NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart) Review

Lord SAPPHiRE 10 februari 2006, 907 views

NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart)

Pluspunten

• # Betrouwbaar
  • # Snel
  • # Veelzijdig
  • # Goedkoop (veel voor weinig)

Minpunten

• # Redelijk hoge CPU belasting tijdens branden
  • # Geen ondersteuning voor DVD-RAM

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 5
De NEC3520a is een brander waar je vanopaan kunt, dat is voor mij al heel belangrijk. Ik hou niet van troep die je niet kunt vertrouwen, zoals CD-rw's heb ik een ontzettende hekel aan. Hiervoor had ik een Plextor, en ook al heeft dat 'de naam', ik vind deze toch een STUK rianter werken. Hij begint meteen met branden, en het brandproces verloopt mooi constant. Met mijn vorige brander ging vaak minder vloeiend. Wat ik ook een groot pluspunt vindt is dat hij echt ALLE media slikt die je er maar in sodemietert. Laatst had ik ongelabelde cd's van 10 jaar oud ofzo en die leest hij nog gewoon prima. Ook alle cd-r media die ik tot nu toe heb gebruikt slikt ie zonder problemen.

De veelzijdigheid is ook belangrijk, hij pakt cd-r, rw, dvd+ en - r en rw. RAM gebruik ik nooit dus ik mis het ook niet dat ie dat niet kan. Wel jammer dat de CPU belasting redelijk hoog is tijdens het branden, dat is een klein minpuntje (je merkt het zegmaar wel aan de snelheid van je pc tijdens het branden). Kan ook heel goed door de IDE bus van mijn mobo komen dus ik vind dat dit niet zo zwaar moet wegen in de beoordeling.

Deze brander heeft gewoon een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, zegmaar veel voor weinig. Er zit geen uitgebreide featureset bij, maar die gebruik ik toch niet, ik wil alleen dvd's en cd's branden en ik hoef geen poespas als lightscribe. Ook zijn de NEC's zeer goed modbaar, zowel qua uiterlijk als qua firmware. Er zijn een groot aantal versies van de NEC branders waarvoor gehackte firmware is, dit werkt ook gewoon feilloos. De buitenkant is ook goed modbaar, er zijn allerlei frontjes te krijgen. Misschien nuttig om erbij te vermelden dat on-the-fly branden ook uitstekend gaat, stukken beter dan met mijn vorige rw-drive...

Al met al ben ik zeer tevreden met dit brandertje, heb er al zo'n 300 cd's en 100 dvd's mee gebrand en nog nooit één mislukte. Van mijn plextor heb ik een 50-spindel vol met mislukte schijfjes, waar ik minder vrolijk van werd. Conclusie: de NEC 3520a is gewoon waar voor je geld, je krijgt voor die +- 40 euries dat ie kost een prima brander die gewoon doet wat ie moet doen... :)

Heb jij ook een NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart)?

Welke Plextor gaf problemen, welke firmware had die drive en had je de garantie van plextor gebruikt?

Je kan wel lichtelijk ( dat is waar maar toch ) afgeven op plextor, maar gaarne dan wel laten zien dat je zelf alles gedaan hebt om het goed te krijgen.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar jij die frontjes vandaan haalt. Ik heb laatst mijn "oude" beige NEC in een zilverkleurige kast gebouwd, maar geen passend frontje kunnen vinden. Ik heb wel een bezel van Coolermaster gevonden, waar ook mijn kast van is, maar dit paste voor geen meter.
Late reactie swampy, maar ik vind niet dat ik alles moet doen om het goed te krijgen. Dan is het product niet goed, ik ben een mens van gemak, ik wil niet zelf eerst 100 andere drivers en dergelijke moeten downloaden voor het eindelijk werkt. Het kan mij geen moer schelen wat voor naam een merk heeft, als het maar goed werkt en mij een betrouwbaar gevoel bezorgt.