid
  • RGB kleuren mooi en eenvoudig in te stellen

Minpunten

• Xbox One controller en keyboard gaan niet goed samen (Windows probleem)

Wooting Two Review

Samenvatting:
Echt een heel fijn toetsenbord om mee te gamen. Ik was altijd sceptisch over het nut van een 'dure' toetsenbord. Die van 2 tientjes vond ik ook wel goed genoeg, maar nu ben ik echt wel om. Was ik nu maar niet zo eigenwijs geweest. Het levert meer gameplezier op. En ik heb echt geluk dat ik de Wooting Two mag reviewen, want het is een geweldig toetsenbord.
De techniek is complex. Het gebruik is eenvoudig, maar toch moet je je even inlezen om wat trucjes te leren kennen. En soms heb je even hulp nodig. Je krijgt op het Discord kanaal van Wooting vrijwel direct antwoord bij problemen. Het probleem waar ik tegenaan liep was dan ook snel opgelost.
Het mooiste is dat het toetsenbord de instellingen van de controller kan gebruiken. Daardoor kun je de snelheid van bewegingen in games beïnvloeden.
Mijn conclusie is: Ik wil niet meer zonder de Wooting Twoo.

Inleiding:
Op 18 mei ben ik op het Tweakers Testfest 2019 geweest. Ik vond het een top dag. Leuke workshops, rondleiding en uitleg van producenten. De lunch en borrel waren ook goed verzorgd. Aan het einde van de dag kregen we onze testproducten mee en een leuke goodiebag. Direct bij thuiskomst ben ik gaan testen. Meteen viel het op dat het toetsenbord al stukken en stukken beter was dan mijn Logitech K120. Een wereld van verschil een gametoestsenbord of een goedkoop dingetje.

Wat zit er in de doos:
Inhoud:
De verpakking ziet er strak en mooi uit. In de doos staat beschreven waar je de handleiding online kunt vinden. En ik ben er helemaal mee eens dat dit beter is dan een saai boekje. In de doos zit het toetsenbord, usbkabel, 4 extra switsches, knijptang om de switches te kunnen verwisselen en een paar extra schroeven.

Handleiding (online):
De handleiding online voor het eerste gebruik is doeltreffend. Je weet direct wat je moet doen en je wordt direct doorverwezen naar de bijbehorende software genaamd Wootility en de filmpjes die ze beschikbaar stellen. Daarnaast kan je in Discord je vragen stellen. Hierdoor krijg je een soort gelaagdheid in je gebruikservaring. Ik ben direct even gaan gamen voordat ik de Wootility ging gebruiken. Gewoonweg om even te kijken hoe het toetsenbord aanvoelde. Direct al blij. Verder valt er weinig te zeggen over de bijgevoegde handleiding aangezien alles lekker online is geregeld voor je.

Bouwkwaliteit:
Alles voelt solide aan, zelfs de uitklapvoetjes zijn stevig.
Schoonmaak mogelijkheid:
De knoppen liggen bovenop het chassis. Dat scheelt je dus met post-its tussen de toetsen te prutsen om het schoon te houden. De knoppen zijn eenvoudig schoon te maken. Daarnaast kan je alle toetsen eenvoudig los maken met de bijgeleverde knijptang. Individueel zijn de toetsen daarom ook eenvoudig schoon te maken.
Verwisselbare switches:
Kan er nog niet heel veel over zeggen. Ze zijn nog niet nodig geweest. Maar ik vind het wel tof dat je een paar reserve switches erbij krijgt. Je kan ze, indien nodig, ook bij Wooting bijbestellen.
Vormgeving:
Ik vind het een heel prettig toetsenbord. Het ziet er stijlvol uit en heeft geen overbodige poespas.
RGB:
Met de Wootility software kun je de kleuren van het toetsenbord eenvoudig veranderen. En heb je hebt daarbij de gehele vrijheid. De kleuren zijn niet te hard of te zacht, maar eigenlijk gewoon precies goed.
Verschillende modes:
Met Wootility kun je 3 analoge settings op je toetsenbord instellen. Je kan er nog meer opslaan. Je mag er echter 3 gebruiken, tot nu toe is dat voor mij prima geweest.
Uiterlijk:
Het toetsenbord ziet er strak uit, de LED verlichting is heel mooi en geheel naar wens in te stellen. En ik vind de W van Wooting als Windowstoets erg mooi
Bediening:
Uiteindelijk is het een toetsenbord en valt er weinig aan te bedienen, maar de persoonlijk instellingen voor kleuren, games die maken het.

Gebruik van het toetsenbord:
Geluid van de toetsen:
De toetsen maken wel meer geluid als een ‘normaal’ toetsenbord, maar het is niet hinderlijk. Ik ben niet heel goed in typen, maar vind de toetsen vrij makkelijk, ook in het donker.
Ergonomie:
Het typt lekker, het gamet lekker, de toetsen voelen goed aan. Ik heb niks aan te merken op de ergonomie. Er valt bij een toetsenbord denk ik ook vrij weinig over te zeggen.
Precisie:
Doordat het toetsenbord zich als een controller kan gedragen en je daardoor de snelheid kunnen beïnvloeden is echt geweldig. Ik heb hier op enkele momenten goed gebruik in enkele spellen. Het is volgens mij echt uniek dat je dit kunt doen met een toetsenbord. Ik kan me vergissen, maar ik wil eigenlijk niet meer zonder.
Functionaliteit:
Het voornaamste is dat je toetsen op het toetsenbord kan instellen als controllerbuttons. En dat je deze 3 keer kunt in programmeren in je toetsenbord. De 3 voorgeprogrammeerde blijven dan ook in je toetsenbord aanwezig, ook al sluit je het toetsenbord aan op een andere pc. Het verwisselen van de voorgeprogrammeerde instellingen is door de 4 extra toetsen boven de numpad makkelijk.
En dan nog het mooiste je kan je instellingen delen met anderen. Of zoals ik heb gedaan de instellingen van anderen overnemen. Op de website van Wooting staat een hele lijst met games die hun eigen instellingen hebben. Want ik was nog even vergeten te zeggen dat je kan bepalen, vanaf wanneer en hoe snel de toetsen reageren op aanraking. Zelf ben ik daar nog niet echt ingedoken. Heb er even meegespeeld. Maar volgens mij is dat iets waar ik zeker nog gebruik van ga maken. Het filmpje waarin de instellingen voor Rocket League worden voorgedaan is erg leuk om te zien. Helaas speel ik dat dan weer niet.

Drivers en ondersteuning:
De drivers kun je via Wootility updaten. Het is heel eenvoudig om uit te voeren. Bij mij was het niet nodig om de drivers te updaten.

De ondersteuning is goed geregeld, zoals eerder aangegeven ga je steeds een stapje verder de materie in. En dat voelt als heel normaal. Met de Wootility software en de bijbehorende filmpjes heb je al snel door hoe het werkt.

Bij mij ging er maar 1 dingetje fout in het begin. De Xbox One controller was aangesloten. Windows kent maar 1 voorkeurs controller. Je kan wel meerdere aansluiten, maar die worden dan eigenlijk in een soort wachtrij gezet. Het vreemde is dat Steam hier geen problemen mee heeft. Daar werkte het toetsenbord dan ook goed mee. Gelukkig heeft Wooting een Discord kanaal en daar word je snel geholpen.
Wellicht kan Wooting dit zelf nog beter uitleggen. Ik snapte wat ik moest doen, mijn Xbox One controller in apparaatbeheer verwijderen. Daarna opstarten met de Wooting Two aangesloten. Daarmee was het toetsenbord mijn voorkeurs controller geworden.

Spelervaring:
Voornaamste spel dat ik heb gespeeld is Battlefield 5. En even offtopic: Ja soms zuigt Battlefield 5 en is het heel frustrerend qua bugs, maar ik kan er niet mee ophouden. Hert toetsenbord vliegt erg fijn. Met een echte controller gamen blijft voor mij lastig. Ik ben daar denk ik te oud en te stug voor. En met tanks rijden dan is het echt wel grappig dat je ineens met je toetsenbord half gas kunt rijden. Je bent dan wat minder goed voorspelbaar voor de tegenstanders.
Verder heb ik Project Cars 2, Borderlands 2 en Counter Strike: Global Offensive gespeeld. De laatste heb ik voornamelijk gespeeld om de voorgedefinieerde instellingen van Wooting te gebruiken. Ik merkte dat ik counterstrike niet echt meer gewend ben, maar het toetsenbord met de instellingen werken prima. Bij Project Cars 2 merkte ik dat ik veel meer controle had. Ik heb ook nog even gereden met het oude toetsenbord en dat ga ik niet weer doen. Borderlands2 was wel weer grappig om te spelen, maar eerlijk gezegd ben ik vrij snel weer Battlefield 5 gaan spelen.

Prijs:
Als je me het me van te voren had gevraagd had ik gezegd: Nou dat vind ik nogal aan de dure prijs. Maar na het testen weet ik dat een goed toetsenbord net zoveel, en misschien wel meer waard is, als een goede muis. Ik ben eigenlijk er best verrast over wat voor verschil het maakt. Met de kennis, die ik dankzij Tweakers heb mogen opdoen, weet ik zeker dat dit toetsenbord zijn geld waard is.

Algemene beoordeling:
Ik kan echt niks negatiefs verzinnen, behalve dan dat Windows snel aangepast moet worden. Want dat was best irritant. Een goede faq hierover is wellicht ook wel handig of ik heb deze niet kunnen vinden. Maar dat staat mijn eindbeoordeling niet in weg ik ben super tevreden over dit toetsenbord,

Heb jij ook een Wooting Two?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones