Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sweex HM503 Noise Cancelling Headphone (Zwart) Review

JanJeen 30 april 2010, laatste update op 3 mei 2010, 3.273 views

Sweex HM503 Noise Cancelling Headphone (Zwart)

Pluspunten

• Noise cancelling werkt! (enigszins)
  • Laag gewicht

Minpunten

• Ruisonderdrukking vertoond soms kuren
  • Merk “Sweex” duidelijk leesbaar op zijkanten
  • Schelpen zijn te klein
  • Kabel niet afkoppelbaar

De Sweex noise cancelling headphone was op het moment van aanschaf, september 2009, één van de weinige budget hoofdtelefoons met actieve geluidsonderdrukking. Er was toen op het internet nog weinig informatie over beschikbaar. Omdat ik met enige regelmaat zou moeten vliegen voor mijn werk heb ik deze op de gok aangeschaft bij Zercom voor ¤17,50. Destijds begonnen de prijzen van de concurrenten bij 5x de prijs van deze hoofdtelefoon, en dat vond ik net teveel voor een beetje minder geluid. Inmiddels heeft Philips ook een aantal betaalbare modellen op de markt gebracht welke zeker het overwegen waard zijn.
De hoofdtelefoon wordt geleverd in een blisterverpakking.
De specificaties:
  • Frequentiebereik koptelefoon: 20 - 20000 Hz
  • Gevoeligheid koptelefoon: 108 dB
  • Impedantie: 32 Ohm
  • Diameter van de luidspreker: 40 mm
  • Batterij: 1x AAA (levensduur grofweg 10uur bij een NiCd batterij met ca. 400mA capaciteit)
  • Gewicht: 155 gram (zonder kabel en bediening)
Geluidskwaliteit en ruisonderdrukking
Deze hoofdtelefoon koop je niet voor de geluidskwaliteit, maar voornamelijk voor de geluidsonderdrukking. Wanneer ik het dan gebruik voor geluid is dat meestal in rumoerige ruimten en dan is, ondanks de ruisonderdrukking, de kwaliteit van het geluid minder goed waar te nemen dan in een stille ruimte. In die gevallen voldoet de geluidskwaliteit.
De ruisonderdrukking is doormiddel van een stroef schuifknopje aan en uit te zetten. Je hoort eerst een duidelijke plof, en vervolgens is het geluid van bijvoorbeeld je pc ventilatoren zo goed als verdwenen. It's amazing! Maar niet te vroeg gejuicht, het geluidsniveau van bijvoorbeeld een vliegtuig is behoorlijk anders. (althans, dat hoop ik voor je) En daar ervaarde ik wat problemen. Bij het opstijgen wanneer de motoren volle kracht draaien lukt het de ruisonderdrukking niet om dat geluid af te vlakken. Je hoort dan een soort van 'kraken' van de speakers, alsof je de bass van de speakers harder hebt staan de speaker aan kan. In de mediamarkt heb ik een keer een Bose noise cancelling hoofdtelefoon op gehad, deze had een groter frequentiegebied en was daarin ook veel krachtiger qua geluidsreductie.

Ergonomie en vormgeving
Een van de grootste irritaties aan de hoofdtelefoon is de grote van de schelpen. Deze zijn voor mij te klein waar door ze of niet volledig over mijn oren vallen, of mijn oren worden samen gedrukt. Daarmaast is de bediening aan de grote kant. De schelpen zijn niet draaibaar om de verticale as, wat wel het geval is bij mijn Sennheiser HD 201, maar dit ervaar ik niet als vervelend. Hieronder een vergelijkende foto's tussen beide hoofdtelefoons, met aan de linkerzijde de Sweex.
Prettig is dat er maar één kabel van de bediening naar de hoofdtelefoon loopt. Dit in tegenstelling tot de Sennheiser HD 201, welke voor elke zijde een eigen kabel heeft.
Met de vormgeving is weinig mis, het nep-leer komt zelfs enigszins luxe over voor een budget hoofdtelefoon. Dat het budget is wordt dan wel benadrukt door de bedrukking van de merknaam op beide zijden. De degelijkheid is prima, het voelt solide aan. Het is nu al vaak genoeg in een tas gepropt en op de grond gevallen, maar er is nog geen kraakje van het plastic te horen of een scheurtje te zien.
De bediening:
De volgende keer zou ik voor een in-ear type gaan. In vliegtuigstoelen, zit je niet constant rechtop, als je dan op zij leunt, leun je minder tegen de hoofdtelefoon. Een afneembare kabel zoals Bose die bied is ook prettig, voor situaties dat je niet naar muziek wil luisteren maar wel ruisonderdrukking wil.
Deze hoofdtelefoon is het zelfs voor deze prijs (net) niet. De ruisonderdrukking werkt, maar 15dB is toch wat weinig. Voor iets meer geld koop je een Philips met geluidsonderdrukking, of bijvoorbeeld de aangehaalde Sennheiser.

Heb jij ook een Sweex HM503 Noise Cancelling Headphone (Zwart)?

Mijn sennheiser HD212 Pro heeft ook afneembare kabels en heb 'm ook al eens gebruikt puur voor geluids demping ^^
Geluidsdemping is natuurlijk iets heel anders dan actieve geluidsonderdrukking (met antigeluid).

[Reactie gewijzigd door Shadow op 1 mei 2010 16:17]

Is dit niet gevaarlijk op straat, ik bedoel op de fiets enzo - als je niks meer hoort om je heen? Het zou imho verboden moeten worden.
Je wilt dove mensen ook verbieden aan het verkeer deel te nemen? Als het op geluid aan moet komen om veilig te fietsen doe je imho iets verkeerd.
Lekkere vergelijking, mensen met een beperking vergelijken met een verkeers onveilige keuze mogelijkheid. Noise canceling op een fiets is waanzin en gaat nergens over. In de luchtvaart wordt het gebruikt omdat je daar uren in een monotone omgeving zit,waar je niet afhankelijk bent van omgevings geluiden behalve de warnings die dus ook vrijwel niet onderdrukt worden. Praten met elkaar is prima mogelijk al klinkt het iets anders omdat een deel van het frequentie spectrum onderdrukt wordt.

Op een fiets ben je wel degelijk afhankelijk van alles wat je zintuigen kunnen waarnemen, dus ook je gehoor. Geluid is dus een wezenlijke factor met een aanzienlijke bijdrage om het fietsen veiliger te maken.
Noise Cancelling werkt tot een bepaald volume, dus niet al het geluid zal onderdrukt worden.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het je gevaarlijk lijkt om "zonder gehoor" deel te nemen aan het verkeer. Maar is dit niet ook het geval als je een reguliere koptelefoon (of oordopjes) op zet en de muziek hard zet. Dan zou dat dus ook verboden moeten worden.

Ik fiets weleens met in-ear oordopjes, dan hoor je het verkeer om je heen ook slecht. Maar dat zorgt wel (bij mij iig wel) dat je voordat je afslaat nog eens extra goed over je schouder kijkt. Ik denk dus niet dat het extra gevaar oplevert.
Klinkt net als zatte mensen achter het stuur 'ja ik kan nog prima rijden' en vervolgens twee mensen meenemen naar hun graf terwijl hij over de stoep tegen een boom aan rijd.
Goede noisecanceling blocked alleen monotone geluiden (motorgeluid etc.). Je zou zelfs nog gewoon met elkaar moeten kunnen praten.
Valt me niet tegen van sweex...

alleen zal (waarschijnlijk) je koptelefoon na een bepaalde tijd uit elkaar vallen, net zoals al het sweex spul :P
Dat uit elkaar vallen valt dus eigenlijk wel mee. De hoofdtelefoon zelf is vrij degelijk. De bediening voelt goedkoop aan, maar ik kan er niet van zeggen dat het gammel is.