Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

Specificaties 6,4" • 3040x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart Review

PatjecTestpanel 8 april 2019, 512 views Testpanel

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

State-of-the-art toestel voor een veel te hoge prijs. Voor die prijs met je, zoals al jaren een ergernis, teveel 'Samsung versies' van basic app's dulden en krijg je weer een veelvoud aan niet eenvoudig te verwijderen bloatware cadeau. Voor die prijs mag het wel wat anders.

Pluspunten

• Scherm
  • Camera voor en achter
  • Groot maar handig formaat

Minpunten

• Zeer prijzig
  • crapware, bloatware, whatever...
  • Tegenvallende batterijduur bij intensief gebruik
  • Security patches lopen achter.

Ik krijg net iets teveel mails met gratis aanbiedingen. Doorgaans bekijk ik ze amper en liggen ze sneller in de prullenbak dan dat ze op m'n scherm verschijnen. Maar deze mail van Tweakers, om eens een Samsung S10plus uit te testen, bevatte geen gekke links, had vrij normale mailheaders dus toch maar eens voorzichtig replyen... Enkele mails later werd een klein doosje met de Samsung S10plus persoonlijk door een Tweakers medewerker aan huis afgeleverd...

Aanpakken, uitpakken, opladen, wachten, simkaart wisselen, SDkaart mee verhuizen en oeps, een probleem. De Samsung lust de 128GB Samsung SDkaart niet uit mijn Nokia8. SDkaart terug in de Nokia en ook daar onleesbaar. Gesneuveld na 2 jaar en 1 week. Net uit garantie. Tof...

Ik ben een intensieve maar vooral praktische smartphone gebruiker. Ik had een voorliefde voor de meer geavanceerde toestellen. Nokia Communicators, Palm Treo 680, Nokia N900, Samsung S3, S5, S6edge, Note3, Note4, Nokia8, etc. JuiceSSH, Teamviewer, wat geSpotify, Protonmail en protonVPS, MeWe, Signal, Threema, Telegram, naast het algemene alledaagse dat op ieders foon is geinstalleerd. Die dingen draaien vlekkeloos op mn Nokia8, dus nu verhuizen ze even naar de de S10plus.

Het eerste wat opvalt, er staat weer een zooi voorgeïnstalleerde app's op de S10. Eigen Samsung versies van standaard app's die goed werken op Android. Telefoon app, berichten app, een afstandsbediening, troep die me niet interesseert maar die je niet kan wegzwieren. Dank Samsung.

Je kan niet om kwaliteit en helderheid van het scherm. 6,4" en 3040x1440 is ronduit schitterend. Gebogen scherm, vroeger betaalde je extra voor de Edge versies, nu is het standaard. Dit is ronduit het beste scherm dat ooit door mijn handen kwam.

Je leest al maanden over de uitstekende camera van de S9, de S10 wordt nog beter en ja, die doet zijn werk goed. Ik ben geen fotograaf, dus de kwaliteit laat ik aan anderen om te beoordelen. Ik maak kiekjes en als het ernstig gefotografeer wodt grijp ik toch nog naar m'n trouwe Canon, al was het maar omdat het zoveel prettiger werken is met zoom- en macro lens. En dat gezoom staat nog in zn kinderschoenen op onze slimme foons.

De batterij valt tegen. Ik heb een kleinzoon van 4. Die is gek op YouTube. De batterij krijgt hij op 2u van vol naar 40%. Dan doet mn Nokia8 het een pak beter. Zelfs na 2jaar zonder vervangen.

Een andere tegenvaller is dat mijn Nokia8 de security patch van maart al had tegen de lente, deze Samsung S10plus draait nog steeds met de februari patch. Een oud zeer van Samsung trouwens.

De zwaarste ontgoocheling vormt de prijs. Volgens Tweakers Pricewatch momenteel in zijn 8GB/128GB opslag zwart uitvoering 901€.

Mijn eindconclusie is dat dit een schitterend zeer snel toestel is, plenty opslag heeft en nog uit te breiden is, nog jaren mee kan met zijn 8GB werkgeheugen en het beste scherm heeft dat ik ooit in mijn handen had. Het fototoestel is schitterend. Het schakelen tussen groothoek, standaard en 2* zoom werkt fijn.
Maar Samsung blijft kampen met oude gewoontes. Als wereldspeler mag het patchen naar de nieuwste veiligheidsupdates sneller, De grafische schil werkt vlot maar al die onnodige bloatware blijft storen, de prijs is zeer hoog. Verwijzen naar andere flagships is een magere troost. Ik kijk uit naar de Chinese Xiaomi Mi 9 en de Nokia 9 PureView. Beiden voor bijna de helft van de prijs...

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart?

Hallo,

Het is niet voor iedereen relevant, maar ik wil graag met mijn volgende nieuwe telefoon ook weer telefoongesprekken kunnen opnemen. Heb je mogelijk hier al eens naar gekeken, of dit middels een truc (of root o.i.d.) mogelijk is op de S10 / S10+?

Ik weet dat het nu standaard door Android (v9 en v10) wordt geblokkeerd, maar dat er wel mogelijkheden zijn.

Ik lees o.a. een truc door de telefoon na fabrieks-reset opnieuw in te stellen middels een Thaise SIM-kaart, waarna standaard in de S10/S10+ de optie voor het opnemen van telefoongesprekken beschikbaar is.
Of anders vind ik tips & trics middels root, of "ACR unchained".

Ik ben benieuwd of je toevallig hier al eens naar gekeken hebt?

Bedankt, Dave
Ik neem mijn telefoongesprekken op op mijn Nokia8 (Android v9) met de ap CallU en dat gaat behoorlijk. Ik kan de gesprekken fatsoenlijk, niet perfect, beluisteren. Ik gebruik de ap nu meer dan een jaar. Ik heb dat niet getest op de S10. Het was ook maar een test en niet dat ik die mocht houden...