Tweakers Toetsenbord

Specificaties Bedraad Qwerty met Gateron Red switches - Bekijk alle specificaties

Tweakers Toetsenbord Review

BUSINESSRA 12 mei 2019, laatste update op 12 mei 2019, 3.919 views Product gekocht

Tweakers Toetsenbord

Mooi, compact, verlicht, goddelijk toetsenbordje. Hij typt zo lekker, dat je bijna bij elke klik weer bij moet komen van het gevoel. Ook door de branding en de mooie RGB effecten is het een ultiem toetsenbord.

Pluspunten

• Tweakers branded
  • Compact
  • Losse kabel (minder kans om hem te breken wanneer je hem mee neemt)
  • RGB effecten
  • Gateron red switches
  • Voor een mechanisch toetsenbord aardig stil
  • Goede grip

Minpunten

• Zwaar (zoals al in de beschrijving staat 1,1 kilogram)
  • geen numpad
  • Geen pootjes onder/achterop het toetsenbord
  • 1 kleur variant (misschien ook nog een tweakers rode)

Tweakers Toetsenbord

Sinds een jaartje krijg je bij het kopen van een elite abonnement een mooi bordje, het Tweakers Toetsenbord. Na een maandje of 2 wachten krijg je dan eindelijk de mooie doos binnen van Tweakers. Snel uitpakken en alles er uit graaien, om dan je mooie spullen te bewonderen.
Maar wat zit daar onder in?! De mooie doos, van het toetsenbord. Leg alles maar aan de kant, want dit toetsenbord gaat even grondig getest worden.

Specificaties

Size: 40mm hoog, 293mm breed, 203mm lang
Gewicht: 1,1 KG
Kleur onderstel: Groen (met een tintje geel er door heen)
Extra's: Hot-swappable switches, Hot-swappable keycaps, Verandering van keylayouts mogelijk, compleet RGB (alle 16,8 miljoen kleurtjes)

Standaard keyswitches: Gateron red (en ja, daar lees je straks meer over)
Soort keyswitches: Meganisch
USB: Ja, usb 2.0 (type C)
Draadloos: Ja, je kan hem draadloos maken, maar dan werkt hij niet.

Unboxing

Bijna elk apparaat tegenwoordig komt in een nette doos geleverd (chinese meuk daarbuiten gelaten). Dit bordje is dan ook geen uitzondering, met een strakke zwarte doos, met een glanzend grijs logo op de voorkant. Het logo deed me meteen denken aan Oneplus, maar dan is de 1 veranderd voor een 6.
De doos is lekker stevig, en je hoeft niet zomaar bang te zijn dat hij halverwege de rit naar jouw huis toe er uit valt.
Als je de doos opent, kom je eerst nog even een bescherm laagje aan schuim tegen, om er zeker van te zijn dat er niks beschadigd raakt. Oja, daarboven op lagen wat boekjes, maar heb jij ooit een gebruikers manual gelezen?!
Dan komt het al zo mooie toetsenbordje te voorschijn. Meteen gris je hem er natuurlijk uit en de kabels die er naast in een apart vakje ligt. Aansluiten die handel en begin maar te typen. Geen drivers, geen software, niks. Plug and play.

Beginnen te typen

Switches
Veel mensen vinden mechanisches toetsenborden een luxe upgrade, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het lastig om terug te gaan naar membraam.
Ik was al een jaartje weg van het membraam en overgestapt naar mechanische. Toen ik deze keus maakte was het al de vraag welke switches moet ik pakken. Er werd aangegeven dat het echt aan je eigen smaak lag en dat het niet voor iedereen hetzelfde was. En weer merk je het enorme verschil tussen switches.
Zelf type ik nu al een tijdje op cherry mx red (Corsair k70 MK.2), maar dit bordje heeft gateron red switches, die nog fijner zijn naar mijn mening. Je typt lekker makkelijk op dit bordje, voelt vergelijkbare feedback als op Cherry mx red, maar hebt toch minder geluid van het klikken.

Layout
Buiten dat de switches een enorme vooruitgang zijn, is de layout zelf ook erg fijn. Alle keys zitten dicht op elkaar, waardoor je als je met 10 vingers gaat typen overal lekker makkelijk bij kan en niet vaak hoeft om te kijken waar je je vingers zojuist hebt gelaten. Hij went uitermate snel en na het typen van alleen al deze review heb je de knopjes onder de knie (of vingers/pols?)

Wel voel ik meteen een gemis, die voor mij toch aardig belangrijk is. Het numlock blokje. Je overleeft het zeker wel, maar zodra je veel getallen aan het intikken bent, kom je al snel het gemis van de numlocks tegen. Gelukkig valt dit op te lossen door dat er op het internet een tal van losse numlock pads te koop zijn.
ergonomie
Het toetsenbordje ligt fijn en typt lekker, maar is net iets aan de hoge kant. Hoe veel gaming toetsenborden dat oplossen, is met een pols ondersteuning. Deze was ik dan ook erg gewend als (vrijetijds) gamer en mis ik weer op het toetsenbord zelf. Of het uiteindelijk alleen maar een luxe is/was of het ook echt scheelt qua klachten aan je handen, is nog niet getest hier.

Stevigheid

Het kan niet anders dan dat dit beestje een stevige rakker is. Met zijn compleet metalen behuizing en zijn 1,1KG lijkt dit wel een onverwoestbaar blok. Ook de keys zijn lekker stevig en voel je geen problemen in.
Aangezien het de eerste ervaring was met hot-swappable switches, was het even schrikken toen ik de keycaps er af wou halen, maar de hele switch er mee uit kwam. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat het zo hoorde en dat het zelfs een voordeel kan zijn. Zodra de switch kapot is of je hebt liever een andere, da n kan je die er zo in pluggen.

Branding

Tweakers heeft al een uitgebreide lijn aan verzamelaars items en dit is wederom weer een goede toevoeging. Door het logo groot op de spatie balk, maar verdere niet allemaal te veel drukte is het een neutraal, maar toch tweakers bordje geworden.
Wat ik jammer vind is dat het bordje zelf een layout heeft met grijs, geel en wit, wat perfect bij tweakers hoort, maar dan nog een groene onderkant heeft. Als deze bordeaux rood zou zijn geweest, net als Tweakers, dan was het echt het perfecte elite bordje geweest.

Alles bij elkaar en wat kleine gemisses, is het een heel mooi bordjes. Ben je opzoek naar het perfecte bordje moet je toch echt opzoek naar een custom toetsenbord, maar die zijn dan vaak ook meteen weer een stuk hoger qua prijs klasse. Deze krijg je immers "Gratis" bij je abonnement.
Ben je een Tweakers verzamelaar hoort deze zeker in je reeks thuis.
Helaas is hij niet los verkrijgbaar, dus is het lastig beoordelen of dat je hem echt nodig zal hebben. Maar die keuze is per persoon verschillend, net als wat er vroeger tegen mij over de switches werd gezegd.

Unused photo's:

Heb jij ook een Tweakers Toetsenbord?

Jammer dat Tweakers dit toetsenbordje niet los verkoopt. Ik zou 'm direct bestellen!
Hier kan je hem los bestellen zonder branding

LINK
Voorzover je kan zien op dat plaatje is dat vgm niet dezelfde. Als je wilt gaan zoeken naar dezelfde, moet je opzoek gaan naar de gk64
Dat is niet het zelfde toetsenbord ?? Het is GK64 met Alu body https://kbdfans.cn/products/gk64-mechanical-keyboard-64key
Ze verkopen het toetsenbord los voor slechts €225,- en als bonus krijg je daar ook nog eens een gratis Tweakers Elite jaarabonnement bij! :+
Dat is niet helemaal waar, na wat zoeken op het internet ben ik hem voor €155 tegen gekomen, maar zonder custom caps. Maar waar deze beauty uit eindelijk echt vandaan komt zal waarschijnlijk binnen de HQ blijven.
Je weet dat ik refereerde naar gewoon het abonnement nemen, hè?
Ohh... Las hem even verkeerd. Als je het zo bekijkt is het matig, want 225 voor een keyboard is wel veel, maar een gratis abonnement er bij is dan weer chill.
Ik zie het gewoon als een combinatie bundel, van een mechanische toetsenbord, korting/gratis items van Tweakers en het belangrijkste:
Het supporter van Tweakers!
Klopt, maar dat maakt het juist weer een exclusieviteit om het abonnement te nemen. Zo hebben ze ook bij Msi items die je alleen kan krijgen als je bepaalde systemen koopt.
Maar als je wil kan je dit toetsenbord, zonder branding, ook online bestellen.
Alleen jammer dat de numpad ontbreekt.
En een tactile versie zou ik erg prettig vinden.
Kan je de switches niet gewoon vervangen door Gateron browns? Ze zijn tenslotte hotswappable...
Dat klopt. Goed gelezen. Dat is mogelijk ja, maar dan ben je wel weer extra kwijt of moet lang wachten op Ali.
Verkoop je de reds als reserve switches aan een medetweaker, dat scheelt dan weer in de kosten :+
Ik zal je sturen wanneer ik switch, maar tot nu toe vind ik het zelf ook de fijnste switches ooit gehad.
hehe. Ik prefereer browns, dus ik ben niet geinteresseerd in reds.
(Eerlijk gezegd houd ik het meest van een Model M, maar die zijn zo groot :+)
Nothing beats the original :9~
Zoals door een vriend van mij al werd gereageerd, het is een cadeautje, dus we kunnen niet al te veel variatie verwachten. Ben al heel blij met dit plankje!
Dat zeker, dat is ook waarom ik hem niet als standaard gebruik. Je zou hem zoals ik al eerder had aangegeven ik de reacties, ook los kopen. Maar dan ben je toch nog een behoorlijke bedrag kwijt en heb je niet de branding, wat hem toch wel uniek maakt!
Ik snap niet dat je het ontbreken van de pootjes een minpunt noemt. Ik neem aan dat je tafel en armen gewoon recht zijn? Die pootjes zouden om ergonomische redenen verboden moeten worden.
Juist allesbehalve.
Die dingen zorgen ervoor dat je hem in de stand kan zetten hoe je het zelf het fijnst vind. Voor sommige mensen is een schijnere plank fijner om te typen dan een vlakke.
Ergonomisch gezien zouden ze zo plat mogelijk moeten liggen.
Je polsen omhoog knikken is simpelweg niet goed.
Ik heb altijd begrepen dat die pootjes zijn zodat je de lettertjes beter kan lezen. Als je dan na een tijdje eenmaal goed kan tikken kun je ze inklappen.
Wil je een custom keyboard van welk merk dan ook, kan je ook hier kijken

link

Wil je specifiek het tweakers boordje

link
Mooie review (y) Ik heb er ook 1 en ben er zeer tevreden mee :)
Dankjewel,
Gelijke ervaring!
Leuke review, ben het echter niet eens met je minpunten!
  • Zwaar: Da's juist fijn. Ik ben zelf op zoek naar een 60% backplate in deze layout van staal want dan kun je pas echt los gaan op je ramplank :P
  • Numpad: Persoonlijk geen gemis voor mij, maar gezien sommige software devs menen dat iedereen een numpad heeft, heb ik zelf een numpadje in elkaar gesoldeerd. Mis je trouwens niet meteen de functie-eiland? Die miste ik wel toen ik naar 60% ging (al wel met m'n 2e 60% bordje opgelost door mapping)
Het zware is vooral lastig als je hem vaak mee neemt. Neem regelmatig de hele setup mee naar lans, en dan is het minder handig om zware randapparatuur te hebben.
Numpad is zeker geen erg gemis, maar vind het met streamen en wat nummertjes toch handig om het er aan vast te hebben zitten.
Een numpad maken is ook wel een leuk projectje, en met een C-programmeerbare controller (Pro Micro) kun je er ook heel makkelijk een rits van macros onder hangen. Misschien een overweging?

Maar ja, dan is een "normaal" toetsenbord toch handiger voor LANs en dergelijke.
Zelf niet echt van het 'tweaken' maar meer van premade stuff.
Voor echt typen ga ik dan wel gewoon deze gebruiken, maar voor gaming en lans wordt het toch mijn k70.
De naam lijkt er ook wel een beetje op. Maar zoals in bovenstaande reacties al is vernoemd is het een ander type.
Is deze eigenlijk te gebruiken met MacOS (door knoppen te herprogrammeren?), zijn er MacOS drivers voor beschikbaar? Ik kan ze nergens vinden in ieder geval.
Dat is een goede vraag. Zelf heb ik geen enkel MacOS/IOS/IpasOS apparaat in huis, dus kan het helaas niet uittesten.
Daarentegen denk ik wel dat het aardig hetzelfde zal werken, maar alleen de Windows knop misschien een probleem kan leveren.
Aangezien je zelf ook Abo bent, kan je misschien even een vraagje er over stellen in het Abo forum. Maybe heeft daar iemand er ervaring mee.
Ik ben van plan te upgraden naar Elite, o.a. vanwege dit coole keyboard, maar ook de andere goodies :)... oh ja, en verdere sponsoring van Tweakers natuurlijk. Goed plan, ik ga eens vragen daar :) Thanks

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech