Tweakers zegt: 7,5

Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 2GB ram, 32GB opslag Zwart

Specificaties 10,1" • 1920x1200 • 32GB • Android 9.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 2GB ram, 32GB opslag Zwart Review

chevsureti 21 april 2019, laatste update op 20 juli 2019, 18.997 views Product gekocht

Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 2GB ram, 32GB opslag Zwart

Prima basis tablet met een redelijk scherm en goede prijs/prestatie verhouding. De belangrijkste nadelen zijn het beperkte geheugen, de wat lage DPI van het scherm en de afwezigheid van veel sensoren.

Pluspunten

• Compact en licht
  • Performt prima
  • Scherpe prijs
  • Android Pie
  • USB-C
  • Goede bouwkwaliteit
  • Prima accuduur (in 'debloated' toestand)
  • Scherm springt aan bij 2x tikken

Minpunten

• Scherm heeft een vrij lage DPI
  • Beperkt geheugen van 2 GB
  • Vol met bloatware
  • Geen lichtsensor
  • Geen vingerafdrukscanner
  • Geen magnetische sensor

Introductie Samsung SM-T510 (Galaxy Tab A 2019)

Wanneer je op zoek bent naar een op Android gebaseerde budget tablet dan is er niet veel keuze. Een op stock Android of Android One gebaseerde tablet is er helaas al helemaal niet. Filter je momenteel op prijs in de pricewatch dan bestaat de top 3 uit Samsung tablets: de Galaxy Tab A 10.5 (2018), de Galaxy Tab A 10.1 (2019) en - vreemd genoeg nog steeds - de Galaxy Tab A 10.1 (2016). De 2016 tablet is wmb geen optie: zeer traag, hardware knoppen in Samsung’s omgedraaide volgorde en de software ondersteuning is officieel al verlopen. De 2018 versie is het overwegen nog waard, deze heeft een iets groter scherm, heeft een grotere accu maar is daardoor ook langer, breder en vooral zwaarder. De 2019 versie (T510) is een stuk compacter en draait uit de doos op Android Pie.

Hardware

Uitpakken
In de doos zit uiteraard de tablet, een compacte witte 1,55 Ampere lader met de voor Samsung typische aansluiting aan de zijkant en een witte USB-C kabel van 80 cm.
Afmetingen en gewicht
De T510 is 245 mm lang, 149 mm breed en 7,5 mm dik. De bezels zijn voor een budget model best klein waardoor de effectieve schermgrootte op 81% uitkomt. Met een gewicht van 469 gram is hij voor een tablet redelijk licht niet te zwaar.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is dik in orde. De behuizing is van aluminium en alles oogt netjes afgewerkt. De knoppen steken voldoende uit en voelen goed aan. De camera op de achterkant steekt wel iets uit. Er is geen informatie over de toegepaste kras beveiliging van het glas. Enigszins verrassend is dat de tablet in niet in China maar in Vietnam is geassembleerd.
Knoppen en aansluitingen
De T510 heeft in tegenstelling tot tablets uit < 2018 gelukkig geen hardware knoppen. Voor mij gelukkig, omdat Samsung permanent de Terug-knop en Multitask-knop omdraait in tegenstelling tot zo’n beetje de rest van de Android wereld. Nogal irritant wanneer je ook andere, niet-Samsung apparaten gebruikt. En aan hardware knoppen is niets te doen. Ook is het op de meeste Samsung toestellen standaard niet mogelijk om de hardware knoppen uit te schakelen en over te gaan op software knoppen (in een custom ROM zoals LineageOS kan dat wel). De software knoppen op deze tablet zijn weliswaar standaard op ‘Samsung wijze’ geconfigureerd maar gelukkig is dit in de instellingen dus aan te passen.
De Power- en Volume-knoppen zitten aan de rechterkant waarbij de Power-knop boven de Volume-knoppen zit. Hier wijkt Samsung ook af van de facto standaard waarbij de Power knop meestal onder de Volume knoppen zit. Saillant detail is dat Samsung nota bene voor zijn smartphones (bijv. S10, A50) de Power-knop wél onder de de Volume-knoppen plaatst. Het zou fijn zijn als Samsung dit eens eenduidig ging toepassen.
Verder beschikt de tablet over een MicroSD lade en een USB-C connector. De USB-C aansluiting is fijn en zoals je wellicht verwacht van een smartphone of tablet anno 2019 maar helaas is dit nog niet overal de standaard.
Ook beschikt deze tablet gelukkig over een 3,5 jack aansluiting (NB: de Galaxy Tab S5e niet!).
CPU
De CPU is geen Exynos 7904 zoals op Tweakers en Gsmarena wordt vermeld maar een Exynos 7885. Ik heb dit al een paar keer doorgegeven aan Tweakers maar ze willen het maar niet aanpassen.
Geheugen en opslag
Het apparaat beschikt over 2 GB intern geheugen en 32 GB opslag. Het geheugen is daarmee aan de krappe kant. Na een verse reboot is er slechts 700 MB vrij. Opslag is desgewenst met een SD kaartje uit te breiden.
Scherm
De tablet heeft een redelijk goed scherm. De maximale en minimale helderheid zijn prima en ook de kleurweergave is goed, dwz naar mijn subjectieve oordeel. Ook zijn de kijkhoeken prima. De resolutie is wat aan de lage kant met 1200 x 1920 pixels waardoor de DPI op een nogal magere 224 komt. Op een korte kijkafstand is de lage DPI goed te zien, vooral bij gebruik van kleinere lettertypes (zoals op de Tweakers website). Echter wordt een tablet denk ik meestal op een wat grotere kijkafstand gebruikt dan een telefoon waardoor de lage DPI in de praktijk wat minder erg is. Ben je van plan de tablet echter vaak op korte kijkafstand te gebruiken dan zou ik aanraden voor een duurder model te gaan. Overigens heeft de bijna 2x zo dure Galaxy Tab S5e ook slechts een DPI van 288 (en wellicht een ontwerpfout).
Geluid
De T510 heeft twee speakers, volgens Samsung met Dolby Atmos surround ervaring. Yeah right. Er komt inderdaad stereogeluid uit en dat is met name waarneembaar in portrait stand met de speakers naar onderen gericht. Dan klinkt het redelijk. Als je de tablet echter in landscape modus gebruikt klinkt het nogal beroerd. Misschien kunnen tablet fabrikanten eens overwegen om een tweede set speakertjes in te bouwen aan de zijkant, waarna automatisch overgeschakeld wordt wanneer het scherm draait naar landscape mode. Die feature zullen we nog niet snel in budget tablets zien denk ik.
Camera
Ik gebruik geen camera op een tablet maar een vrij korte test leert dat de camera op de achterkant foto's van een redelijke kwaliteit oplevert. Overigens ontbreekt een led-flitser dus je kunt de tablet ook niet als zaklamp gebruiken.
NB: De camera app crasht na een paar seconden maar dat komt waarschijnlijk door de vele Samsung apps en services die ik heb uitgeschakeld, zie hieronder.
Hoesjes
2019-05-24: De tablet is pas recent op de Nederlandse markt. Op die bekende Nederlandse hoesjes site (met die slechte after-sales service) is maar 1 type hoesje beschikbaar. Op die bekende Chinese site ook, voor een derde van de prijs. Dit type hoesje is vrij zwaar, 195 gram, waardoor het totale gewicht toch wel wat aan de zware kant wordt.

Software

Installatie
Het installatie proces is gelukkig vrij basic. Een wat verwarrende stap is de vrijwel directe vraag over het sneller instellen van gegevens. De keuzes zijn Draadloos of USB met kabel. Dit betreft dus niet de standaard Android optie om een apparaat backup terug te zetten zetten vanuit de cloud, maar een Samsung-eigen dingetje.
Aan het einde komt de vraag voor het selecteren van aanvullende apps. Alleen het vinkje voor de aanvullende Samsung apps kun je uitzetten, en door dit uit te zetten wordt je nog meer bloatware bespaard. De vraag om in te loggen met een Samsung account sla ik uiteraard ook over.
Systeem en Updates
De tablet draait vanuit de doos al op Android Pie. Na de eerste keer opstarten volgde er al vrij snel een systeemupdate naar het Android veiligheidsniveau van 1 maart 2019.
Samsung vermeldt op de eigen site dat de tablet minimaal tot april 2021 zal worden ondersteund. Dat is slechts 2 jaar. Laten we hopen dat de ondersteuning langer duurt. Een lichtpuntje is dat Samsung de Tab A uit 2016 ook nog steeds wordt ondersteund.
Prestaties
De T510 is een budget tablet en daardoor natuurlijk geen performance monster. Hij is vooral bedoeld voor het consumeren van informatie ipv informatie bewerken of gamen. De prestaties bij activiteiten als browsen en switchen tussen apps is redelijk tot goed. Af en toe zijn wat haperingen merkbaar, het beperkte geheugen zal hier denk ik een rol spelen, er kan immers maar een paar honderd MB gereserveerd worden voor gecachte processen. Zonder de benchmarks te kennen zou ik de prestaties classificeren als gelijkwaardig aan die van een gemiddeld Snapdragon 6xx apparaat, doch beschikken de gemiddelde Snapdragon 6xx apparaten meestal over meer geheugen.

Voor de benchmark freaks: de T510 scoort 103.000 punten in de Antutu benchmarks. Ter vergelijking: de Tab S5e (2019) scoort 137.000, de Tab A 10.5 (2018) scoort 57.000 en de Tab A 10.1 (2016) zit op 46.000. De Exynos 7885 processor blijkt dus prima de competitie aan te kunnen met een moderne Snapdragon 6xx.
Sensoren
Sensoren horen natuurlijk bij de hardware sectie maar worden pas duidelijk bij gebruik van de software. Op de sensoren heeft Samsung helaas flink bespaard. Het apparaat beschikt over GPS, zonder ondersteuning voor Galileo (wat GsmArena beweert). Niet dat het veel uitmaakt voor een tablet. Ook beschikt de T510 over een accelerometer welke goed is geïmplementeerd; de timing voor het automatisch draaien van het scherm (van portrait naar landscape en vice versa) werkt precies goed.
Wat echter ontbreekt is een lichtsensor waardoor automatisch aanpasbare helderheid dus geen optie is, Samsung mag zich schamen op dit punt. Als compensatie kun je wel instellen dat de schuif om de lichtsterkte te regelen direct toegankelijk is bij 1 swipe naar beneden.
Verder ontbreekt een kompas, vingerafdrukscanner en NFC. Nu ontbreekt dit wel bij meer tablets in deze prijsklasse maar aan de andere kant is dit wel vaak standaard bij smartphones in dezelfde prijsklasse.
Wat een aangename verrassing is is dat het scherm aanspringt bij 2x tikken. Dat werkt voor mij dermate intuïtief dat ik merk dat ik regelmatig tevergeefs 2x op mijn telefoon zit te tikken om hem wakker te krijgen.
2019-05-24: Wat een onaangename verrassing is dat nu ik een magnetisch hoesje heb hiermee het scherm niet aan en uit gaat. Nog een sensor welke Samsung achterwege heeft gelaten.
One UI
De tablet is voorzien van Samsung’s nieuwe One UI. Dit is een verademing tov het sterk achterhaalde TouchWiz. Kleurgebruik en indeling zijn in One UI een stuk meer afgestemd op stock Android Pie. Echter heeft Samsung toch gemeend allerlei dingen te moeten verplaatsen en toe te voegen waardoor je toch nog wel eens moet zoeken. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat zo veel fabrikanten hun eigen skins opdringen aan consumenten met fragmentatie en onherkenbaarheid in het Android ecosysteem tot gevolg. Het argument voor een betere gebruikerservaring gaat al jaren niet meer op want stock Android biedt meestal een (veel) betere gebruikerservaring. Een ander nadeel van deze custom skins is dat fabrikanten weinig zin hebben om het te onderhouden op reeds uitgebrachte apparaten, met beperkte updates tot gevolg. Ik blijf hopen dat er in de toekomst tablets met Android One uitgebracht gaan worden, dan gaat deze waarschijnlijk op Marktplaats.
Apps en Services
Hier begint de keuze voor Samsung pijnlijk te worden. De tablet is overladen met bloatware. Op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen maar Samsung blijkt meer dan 100 (!) eigen apps en services te hebben geïnstalleerd. Veel daarvan is niet te verwijderen of zelfs uit te schakelen, zoals Samsung Agenda, Samsung Contacten, Samsung Finder, Galaxy Store, Samsung Galerij, Samsung Mijn bestanden, Samsung Klok, Samsung Reminder, Samsung Cloud, Samsung Members, Samsung Startpagina One UI en Samsung Weer. Het opdringen van dit soort eigen troep welke je niet eens kunt uitschakelen vind ik een dermate dubieuze praktijk waarover wat mij betreft de EU zich eens mag gaan buigen.
Debloating
Ik was begonnen met het zoveel mogelijk verwijderen en uitschakelen van deze rommel maar aangezien het meeste simpelweg niet uit te schakelen viel ben ik toch vrij snel uitgeweken naar adb (Android Debug Bridge). Met adb en kun je vrij simpel ongewenste apps en services uitschakelen (let wel: uitschakelen en onzichtbaar maken, je wint er dus geen opslagruimte mee). Een goede handleiding staat op de site van xda-developers. Het komt er kort gezegd hierop neer:
  • Ontgrendel de ontwikkelaarsopties (6x op build nummer drukken)
  • Zet USB-foutopsporing aan in de ontwikkelaarsopties
  • Verbind de T510 via een USB kabel met je computer
  • Download een adb package voor je OS en pak uit in een folder
  • start in deze folder een command shell en run adb shell
That’s it. Nu kun je met pm list packages de geïnstalleerde packages opvragen. Met pm list packages | grep samsung kun je de meeste samsung packages zien. Dit zijn echter niet alle Samsung packages want bijv. com.sec.android.gallery3d is Samsung’s gallery app. Met pm uninstall -k --user 0 <package> kun je een package uitschakelen. Met pm install-existing --user 0 <package> schakel je het desgewenst weer in.
NB: Met een app als App Inspector kun je op je tablet zien wat de package name van een app is.

Met onderstaande instructies kun je de T510 ontdoen van Samsung’s rommel en zelfs in een redelijke ‘stock Android’ staat brengen. Realiseer je wel dat je ook teveel zou kunnen uitschakelen. Wanneer je bijvoorbeeld Samsung’s update services zou uitschakelen zou het gevolg kunnen zijn dat je geen (automatische) updates meer ontvangt. Je kunt het uitschakelen van een package met adb ook weer ongedaan maken maar dan moet je wel weten om welk package het precies gaat. Het is ook goed om te weten dat de wijzigingen met adb niet definitief zijn want na een factory reset is alles weer actief.
In totaal zijn er 243 packages geïnstalleerd, inclusief de standaard Android/Google packages. 82 hiervan hebben samsung in de naam en 49 com.sec.
Mede voor mijn eigen administratie (mocht ik de tablet weer eens resetten :) ) staan hieronder de packages die ik heb uitgeschakeld en waarvan ik denk dat ze de werking van de tablet niet negatief beïnvloeden. Waarschijnlijk kunnen er nog wel meer packages weg maar het uitpluizen van elk package is veel werk. Ik heb het uninstall commando er al voor geplakt, je kunt daardoor de hele lijst zo kopiëren en plakken in de adb shell.

NB: in de lijst hieronder worden ook Samsung’s launcher verwijderd. Je moet dan wel zorgen dat je eerst een alternatieve launcher zoals Nova hebt geïnstalleerd. Zet voor het uitschakelen ook (evt. tijdelijk) het automatisch updaten in Google Play uit.

pm uninstall -k --user 0 android.autoinstalls.config.samsung
pm uninstall -k --user 0 com.diotek.sec.lookup.dictionary
pm uninstall -k --user 0 com.dsi.ant.plugins.antplus
pm uninstall -k --user 0 com.dsi.ant.sample.acquirechannels
pm uninstall -k --user 0 com.dsi.ant.server
pm uninstall -k --user 0 com.dsi.ant.service.socket
pm uninstall -k --user 0 com.hiya.star
pm uninstall -k --user 0 com.knox.vpn.proxyhandler
pm uninstall -k --user 0 com.microsoft.office.officehubrow
pm uninstall -k --user 0 com.microsoft.skydrive
pm uninstall -k --user 0 com.sec.android.widgetapp.samsungapps
pm uninstall -k --user 0 com.sec.enterprise.knox.attestation
pm uninstall -k --user 0 com.sec.enterprise.knox.cloudmdm.smdms
pm uninstall -k --user 0 com.sec.spp.push

Zo, dat ruimt op. Na opnieuw opstarten (wat sneller gaat) is er ca. 800 Mb aan geheugen vrij. Dat scheelt wat minder dan gehoopt en dat terwijl de lijst met actieve services aanzienlijk is geslonken.
Nu nog blokada erop en je beschikt over een schone, snelle, veilige (hoop ik :)) en advertentievrije tablet.
Accu(duur)
De tablet beschikt over een (niet vervangbare) accu van 6150 mAh. Ik heb geen specifieke accu test uitgevoerd maar een indicatie is dat de accu nog 65% capaciteit heeft na 2 dagen, waarbij het scherm 5 uur is gebruikt (op ca. 40% lichtsterkte), waarbij de tablet is gebruikt voor 'gemiddeld' gebruik zoals filmpjes kijken, browsen, etc. Prima dus. Wat ook opvalt is dat de capaciteit van de accu nauwelijks afneemt als de tablet niet wordt gebruikt, let wel dit is in de 'opgeschoonde' staat, dus zonder actieve bloatware.

Met een adviesprijs van EUR 209 is de T510 behoorlijk scherp geprijsd (2019-05-24: inmiddels wordt hij aangeboden voor EUR 189). Samsung heeft om deze lage prijs te bereiken wel wat bezuinigd. De lichtsensor en magnetische sensor ontbreken bijvoorbeeld en het apparaat beschikt over 2 GB geheugen waarvan uit de doos slechts 700 MB vrij beschikbaar is. Dat is voldoende voor minder intensief gebruik zoals browsen, email lezen, eenvoudige spelletjes, etc. maar het starten of wisselen tussen apps kan daardoor soms wel wat haperen.
Het scherm heeft een prima minimale/maximale helderheid, de kijkhoeken zijn goed en de kleurweergave is natuurlijk. Het scherm heeft echter wel een lage DPI waardoor van dichtbij de pixels goed te zien zijn. De ingebouwde Exynos 7885 performt ook prima.
Samsung One UI is een verademing tov TouchWiz maar stock Android blijft veruit te prefereren tov One UI. De tablet is helaas volgestopt met bloatware waarvan het meeste niet op een normale manier verwijderd of uitgeschakeld kan worden.
Over de accuduur kan ik nog weinig zeggen, daarover later meer in een update.
Samsung heeft wat mij betreft hiermee een prima basis-tablet in de markt gezet. Hij krijgt vooral puntenaftrek vanwege het beperkte geheugen, het ontbreken van sensoren en de bloatware.

Updates

2019-04-22: Stukje over uitpakken en speakers toegevoegd.
2019-04-23: Toelichting op het beperkte geheugen toegevoegd.
2019-04-30: Stukje over camera en accu(duur) toegevoegd.
2019-05-24: Stukje over gebrek aan magnetische sensor toegevoegd en stukje over hoesjes aangepast.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 2GB ram, 32GB opslag Zwart?

Waarom gaat iemand zover moeite doen om wat geheugen te winnen met 32 GB aan opslagruimte kom je niet snel klem te zitten, met 16 GB wel, de tab A van 2016,van mij heeft dat wel,wat apps opruimen en je red het weleens lage spijs wat verwacht je in deze prijsklasse voor die prijs!
Voor de rest een prima te review, alle waar is naar zijn geld toch?
Ik realiseer me in de review dat ik op het doel ervan niet erg ben ingegaan maar ik dacht dat dat voor de meeste tweakers wel duidelijk zou zijn. Wat ik wel heb beschreven is dat je hiermee de packages alleen uitschakelt. Je wint er dus geen byte aan opslag mee. Wat je er wel mee wint is dat er een hele zwik services minder op de achtergrond actief zijn die het apparaat langzamer maken. Als je niet in de 'Samsung community' zit heb je die zut helemaal niet nodig. Daarnaast zitten er services tussen die jouw gebruiksactiviteiten naar Samsung sturen. Als je dat niet erg vind moet je ze vooral actief laten.
nu wordt het mij duidelijker, alleen denk ik dat dit niet geschikt is voor de standaard gebruiker, had mooi geweest als dit simpeler toegankelijk was geweest maar dat wil Samsung vast niet, gaat hun verdien model naar de knoppen!
ik heb de versie met 16GB en die is echt krap met opslagruimte heb nu 4Gb vrij door onnodige apps te verwijderen,
voor de rest een mooi geschreven review!
Mooie review, prima tips! Hoeveelheid geheugen is voor mij wel een dealbreaker. Deze met 3gb intern zou mijn ideale tablet zijn.
De 3GB staat bij sommige webshops op binnenkort verkrijgbaar. Heeft daarnaast ook 64GB opslag i.p.v. 32GB.
Misschien is de indruk ontstaan dat 2 GB intern geheugen echt veel te weinig zou zijn. Voor minder intensief gebruik zoals browsen, email lezen, eenvoudige spelletjes, etc. is het prima. Je kunt wel af en toe wat vertraging ervaren bij het wisselen of starten van apps. Het is een beetje speculeren of dat met 3 GB minder het geval zou zijn geweest. Feit is dat er uit de doos slechts 700 MB beschikbaar is, en met 3 GB zou dat 1700 MB zijn geweest. Daarmee zouden een stuk meer processen gecached kunnen worden zodat schakelen tussen meer apps mogelijk zou zijn geweest. Met 2 GB zal Android toch sneller gecached geheugen moeten vrijgeven als er nieuwe apps gestart worden.
Mooie review en erg bedankt voor de walkthrough. Heb het vrijwel exact gedaan zoals het beschreven was, en het werkt prima! Ik moet wel even opmerken dat bij mij op de T510 het verwijderen moet gebeuren door de app naam tussen twee ' te zetten, dus zo : pm uninstall -k --user 0 'com.sec.android.app.clockpackage'
En dan werkt het allemaal prima. Op internet nog wat meer apps gevonden die 100% veilig uitgezet konden worden. Dit lijstje heb ik nu opgeslagen voor in de toekomst als ie weer een reset krijgt.
Hi Vincent,
Heb je een linkje naar die lijst? En belangrijker, heeft iemand al een manier gevonden om de camera te blijven gebruiken in combinatie met de gedeactiveerde bloatware. Voor de kids is een werkende camera toch wel erg belangrijk. Verder prima review en super dat er zo goed op vragen wordt geantwoord. Precies de dingen waar ik ook nog mee zat.

[Reactie gewijzigd door Lesser op 23 juli 2019 15:14]

Misschien is dit afhankelijk van het OS waar je adb draait. Ik heb Linux gebruikt, jij?
Heel erg bedankt voor de walktrough, en al het "harde werk" door uit te zoeken wat er allemaal vanaf kan. Heb exact gedaan zoals jij hebt beschreven, en het werkte als een droom!
Graag gedaan! Wil je de camera actief gebruiken wordt er waarschijnlijk iets teveel uitgeschakeld, misschien kijk ik daar nog eens naar als ik wat tijd over heb.
De camera zal (als hij al ooit wordt gebruikt) alleen voor een simpele foto zijn, dus doe vooral voor mij geen moeite.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide review, inderdaad 1 van de redenen waarom ik de tablet heb gekocht. Werkt to nu toe goed, heb, na alles uitgevoerd te hebben ook 800 mb aan ram over, maar dat lijkt geen probleem te zijn voor het datgene waarvoor ik de tablet gebruik (netflix, youtube, ereader etc). Dit gaat allemaal vlekkeloos.
Super review! Erg uitgebreid geschreven.
Ik had nog een vraag:
Welke is de betere of slimmere keuze om te kopen?
de Galaxy Tab A 10.5 (2018), de Galaxy Tab A 10.1 (2019)
Het zou enorm helpend zijn om hier advies in te krijgen.
Ik heb de Galaxy Tab A 10.5 2018 aka T590 nog nooit in mijn vingers gehad dus ik kan er alleen een theoretische vergelijking op loslaten (ik heb daarentegen wel ervaring met de Tab A 2016 en die zou ik heel links laten liggen). Het scherm van de T590 versie is ietsje groter maar het apparaat is ook langer, breder en dikker. En 60 gram zwaarder. De effectieve schermgrootte is 76%, 5% minder dan de T510. De accu is wel aanzienlijk groter, nl 7300 mAh. In combinatie met de Snapdragon 450 zal dat waarschijnlijk vele gebruiksuren opleveren vermoed ik. De processor is dus een SD 450. Voor een aantal mensen voelt dat vertrouwder dan een Exynos. Maar aangezien ik de Exynos in de T510 vergelijkbaar vind met de Snapdragon 6xx serie zal de SD 450 minder presteren verwacht ik. Voor apparaten met Exynos processoren is het lastiger een custom ROM te maken, voor zover dat voor jou nog belangrijk zou kunnen zijn.
De T590 heeft wel 3 GB intern geheugen tov de 2 GB van de T510.
Een ander puntje is misschien de Android software op de T590. Deze is uit de doos 8.1. Ik vermoed dat deze wel te upgraden is naar 9 maar of deze ook One UI heeft ipv TouchWiz is de vraag. Daarnaast is de ondersteuningstermijn van de T590 uiteraard een jaar korter.
Het belangrijkste 'pros' argument van de T590 is wmb de 3 GB intern geheugen. Daar staan toch een aantal 'cons' tegenover zodat ik zou kiezen voor de T510.

[Reactie gewijzigd door chevsureti op 7 mei 2019 20:48]

Dag
Super bedankt voor de heldere uitleg.
Het heeft zeer goed geholpen.
mvg Baukie
Hoi , ik vroeg me af of ik voor de nieuwere Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 32gb zou gaan
of voor de Asus ZenPad 3S (Z500M) 10 inch - 64 GB 2016.
Ik heb dringend een nieuwe nodig (ik heb nu de Asus Zenpad 3S maar de batterij heeft het begeven.
Ik ben student en gamer en heb graag veel opslagcapaciteit.
Ik vind ook nergens een 64 opslagruimte voor de Samsung Galaxy Tab A in België.
Als student is mijn budget ook niet zo breed. Ik kan niet naar 500Euro gaan, ik blijf liever rond max 350Euro.
Alvast bedankt voor de tips. :)
P.S.: je review was spot-on. Maar toch, daar mijn vraag.

Yoni.

[Reactie gewijzigd door mryonih op 23 mei 2019 21:58]

Ik ken die Asus ZenPad niet, ik zie dat er een Intel Atom C3200 in zit. Het ding is meer dan 3 jaar oud en is niet meer in de pricewatch te vinden. Ondersteuning is waarschijnlijk 5 jaar geleden al gestopt ;)
Die Asus zou ik dus zeker niet doen.
Aan de andere kant is de T510 ook een basis tablet. Ik game niet op Android dus ik weet niet hoe games erop draaien. De Antutu benchmarks vielen me mee, dus minder veeleisende games draaien er prima op verwacht ik.
Hoi, bedankt voor je uitvoerige review. :) top review.
Ik heb dezelfde tablet, voor de kids.
Ik twijfel nog om de Samsung meuk er af te halen zoals je beschrijft, de xda route.
Reden van mijn twijfel is eventueel probleem met updates in de toekomst. Kun je misschien je ervaring of jouw gedachten hierover delen nu een paar maanden later ?
alvast bedankt.
Toevallig was ik afgelopen weekend weer wat aan het rommelen in de settings van deze tablet. Toen ik op Downloaden en installeren klikte zag ik dat er een update was. Na de update draait de tablet op beveiligingsniveau mei 2019. Handmatig checken en updaten werkt dus sowieso. Na deze update zijn er wel weer wat (nieuwe?) Samsung dingetjes actief, ik zie bijv. een Samsung Workspace die ik zonder adb niet kan uitschakelen.
Of het automatische notificatie-mechanisme in de statusbalk werkt kan ik dus nog niet zeggen. Misschien heb ik 'm over het hoofd gezien, maar mijn ervaring met de Xiaomi A2 Lite (smartphone) is - welke in het Android One programma zit en dus regelmatig updates krijgt - dat wanneer ik expliciet handmatig check er regelmatig een update beschikbaar blijkt welke via de notificaties nog niet werd aangegeven. Misschien is dat op deze tablet ook zo.
Geweldige tip om de tablet in ieder geval wat meer ademruimte te geven en van onnodige processen te verlossen. Ik merk dat ie nog toch net ietsje vlotter draait. Thx voor de review en de bijkomende debloat tip
Hoe kan ik alle regels of sommige regels van de debloating weer ongedaan maken? Buiten een full reset. Met welke commando's doe ik dat. Ben benieuwd!
Hartelijk dank voor je reactie. Zag het nu in het artikel staan. Ik had ff beter moeten lezen!! :?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1