LaCie 5big LaCie 5big Network - 7.5 TB Review

Strikeman225 22 juli 2010, laatste update op 22 juli 2010, 3.091 views

LaCie 5big LaCie 5big Network - 7.5 TB

Pluspunten

• Grote Opslag. Veel hoger dan dit kan alleen op afspraak met bedrijven
  • RAID 5 en hoger
  • Toegang via 5 protocollen
  • Opstarttijd
  • Torrent Client (niet getest)

Minpunten

• Shares alleen aan te maken via Web Interface
  • Snelheid

Features Score: 3
Requirements: Wat deed jou besluiten om het product aan te schaffen?
TL;DR versie: 1 grote veilige opslag voor alle aansluitingen die dan bij alle media kunnen.
Long version:
Grote Opslag:
Toen ik mijn computer kocht in april 2008 had ik het idee om sound te produceren voor multimedia. Dus had ik hier een Seagate Barracuda 1TB ingebouwd. Echter 2 jaar later ben ik wel content verder, alleen niet veel in multimedia. Ik zie dit binnenkort wel toenemen. Voor dit soort werk is een portie schijfruimte toch wel wenselijk. Dit was de eerste reden waarom ik al wel op zoek was naar een meer gedistribueerde omgeving.
Bereikbaarheid & Energiekosten:
Tweede reden is tweeledig. Ik wou graag alle media zo veel mogelijk beschikbaar hebben, ongeacht of een computer problemen zou opleveren. Nu hoor ik sommige die-hard tweakers roepen: Gast koop van alle onderdelen die je hebt reserve onderdelen, maak een raid5 opstelling in je main computer. klaar.. Ja. misschien. Maar met de 1000W voeding die in mijn vaste computer zit is dat waarschijnlijk niet zo handig voor je eigen/ouders' energierekening ;)
Oftewel, mijn tweede reden is beschikbaarheid en de kosten daarvan.
RAID:
Tot nu toe zou elke willekeurig NAS-station voldoen voor waarschijnlijk een schappelijker prijsje. Mijn laatste requirement was veiligheid: Ik wil een redelijke garantie hebben dat de data die ik erop zet ook behoud. Dit houdt kortweg in: RAID Nas-stations. En daarbij eigenlijk alleen nas-stations met raid 5 en meer configuraties.
Optional Requirements:
Wat ik wel handig zou vinden is om met mensen van zowel de kunst als technologie wereld die over de vloer komen data te kunnen delen. Het is geen groot geheim dat Apple nogal inspeelt op de kunstwereld en daar sommige producten op afstemt (voor mijn eigen vakgebied bijvoorbeeld: Pro Tools anyone?Ja ja, het is nu ook op eigen configuratie-pc's, maar het is en blijft wel een apple-gericht product naar mijn mening). Daarnaast zijn er ook tweakers ( O-) ) die linux fan zijn.

Dus ik zocht een Raid5+ - nas station die grote opslag heeft en beschikbaar is voor alle platformen. Uiteindelijk kwam ik bij Lacie terecht. Die heeft me (na afwachten wat de prijzen) doen beslissen tot het aankopen van deze 'cube' :)

Ervaring: Vind je die aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?
Weer een kort antwoord: Jazeker.
Om even een stapje terug te doen: Dit model staat nu bij Lacie in de op=op-schap omdat ze een 2e versie uitbrengen met meer features die zich richten op 'widgets' van Apple/Microsoft. Dus...
Eerste Ervaring
Mijn eerste ervaring toen ik de doos zag: "O, dat valt reuze mee qua grootte, dan ook vast wel qua gewicht" (ik had al gelezen dat het pakket dat naar mij toegestuurd werd 12,5Kg is). Dames & heren: Het is een kleine, maar voor zijn formaat, fors aan gewicht.
Nieuwsgierig alles snel aangesloten (eerst rechtstreeks aan m'n main comp). Hij was door Lacie al geconfigureerd op RAID5. Ik blij, want ik wou 'm daar voor gebruiken in eerste instantie. Ik weet niet of iedereen het iedereen mee eens is, maar RAID6 leek mij een beetje heel erg overkill voor een thuissysteem.
Anyway, aangezet. In ongeveer 1 minuut (uit cold boot) waren alle 5 hard disks geladen en waren de webservices gestart. Voor een systeem wat je niet snel uitzet toch nice.

Interface:
Zoals je op het screenshot hierboven kan zien, is de interface minimalistisch gehouden. Er zijn 5 protocollen die deze kubus ondersteund: SMB (windows), AFP (Apple), FTP, HTTP en Bonjour.
Gebruikers kunnen aangemaakt worden, of access via een Active Directory Koppeling. Deze kunnen weer gekoppeld worden aan de shares die worden aangemaakt.
Lacie heeft het idee dat alle toegang naar het apparaat via shares verloopt. Deze mappen op hoofdniveau kan je alleen aanmaken via de webinterface. Enigszins begrijpelijk, maar voor toekomstige kopers (misschien gefixed/veranders in versie 2.0) kan dit een van de blokkerende factoren zijn.
Voor de rest is de duidelijkheid van de interface kort en bondig: goed. Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van de torrent mogelijkheid die het apparaat biedt.

Snelheid:
Nu, het kopje snelheid. Dit kan ook voor sommigen best een heikel punt zijn. Content moet vandaag de dag gestreamed kunnen worden, ongeacht de grootte ervan.
Op een 1000Mbit lijn haalt de 5big een upload van max 13 Megabytes per seconde. Op een 100MBit lijn 9.8 MB/s. Ook downspeed op een 100MBit lijn lijkt 9.8 te zijn. De theoretisch snelheid is 12.5 en ik vraag me af waar die 2.7 MB blijft, want dat vind ik toch wel veel overhead.
Nu vraag ik me af of ik op dit moment ook meer nodig heb. Als het echt nodig is, kopieer ik toch de bestanden die ik nodig heb op mijn computer voor verdere bewerking. In dat opzicht gaat voor mij betrouwbaar en beschikbaarheid boven snelheid. DVD's spelen streaming af, dus pas bij Blu-ray niveau gaat het misschien een issue worden.

Update 22-07-2010: Nu ik eindelijk ook een nieuwe router heb (D-Link Dir-655) kon ik ook wat tests doen op de lan-speed op 1GBPS.
Hier kan je zien dan een 1GB file met 12 MB wordt geüpload en 27,15 MB wordt gedownload.

Conclusie:
In conclusie wil ik aangeven dat dit, mede door de requirements die ik meer en meer hun stempel drukte ik uiteindelijk dit gekocht heb. Ik ben er best tevreden mee. Het doet wat ik nodig heb en een heel klein beetje meer dan dat. En als ik meer nodig had, zou ik meer richting applicatieserver zijn gegaan dan deze fileserver.

Updates:
22-07-2010: Snelheid over Gbit Lan

P.S.: Dit is mijn eerste review die ik ooit geschreven heb. Tips zijn welkom.

Heb jij ook een LaCie 5big LaCie 5big Network - 7.5 TB?

13 megabyte per seconde? Ik vind dat toch wel erg bedroevend als ik eerlijk mag zijn, een beetje HDD kan toch al makkelijk 50mbyte readen.

Ik haal hier thuis uit mn pruts-servertje netjes 55 mb/s via SMB, zonder enige vorm van configuratie tweaking of instelling, lijkt me dat ding toch minimaal vergelijkbaar zou moeten zijn!

[Reactie gewijzigd door ufear op 30 april 2010 01:43]

Dat is 13 MegaByte Write. Die heb ik toen getest (op het oog) op een 1Gbps lijn. Read heb ik toen niet geprobeerd. Ik was toch alleen maar spullen aan het kopiëren. De andere 2 getallen zijn lopen via een 100MBits router, waardoor de snelheid wordt afgekapt. Misschien moet ik maar even een read waarde nemen met een directe aansluiting.
mijn PC > PC op 1GB haalt - meestal, grote blokken - ook >40MB
er lijkt me toch iets mis

heb wel de 1GB kaart in 1 PC vervangen en de DHCP uitgezet in mijn switch toen mn thruput kelderde naar 15MB toen 1 PC upgraded werd naar Windows 7 - die dus blijkbaar moeilijk doet (en lees dit wel vaken op de fora)
Andere vraag, verbruikt hij veel stroom? Dit omdat je het ook had over een aantal discs in je PC plaatsen?
Neo,

Van de site van Lacie zelf:
Standby mode: 10W; idle mode: 40W; seek mode: 44W

Ik denk dat hij bij mij het meest in idle staat.
Desalniettemin is het nog steeds minder dan 1000 ;)

Hij heeft 3 'standen' "Auto, ON, OFF". Ik heb 'm op Auto staan.

Ik heb er zelf nog geen verbruiksmeter aan gehangen.

[Reactie gewijzigd door Strikeman225 op 30 april 2010 18:24]

mooie review! En zeker als het je eerste is :-)

Ziet er een mooi toestel uit, maar idd voor dat geld, had ik verwacht dat hji sneller ging zijn.
Toch graag even opmerken dat raid5 geen garantie is voor de veiligheid van je data. Als één van de disks het begeeft, kan je die inderdaad door een ander vervangen zonder downtime en gegevensverlies. Als het probleem zich echter voordoet op niveau van de controller, ben je wel degelijk al je gegevens kwijt... En ja, ik spreek uit ervaring: mijn SMC Tigernas, een (semi)pro toestel dat zonder schijven een kleine 500 euro kostte, heeft op een bepaald moment beslist niet meer te reageren op de buitenwereld. Data weg en vertrouwen in raid ook weg...

Het is en blijft een fysiek opslagmedium waarbij vanalles fout kan gaan. Voor belangrijke gegevens is de boodschap: meerdere backups waarvan minimum één off-site.
Als een voeding 1000W "is" wil dat niet zeggen dat je computer dit constant verbruikt, maar houd in dat de voeding maximaal 1000W kan leveren (piek iets meer). ;)

Ik heb ook een 850W voeding in mijn computer maar ik denk dat hij 95% van de tijd niet eens 200W verbuikt (idle). Dit in een systeem waar een flinke videokaart in hangt en serieus overgeklokt is.

Wel jammer dat je deze informatie niet had voordat je dit product hebt gekocht aangezien zuinigheid toch een belangrijk argument voor je was. :P

[Reactie gewijzigd door ariantje1991 op 1 mei 2010 21:43]

Misschien heeft deze user daarom ook een Karma van -30 :+ Met één reactie is dat toch best netjes :)
"Wij van WC-eend adviseren... WC-eend!"

Fijne spam, weer een stap verder van ooit een Lacie product aanschaffen.

Tip voor Lacie paarse broek: op tech sites werkt dit soort spam averechts. Misschien is het verstandig om een LOI cursus marketing te gaan volgen.
Leuke opmerking, maar is dit geen ontzettende spam?
Lacie zegt dat de nieuwe lacie sneller is? Gek zeg :)
erhm? Reclame maken voor je eigen producten onder iemands eigen geschreven review? Doen jullie dat altijd want het staat echt enorm onfatsoenlijk. :/