Logitech Z-640 (5.1) Review

Huig 10 februari 2006, 14.046 views

Logitech Z-640 (5.1)

Pluspunten

• Stevig
  • Geluidskwaliteit
  • Bas

Minpunten

• Bas
  • Geen 5.1 zonder geluidskaart
  • Niet digitaal/optisch/coaxiaal aan te sluiten

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Ik heb sinds een jaar of 2 nu de Z-640 in mijn bezit. Oorspronkelijk heb ik de speakerset aangeschaft omdat ik graag 5.1 geluid wilde hebben tijdens het gamen op de xbox. Nu bleek het addertje dat je daar nog een decoder voor moest kopen, die vele malen duurder was dan de set zelf. Toen ik eenmaal had besloten om mijn eigen pc te bouwen is de set automatisch meeverhuisd naar de pc. Ik heb de set aangesloten op de onboard geluidskaart, omdat ik momenteel (nog steeds) geen geld heb voor een geluidskaart (á la Creative X-Fi Platinum of Fatal1ty).Hhieronder mijn bevindingen.

De doos:

Na 2 jaar heb ik de doos nog steeds, en ik weet nog dat de speakerset zeer goed verpakt was. Elke speaker in een apart doosje, met een apart schuimpje en plasticje er omheen. Als ik het formaat zo vergelijk met die van een Z-5500 is dit ongeveer 2/3 van de z-5500 doos.

Het aansluiten:

Alle stekkers zijn kleur gecodeerd, tenzij je kleurenblind bent zou je hier geen problemen mee moeten hebben :p. Bovendien staat het ook nog naast de aansluitingen op de subwoofer geschreven. De subwoofer is eigenlijk het aansluitcentrum, alles gaat daarnaartoe en loopt daarvandaan. Het nadeel is natuurlijk dat als je subwoofer stukgaat je meteen je set niet meer kan gebruiken.

De Geluidskwaliteit:

Een echte audiofiel ben ik niet, maar de geluidskwaliteit vind ik goed. Als de set voluit staat (zonder dat er geluid uit komt) hoor je wel ruis, maar ik heb de set nooit harder dan 50%. Het vermogen van 70 watt RMS is overweldigend. Alles wordt mooi weergegeven, en vaak ontdek ik (tijdens het luisteren naar muziek) een aantal nieuwe tonen, die mijn iriver ifp 190-tc niet weergeeft, maar dit is ook vice versa. Middentonen en hoge tonen worden naar mijn mening goed weergegeven, maar geluidskwaliteit is altijd subjectief. De subwoofer kan zeer veel bas weergeven. Achterop de sub zit een knop om de bas te regelen, staat deze voluit, dan trilt mijn bureau, maar wanneer deze op het minimum staat is bij sommige muzieknummers de bas nog steeds overmatig aanwezig. (Ik luister op het ogenblik veel jack johnson, en dan is zo'n zware bas niet fijn.) Van plopjes en brommetjes heb ik geen last.

Vormgeving en bouwkwaliteit:

Ik vind de speakers er goed uitzien, zwart met een stevig maaswerk ervoor, vergelijk het met een sportsok. De voetjes van de speakers zijn zo geconstrueerd dat je ze ook kan op hangen, wat ik bij de rear speakers heb gedaan. Nadeel is wel dat ik de centerspeaker vast moet houden bij het aan en uit zetten, deze is erg licht. Wat ook irritant is is het blauwe ledje wat in de center zit. Als ik een film kijk, (wat meer naar achteren dan tijdens normaal pc gebruik) schijnt deze irritant in mijn ogen, deze had wat minder fel gemogen. Dit hangt echter puur af van de kijkhoek. De speakers zien er degelijk uit, en ik zou geen idee hebben hoe ze kapot zijn te krijgen. Zelfde geld voor de sub.

De featureset:

Toen ik de set kocht viel deze in het mid range segment. De set is alleen analoog aan te sluiten. optische ingang, coax aansluiting ontbreken allemaal. Voor 5.1 geluid moet je echt een geluidskaart hebben, anders heb je dolby stereo :p. Gemis aan mijn kant is dus de geluidskaart, om 5.1 te coderen.

Prijs:

Toen ik de set kocht in december 2003 was ik 95 euro kwijt bij de lokale scheer & foppen, ik ga er vanuit dat de set toen natuurlijk goedkoper te krijgen was, maar als het gaat om belangrijke, grote dingen betaal ik liever wat meer als het in de buurt is, dan dat ik het over internet koop. Mocht er wat mee zijn is het makkelijker terug te brengen (ook gedaan bij mijn monitor).

Heb jij ook een Logitech Z-640 (5.1)?

Leuke survey.

Ik heb deze set zelf ook al bijna 2 jaar en ben er erg tevreden mee. Hier hangt ie aan een X-fi, naar voorheen een soundblaster live gehad te hebben. Met beide kaarten geweldig geluid. Van ruis heb ik geen last, ook al zet ik hem harder dan 50%. Dat gebeurd overigens niet vaak, want dan gaan de ramen hier trillen zo een geluid produceert ie dan :)

Het bas'probleem' herken ik wel. Hier staat het wieltje achterop op minimum, anders is de bas veel te nadrukkelijk aanwezig. Bij m'n X-fi zit wel leuke software met bassomleiding, waardoor het beter te regelen is nu.

Ook het blauwe lampjesprobleem is herkenbaar. Echter na een kleine ingreep met een blauwe edding stift is ie nu niet meer irritant.

Al met al een hele fijne speakerset.
De Z-640 is hier ook aanwezig. 2 jaar geleden gekocht voor 60 bij een lokale computerboer. Hij is aangesloten op een Terratec Aureon 5.1 fun.

Ik ben nog steeds zeer te spreken over het geluid. De bass is lekker vol. Naar mijn idee klopt dit geliud gewoon. Het is natuurlijk subjectief, maar mijns inziens is het gewoon goed. De muziek wordt mooier weergegeven dan op de 2000 Bose van m'n ouders :)