HyperX Alloy Core RGB (US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Core RGB (US) Review

coinman63Testpanel 20 mei 2019, 175 views Testpanel

HyperX Alloy Core RGB (US)

Persoonlijk zou ik nooit voor een gaming toetsenbord met membraantoetsen kiezen, maar voor de gamer met een laag budget is dit een prima toetsenbord*. Het toetsenbord is stevig gebouwd en heeft mooie lichteffecten. Je hoeft geen drivers te installeren. *Door de korte testduur kan ik niets zeggen over de levensduur

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Mooie lichteffecten

Minpunten

• Membraantoetsen
  • Toetsaanslag een beetje 'zompig'

Algemene beoordeling
Ik kreeg dit toetsenbord tijdens het laatste Tweakers Testfest (overigens een heel leuke en goed georganiseerde dag) op 18 mei. Ik ben een casual gamer van 'gevorderde' leeftijd. Opgegroeid met Leisure Suit Larry en Prince of Persia, dus al te hogen eisen heb ik niet voor een gaming toetsenbord. Toch zou ik niet zo snel voor een toetsenbord met membraantoetsen gaan. Echte switches voelen toch preciezer en betrouwbaarder op de lange termijn.

Toch is dit toetsenbord met prima bevallen. Lekker stevig en voldoende zwaar, fraaie lichteffecten en geen drivers nodig. De prijs is een stuk lager dan de serieuze gaming toetsenborden.
Verpakking
Wellicht niet heel belangrijk bij een toetsenbord, maar toch maar een plaatje geschoten van het product in de verpakking. Dat is niet meer dan een eenvoudig kartonnen doosje. Goed voor het milieu denk ik, maar de uitstraling is wat goedkoop. Goedkoper dan het toetsenbord verdient vind ik.
Ergonomie en functionaliteit
De HyperX Alloy core RGB is een lekker zwaar toetsenbord van iets meer dan een kilo (vind ik fijn omdat het dan niet zo makkelijk verschuift). Er zitten de standaard uitklapbare pootjes onder om de hellingshoek wat schuiner af te stellen. Nadeel is dan dat het toetsenbord wat makkelijker verschuift op mijn houten bureau.

De toetsen liggen op precies de juiste afstand voor mijn middelgrote handen. Ik kan er prima tienvingerig blind op typen. Dat is overigens ook wel nodig, want met uitgeschakelde verlichting zin de cijfers, letters en tekens heel slecht te lezen (laag contrast met de donkere toetsen).
Precisie
De aanslag voelt licht met een voelbare klik. Toch is deze, zeker voor een gaming toetsenbord wat zompig. Je voelt niet heel goed het schakelmoment. De travel (afstand waarop de toets beweegt) is vrij fors, hetgeen de precisie ook al niet ten goede komt.
Vormgeving
Deze HyperX ziet er uit als elk willekeurig gaming toetsenbord. Vrij fors en donker. De RGB verlichting die je met toetsen kunt regelen is leuk en ook nog wel functioneel (lees: nodig omdat je met uitgeschakelde verlichting de aanduiding op de toetsen niet kunt lezen). Niet echt design dus, maar het toetsenbord doet qua vormgeving zeker niet onder voor de duurdere versies van bijvoorbeeld Razer (een toetsenbord dat mijn zoon in gebruik heeft).
Bouwkwaliteit
Het toetsenbord ziet eruit of het wel tegen een stootje kan. De verpakking belooft dat het tegen morsen van vloeistof kan (spill resistant). Ik heb mijn twijfels over de levensduur van de membraantoetsen, maar je hebt wel gewoon 2 jaar garantie (echt garantie dus, niet de conformiteitseisen van de EU).
Drivers
Een sterk punt van dit toetsenbord vind ik dat er geen drivers benodigd zijn. Je kunt de verlichting met de knopjes bedienen. Nadeel is natuurlijk wel dat je geen toetsen een andere functie toe kunt kennen, maar dat is voor mij geen probleem.
De adviesprijs is 45 euro, maar de Pricewatch laat prijzen zien van rond de 60 euro. Ook die prijs vind ik het toetsenbord wel waard.

Heb jij ook een HyperX Alloy Core RGB (US)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen