Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 202 II (Zwart) Review

Ayporos 30 april 2010, laatste update op 30 april 2010, 3.534 views

Sennheiser HD 202 II (Zwart)

Pluspunten

• uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding
  • extreem goede noise-cancelling voor een budget koptelefoon
  • comfortabele grote over-oor schelpen
  • produceert na 6 jaar nog steeds hi-fi kwaliteit geluid

Minpunten

• (te) lange kabel met onhandig inkortings 'ding'
  • rails slijten na een tijd, in combinatie met te lange kabel (en GROTE schelpen, indien dit je lastig valt,) maken dit geen echt ideale koptelefoon voor gebruik onderweg

Introductie:
Ik ben sinds vandaag op zoek naar een nieuwe koptelefoon, dus besloot maar eens na 5 6 jaar ENORM UITGEBREID gebruik een review te schrijven van de Sennheiser HD 202.

In de afgelopen 6 jaar is hij 3 verhuizingen, 2 mp3 spelers, 3 telefoons en 2 computers mee gegaan.
Van een oude Creative MuVo NX 128mb mp3 speler en een intel P4 2.4ghz computer met sound blaster audigy geluidskaart naar uiteindelijk een Nokia N95 8gb en een intel E8500 dual core computer met een Creative X-Fi extreme gamer.

De rede voor deze review is de ontzettende verbazing op het feit dat mijn HD 202 6 jaar mee is gegaan.. Als ik niet zin had in iets nieuws, was hij waarschijnlijk nog wel 6 jaar meer mee gegaan.

The Goods:
- geluidskwaliteit/prijs ratio is extreem goed

- niet al te zwaar
(Het duurt misschien een tijdje om te wennen aan de koptelefoon, maar ik draag hem nu al 6 jaar dagelijks voor minstens 1 2 uur per dag, en voel hem na 1 minuut op mijn hoofd hebben al niet meer)

- geweldige over-oor leren kussentjes die deze koptelefoon zeer comfortabel maken maar ook nog eens extreem ambint noise reducerend.
Ikzelf heb hem opgehad in de trein, bus, vliegtuig, op de fiets, en achter me PC, en kan je garanderen dat je standaard omgevings-geluid gewoon simpelweg niet hoort. Mijn moeder klaagde er jaren al over dat ze altijd over de top van haar longen moest gillen naar boven toe wanneer het eten klaar was omdat ik haar anders niet hoorde, en zelfs als ze dat deed hoorde ik haar vaak niet. Nu 6 jaar later precies hetzelfde, maar nu is het mijn kamergenoot die mij in principe voor me kop moet slaan voordat ik besef dat het eten klaar is.

- kabel is dagelijks overreden door mijn bureaustoel (met 90 kilo wegende ik erop) gedurende 5 jaar lang en er zit geen enkel stukje kabelbreuk in waar dan ook.

- ben meerdere malen letterlijk OP het ding gaan zitten terwijl het op mijn bureaustoel lag en hij werkt nog steeds! de band is geheel intact en de schelpen ook!

The Bads:
- Het railsysteem waarmee de schelpen aan de band vast zitten bestaat uit een plastic bol kop in een getande plastic rail.
Na een paar jaar begon ik toch echt wat slijtage te merken en vandaag de dag kan je de kop uit de rails forceren door de schelp weg van de band te draaien met wat kracht, hij is echter makkelijk terug te duwen in de rails. Het grootste probleem met de rails is echter dat de tanden/kop zo weggesleten zijn dat de schelpen nu in principe vrij over de hoofdband schuiven, wat het moeilijk maakt ze 'stevig' over je oren te bevestigen. Dit is ook de hoofdrede dat ik ze niet meer draag naar buiten en enkel achter mijn pc, omdat het in dat gebruiksgeval niet echt uitmaakt als ze wat losjes zitten, dit verminderd enkel de druk op mijn hoofd ietwat, wat dan weer geluk bij een ongeluk is.

- de kabel is te lang. 3 meter is NIET praktisch voor 'on-the-move' gebruik.
Wl wordt er een 'oprolclip' van plastic meegeleverd die je aan je riem (of iets anders) kan vastmaken zodat je de kabel in principe tot elke lengte kan inkorten.
In praktijk echter werkt dit onding gewoon niet lekker omdat het ding zelf al 10cm of zo in lengte is en je hem dus alleen precies aan de zijkant van je broek kan dragen omdat hij anders inhakt in je bovenbeen en onderbuik wanneer je gaat zitten (in bvb de bus of trein of op een bankje) als je hem te ver naar voren hebt geplaatst. het oprollen en afrollen van de kabel op dit onding is ook ontzettend onplezierig en voelt na een paar dagen al echt als een sleur aan.

( Nieuwere modellen overigens (zoals de HD 448 die ik op het moment op het oog heb) komen met een standaard lengte van 1.4m/1.6m die dan vervolgens met een verlengstuk verlengt kan worden tot 3m (verlengstuk(ken) en kabels meegeleverd. Blijkbaar heeft Sennheiser wel geleerd van haar fouten. )

The Uglies:
ik kan eerlijk toegeven dat na 5-6 jaar gebruik de (of mijne in ieders geval) HD 202 nog steeds gloednieuw eruit ziet. Enige slijtagepunten zijn:
- de naainaad aan de binnekant van de lederen kussentjes op de oorschelp die er een heel klein beetje uitgedragen aanzienen

- het stoffen viltje dat over de plastic/whatever plaat zit dat over de conus hangt die op een enkele plek waar veel contact met je oorschelp gemaakt wordt een heel klein beetje versleten en grijs eruit ziet. Dit is echter nog geen 5% van het viltoppervlak en het voelt niet minder zacht/goed aan door de geringe slijtage.

- de rails en kop die dus wat versleten is en wat grijzig/witte randen heeft, maar dit is echt alleen zichbaar als je in de koptelefoon gaat lopen kijken.

The Qualities:
- 3.5mm plug is redelijk lang en dik wat een robuste stevige feel geeft, voor mobiel gebruik kan dit echter als minpunt gezien worden.

- de plastic dop over het punt waar de 2 kabels voor elk kanaal los komen naar de oorschelpen toe is zeer stevig en zit na 6 jaar gebruik nog solide op zijn plek. Deze is overigens met wat wel gerichte druk en kracht te verplaatsen omhoog of omlaag indien je de splitafstand te kort of te lang vind.

- de 2 kanaal kabels zitten goed aan elkaar vastgelijmd/smolten en zijn na 6 jaar op geen enkel punt losgeraakt zonder mijn bewuste ingrijpen. (het is mogelijk de dop verder naar de jack te schuiven en de kabels uit elkaar te trekken. hier is acceptabel veel kracht voor nodig en zal niet per ongeluk gebeuren als je ergens achter blijft hangen.

- bass reproductie is in mijn ogen vrij goed. Ik ben geen 'echte' audiofiel maar vind de bass kwaliteit niet afdoen voor een koptelefoon als ik de HD 202 bvb vergelijk met mijn Logitech Z-5500 opstelling. Uiteraard is dat een 5.1 surround speaker opstelling en niet echt vergelijkbaar, maar deze geeft wel een goede reference van hoe muziek (en dus voornamelijk de hoge en lage tonen) horen te klinken. Ikzelf merk geen merkbaar verschil in de reproductie van onder, midden en hoog tonen tussen mijn HD 202 en mijn 5.1 set.

Conclusie:
Achteraf gezien kan ik dus zonder enige twijfel constateren dat ik zeer tevreden ben over mijn HD 202 en hij is zijn geld zeker waard geweest als ik terugkijk naar hoe veel, vaak en extreem ik hem gebruikt heb.

Indien iemand echt interesse heeft in fotos van mijn huidige HD 202 na de 6 jaar slijtage laat het me weten en dan maak ik er een paar.

Heb jij ook een Sennheiser HD 202 II (Zwart)?

geweldige review! Ik heb hem nu ook 6 jaar, heb een hoop andere koptelefoons gehad maar waar die stuk gingen ging deze gewoon door. Zit nu weer naar iets anders te kijken maar heb al zoveel verschillende koptelefoons(waaronder een BOSE) gehad die naar de klote zijn gegaan dat ik misschien gewoon een nieuwe HD202 ga kopen.
Ik heb ook de 202HD, en ben er erg tevreden mee!
Heb hem nu 2 maanden, en is erg lekker in gebruik, echte minpunt van dit ding is de kabel maar ach als je daar niet te veel op let is ie echt goed!
Zeker voor zijn prijs van rond de 30euro!
voelt ook degelijk aan, en in combinatie met mijn iaudio i9, met bassboost achtig iets.. klinkt de bass ook echt goed! + ook nog eens helder!
hiervoor had ik allemaal oordopjes, maar die hebben al snel dat ze draad breuk hebben, en als ik het zo hoor bij deze goede :) review is dat ook nog lang geen probleem :)
Waarom zet je de fotos dan niet bij je review?? Is toch veel handiger het helpt wel voor diegene die het lezen zoals ik hhhh :)
heeft iedereen het hier nu over de HD 202 II of de normale 202? Het was toch zo dat de 202 II slechter was? Ik heb hem zelf net en vind hem niet heel slecht, maar het geluid vind ik zeker niet bewonderenswaardig. De bas is op zich wel aanwezig, maar het is niet echt een BAS die echt vol klinkt. Ik vind het persoonlijk in vergelijking met mijn in-ear oordopjes een beetje klinken alsof je de bas van je telefoonspeaker met een equalizer harder zet en het dus niet echt vol en helder weergegeven wordt.
Goede vraag Niel6s, ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet zou weten. Kan me niet herinneren dat ik deze review (al een tijdje terug) schreef voor de 'II' versie ipv de normale versie.. misschien dat ze het product hier op tweakers gerenamed hebben of zo?

Heb even gegoogled op de afbeeldingen van de 2 koptelefoons maar ze zien er allebei hetzelfde uit en op alle2 staat "Sennheiser HD 202", geen "II" toevoeging =/

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet eens weet wat het verschil tussen de 2 is, wellicht jij wel?
Die kabel is behoorlijk irritant. Wat ik heb gedaan: op ong 1,4 m heb ik de kabel heel strak om een pen gedraaid en in die positie zwarte tape eromheen gedaan. Nu heb ik dus een soort blokje maar dit is niet zo vervelend dan 3m kabel in je broekzak :)
Ik heb de 202 al 10 jaar en hij is op heel wat feesten geweest. ik haf destijds een drive in show. Hij is ook gebruikt op de fiets, in de trein, auto, bij het filmen, klussen, in mijn studio en op heel lokatie te veel om op te noemen. het enige is dat de oorkussens los beginnen te laten. elaas zijn dez.e kwa aans 1 derde van de nieuw prijs dus denk er aan om een nieuwe te kopen.
Hier had ik op het einde ook wel eens last van.

De oorkussens zitten bevestigd op een plastic ovaal welke in de schelpen geklemd zitten.
De plastic randen van deze ovalen kunnen met wat kracht/buiging uit hun klempositie gehaald worden/vallen maar waren in mijn geval altijd weer terug te bevestigen.

Ik vermoed dat dit voor eventueel schoonmaak onderhoud is van de oorkussens/conusviltjes?
Leuke review, ik heb mijne nog niet lang maar ben hem helaas kwijt geraakt. :(

Ik wist toen ik ze voor het eerst gebruikte, ik was zeer verbaast hoe goed deze klinken!