Sharkoon VS4-S

Specificaties Tower • 7 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon VS4-S Review

Neallord 8 april 2019, laatste update op 15 februari 2020, 160 views Product gekocht

Sharkoon VS4-S

De Sharkoon VS4-S is een betaalbare behuizing die net tekort schiet in mijn optiek. Het frontpaneel dekt teveel af om een luchtstroom te geven waar je veel baat bij hebt. Doe jezelf een lol en koop de variant met het zijpaneel waar je twee 120mm ventilatoren kunt plaatsen.

Pluspunten

• Strak ontwerp
  • Uitsparingen voor kabels
  • Inbouwmogelijkheden
  • El-Cheapo

Minpunten

• Frontpaneel blokkeert airflow
  • Windowed variant beperkt luchtstroom nog meer
  • Uitsparingen niet helemaal goed uitgedacht

Inbouwmogelijkheden:

Simpele kast die zijn werk doet. De inbouwmogelijkheden voor SSD's en harde schijven zijn goed. Je kunt harde schijven eenvoudig plaatsen en monteren d.m.v. bijgeleverde klemmen. SSD's worden met schroefjes gemonteerd. Ook zijn er twee uitsparingen voor drive bay uitbreidingen als je bijvoorbeeld iemand bent die nog een CD speler wilt hebben in de kast. Kabelbeheer is aan gedacht, maar is wat je kunt verwachten van een budgetbehuizing. Zo heb je eigenlijk te weinig ruimte om de CPU kabel van je voeding fatsoenlijk door te trekken via het miniscule gaatje dat ze hiervoor hebben vrijgemaakt linksbovenin de kast. Wel zijn er genoeg uitsparingen voor de andere kabels, waar je alleen optimaal gebruik van kunt maken met een mATX moederbord. Zoals je bij mij kunt zien moffel ik het gros van de kabels weg onder de HDD cage. Dit probleem zul je niet hebben met een modulaire voeding natuurlijk. Als je een ATX bord gebruikt zoals ik zul je iets beperkter zijn qua kabelbeheer. Waterkoeling gaat niet echt, maar een 120mm AIO aan de achterkant lukt nog wel. 240mm of grotere radiatoren staat de sharkoon VS4-S niet toe.

Hieronder twee snelle kiekjes om te zien wat je ongeveer kunt verwachten met een ATX moederbord.

Zoals te zien valt heb ik inventief de kabels weggemoffeld onder de kooi.

En hier kun je goed zien dat het ATX moederbord de uitsparingen blokkeert die Sharkoon beschikbaar stelt voor de micro ATX gebruikers.

Airflow:

Wat betreft luchtstroom ben ik niet enthousiast. Het frontpaneel blokkeert de luchtstroom dusdanig dat het vooraan plaatsen van twee 120mm fans een stuk minder efficiënt is. Helaas is het plaatsen van 140MM ventilatoren geen optie. De enkele meegeleverde fan zit voorin de behuizing. Deze heb ik naar achteren verhuisd als uitlaatventilator. Het stoffiltertje voorin vereist een 120mm ventilator of de bijgeleverde schroeven voor montage,deze heb ik maar opgeborgen. Een magneetstrip of schuifsysteem zou in mijn optiek wat handiger zijn hiervoor.

Design:

Het design is lekker strak. Het frontpaneel beschikt over een power knop en de gebruikelijke 3,5mm aansluitingen voor bijvoorbeeld een headset. De gebruikelijke ledjes zijn aanwezig, één voor de HDD 'rood' en één als stroomindicator 'blauw. Over de front I/O hebben ze een glossy coating aangebracht, gelukkig is niet het gehele frontpaneel in dezelfde stijl gedaan i.v.m. krassen.

Conclusie:

Al met al is de Sharkoon VS4-S een behuizing die net tekort schiet in mijn optiek. De behuizing gaat niet echt lekker samen met ATX moederborden. Het frontpaneel dekt teveel af om een luchtstroom te geven waar je baat bij hebt. Er is veel competitie in dit segment, waardoor het aanbevelen wat lastiger word. Mocht je interesse hebben, doe jezelf dan een lol en koop de variant met het zijpaneel waar je twee 120mm ventilatoren kunt plaatsen. Het gebruik van schokdempers is dan zeker een aanrader. Hiermee verbeter je de luchtstroom en houd je je componenten koeler.

Een stoffilter is in het zijpaneel niet aanwezig. Je zult deze zelf moeten plaatsen of moeten accepteren dat je wat meer stof in je kast zuigt. De mogelijkheden voor kabelbeheer zijn beperkt met een ATX bord dus om een zijpaneel met raampje nemen schiet zijn doel voorbij. Helemaal strak ga je het niet krijgen. De mogelijkheden met waterkoeling zijn ook beperkt, maar als je een goedkope behuizing neemt zoals deze kun je er van uit gaan dat de gebruiker waarschijnlijk geen exotische koeling gaat toepassen.

Niet elke versie van de behuizing geleverd word met het gesloten zijpaneel met 120mm ventilatorgaten. Hierdoor kan ik de behuizing alleen aanraden als je echt iets met een lage prijs wilt en je het exemplaar neemt met de superieure koelmogelijkheden. De versie met zijraam is namelijk op moment van schrijven net iets duurder en dat kan in deze klasse een dealbreaker zijn.

Heb jij ook een Sharkoon VS4-S?