Samsung Galaxy Buds (Wit)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Buds (Wit) Review

pernodpepper 2 april 2019, laatste update op 2 april 2019, 4.629 views Product gekregen

Samsung Galaxy Buds (Wit)

De Galaxy Buds, redelijk comfortabele draadloze oortjes die niet snel uit je oren zullen vallen. Met een relatief goede audio kwaliteit en een lange batterijduur tot wel 6 uur buiten de case kan je non-stop media afspelen. Wat ik er persoonlijk van vindt dat lees je in de uitgebreide review.

Pluspunten

• Goede audiokwaliteit
  • Lange levensduur
  • Handige app
  • Wireless charging

Minpunten

• Werkt alleen soepel op Samsung
  • Bass kan beter
  • Geen fast wireless charging

De afgelopen anderhalve week heb ik de Samsung Galaxy Buds kunnen proberen met mijn Samsung Galaxy S10+. Hier bij heb ik verschillende dingen ervaren. En daar vertel ik jullie graag meer over in mijn eerste review op Tweakers.

De bouwkwaliteit en vorm

De Galaxy Buds hebben een perfecte afwerking. Zowel de case als de oordopjes zelf zien er strak uit. Het volledige pakket weegt niet licht en voelt niet goedkoop aan. Persoonlijk vind ik zelf dat ze redelijk goed in mijn oren zitten in tegenstelling tot sommige andere (draadloze) oortjes waarvan je bang bent dat ze uit je oren vallen.
Ik heb wel ervaren dat ze soms na 2 uur iets minder comfortabel beginnen te zitten in de oorschelp. Maar dat is wellicht op te lossen door het omwisselen van de bijgeleverde verschillende maten rubbertjes.

Audiokwaliteit

Bij de Galaxy Buds valt de audiokwaliteit niet tegen voor (draadloze) oortjes. Ik een schaal van 1 op 5 zou ik ze een 4 geven. Het geluid is relatief zuiver en het volume kan best wel hoog.
Ze lekken geen geluid tijdens het luisteren en met de Ambient Sound hoor je nog steeds alles wat er om je heen gebeurt. Maar dit kan je natuurlijk ook gewoon uitschakelen en aanpassen in de app.

Ik heb er zelf al een aantal keren mee gebeld. En zo ver ik de personen aan de andere kant mag geloven is de kwaliteit van de microfoon uitstekend.

Handige features

Wat mij enigzins deed verbazen was dat Google Assistant ook gewoon werkt met de Galaxy Buds. Zowel met je stem als even ingedrukt houden op de touchpad. De touchpad kan je tot op een zekere hoogte aanpassen in de app. De single tap en double tap zijn niet aanpasbaar. Deze zijn voor de play/pause, next/previous track en answer en end call. De touch en hold daarentegen is wel aanpasbaar per oor. Links heb je de optie voor volume down, quick ambient mode en voice command. En rechts voor volume up, quick ambient mode en voice command.

Wireless charging is ook inbegrepen bij de Galaxy Buds. In combinatie met de reverse wireless charging van de Galaxy S10+ vond ik dat best wel fijn werken. Alhoewel ik ze thuis vaak gewoon direct op de charging mat neerleg.

Net zoals de Galaxy S10 komen de Galaxy Buds ook met een USB-C charging port. Alhoewel ik deze eerlijk gezegd nog nooit heb gebruikt. Maar het is wel fijn om te zien dat ze het er wel in bouwen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Galaxy Watch.

Ze passen in het kleine zakje van je broek (zakhorloge zak). Misschien niet heel relevant maar ik vind het zelf eigenlijk wel heel handig.

Tijd voor negativiteit

Over het algemeen heb ik weinig te klagen over de Galaxy Buds maar ik wil jullie wel bewust maken over de kleine haken en ogen.

De Galaxy Buds hebben wireless charging, maar geen fast wireless charging. Waardoor het snel al wel een heel tijdje kan duren voordat de case is opgeladen.

De software werkt het beste op de telefoons van Samsung zelf. Zoals het quick pairen.

Zoals eerder vermeldt vind ik ze zelf na een tijdje niet meer zo heel comfortabel zitten. Maar dat kan ik wellicht oplossen door het gebruiken van de andere maat rubbertjes. Ik zal dit later testen en wellicht aan de review toevoegen.

Ik zou iedereen met een Android telefoon willen aanraden om deze mee te nemen als potentiële optie. Ik heb er zelf veel plezier aan en ik vind ze vooral heel handig om mee te nemen. De prijs kwaliteit ligt naar mijn mening wel goed. Ze zijn ideaal voor reizen en prima voor thuisgebruik.

Feedback over mijn (eerste) review zou ik op prijs stellen

Heb jij ook een Samsung Galaxy Buds (Wit)?

Bedankt voor de review! Bij de minpunten geef je aan dat deze oortjes alleen soepel werken met Samsung toestellen, maar uit de review is mij nog niet helemaal op welke vlakken dit allemaal speelt. Je geeft bijvoorbeeld de quick pair functie als unieke functie bij Samsung telefoons, maar zijn er ook verschillen op het gebied van connectiviteit of geluidskwaliteit? Als iemand zonder Samsung toestel zijn dit vooral interessante (mogelijke) verschillen voor een stel oordopjes.
Tot zo ver ik weet niet. De Samsung Gear app waar het meeste in gebeurd is beschikbaar op Android en hoogst waarschijnlijk ook op iOS. Wel is het zo dat de Galaxy Buds Bluetooth 5 hebben. En nog lang niet alle telefoons hebben Bluetooth 5. Alleen ik zou zelf echt niet weten of dat effect heeft op de geluidskwaliteit. Het heeft wel effect op het maximale bereik.
In principe moeten we werken met alle Android telefoons, zoals is aangegeven.

Ik heb zelf een Galaxy Watch en heb dus ervaring met de app, en het werkt gewoon goed met Huawei telefoons (al is er vanzelfsprekend altijd een betere ervaring met een Samsung telefoon, omdat dat nou eenmaal zo is met apparatuur van dezelfde fabrikant)
Heb je al geprobeerd de buds rechtstreeks met de watch te verbinden?

Ik heb zelf inmiddels ook een Galaxy watch met daarbij de Galay Buds maar als ik deze met elkaar verbind, om bijvoorbeeld te sporten, lijkt het dat de bluetooth verbinding wegvalt en met daarbij vervelende stotteringen/haperingen en uitval van de muziek.
Het vreemde aan dit verhaal is dat dit euvel alleen buitenshuis voorkomt en niet binnenshuis.
Uiteraard staat de muziek fysiek op de watch en als ik mijn arm met watch richting de buds beweeg gaan is het euvel verholpen.. Binnenshuis heeft de verbinding een range van circa 5 meter.
Het lijkt wel een soort interferentie die alleen buitenshuis optreed. Met met mijn Gear fit 2 gebeurt trouwens precies hetzelfde..
Ik lees dit nu pas, maar je laat voordoen alsof Bluetooth 5 een probleem is, maar dat is het niet.

Bluetooth 5 is backwards-compatible met Bluetooth 4.X
Dat bedoelde ik niet op die manier. Het werk inderdaad gewoon. Alleen zoals ik al zei heb ik geen idee of dat iets uit maakt als het gaat om geluidskwaliteit. En natuurlijk is je range korter met bluetooth 4.X.
Als je het top menu naar beneden trekt (op een S10+ tenminste) zie je een tabje staan met [Headphone] Galaxy Buds.

Daar kan je een draaiknop vinden en als je die op Dynamisch instellen.
Dan klinken ze echt fantastisch en meer veel meer bass.

Ik ben zelf voorzien van een heel duur (high end) geluids systeem thuis en ik moet zeggen dat ik heel weinig had verwacht van de Buds.
Draadloos is vaak nog steeds vloeken in de kerk voor de meeste audiofielen.
Maar Samsung heeft mijn ongelijk bewezen en ze klinken echt ver boven mijn verwachting!

Maar het is niet te vergelijken met een Sennheiser van 600 of 700 euro met draad maar dat is ook logisch.
Je hebt het over goede geluidskwaliteit. Maar in vergelijking met wat? Wat is je refereniepunt. Oortjes van 5 euro of een koptelefoon van 300 Euro?
Ze zijn niet slechter dan de oortjes die je er standaard bij krijgt. Maar of ze beter zijn in geluid durf ik niet te zeggen. Verder heb ik persoonlijk ervaring met een Sennheiser PXC 550 en tientallen bedrade oortjes.

Ik heb ook draadloze airpod clones (i12 TWS) en ik zou in vergelijken met dat kunnen zeggen dat de buds dan 10x beter zijn. Want die Chinese troep klinkt echt naar low quality.

Er is niet echt een goede richtlijn voor dit soort dingen en ik heb ook niet alle andere bluetooth oortjes als vergelijkmateriaal of iets. Dus ik vind het lastig om dat goed te kunnen pijlen.
Ik heb zelf een stel goedkope QCY T1C TWS oordopjes, en ik was in het begin erg teleurgesteld over de geluidskwaliteit. Totdat ik wat meer ging experimenteren met hoe ik ze in de oren had zitten. Met de juiste plaatsing werd ik ineens heel enthousiast. Ze zijn vanaf zo'n €15,- in China te koop en klinken fantastisch (vind ik, maar dat blijft persoonlijk). Ook een (open) oplaadbare case erbij die nog iets kleiner lijkt dan die van de Galaxy Buds.
Ik ben wel benieuwd of dit met alle in-ear dopjes zo nauw komt qua plaatsing.
Hoe zit het met het comfort tijdens bv het sporten? Lijken ze bv uit te willen vallen als je een beetje aan het zweten bent? Ik heb meerdere tws oordopjes gehad en deze zitten i.t.t. bv de apple airpods steviger in je oren, echter doen de meeste dat door een bepaalde druk in je oorschelp te voeren en wat op een gegeven moment duidelijk voelbaar wordt en dus niet aangenaam om in te houden.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 5 april 2019 23:29]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones