Intel Core i5-9600K Boxed Review

rene451 30 maart 2019, laatste update op 14 mei 2019, 507 views Product gekocht

Intel Core i5-9600K Boxed

Een mooie gaming processor, die voor allround gebruik eigenlijk al overkill is. Mooie temperaturen 25 idle tot max 50 onder heavy load, tenminste bij normaal gebruik.

Pluspunten

• goede allround/ gaming CPU
  • temperaturen
  • combinatie met Z 390 chipset
  • future-proof
  • combinatie met snelle videokaart
  • 6 cores meer dan genoeg

Minpunten

• duurste i 5 die ik ooit gekocht heb

Prima processor, upgrade gedaan van een 4690 haswell ( 22 nm ).

Niet dat mijn computer veel sneller opstart, maar samen met een Z390 moederbord en 16 gb 3000mhz geheugen loopt alles toch soepeler. Vooral in games haal ik een stuk mee fps ( 15 tot 20 fps ) uit mijn gtx 1070, daarbij is de fps ook stabieler.

Aangezien ik mijn videokaart wil upgraden naar een RTX 2070/2080/ GTX 1080 TI vind ik het nodig om eerst voor een goede processor te zorgen die ook echt iets kan met deze videokaarten.

Tijdens 3 uur lange gamesessies, heb ik de 9600 K nog niet warmer dan 45 graden gekregen. De 9600 k staat bij mij standaard op een lichte overclock 4500 mhz op 6 cores, maar ik heb het idee dat 5000 mhz de temperatuur hooguit 5 a 6 graden omhoog haalt.

Ik begrijp niet goed dat er mensen zijn die beweren dat hun 9600 k meer dan 80 graden wordt. In de praktijk zal dit niet gebeuren hooguit bij het draaien van hele zware benchmarks die niks anders doen dan de limiet van de processor opzoeken, en dit ook nog eens in combinatie met een waardeloze koeler, een kast met slechte airflow die ook nog eens pal naast de verwarming staat.

In vergelijking met mijn oude 4690 haswell is de temperatuur ongeveer gelijk misschien zelfs iets lager.

Voor koeling gebruik ik een corsair H80 I, maar met een goede luchtkoeler zul je hooguit 4 a 5 graden hoger zitten.

Wat mij opviel tijdens het spelen van de Anthem Demo is dat ik helemaal geen last had van loading screens die eindeloos duren. Toch is dit een onderdeel waarvoor dit spel door vele reviews in de grond gebeukt is. Dit geeft mij het idee dat er misschien toch best wel wat power in de 9600 k zit, of tenminste in combinatie met een Z390 bord en een samsung pro ssd. Ook bij shadow of the tombraider zie ik een behoorlijk verschil met laad tijden tussen mijn i3 6100 skylake combi ssd/ hdd syteem en mijn
9600 k full ssd systeem. Het verschil is gewoon een factor 7 of 8, dit is bij andere allemaal wat oudere games veel minder oa the witcher 3/ titanfall 2 en nog een paar waar ik nu even niet op kom.

Kortom een Z390 chipset met een 9600 k is naar mijn mening een goede investering, een 2700 x zie ik niet zitten aangezien ik toch niet stream tijdens het spelen van een game en die 3 vakantie foto 's die ik toch niet ga bewerken halen mij nu ook niet echt over.

De 2700 X is ongetwijfeld een prima processor en een goed alternatief voor de 9600 k,
echter als ik in de groep mensen zou zitten die hele zware workloads draaien en leven voor het live streamen dan zou ik waarschijnlijk een rtx 2080 of 2080 ti hebben, een msi godlike moederbord, 64 gb aan ddr 4 geheugen enz enz en no way dat ik een 2700 X zou kopen nee ik smijt liever met nog meer geld en koop lekker een enorm overpriced i9 9900 K want dit is wat ik dan zou willen hebben.

Er is 1 ding dat mij heel erg stoort aan deze 9th generation en dat is dat het nog steeds geen 10 of 7 nm is, voordat ik de 9600 k kocht heb ik eerst overal zitten te zoeken wanneer misschien de volgende niet 14 nm processor zou komen.

Bij mijn zoekttocht naar de mythe van de 10/ 7 nm processor kwam ik erachter dat intel al zeker 5 jaar beweerd dat deze processor toch echt volgend jaar gaat verschijnen. Dit verhaal maakte voor mij de keuze voor de 14 nm in iedergeval een stuk makkelijker, daarnaast zie ik gevoelsmatig niet een erg grote performance jump als er weer eens een paar nm af gaan.

Ik heb een vermoeden dat de volgende generatie schreeuwend duur gaat worden aangezien de ontwikkelings kosten enorm moeten zijn.

De rek is er volgens mij ook bijna uit, hiermee bedoel ik hoe klein kunnen ze het maken het einde begint nu toch echt wel in zicht te komen, dit merk je oa aan de verschuiving naar AI / deeplearning enz./

De volgende 10 / 7 nm generatie zal er over 1 a 1,5 jaar wel zijn maar gezien de grote problemen tot nu toe wil ik eerst zien of dadelijk alles wel stabiel loopt en dat deze chips niet van ellende na 3 maanden uit elkaar vallen, ook sla ik altijd graag de eerste generatie over. Dit zou betekenen dat ik nog minimaal 2 jaar zou moeten wachten

Volgens mij hoef je op dit moment niet te denken; Laat ik maar wachten op de volgende generatie.

AMD en intel zullen binnen 2 jaar op gelijke hoogte staan voornamelijk door de enorme opgave om alles nog kleiner te maken, dus misschien koop ik tegen die tijd wel een leuke AMD chip.

En met deze voorspelling sluit ik af !!

update; op 4.6 overclock all cores/ 1.27 vc loopt de 9600 k bij mij stabiel stabiel en blijft de temperatuur net onder de 50 c onder full load met een H 80 i corsair watercooler. Op 4.8 all cores/ 1.31 vc overclock loopt het ook nog stabiel maar dan gaan bij mij de temp toch wel over de 50 graden en dat vind ik net teveel. Aangezien 4.8 vs 5.0 vs 4.6 niet meer dan 2 a 3 fps meer of minder geeft laat ik mijn systeem niet harder lopen dan 4.6 MHZ OC.

Heb jij ook een Intel Core i5-9600K Boxed?

Bedankt voor je gebruikers ervaring van deze processor.

Zonder gelijk zelf met een gedegen test te komen kan ik je verhaal alleen maar bevestigen. Deze processor vind ik een "wolf in schaapskleren".

Ik gebruik deze processor icm een Gigabyte Z390 Aorus Pro. Dankzij een uitstekende handleiding die ik op de site van Gigabyte vond had ik hem binnen 20 minuten op 5 GHz geklokt. Voor koeling gebruik ik de koeler de Corsair H100X. Tijdens een anderhalf uur durende Prime test kwam mijn processor niet boven de 76 graden op core 4. De rest van de core's zaten nog daaronder.

Deze hoge temperatuur haal ik alleen met een Prime test. Tijdens gamen is de processor op een veel lagere temperatuur.

In ieder geval de ideale processor voor flight simming. Deze tak van gaming heeft namelijk meer baat van processoren met hoge single core snelheden.

Het enige nadeel is toch wel zijn prijs helaas maar tot nu toe geen moment spijt van gehad.