Xiaomi Redmi Note 7 (4GB ram, 64GB opslag) Blauw

Specificaties 6,3" • 2340x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Redmi Note 7 (4GB ram, 64GB opslag) Blauw Review

kanem0chi 23 april 2019, laatste update op 24 april 2019, 3.856 views Product geleend

Xiaomi Redmi Note 7 (4GB ram, 64GB opslag) Blauw

Met een erg strakke prijs, relatief snelle chipset, een erg fatsoenlijk scherm en een uitmuntende camera bij gebruik van de gcam-app, bewijst Xiaomi opnieuw hoe elk ander mid-range apparaat zou moeten zijn, ondanks dat er nog altijd verbeteringen mogelijk zijn.

Pluspunten

• Erg goede prijs en prijs/kwaliteit verhouding
  • 3.5mm koptelefoonaansluiting en MicroSD-slot
  • Voelt erg lekker in hand en heeft een goede bouwkwaliteit
  • Android 9 en MIUI werkt erg goed en voelt vloeiend aan
  • Erg goede foto’s gedurende dag
  • Gebruik je Gcam dan zijn nachtfoto’s ook uitstekend, en is 4K video mogelijk!
  • 2 Dagen redelijk makkelijk mogelijk met normaal gebruik
  • Erg snel en goede ontvangst voor Wifi

Minpunten

• Relatief oude SD660 processor, ondanks dat deze nog steeds erg capabel is
  • 48MP camera is gepolariseerd en dus ‘echt’ 48mp is het eigenlijk niet
  • 2.15 uur om op te laden terwijl het wel snelladen aan kan, maar de snellader wordt apart verkocht

Dit is de RedMi Note 7, en RedMi is ondertussen een officiële submerk van Xiaomi. Ik weet dat het toestel al een paar maanden geleden was geïntroduceerd, maar Xiaomi heeft onlangs de Note 7 in Nederland uitgebracht. Hieronder zie je wat ik er van vind, daaronder lees je de review, samen met enkele tips en trucs. Ohja, mocht je ook de Mi 9 overwegen, lees dan mijn review hier.

CAMERA + SAMPLES
Er zijn verschillende modellen op de markt, namelijk de RedMi 7, de RedMi Note 7 en RedMi Note 7 pro. Degene die ik heb is standaard Note 7, met 4Gb RAM, 64Gb opslag en natuurlijk met die 48mp camera. Een ‘echte’ 48mp camera lijkt het niet te zijn omdat deze 48mp camera gepolariseerd is en ook de SD660 ondersteunt geen resolutie van 48mp. De camera is dan ook iets waar ik precies mee wil beginnen.

De eerste tip en trick die ik je zeker weten kan aanraden is de Camera-app van Google, gcam, te installeren. Waarom, vraag je je misschien af? Bekijk de volgende foto welke met weinig licht is genomen.

Origineel links | Origineel rechts

Bovenstaande foto links is met de Stock Camera app genomen. Maar de foto rechts is genomen met de Gcam. Enorm verschil, toch?

Het wordt nog beter.. De foto links is gemaakt met de nachtmodus ingeschakeld. En de rechtse is met de Gcam-nachtmodus van Google ingeschakeld.

Origineel links | Origineel rechts

Foto's genomen bij daglicht met de stock camera-app zijn erg goed. Goede exposure levels, contrast is redelijk op orde, de kleuren zijn vrij nauwkeurig en het dynamische bereik is ook prima gezien het prijskaartje. Enige puntje is dat de wit balans soms iets rood-achtig kan uitvallen. Het wit wordt dan meer heel zacht roze.

Links origineel | Rechts origineel

Als je echter meer uit de camera wilt halen, biedt de gcam een ​​beter dynamisch bereik voor foto's. Wat misschien ook nog wel interessant is, is dat tijdens het filmen van selfies er geen stabilisatie is, maar de gcam dat dan wel weer heeft. Dit zie je op 2:01 in de video hieronder.

Daarnaast kan de RedMi Note7 ook niet standaard 4K-video opnemen met de stock-app, maar met de gcam is dat wel mogelijk, waaronder met een verrassend goede stabilisatie, dat je ziet op 2:45.

Links origineel | Rechts origineel

Hierboven zie je nog een selfie, de portret modus en het verschil in dynamisch bereik zoals hierboven al eerder werd aangehaald. Dus ja, de camera zou nog behoorlijk kunnen verbeteren, maar gelukkig kan je zelf al dat doen door simpelweg de gcam app te installeren (link in de video's beschrijving op Youtube), dan krijg je samen met de rest van het toestel, een erg goede prijs / kwaliteit ratio. En over het toestel en de prijs gesproken, Volksshop, Xiaomi’s officiële partner hier in Nederland met 3 jaar garantie was zo tof om dit toestel beschikbaar te stellen ter review, waarvoor dank.

DESIGN
Er is natuurlijk meer op een telefoon dan alleen de camera. Wat betreft de bouwkwaliteit denk ik dat xiaomi hier erg goed werk heeft geleverd.

Vanuit mijn esthetisch oogpunt vind ik het een goed en strak ontworpen telefoon. De camera’s konden van mij toch nog wat minder uitsteken, het liefst natuurlijk helemaal niet, maar behalve dat voelt het toestel erg goed in mijn hand, zijn de kleuren een leuke toevoeging maar moet ik wel zeggen dat de telefoon niet zo luxe aanvoelt als bijvoorbeeld de Mi 9 of Mi Mix 3.

De vingerafdrukscanner op de achterkant is snel en nauwkeurig, net als elke andere traditionele vingerafdrukscanner en hier heb ik dan ook niks over te klagen. Bovendien zit de notificatie led onderaan het scherm.

HARDWARE, BENCHMARKS & GAMING
Aan de binnenkant zit er een relatief oude processor, de snapdragon 660 welke stamt uit medio 2017. De RedMi Note 7 Pro heeft de nieuwere 675-processor, die ook gelijk een GPU upgrade heeft gehad van de 512 naar de 612. Tijdens het dagelijkse gebruik zal je dit verschil hoogstwaarschijnlijk nauwelijks tot niet zien. Je zal het misschien merken wat betreft batterijduur, aangezien het productie process van 14nm naar 10nm is gegaan.

Antutu scoort, voor degenen die daar nog steeds waarde aan hechten rond de 140K. De Androbench voor het lezen en schrijven van data is ook snel genoeg en met typisch score voor een midrange-toestel. Hetzelfde geldt voor de scores van Geekbench, goed genoeg.

Voor normaal dagelijks gebruik is deze telefoon snel genoeg voor elke normale gebruiker. Gamen gaat bijvoorbeeld ook goed, PubG speelt op HD met hoge frame rates, maar zal hier en daar toch echt wel wat haperingen en frame-drops tegen komen, vooral in de waiting room van PubG.

Een kleine tip die ik je kan geven is dat de eerste keer dat je een spel start, je vraagt wordt om een booster in te schakelen of niet. Nou, als je van gamen houdt dan is dit een nuttige toevoeging. Het ruimt de achtergrondtaken op, verbetert de spelervaring en past sommige instellingen aan om het meeste uit je gaming-sessie te halen. Speel je dan weer PubG met dezelfde settings gaat het al ietsjes beter, maar op gebalanceerd met gemiddelde instellingen krijg je de beste ervaring zonder stotteren en bespaar je ook een beetje meer batterij.

Andere spellen, zoals modern combat, temple run etc. spelen ook gewoon prima en ik vind de game-ervaring op dit mid-range apparaat dan ook ruim voldoende, ook wat betreft de batterij-duur en de warmte ontwikkeling en afvoer.

BATTERIJ
Over die batterij gesproken, die batterij is 4000 mAh en heeft een volle 2 uur en 15 minuten nodig om van nul tot vol op te laden met de standaard meegeleverde oplader.

Afhankelijk van hoeveelheid uren die je op data of wifi zit, heb je een ‘screen on time’ van ongeveer 7 tot 8 uur, maar dat hangt dan ook weer af van wat voor soort taken je doet en hoger zou dus mogelijk kunnen zijn. De stand-by tijd is ook goed, slechts ongeveer 2 tot 3 procent per nacht dat hij daalt. Met licht tot normaal gebruik zou je het twee dagen kunnen uithouden.

SCHERM
De batterij loopt vooral leeg vanwege die processor en het scherm, dat ook hier weer meer dan voldoende is voor de gemiddelde persoon. Het scherm is fijn om naar te kijken, de helderheid is op orde en ook de kijkhoeken valt niks over te klagen. De contrast waarde zou iets hoger kunnen maar is voor een IPS-paneel goed genoeg.

Hou je graag van muggenziften, dan kan je, als je heel goed kijkt bij de bovenkant van het scherm wat ‘shadowing’ zien rond de ‘waterdruppel’ notch, als is dat enkel zichtbaar op een fel belichte, witte achtergrond.

Maar goed, dit is muggenziften to a next level zeg maar. Netflix kijken gaat ook erg goed op dit scherm en Xiaomi heeft het widevine level 1 certificate geregeld voor dit toestel, dus streamen kan je gewoon in FHD.

CONNECTIVITEIT
Wat betreft de connectiviteit, de RedMi Note 7 heeft hier een voorsprong op de Mi 9, aangezien hij een MicroSD-slot heeft, een 3.5mm koptelefoonaansluiting en de output om muziek mee te luisteren bijvoorbeeld, is erg fijn.

Hetzelfde geldt voor de luidspreker, die tot mijn verbazing erg goed is voor een mid-range toestel, vooral de midden en hogere tonen, maar mist het wel wat bass vergeleken met de Mi 9.

Bellen met de RedMi Note7 is met een goede ontvangst en de ontvanger had niets te klagen. De luidspreker bevindt zich bovendien ook op een fatsoenlijk decibel niveau maar is er geen stereo-effect helaas als het gaat om luisteren naar audio.

Voor GPS had het een snelle fix zoals je kan zien en ook is de wifi-ontvangst en de behaalde snelheden uitstekend.

SOFTWARE
Een tip die ik graag met je wil delen, althans, een die ik zelf erg handig vind is het hebben van een fysieke knop voor Google Assistant. Dit kan worden ingeschakeld in het instellingenmenu en wanneer je deze slechte een halve seconde ingedrukt houdt, dan kan je lekker gaan ouwe hoeren tegen Google.

Wel te vinden op de Mi 9, maar helaas niet op de Note 7, een donkere modus. Dat kan zijn vanwege het IPS-paneel dat wordt gebruikt waardoor men geen afzonderlijke pixel kan uitschakelen en het onderaan de streep dus weinig oplevert.

Mocht je nou de donkere modus net als ik voor een een of andere reden gewoonweg fijn vinden, dan kan je deze nog steeds krijgen, via een kleine omweg. Allereerst moet je je regio tijdelijk naar Hong Kong moeten veranderen en dan kun je een donker thema installeren. Ik heb het thema Darkoid geïnstalleerd, dat veel lijkt op Xiaomi’s eigen donkere modus.

UNBOXING
Als je besluit om de RedMi Note 7 aan te schaffen, dan ben ik er in ieder geval vrij zeker van dat je er geen spijt van zal krijgen. Zoals met nagenoeg alle andere Xiaomi toestellen, komt ook deze RedMi in een witte doos met de nodige informatie en specificaties.

Onder de deksel vindt je als eerste een doorzichtig hoesje, een handleiding en een garantie boekje. Daaronder hebben we dan de telefoon.

Onderop vinden we de EU stekker en een type-C kabel als hekkensluiters. Niet heel veel geks wat betreft deze unboxing.

CONCLUSIE
Uiteindelijk is het natuurlijk altijd aan jezelf om te beslissen waar je je geld aan uit geeft, maar met een erg strakke prijs, relatief snelle chipset, een erg fatsoenlijk scherm en een goede camera met Google's gcam-mod, bewijst Xiaomi opnieuw hoe elk ander mid-range apparaat zou moeten zijn.

Het kan natuurlijk ook altijd ietsjes beter, zoals de PRO met de SD675, noch een ‘echte’ 48mp camera omdat deze 48mp camera eigenlijk gepolariseerd is en ook de SD660 geen resolutie van 48mp ondersteunt, krijg je toch nog steeds erg veel waar voor je geld. De prijs is ook zeker niet verkeerd en waarschijnlijk een van de beste toestellen onder de 250 euro die je kan kopen, zeker nu het toestel gewoon zelf in Nederland te koop is. Mijn dank is dan ook groot dat Volksshop.nl de RedMi Note 7 beschikbaar heeft gesteld ter review.

Bedankt voor het lezen van de review. Heb je vragen? ik ben altijd erg actief met het beantwoorden van ze en je weet waar je ze kan achter laten. Hieronder in de reacties, op mijn Youtube kanaal met al het bewegend beeld of via de DM’s natuurlijk.

Thanks,
Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 7 (4GB ram, 64GB opslag) Blauw?

Deze review komt overeen met mijn ervaringen. Heb de Note 7 drie weken. Ik verbaas mij, komende van iPhone hoe soepel de overgang ging. De Xiaomi software geeft echt wel heel veel extra functies die best uniek zijn. Voelt goed aan en doet zijn werk. De accu houdt het bij mij, bij normaal gebruik zeker 3 dagen vol. Ik ben echt verrast over de kwaliteit en het soepel functioneren. Waar ik als iPhone-gebruiker aan moet wennen is de veiligheidscontroles en dat het vrijgekomen geheugen wordt getoond als je apps uit zet. Mijn overstap is gemakkelijker gegaan door de App IOS12 te installeren. Werkt voor mij nu net als mijn oude toestel, maar wel vloeiender. Waze start snel op en sluit ook lekker snel af. Dus al met al een toppertje. Dat wilde ik even kwijt.

[Reactie gewijzigd door DePruus op 26 april 2019 20:35]

Erg goed om te lezen dat je gelijke ervaringen hebt! Ook een handige tip voor mensen die van IOS af komen, thanks voor het delen alsook je reactie! :)
Mooi ding.
Goede review.
Ik heb een Minote3 (6gb ram) nog steeds erg goed dus weinig rede tot upgraden.
Positief dat deze telefoons steeds bekender worden.
Mijn volgende word zeker weer een Xiaomi.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 25 april 2019 15:01]

Yes! Maatje van mij heeft ook de Mi Note 3 en omdat er nog steeds van de SD660 gebruikt wordt gemaakt is de Redmi Note 7 wat betreft processor nog niet echt een upgrade. Pak je de Note 7 Pro, dan weer wel met de 675. Blijft zeker leuk spul, ook de prijs! Thanks voor je reactie :)
Ja, too bad dat de Pro geen B20 (en B7 en B38) heeft.
Klopt. Zodra er een globale versie is, dan is het een super interessant toestel :))

Er is alleen een gcam mod uit speciaal voor de Note 7
Maker de bekende BSG
Kijk dan voor MGC_6.2.024_RN7_***.apk (staat boven aan)

De *** staat voor versie op moment van schrijven is dat V1c.

Groetjes!

[Reactie gewijzigd door Ben1988 op 26 april 2019 08:51]

Hoef je de bootloader niet te unlocken voor de gcam mod? Ikzelf heb een RN5 en ben er nog niet aan begonnen.
Nope, het is gewoon een APK die je kan installeren en direct na het installeren kan je het direct gebruiken :)
Top Review! Hoe is het scherm en de camera vergeleken met de Mi 9?
Thanks! Het scherm is best redelijk voor een IPS paneel, al is deze natuurlijk niet net zo goed als de Mi 9. De camera heel erg vergelijkbaar met de Mi 9 als je de gcam app gebruikt :)
Dankjewel voor je review! Eigenlijk lees ik altijd alleen de nieuwsberichten, maar wilde je even laten weten dat ik de telefoon hebt besteld dankzij jou review! Super leuke kleur en prijs.
Bedankt, erg leuk om te lezen! Veel plezier met je toestel :) Ook de blauwe kleur gekozen?
Ook van mij een +3.
Je schrijft dat hij snel kan laden maar dat de snellader apart wordt verkocht. Je bedoelt bijvoorbeeld een Qualcomm 3.0 oplader?
Dank je wel voor je +3 :)

Wat betreft de oplader, de meegeleverde oplader is 10W, terwijl er apart een 18W oplader wordt verkocht, waardoor je dus flink sneller kan opladen. Meer informatie over dat lees je hier bijvoorbeeld: https://www.gizmochina.co...ast-charger-out-of-stock/
Je zegt 'gepolariseerd' over de resolutie van de camera, maar ik neem aan dat je 'geinterpoleerd' bedoelt?
Ah, Yes, foutje! Zal het zo ff aanpassen. Thanks! :)
Bedankt voor de link. Maar "out of stock". Hopelijk vind ik hem ergens.
Gewoon eventjes op Aliexpress zoeken naar Xiaomi 18W charger en dan kom je ze vanzelf tegen voor een paar euro. :)
Ja, al gekeken maar niet altijd origineel. Het liefst heb ik een betrouwbare oplader.
Lijkt mij redelijk origineel. Het is de Poco phone oplader, maar die kan natuurlijk ook gewoon op andere telefoons :) https://nl.aliexpress.com...quick-qc/32990120625.html
Is de camera beter op de note 7 dan op de xiaomi mi 8 light?
Geen idee om eerlijk te zijn, omdat ik nooit dat toestel heb gehad / getest
Hey, thx voor je review.
Ik vraag me wel nog af welke bluetoothprofielen deze telefoon heeft. heeft deze het remote SIM access profile (rSAP)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones