Microsoft Wireless Desktop 2000 (Qwerty UK) Review

Maarten Fortuin 9 juni 2010, 1.953 views

Microsoft Wireless Desktop 2000 (Qwerty UK)

Pluspunten

• Strakke, eenvoudige vormgeving; geen overbodige frutsels
  • Goed gebouwd
  • Typt zeer prettig, goede ergonomie
  • Muis goed vormgegeven en zeer precies

Minpunten

• Overdracht van toetsenbord naar ontvanger lijkt onbetrouwbaar:
  • gelijktijdig gebruik van toetsenbord en muis problematisch

Op 23 april 2010 gekocht. Vanwege veel typwerk gekozen voor ergonomisch toetsenbord.
Prettige prijs van ca. 30 euro bij 4shops.

De vormgeving is aangenaam eenvoudig en kan goed worden gecombineerd met zwarte/zilverkleurige apparatuur.

De muis ligt goed in de hand en voelt stevig aan. De laser volgt bewegingen nauwkeurig, stukken beter dan de oude Logitech (die springt af en toe over het scherm).

Het toetsenbord heeft niet teveel frutsels, precies de sneltoetsen die je nodig hebt: afspelen en systeemvolume, vorige/volgende (werkt ook in browsers), internet, zoeken, email en calculator.
Daardoor heeft het gelukkig normale afmetingen (niet zo'n belachelijk grote lap van een ding). Ook blijkt het behoorlijk dun te zijn, en is dus licht.

Bouwkwaliteit is normaal (geheel plastic), voelt degelijk aan. Het toetsenbord is een beetje buigzaam; dat zal de degelijkheid waarschijnlijk alleen maar ten goede komen.
Typt heerlijk (aanslag als laptop), ergonomie is optimaal. Voelt al meteen helemaal natuurlijk (uiteraard: Natural Keyboard).

Echt DE aankoop van het jaar, ware het niet dat het toetsenbord na vijf dagen plotseling overlijdt in het heetst van de strijd (precies voor de deadline van een opdracht).
Nader onderzoek wijst uit dat het zendbereik is gereduceerd tot 10 cm zonder obstakels (was bijna 3 m).
De muis doet het normaal.

Geveld door het magnetische veld van de bureauventilator misschien??
De Logitech-set en de rest van de spullen hebben dat toch al jaren overleefd!

Aanvulling 9 juni
Inmiddels een nieuwe set ontvangen van 4shops (goede en snelle service, waarvoor dank).
Ik begin te twijfelen over de kwaliteit van het product in het algemeen. De draadloze functionaliteit lijkt te haperen. Ik weet niet of het komt doordat de set continu actief een optimale verbinding probeert te maken met de ontvanger, maar hij heeft het volgende probleem: hij lijkt zich te verslikken in gelijktijdig gebruik van toetsenbord en muis.
Dit kwam voor het eerst aan het licht bij gelijktijdig gebruik van Alt+Tab en selecteren van de gewenste applicatie met muis, zoals in Windows 7 mogelijk is. Hij pakt hem gewoon vaak niet, de balk met applicaties verdwijnt vaak gewoon als je er met de muis overheen beweegt, net alsof je de Alt-toets loslaat - terwijl ik die gewoon nog ingedrukt houd.
Hetzelfde probleem bij het maken van selecties met Ctrl + linker muistoets: op onverwachte momenten wordt eerdere selectie ongedaan gemaakt, terwijl ik de Ctrl-toets gewoon ingedrukt houd.

Ik kan me voorstellen dat software en besturingssystemen niet helemaal uitontwikkeld op de markt komen, maar voor hardware vind ik dit onacceptabel. Zeer dikke minpunt voor MIcrosoft!

• Toshiba Satellite L500
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Microsoft Wireless Desktop 2000 (Qwerty UK)?

Leuke review!
Ik zweer inmiddels bij tobo en muis met kabel, nooit geknoei...
Had gelijkaardige problemen met een bluetooth tobo van Logitech.
ik heb een vergelijkbaar (ook relatief goedkoop) setje van Microsoft (wireless 700 KB + muis) en had ook vanaf het begin eigenlijk al problemen met het draadloze bereik wanneer ik muis en toetsenbord beiden met dezelfde ontvanger gebruikte.
Ik dacht eerst dat mijjn toetsenbord mijn batterijen absurd snel leegzoog, maar uiteindelijk bleek dat het toetsenbord prima werkte zo lang de muis buiten bereik van de ontvanger was. Ik gebruik het toetsenbnord nu in combinatie met een Logitech VX revo met zijn eigen ontvangertje zonder enig probleem.

Ik ben ook voor peripherals met draadje hoor, maar in geval van mijn media center heb ik geen zin in 2 USB-staarten door mijn woonkamer en om nu dmv een usbextender en een kabel onder mijn laminaat een usbhubje in mijn sofa te bouwen, vond ik toch net te ver gaan. :)