Gigabyte GA-K8N51GM, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA,) Review

Admiral Freebee 20 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.385 views

Pluspunten

• Voldoende uitbreidingsmogelijkheden
  • Goede basis voor een budgetsysteem

Minpunten

• Niet goed werken van CnQ in eerdere BIOS revisies
  • Sneller dan verwacht defect
  • Positie AC97 aansluiting

Layout Score: 4
Ik heb deze review gepdatet om mensen die een socket 754 moederbord op de tweedehandsmarkt zoeken te informeren. De review is geschreven vanuit mijn standpunt drie jaar geleden. Gelieve hier rekening mee te houden.

Onlangs heb ik dit moederbord aangeschaft om te gebruiken als basis voor een systeem voor mijn oom. Het doel van het systeem was office gebruik, muziek en nog wat simpele dingen zoals foto's bewerken. Voor zijn eisen was ik op zoek naar een goedkoop moederbord met onboard VGA dat toch snel en betrouwbaar zou werken. Na een aantal reviews te lezen en met het budget in mijn achterhoofd besloot ik te gaan voor een moederbord op basis van de GeForce 6100 / nForce 410 combinatie. Deze wordt door nVidia gepositioneerd op de budgetmarkt. Dit moederbord van Gigabyte was de enigste dat ik bij de lokale computerboeren kon vinden en voldeed aan wat ik zocht.

Featureset

1 PCI-Express 16X en 1 PCI-Express 1X slot
2 PCI 2.3 sloten
IEEE1394
8 USB 2.0 poorten
Onboard LAN 10/100 (Realtek 8201)
Onboard Sound (Realtek ALC850 Audio Codec)

De featureset is niet echt uitgebreid vergeleken met de duurdere topmodellen van Gigabyte of andere moederbordfabrikanten maar voldoende als je met de prijs en het kleine formaat (mATX) van het moederbord rekening houdt. Vooral de aanwezigheid van de PCI-Express sloten vond ik zeer interessant aangezien het moederbord hierdoor zeker genoeg uitbreidingsmogelijkheden heeft in de toekomst. Als mijn oom beslist om spelletjes te gaan spelen kan hij een PCI-E videokaart bijkopen.

Het geluid van de onboard geluidskaart is bevredigend voor gewoon gebruik. De onboard NIC presteert ook goed voor een thuisnetwerk, ik heb echter de firewall van nVidia niet durven installeren wegens de bekende problemen hiermee. De GeForce 6100 is ook krachtig genoeg om af en toe een simpel spelletje te spelen. Geweldige grafische prestaties moet je hier niet van verwachten maar voor de occasionele lichte gamer is het ruim voldoende.

De inhoud van de doos

De doos was, zoals verwacht, vrij klein en de inhoud was eigenlijk ook een beetje teleurstellend:
Het moederbord
Een vrij nette Engelse handleiding
Een Quick Guide
1 S-ATA kabel
1 IDE en 1 FDD kabel
Een I/O shield

Natuurlijk gaat het hier om een budgetmoederbord maar ik had op z'n minst toch wel een USB bracket verwacht. Ook hoopte ik stiekem op een casebadge maar dat is een persoonlijke voorkeur. Verder was de IDE kabel van slechte kwaliteit, na twee keer de stekker er uit te halen brak het plastiekje dat de kabel een beetje naar beneden buigt af. Dit kan natuurlijk ook een eenmalig foutje zijn en eigenlijk belet het de functionaliteit van de kabel niet maar ik had toch wel meer verwacht. Ook was de I/O shield niet afgewerkt volgens de aansluitingen van het moederbord. Drie van de zes audio aansluitingen, de firewire poort en de RJ-45 aansluiting waren niet uitgesneden. Toch een kleine slordigheid van Gigabyte.

Layout

Petje af voor Gigabyte omdat ze alle de onderdelen op zo'n kleine ruimte toch handig hebben kunnen plaatsen. De ATX stekker is netjes aan de rand van het moederbord te vinden en alle kabels met uitzondering van de IDE kabel voor de optische drive en de stroomkabels blijven netjes beneden in de kast. Het enige echte minpunt is dat de aansluiting voor de front audio connectors niet zo handig geplaatst is. De kabel moet helemaal over het PCI-E 16X slot wat problemen kan geven als er een kaart geplaatst is. Het laatste minpuntje is bijna het vermelden niet waard maar de aanduiding van de aansluitingen voor de LEDs en switches op het moederbord had iets groter en liefst nog colour coded gemogen. Maar uiteindelijk kan je in de handleiding lezen hoe je alles moet aansluiten.

Prestaties

Ik heb geen harde tests gedaan maar volgens mijn gevoel loopt het systeem snel genoeg gezien de hardware. Windows start vlot op en programma's lopen ook snel genoeg. Kortom, het systeem voldoet aan de eisen van een budgetsysteem. Volgens de reviews van de GeForce 6100 is het zeker mogelijk om af en toe een simpel spelletje te spelen zoals The Sims en Rollercoaster Tycoon. Dit heeft ook meegespeeld in mijn beslissing.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Het systeem draait bijna vlekkeloos met uitzondering van Cool 'n' Quiet dat ik niet aan de praat heb gekregen. Wanneer CnQ wordt ingeschakeld krijg ik BSOD's en vage fouten alom. Gelukkig heb ik er een temperatuurgeregelde koeler opzitten die de processor ook lekker koel kan houden maar het is toch een domper op de pret. Na een aantal maanden is wel een BIOS update uitgekomen die dit probleem verhielp. Verder bleek het niet mogelijk om van een IDE schijf op te starten als er een S-ATA schijf is aangesloten. Dit resulteerde wederom in een blauw scherm. Gelukkig had ik dit alleen nodig voor testdoeleinden maar het was toch even het vermelden waard. Het BIOS gaf ook de snelheid van de CPU koeler niet weer terwijl de utility van Gigabyte dit wel deed. Dit is echter een klein minpuntje gezien veel BIOSen problemen zouden hebben wanneer een koeler maar 700RPM doet. Toch is het niet dat je voortdurend problemen hebt met het moederbord. Hiervoor had ik origineel de score "voldoende" gegeven. Er is echter een "maar" aan het verhaal.

Na een drietal jaar dienst is het moederbord helaas overleden. De PC weigerde gewoonweg op te starten. Na uitvoerig testen bleek het moederbord de boosdoener te zijn. Er waren een aantal condensatoren van het stroomcircuit van de processor flink opgezwollen. Het is toch jammer om te zien dat deze condensatoren nog altijd vaak een zwak punt van vele moederborden blijkt. De score voor betrouwbaarheid is hierdoor gewijzigd naar "slecht".

Compatibiliteit

Dankzij de vele legacy aansluitingen is het moederbord ook compatibel met oudere hardware. Dit is zeer handig aangezien er nog een LPT printer moest aangesloten worden en een serile poort is ook handig voor een grafisch rekenmachine aan te sluiten. Verder heb ik geen problemen tegengekomen met het aansluiten van enige hardware. Alles werkte vlekkeloos. Socket 754 staat misschien niet voor een lange levensduur qua processorupgrades maar ik verwacht niet dat ik in dit systeem snel de processor zal moeten upgraden. Ik heb dan ook bewust voor dit socket gekozen.

Ondersteuning door fabrikant

Het heeft even geduurd, maar het CnQ probleem is gelukkig opgelost met een nieuwere BIOS revisie. Het probleem van de BSOD is echter nooit echt helemaal opgelost. Vandaar ook de waardering "voldoende".

De prijs was zeer belangrijk in de beslissing aangezien het om een budgetsysteem ging. Voor het gebodene vind ik de prijs dan ook zr redelijk.

Dankzij de lage prijs en de aanwezige uitbreidingssloten is dit moederbord een goede basis voor een budgetsysteem dat in de toekomst toch uitgebreid kan worden. Helaas bleek de betrouwbaarheid toch wat tegen te slagen. Een moederbord mag in mijn ogen wel langer meegaan dan drie jaar. Natuurlijk is de steekproef in dit geval erg klein, maar defecte condensatoren zijn vaak gelinkt met bepaalde series van moederborden.

Aanpassing: Op 03/04/2006 heb ik enkele typfoutjes verbeterd. Op 20/12/2009 heb ik mijn meest recente ervaringen toegevoegd.

Heb jij ook een Gigabyte GA-K8N51GM, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA,)?

Ten eerste een hele mooi survey.

Socket 754 moederbord voor AMD Athlon 64 .

Dit was zeker omdat je al een Socket 754 Processor had zeker.
Want anders had je misschien beter een Socket 939 kunnen kopen toch.
Maar ja net wat ik zeg dan moet er hoogstwaarschijnlijk ook een andere processor in.

Ik zou gewoon terug naar de winkel gaan aangezien hun je toch verplicht zijjn goede spullen te leveren ook al is het maar een IDE kabel toch ?
Bedankt :)

Het was een budgetsysteem voor mijn oom en aangezien hij geen processorintensieve taken uitvoert op zijn computer ben ik voor een AMD Sempron gegaan. Deze zijn er niet in socket 939 uitvoering geloof ik.

Mocht hij wl gebaat zijn bij meer processorkracht had ik een AMD Athlon 64 met socket 939 voetje gekocht maar nu was het de moeite en het geld niet waard :)

En ja, de IDE kabel, uiteindelijk was hij nog bruikbaar, alleen het plastieken lipje dat de kabel naar de stekker toe buigt was afgebroken, de kabel draait in ieder geval nog vrolijk in een computer van hem :) Normaal ga ik wel terug naar de winkel als er iets niet in orde is maar voor een klein defectje aan de kabel ga ik de reis niet maken, misschien dat ik het eens vermeld als ik nog eens in die winkel kom.
Deze zijn er niet in socket 939 uitvoering geloof ik.

AMD Sempron 3000+ met Socket 939 aan de tand gevoeld.

nieuws: AMD Sempron 3000+ met Socket 939 aan de tand gevoeld

Ja die zijn er wel hoor.
Maar maakt voor de rest niet uit snap je verhaal wel. :9 :9

misschien dat ik het eens vermeld als ik nog eens in die winkel kom.

Moet je echt doen hoor gewoon melden misschien is er een ander bij gebaat .
Jammer dat uiteindelijk het mobo is kapot gegaan door de condensatoren. Vreemd ik dacht dat gigabyte een van de eerste was die solid capacitors gebruikte, was dat 3 jaar geleden nog niet zo? Die zouden niet meer bol moeten kunnen gaan staan.
Dit moederbord gebruikt vooral klassieke elektrolytische condensatoren. Gezien het feit dat het een redelijk budgetbord is, is dat ook niet te verwonderen. In het begin gebruikten alleen de meer high end borden uitsluitend vaste polymeercondensatoren. Zo had ik een tijdje terug een Gigabyte GA-965P-S3 moederbord, die alleen rond de CPU de vaste polymeercondensatoren gebruikte. De DS3 variant had allemaal vaste polymeercondensatoren, maar was verder grotendeels gelijk.