Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) Review

Dexter 10 februari 2006, 2.231 views

Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)

Pluspunten

• Erg veel aansluitingen en mogelijkheden tot aansluiten van SATA-apparatuur
  • 8-fase voltage-regeling
  • Voldoende bijgeleverde extra uitbreidingssloten voor apparaten
  • winDVD-suite
  • Veel mogelijkheden tot overclocken voor degenen die daar behoefte aan hebben

Minpunten

• De SATA-signaal kabels zijn wat aan de korte kant. Ik heb het moederbord ingebouwd in een AOpen HX08 bigtower en daarbij hangen de schijven bovenin de kast. Omdat de SATA aansluitingen onderop het bord (en dus ook onderin het systeem) zitten waren langere SATA kabels geen overbodige luxe geweest.

Layout Score: 4
Misschien wel als een van de eersten in NL de trotse bezitter van een ASUS P5WDG2-WS moederbord voor mijn nieuwe Pentium D proc. Omdat het moederbord gebruikt wordt als basis voor een 3d-CAD workstation (die ook veel voor andere dingen gebruikt wordt, alleen weinig voor games) heb ik gekozen voor dit bord. Het moederbord is uit de zogenaamde workstation range en is daarom ook voorzien van een groot aantal aansluitingen waaronder 8 SATA poorten. Het uitpakken van de doos is een klein feestje an sich. Voor je bij het moederbord onderin de doos aankomt heb je al een 8-tal SATA kabels uitgepakt, 4 MOLEX -> 2 SATA verloopkabels, een uitbreidingsslot met 2xUSB + GAMEpoort, een uitbreidingsslot met COMpoort, een uitbreidingsslot met FIREWIREpoort en een dikke gebruiksaanwijzing inclusief driverCD en winDVD Suite. Het moederbord zelf is voorzien van eigenlijk bijna alle gangbare en wenselijke aansluitingen inclusief 2xGbit LAN en 4xUSB 2.0 op de achterzijde. Installeren is dan ook een kwestie van kabeltjes inprikken en gaan. De handleiding is daarbij van voldoende ondersteuning. Het moederbord is voorzien van een zogenaamde STACK-COOL oplossing wat de temps van het bord en het systeem lager moet houden. Verder zijn alle chipsets passief gekoeld wat de stilte van het systeem uiteraard ook ten goede komt.

Eenmaal alles aangesloten draaide het systeem meteen vlekkeloos. Het voelt allemaal erg solide en degelijk aan en voor de enthousiasteling zijn er meer dan voldoende mogelijkheden om het systeem harder te laten lopen met diverse overclocking settings (pre-set of volledig manual). Werkt allemaal erg lekker en een Pentium D 3Ghz op 3,4Ghz draaiende houden is voor dit bord geen enkel probleem. Omdat het bord voorzien is van een 8fase voltage regulering zou je theoretisch minder verlies van energie en rimpelingen in de spanning moeten hebben. Dat heb ik als zodanig nog niet uitgezocht, maar het zijn van die dingen waardoor je wel extra vertrouwen in het bord krijgt hoewel dat natuurlijk wel subjectief is.

Mijn overall conclusie is dat als je serieus een kwalitatief moederbord wilt hebben dat gericht is op de (semi) professionele (workstation)-markt, dan moet je de P5WDG2-WS zeker overwegen. Met zo'n ¤ 260,- is ie zeker niet goedkoop, maar ik verwacht zeker dat deze prijs zich in de loop der tijd zeker terugverdient met prima prestaties en vooral een zeer stabiel moederbord. Overweeg je de aanschaf van een dergelijk bord en heb je nog vragen, mail me dan maar voor meer info.

Heb jij ook een Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)?

Zelf heb ik het broertje van dit moederbord (P5WD2-E premium). Beide mobo's hebben dezelfde chip voor de extra SATA-poorten (Marvel 88SE6141). Op P5WD2-E werken de RAID-functies van deze chip niet. Kun jij aangeven of het op jouw bord mogelijk is om in de RAID setup van de Marvell BIOS te komen.