Tweakers zegt: 8,5

1 review

Huawei P30 Zwart

Specificaties 6,1" • 2340x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P30 Zwart Review

rmuije 12 april 2019, laatste update op 14 april 2019, 795 views Product gekocht

Huawei P30 Zwart

Ik heb deze P30 gunstig via Vodafone verkregen (€588) met contract verlenging. Ik kom na een reeks Samsung Galaxy S series nu van de Sony Xperia XZ3 af en was het instellen even wennen. Ging niet zonder slag en stoten. Uiteindelijk zeer tevreden.

Pluspunten

• Raectie snelheid
  • Batterij duur
  • Gewicht
  • Hardware
  • Camera
  • Vingerscanner

Minpunten

• Gegevens overzetten
  • Instellen vraagt geduld

Als we het over de hardware en batterij hebben, dan is de P30 de grote winnaar. Telefoon reageert snel. De batterij gaat makkelijk ruim een dag mee met intensief gebruik. Laad ook snel op. (de Sony XZ3 houd het nog geen dag vol en laad een stuk langzamer). Ook is de P30 een lekker licht apparaat om mee te dragen. De Sony met bescherming is zwaar maar voelt kwalitatief robuust aan.

Het menu van Huawei is wennen. Het is soms lastig om bepaalde instellingen te vinden. Anderzijds er valt veel in te stellen. Om de vingerscanner goed ingesteld te krijgen heeft tijd gekost. Ging niet zonder slag en stoot. Voor mij gaf de doorslag dat deze P30 compact, licht en niet aan scherm grootte inboet en een dual sim is.

Mijn conclussie het is een mooie compacte telefoon, snel in gebruik met een buitengewoon goede camera. Ik heb bewust geen Samsung S10 genomen, want die waren in het verleden langzaam met nieuwe updates, Android versies. Gaat vaak iets kapot zoals o.a. snelladen wat ermee ophoud en de service van Samsung is erbarmelijk slecht. De laatste 2 afbeeldingen zijn een printscreen van de actuele look nadat ik de P30 opnieuw heb geconfigureerd.

Heb jij ook een Huawei P30 Zwart?

Meer advertenties

Recetificatie.
Ik heb dit weekend wat filmpjes bekeken met Tips en tricks over de Huawei P30. Dat heeft geholpen en mijn visie over deze telefoon veranderd. Ik heb voor de 2e keer alles teruggezet naar fabrieksinstellingen. Ben vanaf het begin begonnen en heb Tips via You Tube opgevolgd. Ten eerste heb ik een mooie donkere achtergrond bij Huawai weten te downloaden met de ronde icoontjes (afbeelding zal ik opladen). Daarrmee is de Huawei look met vierkante icoontjes verdwenen. Een wereld van verschil.

De vingerscannerreageert nu in een keer goed en snel, daar ben ik blij mee. Er valt veel in te stellen en is het Huwai menu even wennen na jaren met Samsung galaxy S series en Sony Xperia te hebben rondgelopen, maar zit het Huwai best overzichtelijk in elkaar. Je moet er echt even voor gaan zitten.

De telefoon laad bijzonder snel op en gaat de batterij bij intensief gebruik makkelijk ruim een tot 2 dagen mee. Hetzelfde voor de hardware, alles reageert even snel en zonder vastlopers.

Ondanks het flinke 6.1 diagonaal scherm, is de P30 compact en licht qua gewicht en doet het qua afwerking alles behalve goedkoop aan. Die combinatie bevalt mij goed. Fijn dat Huwai er direct een scherm bescherming op plaats. Dat was mij in eerste instantie niet eens opgevallen.

[Reactie gewijzigd door rmuije op 14 april 2019 00:13]

Heb zojuist een video geuploud zie hier:
Dank je. Ik heb de score aangepast naar 3 sterren. Vandaag alles terug gezet naar mijn Sony Xperia XZ3. Dan maar wat vaker aan de lader. Het inloggen met vingerafdruk in het scherm met de P30, is een regelrecht drama. Wat een irritatie geeft dat. 9 van de 10 keer gaat dat mis. Het werkt buitengewoon slecht. Verwacht dat de P30 Pro niet beter scoort, want heeft dezelfde techniek. Vraag mij af of de vinger scanner onder het scherm bij de nieuwe Samsung S10 wel vlekkeloos werkt? Zijn ze niet te snel, geforceerd met deze oplossing gekomen. Ik vrees van wel :|

De Xperia XZ3 zit er nooit naast met de vinger scanner. Die zit dan ook aan de achterkant, voelt metaal achtig aan. Inloggen met vingerscan gaat bij de Sony met beide handen vlekkeloos. Bij de banken apps, Evernote, Keeper applicatie wat een uitkomst. Mijn vrouw gebruikt een Huawei P10 met vingerdruk scanner op de achterkant, ook die gaat altijd goed.

Ik probeerder de icoontjes aan te passen naar Android P (ronder) middels een Huawei applicatie EMUI Themes via de Play Store, dat lukte in eerste instantie met een mooie donkere achtergrond erbij. De instellingen menu daarvan waren de mogelijkheden voor de helft verdwenen?. Heb alles terug moet terugzetten naar fabriekinstellingen (via You Tube uitleg) om de telefoon weer goed te krijgen. Wat een gedoe. Dan heeft Samsung zijn menu beter voor elkaar wat ook geld voor gegevens overzetten van de ene naar de andere telefoon. Huawai heeft daar een oplossing voor Phone Clone maar ook dat programma laat te wensen over aan gebruikers gemak. Het zijn best mooie telefoons de Huawei, maar snelle hardware en top camera is niet alles :'( . Ga van deze P30 afscheid nemen.
De scanner van mijn p30 pro werkt bijxonder goed hoor(heb zelfs het gevoel dat die sneller is dan die op mijn oneplus 6t), ik zal eens een video uplouden wellicht zou het kunnen dat je een defect toestel hebt(of dat de scanner op de reguliere p30 van mindere kwaliteit is)
Update.

De vingerscannerreageert nu in een keer goed en snel, daar ben ik blij mee. Er valt veel in te stellen en is het Huwai menu even wennen na jaren met Samsung galaxy S series en Sony Xperia te hebben rondgelopen, maar zit het Huwai best overzichtelijk in elkaar. Je moet er echt voor gaan zitten.

Het programma phone clone om alles over te zetten werkte niet met de Sony Xperia. Via het Google account heb ik de meeste Apps kunnen instaleren en de rest handmatig. Ik heb de score aangepast :) .

[Reactie gewijzigd door rmuije op 14 april 2019 19:06]

Nuttige review qua kritiekpunten van de P30. Wellicht zou 3 sterren meer overeenkomen met je ervaring?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games