Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940) Review

E-jey 8 februari 2006, 1.128 views

Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940)

Pluspunten

• Stabiele bevestiging
  • goede koelprestaties
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• geen ventilator
  • brakke ventilator bevestiging

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Aangezien ik vond dat mijn boxed koeler te veel herrie maakte, moest ik op zoek naar een alternatief. Hiervoor heb ik twee jaar lang waterkoeling gehad. Dit heeft ook de nodige onderhoud nodig en daar had ik geen zin meer in. Na het lezen van een aantal vergelijkings reviews en een beetje op got rond gekeken te hebben kwam deze koeler als beste naar voren.

Toen ik het pakketje open maakte viel meteen de enorme omvang van het apparaat op. Ik had de specificaties goed bekeken en wist dat hij groot zou zijn, maar zo groot? Wat ook opviel is dat hij niet bijzonder zwaar is. De dunne allumium finnen verklaren waarom hij relatief licht is. Het totale gewicht is zonder fan 665gram. Standaart word de heatsink zonder ventilator verkocht. Hij is namelijk prima passief te gebruiken. Er worden wel wat fragiele klemmetjes meegelevert waarmee de fan bevestigt kan worden.

De Ninja maakt gebruik van de intel bevestigings methode. Pentium gebruikers zullen hem dus ook snel kunnen installeren. Dit betekend echter niet dat hij alleen op intel moederborden past. Er word een speciaal rackje meegeleverd voor AMD gebruikers. Aangezien ik een Athlon X2 3800+ heb is dat laatste van toepassing. Het installeren is een fluitje van een cent. Het enige vervelende is dat je het moederbord even los moet schroeven. In de doos zit ook een duidelijke handleiding.

Na het in elkaar zetten van mijn systeem kon ik de temperatuur bekijken. Het plan was om me CPU passief te koelen. Nu heb ik bovenin mijn Lian Li pc65 wel een 12cm papst fan zitten. Samen met de zalman voeding zuigt die alle warmpte weg. Mijn twee schijven worden gekoeld door twee silentmaxx silencers, de NB door een blauw zalman geval en mijn geforce 6600 wordt standaard al passief gekoeld. De fan die in mijn zalman voeding zit is temperatuur gestuurd en de 12cm papst en 8cm enermax onderin kan ik handmatig besturen.

Als ik al mijn fans op 5volt heb draaien is mijn athlon x2 3800+ 51 graden. Omdat ik een DPC client draai is mijn systeem altijd gestressed. Wanneer ik de koe uitzet en me fans op 12 volt laat draaien zakt de temp. tot onder de 30 graden. Dit zal nog lager kunnen door Cool and Quit in te schakelen.

Ik ben erg te spreken over de koeler. Hij houd mijn CPU op een acceptabele temperatuur. Ook als het zomers bloedheet is op mijn zolder kamer. De bevestiging vertrouw ik ook volledig. De Scythe Ninja zit goed en stabiel vast. Ik durf me pc gewoon mee te nemen naar lan-party's. Kortom, als u op zoekt bent naar een goede betrouwbare koeler dan is deze zeker het overwegen waard.

Heb jij ook een Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940)?

hmm ik zal het nog even goed na proberen te kijken. Slap excuus: dyslexie. Maar even een ander vraagje, wat is een UR?
Goeie survey, voeg nog ff wat tussenkopjes (en een spellingcontrole) toe en hij komt in aanmerking voor een UR 8-)
Wat ik mis in je review is hoe warm je processor werd met je boxed cooler (en met waterkoeling), dan kun je nog mooier laten zien hoeveel het scheelt.
Ik heb deze Ninja zelf ook, bij mij scheelt het al gauw een graad of 8! (P4 2,4GHz, Asus P4P800-VM).
mja wat meer kofschip , en het zou echt goed zijn.

Inhoud, ok.
Spelling helaas wat minder ;)