Specificaties 15,4" (1680x1050), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G1S-AK005C Review

RadiQal 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 381 views

Asus G1S-AK005C

Pluspunten

• Stabiele robuuste behuizing
  • Goede interface
  • Helder beeldscherm, met hoge resolutie
  • Prima prestaties
  • Degelijke tas meegeleverd.

Minpunten

• Design(moet je van houden)
  • Het beeldscherm spiegelt duidelijk, heeft een matige kijkhoek en slechte verlichting
  • Functioneert als frituurpan, en daar is 'ie niet voor bedoeld

Deze laptop had ik inmiddels al twee jaar in gebruik en nu ik 'm verkocht heb zal ik er eens een review over schrijven.

Destijds heb ik bij laptops4u.nl (inmiddels faillissement aangevraagd) gekocht voor 1100 euro, wat een aanbieding was... Omdat mijn budget hoger lag dan de aanbieding heb ik de langzame 250 GB(?) harde schijf laten vervangen door een 7200 rpm 120GB harde schijf. Dit was omdat ik toch niet veel interne opslagruimte nodig had, maar toch sneller wilde dan de 5400rpm.

Toen ik destijds ging downgraden van mijn desktop, naar deze laptop was ik ervan bewust dat hier niet zoveel op te gamen viel als bij mijn gamedesktop. Echter stonden games in deze periode hoog bij mij in het vaandel en lieten mij beslissen dat ik een dergelijke laptop zou kopen. In ieder geval met een degelijke grafische kaart, genoeg geheugen en het liefst nog een flink aantal gigahertzen.

Eerste/algemene indruk http://tweakimg.net/g/pw/score/score_4.gif :D

De doos was destijds al imposant voor mij. Een grote doos met daarin de laptop, handleidingen, muis, rugzak en cd'tjes. Na de laptop eens uitvoerig te hebben bekeken, werd het eens tijd om het beestje op te starten.
De eerste keer schrok ik me 3x wezeloos. Dit komt doordat het bootgeluid van deze laptop echt verschrikkelijk is. |:( (Dus niet van Windows, maar van de bios) Het lijkt wel alsof de laptop telkens ontploft wanneer je deze aanzette :D Na even onze vriend Google opgezocht te hebben, was deze explosie al snel gedoofd :9

Zie hier het bootup sound, en bedenk dat je de laptop aan een degelijke 5.1 set hebt hangen.. :Y)

Enfin, na een week de laptop gebruikt te hebben, stond er al snel een kopie van Windows XP erop. Niet dat dit iets met de laptop te maken had, maar Vista is/was/blijft werkelijk om te janken. Niet alleen de performance, maar ook al de geïnstalleerde zooi die erop stond.(slechte out-of-the-box experience) Deze review en performances zijn dus ook vanuit XP opgenomen.

Featureset http://tweakimg.net/g/pw/score/score_4.gif :D

Zoals al genoemd was de overbodige voor-geinstalleerde software echt waardeloos. Was niks mee te doen, veel startups en nam veel ruimte in beslag. Hup weg ermee dus. XP erop en gaan met die banaan... Dacht ik... Het is namelijk nogal een geworstel om hier XP op te krijgen. Eerst moeten de drivers met behulp van een .iso geslipstreamed worden in de installatie cd van XP. Al met al niet zo veel werk, maar heeft me toch twee dagen gekost om uit te zoeken. De laptop heeft ook nog een tijdje op Linux gedraaid, maar was niet helemaal je van het(persoonlijke mening).

Zelf heb ik de hardware dus nog wat uitgebreid door er een snelle hardeschijf in te zetten en heb destijds gekozen voor een resolutie van 1680x1050 op een 15,5'' scherm, wat echt een dik pluspunt was. Super scherp.
Verder zitten er wat 'reguliere' dingen in als Bluetooth, WiFi, cd/dvd brander, 4x USB 2.0 poorten, HDMI (wat ook zeker een rede was om deze laptop te kopen), eSata, 1.3MP webcam etc.

Prestaties http://tweakimg.net/g/pw/score/score_4.gif / http://tweakimg.net/g/pw/score/score_3.gif :D / :|

Voor een laptop waren de prestaties goed te noemen, voor een algemene computer; voldoende. Games waren prima te spelen, nadat de kwaliteit iets omlaag geschroefd werd (van hoog naar medium ongeveer).

De 8600M GT kan dus prima vooruit nog, mits er niet te hoge eisen worden gesteld aan detail.

Wat benchmarks;

3D Mark05
7900 points

3D Mark06
4103 points

Het is inderdaad niet denderend, maar slecht is een ander verhaal.

Beeldkwaliteit http://tweakimg.net/g/pw/score/score_4.gif :D

Nogmaals, de resolutie van 1680x1050 was echt een genot. Veel werkruimte, scherpe afbeeldingen/games/films en dergelijke. Ook HDMI wordt goed weergegeven op een 42'' Philips Ambilight. ...1080p filmpjes... :9~

Tijdens mijn test haalde het beeldscherm een maximale helderheid van 195.0 cd/m2 in het midden aan de onderkant. Wat betreft de gemiddelde helderheid is het beeldscherm goed met 165.3 cd/m2. De verlichting is maar 67.3%, omdat de helderheid verminderd aan de bovenhoeken.
Het scherm is wel glossy, waarvoor ik destijds gekozen had (expres). Dit resulteert wel in dat het praktisch onmogelijk is om buiten te werken helaas.

Bouwkwaliteit en robuustheid http://tweakimg.net/g/pw/score/score_4.gif :D

Het ontwerp en afwerking van de Asus g1 is goed. De behuizing heeft een hoge buigstijfheid, en kan wel wat schokken hebben, hoewel, als je erg veel kracht gebruikt, hoor je wel wat kraken, maar tijdens normaal gebruik zul je daar niets van horen.

De buitenkant van de behuizing bestaat voornamelijk uit plastic. Het is mat gespoten, met een paar gladde, reflecterende plekken (bijvoorbeeld de beschermplaat van het beeldscherm en de handsteunen) die gedeeltelijk doorzichtig zijn. Verder is er ook metaal gebruikt op sommige plekken, bijvoorbeeld de schroeven aan de voorkant, en het touch pad (aluminium).

Het minst stevig, hoewel wel stevig genoeg, is de beschermplaat voor het beeldscherm. Als je er even goed tegen aan drukt, komt het los. Het lijkt er dus op dat alleen de buitenste schroeven de beschermplaat vasthouden, en dat de schroeven in het midden alleen maar voor de elektronische contacten zijn.

Het beeldscherm kan goed worden gekanteld, zonder dat je daar onnodig veel kracht voor moet zetten. Het beeldscherm wiebelt helaas wel, zelfs als je het notebook dicht doet wiebelt het beeldscherm nog een beetje, terwijl het dan met 2 haken vast zit.

Ergonomie http://tweakimg.net/g/pw/score/score_3.gif :|

De toetsen reageren goed op wat aangeslagen wordt. In het begin was het even wennen dat de toetsen zo dicht op elkaar stonden, maar went snel. Het typen zelf voelt prettig aan, en je hoort maar een heel zacht tikkend geluidje als je typt.

De WASD toetsen hebben gekleurde blokjes om de letters, die (in tegenstelling tot die van de G2P) groen zijn. Ook zit er op dit toetsenbord een Windows toets, met het Vista-Logo. De toets ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van andere notebooks. De G1 heeft zelfs 2 van deze toetsen. Leuk, maar eigenlijk echt een schande dat een OS hier invloed op heeft, maarja.

Het touch pad voelt hetzelfde aan als de bescherming van het beeldscherm en de handsteunen, en de glij-eigenschappen zijn goed tot zeer goed.

Het touchpad is afgewerkt met een aluminium onderdeel, waarin ook de 2 muisknoppen zijn verwerkt. Hoewel het een uitdagende keuze is qua materiaal, zijn de knoppen erg goed te gebruiken, zonder problemen.

Verder heeft de Asus G1 2 extra pads met toetsen. Er is bijvoorbeeld aan de voorkant van het notebook een rij met knoppen voor het bedienen van de media speler, en er is een andere rij boven de toetsen, die voor een aantal typische Asus functies zijn, bijvoorbeeld een e-mail en internetbrowser knop, en een toets voor de prestatie en energie instellingen.

Warmte- en geluidsproductie/Mobiliteit en accuduur http://tweakimg.net/g/pw/score/score_1.gif ... ;(

... Hetgeen waar Asus duidelijk in gefaald heeft met deze notebook. Het ding wordt letterlijk loeiheet als het in 'super-performance' stand staat. Als het apparaat op je schoot staat, worden je ballen letterlijk gefrituurd... In quiet-office mode is het nog te overzien, evenals de geluidsemissie, maar Asus had wat mij betreft hier toch meer aandacht aan kunnen besteden. Het is welliswaar een gaming laptop en hier worden dan ook niet de grootste eisen aan gesteld, maar het is huilen met de pet op. Exacte temperatuurwaardes heb ik niet, maar denk toch dat het oppervlak(onderkant + bovenkant) toch dik tegen de 55~60 graden Celcius aankwam.
Dit is ook in verband gebracht met de batterijduur, welke ook niet om naar huis te schrijven is. Load is 90 minuten gehaald door mij. Idle kwam ik aan twee uur en 15 min.(licht gebruik, 70% helderheid).
Vandaar dat ik de laptop voornamelijk aan netstroom had hangen.

Daarbij is de laptop flink van gewicht: 3,5 kg. Hetgeen wat het al lastig maakt om de laptop met één hand op te tillen. ( ja ja, slapjanus 8)7 )

Prijs http://tweakimg.net/g/pw/score/score_3.gif :|

Denk dat op moment van schrijven (mei 2010), het nog moeilijk is om aan de laptop te komen. Wordt nog maar zeer beperkt verkocht denk ik, door overlopende technologieen...
Heb destijds de G1s voor 1100 euro gekocht, wat een prima aanbieding was. Normaal was deze zo'n 1300 euro, vandaar 3 sterretjes

Verdict :)

De Asus G1s was voor mij destijds een prima (game)laptop. Ongeacht de grootte en zwaarte van het apparaat was hier prima op te spelen
Al met al een prima laptop. maar nu wordt het toch echt tijd voor een appeltje

Als jullie nog suggesties hebben, hoor ik het natuurlijk graag!

Heb jij ook een Asus G1S-AK005C?

De behuizing heeft een hoge buigstevigheid.

Bedoel je dan dat hij veel kan buigen voor hij breekt (dus uit een ductiel materiaal is gemaakt) of dat hij weinig buigbaar is als je er een grote kracht op uitoefent (dus een hoge buigstijfheid heeft)?
Moet inderdaad stijfheid zijn, moeilijk om te buigen ;) Bedankt!