Corsair K83 Wireless Entertainment (US)

Specificaties Draadloos Qwerty met Scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Corsair K83 Wireless Entertainment (US) Review

JRB201 8 april 2019, laatste update op 24 april 2019, 480 views Product gekocht

Corsair K83 Wireless Entertainment (US)

Een echt premium toetsenbord, werkt bijna altijd perfect

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit
  • Goed trackpad
  • Backlight duidelijk
  • Lange accuduur

Minpunten

• Knop achterop onhandig
  • Prijzig

Intro
Als vervanging voor een toetsenbord en muis met een kabel, heb ik gezocht naar een goede vervanger, aangezien een muis met een usb-verlengkabel zeker niet de beste oplossing is in bed. Hierom zocht ik een toetsenbord, waar ook een touchpad in zit. Backlight was ook iets wat nodig was, zodat ik daadwerkelijk kan zien wat ik typ. Aangezien in hem in bed wil gebruiken, moest hij ook een goede bouwkwaliteit hebben, voor het geval dat ik erop ga liggen (niet dat dat heel lekker ligt, ik spreek uit ervaring) om al deze redenen heb ik voor de Corsair K83 gekozen.

Het toetsenbord zelf
Het toetsenbord heeft scissor switches, maar typt erg fijn. Backlight is erg goed zichtbaar, en "bleed" ook niet te veel (alleen als je er onder een hoek naar kijkt). Je kan kiezen tussen twee helderheden, maar de minst heldere is al goed genoeg om alles te kunnen lezen in het donker.
Alles voelt erg premium, wat ook wel mag voor de prijs (in de Pricewatch te koop voor ongeveer 130 euro). Er zitten twee verschillende modes op, een "gaming" modus (die de Windows toets uitschakelt en je de f1 t/m f12 toetsen ter beschikking stelt) en de "multimedia" mode , waar de Windows toets wel werkt, en je de multimedia knoppen krijgt, die een plek delen met de f-toetsen.

Trackpad en knoppen achterop
Zelf ben ik er niet echt een fan van, maar voor trackpads is dit een goeie, reageert goed en snel, heeft ondersteuning voor de geavanceerde bewegingen in Windows 10, en heeft een goede dpi voor zijn formaat. Nog nooit gehad dat ik tegen de randen of iets dergelijks aankwam.

De knoppen achterop zijn programmeerbaar, zolang je de software ervoor installeert (iCue). Verder zijn het knoppen met een fijne klik, je weet direct dat je de knop hebt ingedrukt. De knop rechtsachterop druk je wel vaak per ongeluk in (ten minste ik), omdat ik hem vaak aan de kant van de trackpad pak. Jammer is wel dat deze standaard geprogrammeerd staat om een pagina terug te gaan, dus dan leg je het toetsenbord weg en gaat je film of video weer weg :( .
Met de knokkel kan je het volume van de pagina (dus bijv, je Youtube video of je Netflix film) veranderen (in tegenstelling tot de volume knop, die het volume van je pc aanpast) en je kan doorspoelen/terugspoelen.

Verbinding
Verbinding zelf is niks op aan te merken, zolang je de adapter niet in een kastje hebt staan of iets dergelijks. wanneer je de dongle in je pc/laptop drukt, kan je niet snel genoeg weer bij het toetsenbord zijn, dan is hij al verbonden (terwijl Windows nog aangeeft "stuurprogramma's installeren" _/-\o_ ).

Voor een multimedia toetsenbord is dit echt een aanrader, mits je de prijs gerechtvaardigd vind.

EDIT
Bouwkwaliteit aangepast ivm stroomschok krijgen als je naast het touchpad aanraakt wanneer hij oplaadt op een pc met iCue geïnstalleerd.

Heb jij ook een Corsair K83 Wireless Entertainment (US)?

Deze werkt ook op de Nvidia Shield.
Maar zou je er één kunnen gebruiken voor zowel je pc als Shield?
Of gaat ie dan beiden tegelijk bedienen, zodat een van de 2 ongewenst reageert?
Werkt hij ook zonder dongle, bijvoorbeeld als bluetooth is ingebouwd?
ja, hij heeft een modus voor de bijgeleverde dongle, en dan zijn er twee modi waarmee je kan kiezen voor bluetooth, tussen welke heel makkelijk te wisselen is door op de knoppen te drukken (f5 voor dongle, f6 en f7 voor bluetooth)
Dank je, ik ga deze zeker bestellen.
Weet nog niet hoe dat werkt met die iCUE software, of dat ook op de Shield kan/moet. Maar daar kom ik vanzelf achter. :)
Alleen jammer dat hij geen voice control heeft, moet ik nog steeds 2 afstandsbedieningen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door PCan op 19 mei 2019 15:19]

Nou, alles werkt. En goed ook. Was wel ff klooien.
Eerst deed hij het alleen met de kabel eraan (USB mode).
Met WiFi deden alleen bepaalde functies het. Tot bleek dat je na het koppelen wel ff je pc opnieuw op moest starten. Anders installeert Windows niet de juiste drivers denk ik.
Koppelen met de Shield via Bluetooth was een eitje. En dat werkte wel direct goed.
Moet nog ff kijken of ik de pc via een ander Bluetooth kanaal (F7) kan koppelen in plaats van WiFi.
Al even geleden, maar misschien lees je dit nog. Heb je nog steeds een goede ervaring? Ook in combinatie met de shield? En is het bereik goed? Een andere review had daar commentaar op.

Ik wil hem misschien ook aanschaffen om vanaf de bank mijn nieuwe shield tv pro te bedienen.
Nou ja en nee.
De muisfuncties lijken ineens niet meer te werken in de Shield (2019 Pro).
Ook de PC heeft af en toe moeite om hem te vinden.
Dus ja, hij doet het wel, nee het werkt niet helemaal lekker.

Maar schijnt dat elk Bluetooth toetsenbord werkt, dus zou iets goedkopers proberen.
Je mist dan wel de controllerfuncties voor gamen, maar die waren toch al behelpen en daar kan je beter een echte controller voor kopen. Kijk ff in het topic met Shield ervaringen.