Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

Specificaties 6,4" • 3040x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart Review

tjonasTestpanel 4 april 2019, 219 views Testpanel

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

De samsung S10+ is een geweldige gsm. Het scherm is prachtig, de batterij gaat lang mee. De fingerprint sensor heeft wel nog wat problemen, ook de software is naar mijn mening niet perfect.

Pluspunten

• Geweldig scherm
  • Camera
  • Batterij
  • 3,5mm audio jack

Minpunten

• Software
  • Fingerprint sensor niet perfect
  • Prijzig
  • Power button te hoog

Inleiding:

Tweakers gaf mij de kans om de Samsung S10+ voor 2 weken te testen. Voor het ontvangen van deze gsm gebruikte ik een Oneplus 5T. Ik zal dus ook de S10+ vaak daarmee vergelijken.

Unboxing:

Het eerste wat je tegenkomt bij het openen van de verpakking is de gsm zelf, hierop is een plastic screen protector aangebracht. Onder de gsm bevinden zich de handleidingen, in België zit er zowel een Nederlandse als een Franse handleiding in de doos. Hiernaast zit er een snel lader en een paar oortjes van AKG. Ook zit er een OTG adapter (USB-C naar full size USB) en een adapter van micro-USB naar USB-C.

Ontwerp en bouwkwaliteit:

De Samsung S10+ bestaat uit een glazen achterkant en een glazen scherm dat in het midden samen komt in een metalen zijkant. Doordat de gsm volledig uit glas en metaal bestaat voelt hij als een zeer premium apparaat. Het dure gevoel wordt versterkt door get feit dat de telefoon niet de minste flex heeft en zeer solide aanvoelt. Aan de rechterkant van het apparaat zit de aan en uit knop. Voor mij zit deze iets te hoog en moet ik vaak (zeker wanneer ik de gsm met 1 hand gebruik) mijn hand verplaatsen om hem te kunnen induwen. Aan de bovenkant zit een microfoon en de sim card trey. Aan de linkerkant zitten de volume knoppen en de Bixby Button. Aan de onderkant zit de charging port (USB-C) en een 3,5mm headphone jack, een eerder zeldzaam zicht op de telefoons van vandaag. De achterkant bestaat volledig uit glas, op het zwarte model dat ik heb zit er een kleine blauwe schijn wanneer onder de juiste hoek bekeken. Op de achterkant bevinden zich ook de 3 camera's, een flits en een hartslagsensor.

Scherm:

Het scherm van de Samsung S10+ is geweldig. Het is super scherp en bedekt een groot deel van de voorkant van de telefoon. De cut out voor de 2 front facing camera's. Persoonlijk vindt ik deze vorm van cut out beter dan een grote notch maar mijn voorkeur gaat toch naar de kleine druppelvormige notch die onder andere te vinden is op de Oneplus 6T. Ook gaat het scherm van de Samsung zeer licht maar ook dim (dimmer dan de Oneplus 5T). Ook het infinity display vind ik persoonlijk zeer goed, het geeft het effect dat het scherm perfect overloopt in de randen van de gsm.

Fingerprint sensor:

De Samsung S10+ heeft een ultrasonic fingerprint sensor die zich onder het scherm bevindt. Persoonlijk vindt ik een fingerprint sensor op de achterkant handiger aangezien deze (op de Onplus 5T) op de perfecte plaats zit waar mijn vinger 9/10 keer komt. Dat gecombineerd met het feit dat de sensor van de S10+ relatief traag is en vaak meerdere keren nodig heeft om te unlocken geeft mij het gevoel dat ze toch beter een andere optie hadden genomen en nog even gewacht met deze nieuwe technologie.

Software:

Samsung's software:
Persoonlijk ben ik geen fan van de software van Samsung, wat ik wel kan zeggen is dat het verbeterd is in vergelijking met de Samsung S6. Ook dringt Samsung zijn eigen apps op, zo staat hun webbrowser en niet Chrome standaard ingesteld. Wel moet ik zeggen dat ik de Edge panels best handig vindt, zo kan ik hieruit gemakkelijk apps openen die ik op voorhand instel en ook de clipboard geschiedenis is zeer handig om snel iets terug te vinden.
Android P:
Standaard komt deze telefoon met Android P geïnstalleerd. Persoonlijk ben ik geen fan van sommige aspecten van deze Android versie zoals het feit dat de recent apps nu horizontaal scrollen i.p.v. verticaal. Ook lijkt het dat Android P niet goed is voor de batterij en deze sneller laat leeg lopen.

Cameras:

Foto's:
De camera op de Samsung S10+ is zeer goed, hij produceert zeer scherpe foto's die een (zeker in vergelijking met de Oneplus 5T) zeer verzadigd van kleur zijn. Op de achterkant bevinden zich 3 camera's, een normale camera met een veranderbare aperture. Deze aperture kan je iedere keer horen klikken wanneer je een app opent die de camera gebruikt. In vergelijking met de Oneplus 5T heeft deze camera veel minder (eigenlijk zelfs bijna geen) last van het schilders effect waar alles er als borstelstroken begint uit te zien wanneer je bent ingezoomd. Naast deze camera zit een wide angle lens, deze is zeer handig wanneer je een groot gezichtsveld wil fotograferen in 1 foto zonder een panorama te maken. Wel heeft deze redelijk veel distortion en zien rechte lijnen er niet echt recht meer uit als deze zich aan de rand van de foto bevinden. Ook is deze redelijk onscherp in de hoeken van de foto. Aan de andere kant van de main camera zit een telefoto lens, deze zorgt ervoor dat er scherpe ingezoomde foto's kunnen gemaakt worden.
Video:
De camera's van de Samsung S10+ kunnen filmen in 4k 60fps. De optic image stabilization is super, de videos blijven relatief stabiel zelfs bij hevige schokken. Ook de front facing camera's maken scherpe video's in 4k 30fps.
Voorbeeld foto's:
Oneplus 5T (8x zoom)
Samsung S10+ (wideangle)
Samsung S10+ (wideangle)

Accuduur en laden:

Voor mijn gebruik gaat de batterij meer dan lang genoeg mee. Iedere dag kan ik rekenen op toch wel ongeveer 4 uren screen-on time voor deze plat gaat. In de doos wordt een 15w snel lader meegeleverd, deze laat de gsm relatief snel op maar kan niet tippen aan de Fast charge van Oneplus (20w). Ook draadloos opladen is zeer handig, wanneer ik aan mijn bureau zit leg ik hem er gewoon op en wanneer ik weer weg gaat is er toch wat bij. Dit zorgt ervoor dat opladen tijdens de nacht niet echt nodig is.

Bereik:

Persoonlijk heb ik geen problemen ondervonden met het bereik op de Samsung S10+, op elke plaats waar ik met mijn Oneplus 5T bereik had had ik dat met de S10+ ook. Zelfs op plaatsen waar de verbinding op mijn 5T maar zwak was had de S10+ toch een sterker signaal. Iets wat mij wel een beetje verbaasde is dat de S10 een lagere snelheid behaalde op mijn speedtest (gemiddeld 68mbps) dan mijn Oneplus 5T (gemiddeld 76mbps), maar bij browsen en andere taken merk ik hier niets van.

Uitzonderlijke features:

Wireless powershare:
De S10 is de eerste gsm die over wireless powershare beschikt, hierbij is het mogelijk om een ander apparaat draadloos op te laden door het op de achterkant te plaatsen. Iets wat mij zeer handig lijkt om een apparaat met een relatief kleine accu zoals een smartwatch of wireless earbuds op te laden.
Bixby:
Bixby is de virtuele assistent van Samsung, persoonlijk ben ik geen grote fan van Bixby en gebruik ik liever de Google Assistant, maar bixby kan wel andere dingen doen die de Google Assistant niet kan. Ik vindt het een groot plus punt dat de Bixby button nu "programmeerbaar" is. Het is nu mogelijk om op een enkele of een dubbele press van de Bixby button een andere functie zoals het openen van een app of een bepaalde functie uitvoeren, dit kan zolang Bixby geprogrammeerd blijft op de andere functie.
Uitbreidbare opslag:
Het is mogelijk in het tweede sim slot op een micro SD-kaartje te steken, zo is het mogelijk om na aankoop de opslag nog uit te bereiden iets wat niet meer op veel telefoons mogelijk is.

Dagelijks gebruik:

De Samsung S10+ is zeer goed in dagelijks gebruik, de snelle soc zorgt ervoor dat alles snappy aan voelt. De 8GB ram waarover deze telefoon beschikt is meer dan genoeg om al mijn apps te laten open staan en deze nooit te moeten sluiten of slow downs te ondervinden. Ook heb ik met deze telefoon nog geen stabiliteit problemen ondervonden, op geen enkel moment is hij gecrasht of heb ik een app gehad die crashte. Persoonlijk ben ik wel fan van grote telefoons, en daarom dus ook van deze. Persoonlijk heb ik ook nooit ondervonden dat de S10+ te groot was om bijvoorbeeld in mijn zak te passen, maar als jij persoonlijk liever een iets kleinere gsm hebt dan is de normale S10 misschien meer iets voor jou.

Prijs:

De S10+ (128GB) kost op dit moment 900 euro en persoonlijk zou ik niet zoveel geld uitgeven aan een gsm. Persoonlijk ben ik niet iemand die de hele dag aan zijn telefoon kleeft en niets anders doet. Maar voor sommige mensen denk ik wel dat de S10+ zijn prijs kaartje waard is, het is een super goede, snelle gsm, als je iemand bent die het beste van het beste moet hebben en daar best veel geld voor over hebt dan is de S10+ voor jou.

Conclusie:

Eerst wil ik Tweakers bedanken om mij de kans te geven om deze prachtige gsm uit te proberen. De Samsung S10+ is een geweldige smartphone, hij is super snel, heeft camera's die het met de beste smartphone camera's kunnen uitvechten en heeft een prachtig scherm. Daartegen op staat wel dat de telefoon zeer prijzig is en daarom dus niet voor iedereen is. Maar ben je de persoon die zeer veel tijd op zijn gsm spendeert en die graag de beste smartphone van het moment wil dan is de S10+ zeker iets voor jou.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart?

Hallo,

Het is niet voor iedereen relevant, maar ik wil graag met mijn volgende nieuwe telefoon ook weer telefoongesprekken kunnen opnemen. Heb je mogelijk hier al eens naar gekeken, of dit middels een truc (of root o.i.d.) mogelijk is op de S10 / S10+?

Ik weet dat het nu standaard door Android (v9 en v10) wordt geblokkeerd, maar dat er wel mogelijkheden zijn.

Ik lees o.a. een truc door de telefoon na fabrieks-reset opnieuw in te stellen middels een Thaise SIM-kaart, waarna standaard in de S10/S10+ de optie voor het opnemen van telefoongesprekken beschikbaar is.
Of anders vind ik tips & trics middels root, of "ACR unchained".

Ik ben benieuwd of je toevallig hier al eens naar gekeken hebt?

Bedankt, Dave