Synology DiskStation DS218

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS218 Review

Lansluaght 8 april 2019, 1.228 views Product gekocht

Synology DiskStation DS218

Hevige spijt. De DS218+ is veel nuttiger voor mijn doeleinden

Pluspunten

• Mooi apparaat
  • Stil
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Slecht ondersteunde CPU architectuur
  • Twee bays toch te weinig

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik wilde de NAS gebruiken als mediastation. Ik heb er software op gezet die automatisch muziek, series en films kan downloaden en daar begonnen de problemen. Het gros van de Synology NAS'sen werken op een intel CPU, maar in dit apparaat zit een Realtek CPU. Dat zorgt voor heel veel problemen in mijn geval.

Het afgelopen jaar heb ik daar met veel moeite en Command Line Interface perikelen het ding alsnog aan de praat gekregen, tot afgelopen week. Ondersteuning voor een cruciaal onderdeel waar alle bovenstaande software van afhankelijk is, is per twee weken geleden gestopt. Hierdoor kan ik geen nieuwe films of muziek meer toe voegen. Ik heb enorm spijt van mijn koop. Ik had de DS218+ moeten aanschaffen. Dat had me een hoop gezeik gescheeld.

Realtek CPU's zijn nieuw op de markt en ik had een vermoeden dat het "the way forward" zou zijn. Ze werken namelijk op dezelfde manier als veel desktop computers met hun 64bit architectuur. Nou, da's een koude kermis om van thuis te komen kan ik u vertellen.

Met de rest van het apparaat is niks mis, en ik verwacht dat het model waar ik hem mee ga vervangen dezelfde kwaliteit zal hebben. Synology levert mooie producten, maar maakt een fout met hun Realtek CPU's.

Het volgende model waar ik naar ga kijken ga ik ook met meer Bays kopen. 2x4tb in Raid1 blijkt toch een beetje klein voor een kleine 100 artiesten, 25 series en 500 films.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218?

Je hebt 2 smaken CPU's in Synology NAS-sen, ARM en Intel.

Vuistregel:
- wil je video gaan transcoderen, dan heb je een Intel CPU nodig;
- is transcoderen niet nodig, dan volstaat een ARM CPU.

Voor ARM is van alles te krijgen, alle Synology apps en vrijwel alle apps van derden. Daaronder zit ook bv SABNZB.

Dat 3,7GB niet voldoende is voor je media bibliotheek kun je Synology niet aanrekenen, dat is een berekeningsfout van jou, niet een gebrek van je NAS.
Hetgeen mij nu de das om doet is dat Docker niet ondersteund wordt op dit apparaat. Dat is een erg grote speler op de markt dus je suggestie dat alle apps van derden zullen werken op dit apparaat is compleet uit de lucht getrokken, en gaat in tegen de ervaring die je hierboven hebt gelezen die het tegendeel beweert met betere onderbouwing.

En je vuistregel is mooi hoor, maar overtuig Synology daar ook even van. Het is Synology's NAS-selector die dit model heeft aangeraden (en dat nog steeds doet), terwijl het voor mij nog steeds de verkeerde keuze is.

En waarom je me aanvalt op een punt dat ik in de review zelf aanstip als zijnde mijn eigen fout is me een raadsel. Ik ben daar heel duidelijk over en geef bovendien inzicht waarom het de verkeerde keuze voor mij is waardoor mensen zelf kunnen beslissen of dit ook voor hun te weinig bays zijn of niet.
Dat heb ik niet beweerd. Ik beweerde dat vrijwel alle apps van derden op ARM kunnen draaien. Docker is geen app, Docker is een container. In een container kun je apps draaien. Daarmee verhoog je de eisen aan je systeem aanzienlijk, vooral wat betreft werkgeheugen: elke container moet een flinke hoeveelheid geheugen aan een app kunnen bieden.
Het staat bij de lijst met nadelen van deze NAS. Dat is onjuist, het is geen nadeel van deze NAS, deze NAS heeft niet de capaciteit die je nodig hebt. Iets wat je vooraf al wist.
^^
Je hebt zelf je huiswerk niet goed gedaan, een DS218 is een prima apparaat met veel functionaliteit. Je oordeel over dit NAS is nu vanuit frustratie over je eigen onkunde gegeven. Kijk even in de spiegel en pas je score aan svp.
Ik schrijf deze review zodat mensen die zich in de situatie bevinden waar ik me ook bevond voordat ik dit apparaat kocht, mijn fout niet maken. Je kan roepen wat je wilt over mijn huiswerk maar bovenstaande ervaringen blijven relevant.

Een review van een losse klootzak als ik blijft altijd precies dat. Ik weet niet wat je verwacht maar ik hoef niet te voldoen aan de kwaliteitseisen waar een prof mee te maken heeft. Een persoonlijke review laat het aan de lezers over om het verhaal op hun eigen situatie toe te passen.

Mijn score blijft staan.
Ik kan niet anders dan instemmen met mijn twee collega's hierboven. Je hebt zelf niet goed onderzoek gedaan en bent er maar gewoon vanuit gegaan dat alles zou werken.

Ik heb zelf een Synology DS216 en geen DS216+, want de DS216+ heeft een Intel Celeron en ik wist dat ik daar niet de pakketten op zou vinden die ik nodig heb (of met veel moeite). De DS216 heeft een Marvell Armada 385 88F6820, een ARM CPU -- en daar was (en is) alles voor beschikbaar (ik draai zelf NZBGet, Sonarr en CouchPotato naast wat ander spul).

Om nou de NAS af te rekenen op het feit dat jij ergens vanuit bent gegaan wat niet zo blijkt te zijn...

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 9 april 2019 07:28]

Als ik nou een hamer zou reviewen op het feit dat het geen schroevendraaier is, OK. Maar dit zeer veelzijdige apparaat is dus niet veelzijdig genoeg voor wat ik er van wil vragen. Dat is mijn review. Dat is wat relevant was geweest toen ik op de markt was en dingen aan het lezen was over dit model. Dit zijn aspecten waar je pas achter komt op het moment dat het te laat is, of als je al zo diep in de NAS wereld zit en je dus dit soort reviews niet nodig hebt. Deze review is een poging dat te behelpen.

Ik geef een use-case en beoordeel zijn functioneren vanuit die invalshoek. Als mensen een andere use-case hebben, zijn ze hopelijk ook zo slim om die filter over de review heen te gooien.
Dit is geen user review dit is puur frustratie van je eigen gebrek aan kennis of gedegen onderzoek.

Een review zou positieve en negatieve punten moeten aangeven, als ik jou "review" lees dan lees ik alleen frustratie.
Waardeloos review. Ik verwacht zo'n gefrustreerde review misschien op kieskeurig. En score van 1 ster zegt genoeg en staat schreef tegen elke pluspunt die je benoemd. Voor de rest ben ik het helemaal eens met mensen boven mij.
Sorry hoor maar ik vind dit wel een fijne review en laat mij zien dat ik deze Nas niet moet hebben. Van mij zou hij ook 1 ster krijgen. Ik denk dat jullie vergeten dat hij dit product gekocht heeft op basis van verkeerde informatie van synology zelf. En een opmerking als bijna alles werkt is toch al voldoende om te laten zien dat dit soort reviews nodig zijn. Nu kom ik tenminste achter die paar (?) dingen die niet werken.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten