Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

Specificaties 6,4" • 3040x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart Review

pinna_beTestpanel 29 maart 2019, laatste update op 6 april 2019, 1.764 views Testpanel

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

De Galaxy S10+ is geen goedkoop toestel, maar met een wondermooi scherm, een heel goede camera en een in het algemeen goede feature-set zal je hem de hoge prijs snel vergeven!

Pluspunten

• Goede camera
  • Prachtig scherm
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • samsung dex
  • 3.5mm audiojack

Minpunten

• Software soms wat ruw
  • Samsung probeert zijn eigen ecosysteem een beetje op te dringen
  • Gladde behuizing --> hoesje nodig

Wanneer je het toestel uit de verpakking in je hand neemt, gebeurt er iets magisch. De Galaxy s10+ voelt heel aangenaam in de hand. Vervolgens zet je het toestel aan en word je overweldigd met een groot, mooi en helder scherm, nagenoeg zonder randen.

Hallo, ik ben Thomas en ik mocht van tweakers.net een Galaxy s10+ lenen om deze gedurende twee weken te reviewen. Ik zal deze gsm bekijken vanuit mijn persoonlijk perspectief (startup-founder, software engineer, internet addict), maar ik probeer ook zo algemeen mogelijk te zijn. Toestellen waar ik impliciet (en soms expliciet) mee zal vergelijken zijn de Google Pixel 2xl en de Galaxy s7. Kort samengevat: de s10 is zoals verwacht op alle vlakken superieur aan de s7, de Pixel 2xl is op sommige vlakken nog best relevant.

1 In de doos

In de doos vind je:
  • De Galaxy s10+ (inclusief screenprotector), het toestel waarvan je de uitgebreide review aan het lezen bent
  • Een set oortjes met optimalisatie door SKG. Ik ken het merk SKG niet, maar:
    • De oortjes zitten heel comfortabel en stevig in mijn oren
    • Gaan behoorlijk luid en klinken eigenlijk heel goed
    • Hoeven niet opgeladen worden, aangezien ze via 3.5 mm kunnen aangesloten worden
    • De kabelhuls is gemaakt van een gevlochten materiaal, wat ze minder geneigd maakt om in de knoop te zitten en heel stevig doet aanvoelen
    • De knopjes zitten wat hoog en vind ik moeilijk bereikbaar hierdoor. Allicht is dit gewoon even wennen!
  • Een male usb-c naar female usb-a converter, op die manier kan je een usb-stick, muis of toetsenbord aansluiten.
  • Een male usb-c naar female micro-usb-b converter, op die manier kan je gadgets die op je vorige smartphone werkten blijven gebruiken, zoals bijvoorbeeld een autolader
  • Een tooltje om de simkaart tray te openen
  • Een mini-instructieboekje
Al bij al is dit een heel compleet pakket. Als ik wild zou mogen dromen, zou er een reserve screen protector bij mogen zitten en/of een case om het toestel te beschermen.

2 Software

Je hoort vaak dat het scherm het belangrijkste element is van een smartphone, maar minstens even belangrijk is wat er op dat scherm getoond wordt. Op dit vlak heeft/had Samsung geen al te beste reputatie, en onder andere hierdoor heb ik voordien voor Google gekozen. Ik dacht te moeten zeggen dat Googles software consistent beter zou zijn, maar het verhaal is complexer dan dat:
2.1 Setup
De setup van het toestel is best vermoeiend. Nadat je je Google account hebt ingesteld, moet je je ook nog eens aanmelden met een Samsung account. Vroeger was dit heel vervelend, maar tegenwoordig kan je gewoon kiezen voor “aanmelden met Google”. Je wordt heel goed geholpen, en dat is maar best ook, want de Galaxy s10+ bevat meer opties dan je kan bijhouden!

Let op, lees steeds aandachtig waar je toestemming voor geeft. Je wordt voor veel zaken gevraagd toestemming te geven, en dit wordt eenvoudiger gemaakt met een aparte knop voor “geef alle toestemmingen”. Sommige toestemmingen vragen om je mails te sturen met marketinginformatie en hoewel je alle toestemmingen achteraf kan beheren, zou ik toch vanaf het begin een beetje aandachtig zijn.
2.2 Standaard software: keyboard, homescreen, settings, …
Android kan enorm hard ingesteld worden door de fabrikant en dat merk je vooral op de standaard apps die meegeleverd worden:
  • Het meegeleverde toetsenbord typt heel fijn weg, en de ingebouwde suggesties zijn heel goed. Ik kon helaas niet de optie vinden om in meerdere talen te typen (zonder te moeten switchen). Gelukkig was dit in 10 seconden opgelost met de installatie van het Google toetsenbord.
  • Het standaard homescreen heeft een cleane uitstraling en de iconen hebben heel mooie uitgewassen kleuren, wat het geheel een moderne sobere uitstraling geeft. Ik ben niet zo’n fan van hoe Samsung standaard de iconen ordent, maar gelukkig is dit snel recht te zetten met een instelling (die ook makkelijk te vinden is)
  • De settings app is heel sterk, en de instellingen zijn heel domeingeoriënteerd georganiseerd. De zoekbalk om instellingen te vinden is (grappig genoeg) beter dan die van Google, en voor de meeste instellingen heb je die zelfs niet nodig. Er zijn ook heel veel instellingen, wat leuk is voor een tech-enthusiast als ik. Toch zullen minder tech-enthousiaste personen niet snel verdwalen, al deze geavanceerde opties zitten namelijk in uitvouwmenu's voor “uitgebreide instellingen”
2.3 De voice assistant
Bixby staat voorgeïnstalleerd op deze gsm, en mijn mening over deze voice assistant is een beetje verdeeld:
  • Hij voelt iets minder natuurlijk aan dan de Google assistant (maar misschien is dit gewoonte)
  • Als ik vraag een timer te zetten op x minuten, word ik de timer app voorgeschoteld, maar moet ik zelf nog de 7 minuten instellen. Dit lijkt een tijdelijke bug te zijn
  • Bixby vision lijkt heel gelijkaardig aan Google lens,
  • De standaardstem lijkt wel wat aangenamer
Gelukkig werkt Google assistant voortreffelijk goed op de Samsung Galaxy s10+, de stemherkenning is opvallend goed en reageert even snel. Wel jammer dat je de extra knop niet kan instellen om de Google voice assistant in te stellen, Samsung lijkt dit bewust tegen te houden om Bixby te promoten.
2.4 Algemene stabiliteit
In tegenstelling tot de Google telefoon, heb ik nog geen enkele crash ervaren met deze smartphone. Alle apps werken gewoon op dit toestel en ik kan geen uitzonderlijk gek gedrag vaststellen.

Ik heb wel wat moeite gehad met de APN-instellingen in te stellen (bij Mobile Vikings moet je dit soms zelf instellen), deze instellingen leken regelmatig gereset te worden. Vervolgens heb ik een nieuw profiel aangemaakt en sindsdien werkt het redelijk stabiel.
2.5 Unlocken
Eerst en vooral: je hebt geen aparte dedicated vingerscanner bij deze gsm, deze zit ingewerkt in het scherm. En voor een kleine hand is de aan/uit-knop misschien wat ongelukkig gelegen. Ik ben echter wel tevreden over de mogelijkheden om het toestel te unlocken:
  • Je kan het scherm wekken met een double tap op het scherm. Oneplus bracht jaren geleden deze feature uit en dit is naar mijn mening veel handiger dan hier een knop voor te gebruiken.
  • De in-display fingerprint scanner werkt ook als het scherm uitstaat (zoals je zou hopen dus), en na een paar dagen wennen kon ik deze zonder visuele cue perfect vinden. Wel belangrijk is dat je bij het instellen van de vingerafdruk elk deel van je duim laat scannen
  • De face to unlock werkt voor mij ook heel goed, ik heb deze feature uit gezet omdat ik bij deze optie alsnog naar boven moet swipen
  • Je kan eenvoudig instellen dat je smartphone niet unlocked hoeft te worden wanneer je thuis bent, een double tap to wake is dan voldoende om hem volledig te unlocken
2.6 Navigatie
Ik ben grote fan van de navigatie gestures die geïmplementeerd zijn met Android P. Dit werkt ook heel goed op de Samsung Galaxy s10+, enkele features die ik fijn vind:
  • Als je kort naar rechts swipet vanaf de home button, ga je naar de vorige app (werkt veel beter dan de back button)
  • Als je lang naar rechts swipet vanaf de home button kan je scrollen tussen je apps
  • De multitask button toont je geopende apps en raadt bovendien 4 apps aan waarvan het systeem denkt dat de kans groot is dat je die wil gebruiken.
Samsung heeft dit nog maar recent geüpdatet en het kan nog wel wat verfijning gebruiken:
  • Zo heeft het “lang naar rechts swipen” een kleine glitch wanneer het start
  • De multitask-knop zou volledig vervangen kunnen worden door naar boven te swipen over de homeknop (zoals Google dit doet).
2.7 Bixby routines
Bixby routines zijn een functionaliteit die standaard in de instellingen van deze Samsung zit. Je kan in deze app routines automatiseren, maar wat betekent dit nu concreet?

Als ik mijn auto startte, dan deed ik altijd dezelfde 3 dingen:
  • Ik verbond mijn gsm met het bluetooth netwerk
  • Ik drukte op play
  • Ik opende Google maps om mijn bestemming in te geven.
Deze 3 acties vormen een “routine” en met Bixby routines kan je deze automatiseren. Als de Galaxy s10+ het bluetooth netwerk van mijn auto herkent, dan zal deze automatisch verbinden, muziek starten en Google maps openen. Je hoeft dan nog enkel zelf je bestemming in te geven. Je zou zelfs kunnen instellen dat je zelfs dit niet hoeft in te geven, als je app kan voorspellen waar je wanneer heen moet (bvb elke ochtend naar je werk).

Deze Bixby routines zijn een krachtige functionaliteit en kunnen je toestaan om veel elementen van je dag iets sneller te laten gaan. De meer ervaren Android-gebruiker zal de link al gelegd hebben met Android tasker. Het lijkt me dat tasker misschien wat meer opties biedt (voornamelijk triggers), maar Bixby routines is heel wat gebruiksvriendelijker.
2.8 Minor surprises
  • Bluetooth device management is heel goed, bvb wanneer je geluid start
  • Hand Palm voor selfie
  • Mobile hotspot heeft fijne uitgebreide menu’s
  • Dark mode
  • Bluetooth dual audio, je kan je Galaxy s10 verbinden met 2 bluetooth devices tegelijk en audio naar beide devices sturen. Muziek beluisteren in de keuken en in de woonkamer tegelijkertijd, dat kan nu redelijk eenvoudig!
  • Je kan van elke app een floating window app maken, deels doorzichtig en met zelfgekozen dimensies. (denk aan de bubbels voor facebook messenger)
2.9 Minor annoyances
  • Clock kan maar 1 timer tegelijk opzetten, je kan de beperking omzeilen door wekkers te gebruiken in de plaats
  • Google Now homescreen kan niet geïnstalleerd worden.
  • Standaard geluiden zijn heel spacy en je hebt vaak geen “gewone” geluiden beschikbaar
  • Galerij share menu gebruikt niet standaard Android share-api, waardoor je bvb niet kan delen met Slack vanuit deze app. Gelukkig kan dit wel nog via de Google photos app

3 Het scherm

Het scherm is buitengewoon prachtig! Wanneer je naar de foto’s kijkt van dit toestel of iemand anders dit toestel ziet gebruiken, zou je kunnen denken dat de cut-out je zal storen, maar niets is minder waar. Nog steeds word ik overweldigd door de hoeveelheid scherm die deze gsm aanbiedt, en dat effect wordt versterkt doordat er ook scherm rond de cutout is (iets wat je niet hebt bij een notch).

Het scherm is ook echt bijzonder aangenaam om mee te werken! Eerst en vooral lijkt het alsof je vinger gemakkelijker over het scherm glijdt dan bij andere smartphones. Het lijkt eveneens ook dat het scherm gevoeliger is voor touch input, en last but not least lijkt het toestel aan een hoge refreshrate te reageren op je bewegingen. Dit alles leidt ertoe dat dit mogelijks het aangenaamste scherm op de markt is om mee te werken.

Nieuw aan deze telefoon is dat hij geleverd wordt met een voorgeïnstalleerde screen protector. Persoonlijk vind ik dit fantastisch, de screenprotector heeft geen negatieve invloed op de gebruikerservaring maar helpt wel je telefoon te beschermen. Wel denk ik dat deze screen protector gevoeliger is voor krassen dan het gewone scherm. Voor mij kan dat geen kwaad aangezien je om de paar maanden een nieuwe screen protector zou kunnen installeren. Het lijkt wel alsof je speciale screen protectors nodig hebt als je de in-display vingerafdruksensor wil gebruiken.

4. De camera

De camera van de Galaxy s10 werkt heel goed, en je kan er enorm veel mee doen!

Eerst en vooral werkt de camera heel goed in standaardmodus: de foto's zijn heel scherp, contrastrijk en levendig. 1 op 20 foto’s heeft wel een verkleuring, dit komt niet vaak voor en is redelijk eenvoudig achteraf te corrigeren, maar bijvoorbeeld de Google Pixel 2xl is hier net iets consistenter in.

Waar de camera van de s10+ vooral in uitblinkt zijn de opties:

Wide angle is een game changer voor foto’s van groepen mensen, foto’s van grote gebouwen of bomen in de stad, of van landschappen.
  • Deze optie is bijzonder leuk om te hebben.
  • De telelens is (naar mijn mening) een beetje een gimmick. Het is leuk dat het er op staat, maar in de realiteit gebeurt het zelden dat ik 2* zoom nodig heb. Gecombineerd met digitale zoom kan je wel rekenen op 10* zoom, en hoewel het een indrukwekkend resultaat geeft, zijn deze ultra-ingezoomde foto’s naar mijn mening niet goed genoeg om daadwerkelijk te gebruiken
  • In het donker neemt de Galaxy s10+ ook heel goede foto’s, en in tegenstelling tot veel concurrenten vereist dit niet altijd een nachtmodus waar je je gsm 20 seconden stil voor moet houden, maar krijg je gewoon even snel als anders de foto te zien.
  • De professionele modus is ook heel leuk om wat mee te experimenteren
foto met de standaard camera, downsized wegens een limiet van tweakers.net op uploadgrootte

dezelfde foto met wideangle

macro-foto's werken behoorlijk goed

Getrokken met 4x zoom, de foto is behoorlijk goed en is bruikbaar genoeg voor social media. Voor mijn persoonlijk is dit geen afdrukkwaliteit, maar dat hoeft ook niet altijd.

Getrokken met 10x zoom. De duif is herkenbaar een duif, maar zoals je ziet is de foto niet heel bruikbaar

Deze foto is getrokken zonder speciale opties te moeten kiezen in het menu, er komt automatisch een leuk focus effect op (ik zou het niet bokeh durven noemen), wat heel fijn werkt voor deze foto.

De samsung galaxy s10+ heeft scene optimalisatie mogelijkheden. In voedselmodus zal de camera een waas aanbrengen aan de randen. Dit is uiteraard optioneel!

5. Batterij

De accuduur rapporteren is vaak lastig en heel gebruikersafhankelijk. Ik probeer hier enkele verschillende gebruiksscenario’s te schetsen zodat je hier een goed beeld van krijgt. Bij elke test staan alle features aan, meer bepaald:
  • Wifi, 4g, bluetooth en NFC staan de hele tijd aan
  • Zowel Bixby als Google assistant reageren wanneer het scherm uitstaat
  • Location services en Bixby routines staan eveneens aan
  • Systeemupdates en automatische app updates worden automatisch uitgevoerd.
5.1 Zwaar gebruik
Bij het meest intensieve gebruik dat ik me kan voorstellen gaat het toestel nog steeds een dag mee. Op 1 dag haalde ik 6 uur schermtijd, waarvan 2 uur gespendeerd werd aan rondrijden met Google maps en de rest aan het instellen en installeren van applicaties, waaronder een paar grafische spelletjes om de performance van het toestel te testen.
5.2 Medium zwaar gebruik
Op een gewone werkdag gebruik ik het toestel een 2-tal uur om te tetheren naar mijn laptop (op de trein) en daarbovenop haal ik 3u30 schermtijd. Voor dit gebruik haal je gemakkelijk de dag (en zelfs gemakkelijk de middag erna). In de praktijk wil je het toestel wel een keer per dag opladen, aangezien het onder dit gebruik niet de hele tweede dag meegaat.

5.3 Licht gebruik
Wanneer ik van thuis uit werk, gebruik ik mijn toestel niet zo intensief. Af en toe een filmpje, wat muziek (1 uur schermtijd per dag). Op die manier gebruikt het toestel slechts 35% op een hele dag (en nacht) en zou het dus 3 dagen moeten meegaan!

6 Geluid

Mijn Pixel 2xl heeft 2 grote front facing speakers, wat nog steeds een superieure geluidservaring geeft. Het verschil is wel niet zo heel groot, aangezien Samsung de earspeaker gebruikt om stereogeluid te creëren. Het geluid van de Galaxy s10+ is voor de rest objectief beter, de speakers knetteren niet onder luid volume en het geluid klinkt iets minder schel. Let wel, het blijft een smartphone, om muziek te luisteren wil je allicht sowieso een extern speakertje gebruiken of een headset.

7 Bereik

Bereik op een telefoon is iets wat we voor vanzelfsprekend aanzien, maar het is wel iets wat de telefoonervaring kan maken of kraken. In het algemeen heeft de Galaxy s10+ een heel goed bereik. Waar een goed bereik wel een verschil kan maken, is op de trein. Ik rijd meermaals per week van Antwerpen naar Leuven en gewoonlijk valt vanaf Lier mijn internet terug tot een consistent onbruikbare traagheid. Met de Galaxy s10+ viel de netwerkverbinding ook af en toe weg op dit traject, maar het was beduidend beter en bruikbaar genoeg om mails te schrijven of eenvoudige zaken op te zoeken in Google.

8 Interface (knoppen, in-/uitgangen)

• De aanwezigheid van een 3.5 mm poort is aangenaam. Voor veel zaken heb ik de overstap naar bluetooth al gemaakt, en het blijft leuk om die opties te behouden, maar soms kan niets een eenvoudige 3.5 mm vervangen. De bijgeleverde oortjes leveren goede kwaliteit, zijn super compact en moeten nooit opgeladen worden!
  • De usb-c poort ondersteunt meer protocols dan sommige andere smartphones, je kan deze bijvoorbeeld aan een extern scherm aansluiten (en dit werkt heel fijn)
  • De aan/uit-knop is een beetje hoog gelegen, wat het een beetje onhandig maakt in gebruik. Zoals hierboven vermeld, is dit voor mij geen deal breaker (en eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk nog meevallen)
  • De Bixby-knop voelt een beetje aan als een verloren knop:
    • Ik gebruik de Bixby voice assistant niet supergraag
    • Je kan deze wel op een andere app instellen, zoals bvb de camera, maar dit werkt enkel als het toestel unlocked is (en de andere app kan niet de Google voice assistant zijn)

9. Behuizing

De behuizing van de Samsung Galaxy s10+ is bijzonder strak en modern. Mede dankzij de randloze uitstraling geeft dit enorme luxe gevoel.

De camerabump is horizontaal, dit zorgt ervoor dat de gsm stabiel ligt als je hem wil bedienen wanneer hij plat op tafel ligt. Merk wel op dat de Galaxy s10+ enorm glad is. Het is meermaals gebeurt dat deze door enkel het gewicht van de laadkabel van mijn nachtkast is geschoven (gelukkig bij mijn sokkenlade). Hierdoor zou ik zeker aanraden om iets van hoesje aan te raden.

Dit hoesje zal je ook helpen met de telefoon al liggend te bedienen. De zijkanten van het scherm zijn afgerond, wat accidentele aanrakingen kan registreren. Hier had ik enkel last van als ik de Galaxy s10+ al liggend bedien, al zittend of al staand heb ik hier geen last van gehad!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart?

Hoe is de kwaliteit van de foto's bij 3 tot 5x zoom? Ik gebruik dit als vader best vaak, maar vraag me daarbij wel af of de kwaliteit afdrukwaardig is.

Heb je verder last gehad van het scherm wat aangaat in de broekzak? Schijnt een probleem te zijn omdat de nabikheidsse sor niet goed zou werken.
Hey Rooverz,

Ik heb geen last gehad van mijn scherm dat aan zou gaan in mijn broekzak! Het zou kunnen dat dit gebeurt is zonder dat ik het opmerkte, maar hij is heel zeker niet:
  • vanzelf unlocked, of
  • vanzelf foto's beginnen trekken
Ik heb voor jou wat extra onderzoek gedaan naar ingezoomde foto's:
  • 4*zoom: voorbeeldfoto, op klein formaat denk ik dat je deze foto kan afdrukken, maar op groter formaat zou je wel eens een waas kunnen zien
  • 3*zoom: voorbeeldfoto, Deze foto lijkt me al redelijk bruikbaar!
Stel gerust vragen, ik doe mijn best om alles te beantwoorden voor zolang ik het toestel nog heb!
[...]
Hallo, ik ben Thomas en ik mocht van tweakers.net een Galaxy s10+ lenen
Vraagje: mocht je het toestel houden?
Hey tweaker2010,

Er is aan een groep mensen (van onbekende grootte) gevraagd om dit toestel te reviewen. Ik mag hem sowieso nog een paar dagen houden (in totaal 2 weken), maar waarschijnlijk moet ik daarna afscheid nemen van dit toestel!
Alvast bedankt voor de feedback. Ik twijfel momenteel tussen de p30/p30 pro of e de S10. Dealbreaker is het formaat van de p30 pro. Tevens is de S10 wel erg compleet uitgerust, zowel qua hardware als software. Zou je nog een zoomfoto willen maken op 3 x en 4 x zoom van bijvoorbeeld een huis, of iets op verdere afstand?
Als ik het zo lees lijken de twee toestellen heel erg vergelijkbaar (ik heb de p30 pro nog niet vastgehad, maar er wel al veel over gelezen). Persoonlijk zou ik dan kijken naar de software-schil die geïnstalleerd staat!

Ik heb wat voorbeeld foto's genomen voor je: voorbeeldfoto's, hetzelfde gebouw op 1/2, 1, 2, 4 en 5 keer zoom!

[Reactie gewijzigd door pinna_be op 31 maart 2019 16:08]

Hallo,

Het is niet voor iedereen relevant, maar ik wil graag met mijn volgende nieuwe telefoon ook weer telefoongesprekken kunnen opnemen. Heb je mogelijk hier al eens naar gekeken, of dit middels een truc (of root o.i.d.) mogelijk is op de S10 / S10+?

Ik weet dat het nu standaard door Android (v9 en v10) wordt geblokkeerd, maar dat er wel mogelijkheden zijn.

Ik lees o.a. een truc door de telefoon na fabrieks-reset opnieuw in te stellen middels een Thaise SIM-kaart, waarna standaard in de S10/S10+ de optie voor het opnemen van telefoongesprekken beschikbaar is.
Of anders vind ik tips & trics middels root, of "ACR unchained".

Ik ben benieuwd of je toevallig hier al eens naar gekeken hebt?

Bedankt,
Dave
Dag Davecool,

Na een korte google opdracht lijkt het alsof de feature gedisabled is op mijn telefoon. De simkaart die erin zit is een Belgische, waar een gesprek opnemen waar je zelf aan deelneemt gewoon toegestaan zou moeten zijn!

Rooten en andere trucs heb ik niet geprobeerd, aangezien dit geen use case is waar ik nu belang aan hecht. Misschien kan je nuttige informatie vinden op het tweakers forum!

groetjes