Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2) Review

SPee 12 februari 2006, 595 views

Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2)

Pluspunten

• stiller contra standaard Sapphire Ati 850XT koeler
  • snelheid vervangen oude koeler
  • gemak door de aanwezige pasta blokken
  • kost niet meer PCI sloten dan de standaard voeding

Minpunten

• gebruik van te hoge schroeven/schroefdraad
  • hoge aan beide zijdes van de kaart
  • weinig tussenruimte tussen schroefdraad en intern geheugen
  • kost een PCI slot (ookal deed de standaard koeler dat ook)
  • beinvloed de keuze voor chipset koeling

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler gekocht (rev 2), omdat de standaard koeler bij mijn Sapphire Ati 850XT een ratelend geluid gaf. Ten opzichte van die koeler is dit een echte stille.

Voor de installatie zat er een handleiding bijgeleverd die de stappen beschreef welke je moest uitvoeren. Eerst de schroefjes eruit, daarna de oude pasta weghalen. Dan kon je het koelblok erop schuiven. Omdat er van die pastablokjes al opzaten moest alleen die bescherming eraf gehaald worden en hoefde hij alleen erop gezet te worden. Voer de actie om de stroomaansluiting aan te sluiten wel volgens het boekje eerst uit, anders wordt het nog erg lastig om hem aan te sluiten.
Ook de andere kant moest geplaatst worden. Ook daar moest de oude pasta bij het geheugen weggeveegd worden, de bescherming eraf en kon het nieuwe blok erop geplaatst worden. Daarna werden de schroeven vastgezet en kon hij geinstalleerd worden.

Ik heb de kaart weer op mijn moederbord geplaatst (een Asus A8n-SLI Deluxe). Daar heb ik wel geluk bij gehad. :) Toen ik heb geplaatst had en hem wou aandrukken zag ik de afstand tussen de onderste schroef en mijn geheugen. Dat was 0,1 mm. :( Ik heb toen eerst de geheugen in de andere bankjes gezet en de kaart geinstalleerd. Helaas, helaas, bij het opstarten klonken alleen een BIOS piepje en starten deed hij niet. Het was echt nodig dat het geheugen in het eerste bankje zat. Dit kon alleen als de schroef een stuk opzij ging of kleiner was. :( Eerst heb ik dit geprobeerd te bereiken door ipv de meegeleverde rubberen ringen te vervangen door een stuk kleinere, maar dit was nog steeds te weinig ruimte. Ik heb toen uit noodzaak de onderste schroef weggelaten en toen kon hij ook nog maar net geplaatst worden.

Het schroefdraad loopt nu vlak langs de zijhouder van het eerste bank en hierdoor kan ik dus niet mijn geheugen in bank 1 vervangen zonder eerst de videokaart eruit te halen. Ik kan simpelweg dat zijpiefje niet bereiken en het geheugen dus losmaken.
Ook heb ik geen weet wat de invloed is als deze schroef weggelaten worden. Gaat hij los of vervormen, krijgt een geheugenblok niet voldoende koeling, is er geen invloed?
Ik weet wel dat als ik die schroef erop laat, ik mijn geheugen sloop. :( Dus ik waag het er maar op.
Ook zit hij bijna boven de moederbord chipset. De standaard koeling die erop zit heeft ongeveer de maximale hoogte. Daar kun je dus geen grotere koeler op zetten.

Heb jij ook een Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2)?